
 

 

 

PFU-SAK NR. 207/12 

 
KLAGER: 

 
Seksjonsleder Anita Riise Pedersen, avd. ambulanse Nord-
Gudbrandsdal, Sykehuset Innlandet HF 

ADRESSE: Pb. 104, 2381 Brummundal 
TELEFON: 47621037  
PUBLIKASJON: Gudbrandsdølen Dagningen 
PUBLISERINGSDATO: 10.07.2012 
STOFFOMRÅDE: Helse 
GENRE: Henvisning, nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Premiss, saklighet og omtanke, tittelbruk, bildebruk, rettelse 
REGISTRERT: 16.07.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 16.07.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  30.10.2012 
FERDIGBEHANDLET: 30.10.2012 
BEHANDLINGSTID: 104 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig ansatt 
PFU-KONKLUSJON: Brudd på god presseskikk   
HENVISNING VVPL.: 4.4 
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Gudbrandsdølen Dagningen (GD) hadde tirsdag 10. juli 2012 et førstesideoppslag med 
tittelen «Ambulanser uten bemanning» og undertittelen «Fem av sju i ambulansetjenesten 

sykemeldt». Oppslaget var illustrert med et bilde av en ambulanse på veien. I 
henvisningsteksten sto det:  
 

«Ambulansetjenesten i Sel er i krise. Otta-ambulansen står uten bemanning. 

Vikarer er ordnet for denne uka, men fra neste uke kan det bli enda verre.» 
 
Tittelen inne i avisen var «Kritisk for Otta-ambulansen». I ingressen het det: 
 
 «Et svært høyt sykefravær har sendt Otta-ambulansen ut i en alvorlig krise.» 
 
Av brødteksten fremgikk det:  
 

«Legene i Sel og legevakten for Nord-Gudbrandsdal er informert. Sykehuset 
Innlandet ber om at andre transportmidler som Helseekspressen blir brukt så mye 
som mulig.» 

 
Seksjonsleder for ambulansetjenesten i Nord-Gudbrandsdal, Anita Riise Pedersen, 
kommenterte situasjonen:  
 



 
  Sak nr. 207/12 

2 

«– Det er et sammentreff av mange uheldige omstendigheter som er årsaken til den 

spesielle situasjonen[.]» 
 
Det fremgikk også at seksjonslederen mener det høye sykefraværet ikke må oppfattes som en 
aksjon, og at ambulansetjenesten ikke er i en presset situasjon. 

 
Også avdelingssjefen for ambulansetjenesten i Sykehuset Innlandet kom til orde:  
 

«Han beroliger innbyggerne i Nord-Gudbrandsdal med at bemanningen er på 
plass for denne uken. Men samtidig legger han ikke skjul på at krisen blir større 
dersom situasjonen blir ytterligere forverret. – De dagene vi eventuelt får 
problemer, vil vi i samarbeid med AMK Innlandet forsøke å omdisponere 
ambulanser for å opprettholde beredskapen[.]» 

 
For øvrig ble seksjonslederen også sitert i en kort underartikkel med tittelen «– Bruk 

alternative transportmidler». Artikkelen omtalte et brev som er sendt fra Sykehuset 
Innlandet til kommunelegen i Sel vedrørende den aktuelle situasjonen for 
ambulansetjenesten. 
 
Artikkelen var illustrert med et stort bilde av seksjonsleder Anita Riise Pedersen. I 
bildeteksten het det:  
 

«KRISE: Det er liten bemanning på ambulansene som må kjøre slalåm mellom 
bilene i den store ferietrafikken på E6. Fem av sju ansatte på Otta-ambulansen er 
sykemeldt.» 

 
 

En uke senere, tirsdag 17. juli 2012, fulgte avisen opp med en nyhetsnotis med tittelen «Drift 

av ambulansen går som normalt». Her ble det opplyst:   
 
 «Det er ingen dramatikk når det gjeld ambulansen på Otta.» 
 
Det fremgikk også at avdelingssjefen for ambulansetjenesten avviser at situasjonen er kritisk, 
og han fikk kommentere omtalen av saken uken i forveien:  
 

«– Oppslaget var blåst vel mykje opp, påstår Bakken på bakgrunn av GDs oppslag 

10. juli om mange sjukmeldingar i Otta-ambulansen.» 
 

Notisen var illustrert med et bilde av en ambulanse med åpen bakdør. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er seksjonsleder for ambulansetjenesten i Nord-Gudbrandsdal, Anita Riise Pedersen, 
som er svært skuffet «over måten GD fremstiller saken om sykefraværet i 
ambulansetjenesten på Otta».  
 
