
 

 

 

PFU-SAK NR. 257/12 

 
KLAGER:                               

 
Advokat Elisabeth Myhre p.v.a. klient 

ADRESSE: Advokatfirmaet Staff AS, Pb. 6724 St. Olavs pl., 0130 Oslo 
TELEFON: 22982600/22982601 
PUBLIKASJON: Akershus Amtstidende 
PUBLISERINGSDATO: 31.08.2012 
STOFFOMRÅDE: Justis/rettssak 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, dekning for ingress 
REGISTRERT: 21.09.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 27.09.2012 
BEHANDLES I PFU:  29.01.2012 
FERDIGBEHANDLET: 29.01.2012 
BEHANDLINGSTID: 128 dager 
KLAGEGRUPPE: Enkeltperson (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Akershus Amtstidende (Amta) hadde fredag 31. august 2012 en artikkel med tittelen «Dom 

faller til uken», og med undertittelen «Påstand om tvungen psykisk helsevern for de 

drapstiltalte». Ingress: 
 

«Aktor og forsvarere mener de to drøbakmennene som var med på drapet på Ralph 
Homfeldt 27. september i fjor må dømmes til forsettlig drap, og overføres til 
tvungen psykisk helsevern.  

 
Senere i artikkelen, om den ene forsvarerens påstand: 
 

«Først ute var advokat Elisabeth Myhre, som forsvarer den 23 år gamle 
drøbakmannen. Myhre mente, i likhet med aktor, at hennes klient bør overføres til 
tvungen psykisk helsevern og ikke dømmes for forsettlig drap, men 
legemsbeskadigelse med døden til følge.» 

 
Til slutt i artikkelen:  
 

«Også advokat Per (skal være Knut; sekr. anm.) Ditlev-Simonsen ba om at hans 
klient måtte dømmes for forsettlig drap, og overføres til tvungen psykisk 
helsevern.» 

 
 
Mandag 3. september brakte avisen følgende en-spaltede artikkel: 
 



 
  Sak nr. 257/12 

2 

»Feil i referatet fra rettssaken. 
 
Advokat Knut Ditlev-Simonsen som representerte 39-åringen i drapssaken fra 
Drøbak, kommer med en korrigering i forhold til det Amta skrev fra rettssaken. 
Ditlev-Simonsen viser til at avisen skrev at aktor og forsvarer mente to av de 
tiltalte skulle dømmes for forsettlig drap. Dette er ikke korrekt. Aktor ba om at de 
skulle dømmes for forsettlig drap, mens forsvarerne mente drapet måtte være å 
anse som legemsbeskadigelse med døden til følge. 
 
Også Elisabeth Myhre sier at hun prosederte på at hennes klient ikke skulle 
dømmes for drap, men for legemsbeskadigelse med døden til følge.»  

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er advokat Elisabeth Myhre på vegne av den en av de tre tiltalte. Hun anfører at alle 
de tre forsvarerne la ned påstand om at klientene måtte dømmes for legemsbeskadigelse 
med dødsfølge, og at ingressen dermed er feilaktig når det der opplyses at hun skal ha 
nedlagt påstand om drap.  
 
Det anføres i klagen at journalisten ikke var til stede da hun holdt sin prosedyre, men at han 
oppsøkte henne i pausen og spurte hva som ble sagt. Hun bekrefter at hun er korrekt sitert i 
artikkelen. Senere i artikkelen forekommer imidlertid den samme feilopplysningen med 
hensyn til advokat Ditlev-Simonsens påstand.  
 
Klageren mener artikkelen, med feilopplysningen i ingressen, rammer hennes klient, særlig 
fordi den forekommer i lokalavisen i klientens lokalmiljø.  
 
Klageren mener også at den påfølgende korrigeringen ikke var tilfredsstillende. Dette både 
fordi den ikke opplyste om at journalisten ikke var til stede under prosedyren, at klageren 
hadde gitt journalisten korrekt informasjon i pausen under rettssaken, samt at notisen var 
liten og hadde «ytterst slett innhold». Det anføres dermed at Amta ikke har korrigert den 
opprinnelige feilen på en skikkelig måte.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Akershus Amtstidende skriver i sitt tilsvar:  
 
«Klagers informasjon rundt feil i artikkel har vi ingen innvendinger mot, men slik vi forstår 
klagen er klager misfornøyd med måten AA (Akershus Amtstidende) har korrigert feil i 
artikkelen.  
  
AAs journalist ble gjort oppmerksom på feil i artikkelen fredag 31. august 2012, samme dag 
artikkelen stod på trykk. Journalist forfattet en rettelse som ble sendt pr epost til advokat 
(klageren; sekr. anm.) for gjennomlesing samme dag (fredag). Det ble gjort plass til rettelse i 
neste avis (AA har ikke avis lørdag og søndag). Journalist fikk ingen tilbakemelding fra 
advokat Myhre. Rettelsen kom på trykk så fort det er mulig i AA, mandag 3. september 2012. 
  
Vi mener rettelse av feil i artikkel er gjort på en skikkelig og ryddig måte. Klager fikk rettelse 
til gjennomlesing (som ønsket) i forkant og AA trykket rettelsen i førstkommende avis etter 



 
  Sak nr. 257/12 

3 

artikkelen stod på trykk. Klager mener rettelsen vanskelig kan knyttes til aktuell sak. Vi 
mener det er feil da AA kun har omtalt denne rettsaken i dette tidspunktet. Leserne er derfor 
meget klar over hvilken rettssak det refereres til.» 
 
 
Klageren har ikke hatt ytterligere opplysninger ut over å oversende e-postutvekslingen med 
journalisten om rettelsen. Av den framgår det at hun forventer at feilen «blir rettet opp og at 
dette gjøres på en  måte at leserne så vel legger merke til rettingen, og oppfatter at 
journalisten i ingressen ikke har presentert faktum i tråd med hva som skjedde for retten».  
 
 
Avisen har ikke hatt ytterligere kommentarer:  
 
  



 
  Sak nr. 257/12 

4 

 


