PFU-SAK NR. 200/12

KLAGER: Malvik IL ved daglig leder
ADRESSE: Naustanveien 24, 7560 Vikhammer
TELEFON:

PUBLIKASJON: Malvik-Bladet
PUBLISERINGSDATO:  30.05.2012
STOFFOMRADE: Idrett

GENRE: Nyhetsartikkel
SOKERSTIKKORD: Skjult opptak, premissene
REGISTRERT: 09.07.2012

BEHANDLET I SEKR.: 11.07.2012

BEHANDLES I PFU: 30.10.2012
FERDIGBEHANDLET:  30.10.2012
BEHANDLINGSTID: 101 dager
KLAGEGRUPPE:

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Malvik-Bladet hadde i lapet av vdren 2012 flere artikler som omhandlet en angivelig
lederkonflikt i Malvik idrettslag. I én av artiklene ble det referert til et drsmeote i Malvik IL,
hvor idrettslagsleder Per Walseth, ifelge artikkelen, ba om at arsmetet utsatte ledervalget
fordi pressen var til stede. Per Walseth avviste, i en kommentarartikkel noen dager senere, at
han hadde sagt dette, og mente Malvik-Bladet skrev usant. Redakteren fulgte opp med en ny
artikkel publisert onsdag 30. mai 2012. Tittelen var «Kritikk er nedvendig», og ingressen:

«Det kan vare vanskelig a skjenne hvorfor Malvik-Bladet noen ganger fokuserer
pa enkeltpersoner i negative vinklinger.»

I artikkelen fremkom det at avisens journalist hadde gjort opptak av drsmetet, og at det
ifolge artikkelen var korrekt det avisen tidligere hadde pastatt. Det siteres direkte fra
opptaket i artikkelen:

«Malvik-Bladet hadde to representanter i salen under idrettslagets arsmeote 28.
februar. Hvis vi misforstod Walseths intensjon med utsettelsesforslaget, beklager
vi selvfolgelig det. Men da lurer vi pa hva han egentlig mente med fglgende
uttalelser til arsmetet: Vi ma ta innover oss at det ikke er en god situasjon vi har
kommet i ndr pressen ogsa er her, til stede, og helt sikkert vil sla det stort opp i
Malvik-Bladet hvis det blir en kampvotering mellom Tone og meg.” Og videre: ”
Jeg vil fremme et forslag for arsmetet. Jeg haper gjennom det forslaget, at Malvik
IL kan framsta veldig mye mer enige enn jeg tror vi ville veert om vi forlater dette
lokalet etter en avstemning mellom to kandidater.” Per Walseth foreslo at arsmetet
utsetter alle valg, og holder et nytt arsmete med valg innen utgangen av mars. Han



Sak nr. 200/12

fikk ikke medhold i forslaget, og ble deretter valgt til leder. Hvis Per Walseth na
mener seg feilsitert ogsa fra arsmetet, er han herved invitert pa en kaffekopp i
Havnevegen 1, sa kan han fa here opptaket, og forvisse seg om han er korrekt
sitert.»

KLAGEN:

Klager er daglig leder Per Walseth, pa vegne av Malvik Idrettslag. Det presiseres at det ikke
er Walseth selv som er klager, men et samlet hovedstyre i Malvik IL.

Klagen gjelder at Malvik-Bladet tok lydopptak av deler av Malvik ILs drsmete uten &
informere om dette pa forhand. Det vises til redakterens kommentar i avisen 30. mai, hvor
det fremgar at opptak skjedde: «Artikkelen [...] er et langt personangrep pa undertegnede,
og de bruker da opptaket til 4 tolke utsagn under arsmetet for at undertegnede skal settes i et
sd negativt lys som mulig.»

Klager viser ogsa til Norges Idrettsforbunds regelverk, om at et arsmote kan godkjenne eller
avvise et slikt sporsmadl, men at det for Malvik IL ikke ble aktuelt a ta stilling til «da
vedkommende journalist ikke kom med spersmaél om dette». Klager legger ved utdrag fra
Basislovnormen til NIF.