Klager opplyser at GDs journalist ringte henne dagen før publisering og ba om en 
kommentar til brevet som var sendt fra Sykehuset Innlandet til kommunelegen i Sel. Klager 
anfører: «Jeg fortalte at jeg mente dette ikke var en sak å skrive om. Sykefraværet var et 



 
  Sak nr. 207/12 

3 

sammentreff av tilfeldigheter, men at vi hadde bestemt oss for å informere Kommunelegen i 
Sel, for å ligge i forkant dersom problemer med bemanning skulle oppstå. Brevet var 
et informasjonsskriv og en generell påminnelse om at legene/rekvirentene tenker nøye 
gjennom indikasjonen for bruk av ambulanse og utnytter alternative transportmidler, så som 
Helseekspress der dette er forsvarlig. At GD ut i fra dette lager en forside med overskriften 
"Ambulanser uten bemanning" er for meg fullstendig uforståelig! Dette er direkte løgn! Alle 
ambulansene er bemannet og i normal drift. GD skriver også at ambulansetjenesten i Sel er i 
krise. Denne krisen er det GD som lager, og ikke ambulansetjenesten/personellet.» 
 
Klager reagerer også på påstanden i artikkelen om at bemanningssituasjonen fra neste uke 
kan bli enda verre, ettersom det er hun som har ansvaret for bemanningen og hun ikke har 
hatt problemer med den.  
 
I tillegg mener klager at bildebruken er uakseptabel. Hun anfører at det er et arkivbilde 
hentet fra avisen Norddalen, noe det ikke opplyses om. Dessuten har hun aldri møtt Vidar 
Heitkøtter som er oppgitt som fotograf. Slik klager ser det, fremstår det som at hun har stilt 
opp til intervju, og at hun har ønsket at saken omtales i media. 
 
Klager opplyser også at hun tok kontakt med nyhetsredaktøren i GD etter publisering, men 
at redaktøren var lite lydhør overfor henne. Etter klagers mening «opptrådte [redaktøren] 
meget arrogant» og «på en slik måte at det forsterket [klagers] behov for å klage denne 
reportasjen inn til PFU». 
 
Klager viser til seks punkter i Vær Varsom-plakaten:  

 1.5 (om å beskytte mot overgrep): «I denne saken er det pressen som utfører 
overgrepet. [GD] skriver om en liten arbeidsgruppe på et tettsted hvor de fleste kan 
identifisere hvem de er, og dermed spekulere i hvem som er sykmeldt og hvem som 
er på jobb.» 

 3.3 (om premissene): «[Journalisten] sa aldri noe til meg om at han skulle skrive om 
dette. Jeg fikk inntrykk av at han ville ha en uttalelse fra meg ang brevet til 
kommunelegen. Når jeg avviste alle hans spørsmål om ”aksjon” virket det som om 
saken var uinteressant.» 

 4.1 (saklighet og omtanke): «Forsiden på GD tirsdag 10. juli bar ikke preg av verken 
saklighet eller omtanke.» 

 4.4 (tittelbruk) 

 4.10 (bildebruk) 

 4.13 (rettelse): «Jeg ønsker og forventer at GD går ut og beklager forsidens overskrift 
og feilaktige fremstiling av saken snarest!» 

 
Slik klager ser det, har GD misbrukt både ord og bilder gjennom publiseringen 10. juli 2012. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Gudbrandsdølen Dagningen forklarer at det har vært knyttet en politisk og organisatorisk 
stridssak til ambulansetjenesten i Nord-Gudbransdal i mange år som redaksjonen har fulgt. 
Slik avisen ser det, var også det omtalte brevet (vedlagt klagen, sekr. anm.) til 
kommunelegen, som utgjør bakgrunnen for artikkelen, alarmerende og noe avisen anså som 
særdeles viktig for allmennheten. Etter GDs mening håndterte redaksjonen saken ut fra helt 
ordinære journalistiske prinsipper – «gjennom sitater fra omtalte brev, intervju med 
seksjonsleder for ambulansetjenesten i regionen og intervju med overordnet ansvarlig».  GD 



 
  Sak nr. 207/12 

4 

anfører: «Artiklenes innhold er fullt og helt basert på dette – som det også klart framgår. 
Innholdet gir igjen grunnlag for de aktuelle overskrifter.» 
 
Når det gjelder journalistens kontakt med klager og premissene for samtalen, bemerker GD: 
«Klageren påpeker at ”(journalisten….) sa aldri noe til meg om at han skulle skrive om 
dette…”. Tidligere i klagen skriver hun at hun ble oppring[t] fra journalisten ”med spørsmål 
om å kommentere et brev som var sendt fra Sykehuset Innlandet til kommunelegen i Sel…” 
Det er således vanskelig å forstå at klageren ikke kjente premissene for oppringningen… » 
 
Slik avisen ser det, er det ikke et argument for å unnlate å skrive om saken at 
ambulanseansatte er sykmeldte, «ei heller klagers oppfatning om at dette ikke er noe å skrive 
om». 
 
