
 
 

PFU-SAK NR. 225/12 
 
KLAGER: 

 
Viggo Mathisen 

ADRESSE: Storhaugveien 4, 8540 Ballangen 
TELEFON/TELEFAX:  
PUBLIKASJON: NRK (Nordland) 
PUBLISERINGSDATO: 23.05.2012 
STOFFOMRÅDE: Offentlig administrasjon 
GENRE: Nyhetsinnslag 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk, premissene, samtidig imøtegåelse, omtale av 

avgjørelse 
REGISTRERT: 01.08.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 01.08.2012 
BEHANDLES I PFU:  30.10.2012 
FERDIGBEHANDLET: 30.10.2012 

BEHANDLINGSTID: 91 dager 
KLAGEGRUPPE:  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
NRK hadde onsdag 23. mai 2012 et nyhetsinnslag som ble introdusert slik:  
 

”Teknisk sjef i Ballangen etterforskes av kommunens kontrollutvalg etter 
påstander om korrupsjon. Bakgrunnen er at han fikk kjøpt ei hyttetomt for 30 000 
kroner, når prisen vanligvis er på opp mot 300 000 kroner. Men teknisk sjef, Viggo 
Mathisen, benekter at han har gjort noe ulovlig.” 
 

Viggo Mathisen uttaler:  
 

”Nei, det føles jo veldig ubehaglig at man nå etter 6-7 år tilbake i tid har gjort en 
plan som man har gjort på fritida si og fått klarering både fra politisk nivå i 
kommunen og min arbeidsgiver.” 

 
Reporteren viser til noe som skjedde da Mathisen var ansatt som saksbehandler i kommunen 
i 2006. Han påtok seg et oppdrag med å utarbeide en reguleringsplan for et hytteområde i 
Efjord. 
 

”Som takk for jobben han gjorde for den private grunneieren fikk han kjøpe en 

hyttetomt til 30 000 kroner.” 
 
 
 



Vigge Mathisen kommenterer:  
 

”Jeg kjøpte ei tomt på linje med andre som har kjøpt tomt i Strømøy hytteområde. 
Men dette er, som sagt, gjort på fritiden min og klarert med kommunen og jeg har 
ikke hatt noen som helst vinning på den utarbeidelsen av planen.” 

 
Reporteren forteller at grunneieren har opplyst at vanlig pris på hyttetomtene er 250 000 – 
300 000 kroner og at lederen i kommunens kontrollutvalg skal samle informasjon om hva 
som har skjedd for å vurdere hva som skal skje videre. Lederen av kontrollutvalget sier:  
  

”Der må vi ha dokumentasjon, og forefinnes det så blir det vanlig saksgang og det 
skal behandles av sekretariatet som er Hålogaland Revisjon og de legger det frem 
for oss i møte neste gang.” 

 
Avslutningsvis kommenterer reporteren at ordføreren er lite fornøyd med en ”ny mulig 
korrupsjonssak i kommunen”.Ordføreren uttaler:  
  

”Nei, det her er en påstand som jeg for en tid tilbake ble gjort kjent med og som 

jeg har bedt kontrollutvalget om å undersøke.” 
 
 
KLAGEN: 
 
Klageren er Viggo Mathisen, som blir omtalt i nyhetsinnslaget. Han reagerer spesielt på 
påstandene om korrupsjon.  
 
Han understreker at han ikke har noe å skjule i saken, og at dette også ble gjort klart for 
reporteren som oppsøkte ham før innslaget. Klageren mener videre at reporteren også var 
klar over at dette ikke var en sak: ”Reporteren var på det tidspunktet intervjuet ble 
gjennomført, fullt klar over at saka var vurdert som en ikke-sak for kontrollutvalget i 
kommunen.” 
 
Klageren påpeker at hans familie er blitt rammet på grunn av innslaget, og understreker: ”Så 
lenge korrupsjons-påstandene mot meg ikke er tilbakevist eller dementert, vil den 
negative omtalen om min person fortsatt være levende for meg og min familie i området 
nyhetsdekningen har nådd.” 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK avviser klagen og skriver innledningsvis at man ikke kjenner seg igjen i klagerens 
fremstilling av arbeidet med saken. NRK mener det er en sak av samfunnsmessig interesse at 
en teknisk sjef undersøkes for mulig korrupsjon.  
 
