
 

PFU-SAK NR. 255/12 

 
KLAGER: 

 
Espoir menneskerettsgruppe p.v.a. NN 

ADRESSE: Postboks 29 Sorgenfri, 9013 Tromsø 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: 13.09.2012 
STOFFOMRÅDE: Jus/rettssak 
GENRE: TV-innslag 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, identifisering, forhåndsdom 
REGISTRERT: 18.09.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 18.09.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  30.10.2012 
FERDIGBEHANDLET: 30.10.2012 
BEHANDLINGSTID: 42 dager 
KLAGEGRUPPE: Interesseorganisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.: Klager anonymiseres 
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 brakte torsdag 13.september 2012 to nyhetsinnslag i forbindelse med rettssaken mot 
Sadi Bugingo. Saken skulle begynne i Oslo tingrett 25. september. Bugingo er tiltalt for 
medvirkning til drap på rundt to tusen personer under folkemordet i Rwanda. 
 
Det første innslaget gikk i nyhetssendingen kl. 18.30. Det hadde slik intro: 
 

«Sadi Bugingo, som har bodd i Bergen i over ti år, er tiltalt for å ha medvirket til 
2000 drap under folkemordet i Rwanda i 1994. 47-åringen har bodd i Bergen med 
familien sin og jobbet som renholder ved et kjøpesenter i byen. Naboer av tiltalte 
synes det er skremmende og uforståelig.» 

 
I innslaget er det vist bilder av boligblokken der familiens bor, og det vises også et bilde av 
familiens terrasse. Videre er tre uidentifiserte naboer intervjuet.  
 
Det andre innslaget gikk i 21-sendingen samme kveld. Intro: 
 

«Sadi Bugingo, som har bodd i Bergen i over ti år, er tiltalt for å ha medvirket til 
2000 drap under folkemordet i Rwanda i 1994. Bugingo skal ha planlagt, beordret 
drap og vært til stede eller nær der de timelange massakrene fant sted. Mannen 
nekter straffskyld. Saken starter i Oslo tingrett 25. september, og over 100 vitner er 
kalt inn.»   

 
Innslaget er i all hovedsak et intervju med en person som var til stede under ugjerningene.   
 
KLAGEN:  
 



Klager er den tiltaltes ektefelle, via Espoir menneskerettsgruppe. Ut over å bli omtalt som 
tiltaltes ektefelle har hun ønsket, og blitt lovet, anonymitet i PFUs saksbehandling. 
 
Det er i klagen vist til fire punkter i Vær Varsom-plakaten som klager mener TV 2 har brutt:  
 
4.1 –  TV 2 unnlot å legge vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon. 
4.3 –  TV 2 unnlot å vise respekt for klagerens og hennes families privatliv. 
4.5 –  TV 1 unnlot å gjøre det klart at skyldspørsmålet for en tiltalt først avgjøres ved 

rettskraftig dom. Klageren mener begge reportasjene «bar tydelig preg av 
forhåndsdømming» 

4.7 - TV 2 identifiserte familiens bosted og bolig uten at det var noe berettiget 
informasjonsbehov til stede. 

 
Med hensyn til den første reportasjen anfører klager at det ikke er godt å forstå hvilken 
hensikt TV 2 skal ha hatt med denne. Klager utelukker ikke at den er rasistisk motivert. Det 
anføres at den kan virke som en slags psykologisk krigføring mot klageren og hennes barn.  
 
Når det gjelder innslaget i 21.-sendingen, mener klageren at den synes å være satt sammen 
med et bestemt formål for øyet, nemlig å forhåndsdømme klagerens ektefelle. Det anføres at 
kilden i innslaget, Yusuf Nsabimana, ikke er troverdig. 
 
Klager anfører at TV 2 var i sin fulle rett til å formidle nyheten om tiltalebeslutningen, men at 
de påklagede innslagene virker som angrep på tiltalte og hans familie. Det vises til at 
familien er nedbrutt, at forholdet til naboene kan være ødelagt og at verken klageren eller 
barna er anklaget for noe. «De er blitt ofre for TV 2s overgrep og vil i tiden fremover trenge 
all mulig hjelp og støtte».  
 
Klagen avsluttes med at man, etter PFUs avgjørelse, vil ta stilling til eventuelle søksmål mot 
TV 2.   
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 viser innledningsvis både til alvoret og til den spesielle karakteren i den angjeldende 
straffesaken, og til at det ville være en forsømmelse å ikke omtale den.  
 
Videre anføres det at det er viktig at mediene ettergår handlinger og påstander saken 
omhandler, og på den måten utøver sin kontrollfunksjon. TV 2 mener at å arbeide med 
lokalmiljøet den påståtte gjerningsmannen tilhører, av den grunn er naturlig. Tv-kanalen går 
ut fra at det er godt kjent i nærmiljøet hvem det er som nå står for retten.  
 
TV 2 anfører at verken ektefellen (klageren) eller annen familie er identifisert, og at det ikke 
er publisert opplysninger i de påklagede nyhetsinnslagene «som er så belastende for hans 
hustru og familie at man kan hevde at god presseskikk er overtrådt».  
 
Når det gjelder bildet av den aktuelle boligblokken, anføres det at leiligheten ikke er pekt ut, 
samt at navn på naboene ikke er oppgitt. Begge disse hensynene er tatt for å gjøre det mindre 
lett å peke ut adressen til tiltalte og dermed også familien. Det vises også til at ingen 
mistenker eller bebreider klageren for noe som helst. TV 2 avviser klagers påstand om at Tv-
kanalen driver psykologisk krigføring eller rasisme. TV 2 avviser også påstanden i klagen 



om at man har forhåndsdømt den tiltalte, og understreker at man under dekningen har 
klargjort at skyldsspørsmålet ikke er avgjort og at tiltalte nekter straffskyld.   
  
 
Partene har etter dette ikke hatt ytterligere kommentarer. 

 