For øvrig avviser GD at bildebruken er kritikkverdig: «Det er et bilde av seksjonsleder i en 
relevant situasjon – foran en ambulanse. Vi kan imidlertid beklage at feil fotograf er kreditert 
for bildet.»  
 
 
Klageren mener at ambulansetjenestens forhistorie er irrelevant i den påklagede saken, og at 
den heller ikke rettferdiggjør «at innholdet er mangelfullt, og til dels ukorrekt».  
 
Klager anfører: «At ambulansetjenesten generelt er en sak som engasjerer og berører 
lokalbefolkningen sterkt er det ingen tvil om. Det sier seg selv at overskriften ”Ambulanser 
uten bemanning” derfor vil gjøre noe med følelsene til de som leser avisen. At 
informasjonsbrevet til Kommunelegen i Sel er viktig for allmennheten er greit nok, og vi 
visste at brevet var tilgjengelig for offentligheten når det ble sendt. Men når GD velger å lage 
en sak av dette forventer vi at de forholder seg til realiteten. Det står ingen steder i brevet at 
ambulansene er uten bemanning og det står heller ingen steder at ambulansetjenesten i Sel er 
i krise.» 
 
Klager påpeker også: «Ansvarlig redaktør sier at artiklenes innhold fullt og helt er basert på 
sitater fra omtalte brev og intervju med seksjonsleder og avdelingssjef. I så fall er GD 
upresise. I informasjonsbrevet står det at ”Vi ber også om at rekvirentene tenker nøye 
igjennom indikasjonen for bruk av ambulanse og utnytter alternative transportmidler så som 
Helseekspress der dette er forsvarlig.” Dette er kun en påminnelse om å følge de 
retningslinjer for bruk av ambulansen som er nedfelt i gjeldende rutiner. Dette har GD 
skrevet som ”Sykehuset Innlandet ber om at andre transportmidler som Helseekspressen blir 
brukt så mye som mulig.”»  
 
Slik klager ser det, er det «et vesentlig misforhold mellom avisens overskrift og ingress, og 
innholdet i kommentarene fra oss som oppgis som kilder».  
 
Når det gjelder anførselen om brudd med hensyn til premissene, bemerker klager: «At 
journalisten spurte om en kommentar til brevet var greit. Det fikk han. Når journalisten 
velger å tolke svarene han får så fritt, burde premissene for det man svarer på klargjøres 
bedre.» 
 
For øvrig fastholder klager også at hensynet til de ansatte er viktig i denne saken. Etter 
klagers mening har GD identifisert en gruppe ansatte, og også mistenkeliggjort dem for å 
aksjonere, noe flere skal ha opplevd som svært belastende. 
 



 
  Sak nr. 207/12 

5 

Hva gjelder arkivbilde, mener klager at «[e]n smilende seksjonsleder foran en ambulanse», 
ikke er passende for innholdet i artikkelen. Slik klager ser det, burde det iallfall vært opplyst 
at det var et arkivbilde, tatt i en annen sammenheng. 
 
Klager kommenterer også GDs oppfølging og håndtering av saken: «GD avviste våre 
synspunkter da vi tok kontakt med avisen etter oppslaget. Likevel kommer det en notis i 
avisen få dager etter at klagen til PFU er varslet, der det blir opplyst at avdelingssjef ved 
ambulansen mener oppslaget var oppblåst. Men istedenfor å korrigere oppslaget om krise, 
blir det fra avisens side formulert som at ”krisen er løst”. På denne måten skaper GD igjen et 
inntrykk av at krisen på et tidspunkt hadde vært reell.»  

 
 
GD avviser klagers syn om at det omtalte brevet «er å betrakte som et rutinemessig 
informasjonsskriv», og fastholder at det var viktig å omtale saken.  
 
Avisen anfører også: «Det er også riktig at begrepene ”krise”, ”kritisk” og ”uten bemanning” 
er GDs tolkninger.  Som vi mener det er full dekning for i den faktiske situasjon og med de 
aktuelle intervjuobjekter. At ansatte i ambulansen skulle bli mistenkte for aksjoner er en 
underlig antagelse som på ingen måte kan leses ut av den aktuelle reportasje.» 
 
Når det gjelder avisens oppfølging av saken, mener GD det var naturlig å gjøre. I denne 
sammenheng opplyser redaktøren: «Avdelingssjefen ved ambulansen uttaler da at 
bemanningssituasjonen er under kontroll. At vedkommende samtidig får anledning til å si 
sin mening om oppslagets (oppblåste) omfang får så være.  Det vil fortsatt være GDs 
redaktør som redigerer avisen. En sak av slik betydning vil nok også i framtida få rikelig 
spalteplass.» 