Det har vært gjort forsøk på minnelig ordning, men klager har ønsket behandling i PFU.  
 
NRK viser til at det kom et tips om at kontrollutvalget undersøkte om teknisk sjef kunne 
være involvert i en mulig korrupsjonssak. Reporteren tok deretter kontakt med ordfører og 
leder av kontrollutvalget og fikk bekreftet at det var satt igang undersøkelser: ”Både 
ordføreren og lederen i kontrollutvalget snakket om denne saken som en mulig 
korrupsjonssak i samtaler med reporteren. Alle opplysninger i nyhetsinnslaget kom fra 



åpne kilder som reporteren snakket med før intervjuet med Mathisen.” 
 
NRK avviser derfor at reporteren hadde inntrykk av at dette var en ikke-sak: ”Den eneste 

som betegnet dette som en ikke-sak, var Viggo Mathisen selv.” 
 
Kanalen understreker at Mathisen var kjent med premissene for intervjuet og hvem 
reporteren hadde vært i kontakt med før han selv ble intervjuet.  
 
Deretter påpeker NRK at klageren fikk komme godt til orde i nyhetsinnslaget og fortalte sin 
versjon av hva som var skjedd, slik at imøtegåelsesretten ble innfridd.  
 
Avslutningsvis skriver NRK at kanalen den 22. august meldte at kontrollutvalget hadde 
fastslått at Mathisen hadde fulgt kommunens regler: ”Denne nyhetsmeldingen kom i 
seneste laget. Det beklager vi. Vi skulle sjekket utfallet og brakt nyheten tidligere. Dette 
var uheldig og en brist på NRK Nordlands sjekkerutiner. De gjennomgås nå for å hindre 
at det skal gjenta seg.” 
 
 
Klageren opprettholder sin klage og har utdypende kommentarer til to hovedpunkter i 
NRKs tilsvar. Han presiserer at han opplevde intervjusituasjonen annerledes enn det som 
kommer frem i tilsvaret. Blant annet ble han ikke opplyst om at reporteren hadde snakket 
med ordføreren og lederen av kontrollutvalget. Klageren skriver: ”Dette intervjuet med 
NRKs reporter Mikalsen ville aldri bli gjennomført av meg om jeg på forhånd hadde fått 
kunnskap om at reporteren var ute etter å ’ta meg’ slik saka fra hans side ble vinklet i 
nyhetsendingen dagen etter, nemlig som en korrupsjonsmistanke mot meg.” 
 
Klageren understreker at korrupsjon er et ladet ord, og at mediene har et ansvar for at ordet 
ikke blir misbrukt.  
 
Videre mener klageren at NRK gir feil opplysninger angående prisene på hyttetomter. 
Klageren reagerer også på at kanalen ikke har tatt seg bryet med å finne ut hva det koster å 
utarbeide en reguleringsplan, slik han hadde gjort i dette tilfellet.  
 
 
NRK skriver i sitt siste tilsvar at kanalen fremdeles mener at det var riktig å lage sak på 
hyttetomtkjøpet etter at ordføreren hadde bedt kontrollutvalget undersøke kjøpet med tanke 
på mulig korrupsjon.  
 
Kanalen gjentar sin forståelse av hvordan intervjuet forløp, men understreker at samtalen 
med rådmannen kun hadde dreid seg om at rådmannen ikke hadde innvendinger til at 
reporteren ville intervjue Mathisen. Dette skal ha blitt bekreftet av rådmannen i ettertid.  
 
Videre viser NRK til at reporteren informerte om hvem andre han hadde vært i kontakt med, 
og at klager hadde en reaksjon på dette. Kanalen skriver derfor: ”Ut fra dette finner NRK det 
merkelig at Mathisen i ettertid sier at han ikke ble orientert om hvem reporteren hadde 
snakket med.” 
 
Når det gjelder prisen på hyttetomten og hvordan denne ble betalt, påpeker NRK at ingen 
opplyste dem om dette, og at det er et misforhold mellom den prisen klager oppgir og den 
prisen grunneier har oppgitt.  

 