 
  Sak nr. 207/12 

6 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:  
 
Klagen gjelder et oppslag i Gudbrandsdølen Dagningen (GD) med tittelen «Ambulanser 
uten bemanning». I omtalen hevdet GD at det er krise for Otta-ambulansen etter at fem av 
sju ansatte er sykmeldt. 
 
Klager er seksjonsleder for ambulansetjenesten i Nord-Gudbrandsdal. Hun anfører at GD 
har skrevet om en ikke-sak og skapt en krise som ikke er reell. Hun opplyser at alle 
ambulanser er i normal drift. Slik klager ser det, er GDs fremstilling av saken mangelfull, og 
til dels ukorrekt, med titler uten dekning. Etter klagers mening er også bildebruken 
uakseptabel, da hun aldri har møtt fotografen og det heller ikke fremgår at det er et 
arkivbilde. For øvrig mener klager at journalisten ikke klarla premissene godt nok i samtalen 
med henne, samt at GDs omtale også har vært belastende for de ansatte. 
 
GD avviser klagen og mener det var viktig å omtale saken, og at brevet som utgjør 
bakgrunnen for omtalen, var av særlig interesse for allmennheten. Slik avisen ser det, har 
den håndtert saken ut fra helt ordinære journalistiske prinsipper; den har sitert fra brevet og 
intervjuet relevante kilder. På dette grunnlaget mener GD også det er dekning for de aktuelle 
titlene. Slik GD ser det, kan man ikke unnlate å omtale denne saken fordi noen er sykmeldt. 
Når det gjelder bildebruken, vedgår avisen at feil fotograf er kreditert, men mener ellers 
bildet er relevant.  
 
 
Pressens Faglige Utvalg vil minne om at det er den ansvarlige redaktør som har det fulle og 
personlige ansvar for mediets innhold (jf. Vær Varsom-plakatens punkt 2.1), og at det derfor 
er opp til redaktøren å avgjøre hva som skal, eventuelt ikke skal, omtales. Utvalget er enig 
med Gudbrandsdølen Dagningen i at den omtalte situasjonen i ambulansetjenesten var en 
sak av offentlig interesse. Dette i seg selv er imidlertid her ikke et tilstrekkelig argument for 
at publiseringen skulle være presseetisk akseptabel. 
  
Når det gjelder det publiserte bildet av klager, noterer utvalget seg at GD har beklaget at feil 
fotograf er kreditert. Selv om utvalget mener avisen med fordel også kunne opplyst at det er 
et arkivbilde, kan ikke utvalget se at publiseringen strider mot god presseskikk. Utvalget 
anser også bildet som relevant.  
 
Videre merker utvalget seg at GDs omtale har tatt utgangspunkt i et brev om ambulanse-
beredskapen på Otta, i tillegg til at to av de ansvarlige for bemanningen av ambulansene, 
deriblant klager, er intervjuet. Slik sett mener utvalget at også GDs kildegrunnlag er relevant 
og tilstrekkelig. Hva gjelder kontakten mellom klager og journalist, fremstår den for øvrig 
heller ikke som presseetisk problematisk. Utvalget legger til grunn at klager har skjønt at 
hun snakket med en journalist, og at hun ble stilt spørsmål om det omtalte brevet. 
 
Det omtalte brevet er vedlagt klagen, og utvalget konstaterer at det opplyser at fem av sju 
ansatte er sykmeldt, og at det jobbes for å skaffe vikarer, men at det er utfordrende på grunn 
av ferieavvikling. Dette er for øvrig også noe de intervjuede kildene uttaler i artikkelen. Det 
fremgår imidlertid ikke – verken i brevet eller gjennom uttalelsene til kildene – at 
ambulansene står uten bemanning eller at de ansvarlige anser situasjonen som kritisk. Slik 
utvalget ser det, er det presseetiske spørsmålet derfor om GD likevel har dekning for å hevde 
dette i titlene.  
 



 
  Sak nr. 207/12 

7 

Utvalget merker seg at det i både henvisningsteksten på avisens førsteside og i selve 
artikkelteksten fremgår at det er skaffet vikarer for «denne uken», noe som innebærer at 
ambulansene i virkeligheten var bemannet på publiseringstidspunktet. Samtidig heter det at 
situasjonen kan bli verre fra neste uke. Slik utvalget ser det, er det forskjell på en slik 
hypotetisk mulighet og avisens konstateringer, særlig i tittelen på førstesiden. Utvalget viser 
i denne sammenheng til Vær Varsom-plakatens punkt 4.4, der det i første ledd heter: «Sørg 
for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger enn 
det er dekning for i stoffet.» 
 
 
På dette punkt har Gudbrandsdølen Dagningen brutt god presseskikk. 
 

 
Oslo, 30. oktober 2012 

 
Hilde Haugsgjerd,  

Øyvind Brigg, Line Noer Borrevik, Alexander Øystå, 
Hadi Strømmen Lile, Reidun Førde, Georg Apenes 

 