TILSVARSRUNDEN:

Malvik-Bladet avviser klagen. Det opplyses at Malvik Idrettslag (MIL) var kjent med avisens
tilstedeveerelse pa drsmetet, og skriver: «En av vare journalister beveget seg rundt i
motelokalet med fotoapparat mens mgtet ble avholdt. Journalisten tok bilder hoyt og lavt.
MIL-leder Walseth s& dpenbart at vi var til stede, all den tid han konstaterte dette i et innlegg
for forsamlingen, slik det framgdr av dokumentasjonen som underbygger klagen mot
Malvik-Bladet. [...] Det er altsa ikke riktig at vi snek oss inn, slik det kan oppfattes i
klagerens fremstilling. Vi opplevde tvert i mot at drsmeotet godkjente at vi var der. Hverken
moteledelsen eller noen av medlemmene ba om at vi skulle forlate klubbhuset og arsmetet.
Under arsmetet hadde vi ingen opplevelse av - eller grunn til & tro - at drsmetet sd pa
Malvik-Bladet som uenskede gjester.»

Nar det gjelder selve lydopptaket, skriver avisen: «Under moter hender det at talerne
snakker raskere enn journalisten greier a notere. Da vil et opptak hjelpe pa presisjonsnivaet.
Vér journalist ville gjort metearrangeren oppmerksom pa lydopptaket dersom opptaket var
ment for publisering. Det var det ikke. Opptaket var kun ment som et arbeidsnotat for
journalisten. Vi mener det bor veere i interessen til dem som ytrer seg i slike sammenhenger
at pressen gjengir uttalelser sa noyaktig som mulig».

Malvik-Bladet henviser til revisjonsarbeidet av Veer Varsom-plakaten i 2005, da advokat
Theo Jordal i TV2 tok til orde for at plakaten burde skille mellom skjulte opptak beregnet pa
publisering og skjulte opptak gjort for ren intern registrering uten publiseringsformal.
Revisjonskomiteen delte imidlertid ikke dette synet, fordi «PFU har slatt fast at punkt 3.10
"utelukkende ma sees i sammenheng med forhold som det er aktuelt & videreformidle til
publikum, og ikke er ment anvendt i enhver forbindelse der det er snakk om a forsikre seg
om riktigheten av hva som er sagt".»



Sak nr. 200/12

Avisen skriver: «Derfor gikk TV 2 fri da det ble klaget over at redaksjonen ved en
telefonhenvendelse til TV 2 ikke gjorde oppmerksom pa at samtalen ville bli tatt opp pa
band (PFU-sak 090/98). Av hensyn til tilliten mellom journalister og kilder anbefalte PFU
redaksjoner & gjore oppmerksom péd at opptak blir gjort, men uttalte likevel at utvalget ikke
kunne se noe prinsipielt skille mellom et skjult lydbdndopptak i arbeidseyemed og vanlige
journalistiske notater. Veer Varsom-komiteen mente at det er tilstrekkelig at dette er klargjort
bade i forarbeidene og gjennom PFUs praksis.»

For ovrig peker avisen pa den rollen idrettslaget har i Malvik kommune, hvor idrettslaget
blir sett pd som en viktig samfunnsakter, og den makt idrettslagets leder har til & vedta og
disponere midler pd vegne av idrettslaget. Avisen mener at idrettslaget ma opptre
demokratisk blant annet ved a kunne svare pa spersmal fra pressen: «Sett i lys av dette - og
av at det ikke er funnet grunn til 4 klage pa brudd pa god presseskikk i noe av det som har
statt pa trykk - kan denne PFU-klagen ses som et forsgk pd a stoppe eller begrense den dpne
debatten vi etterstreber. Sann sett ma klagen sies & veere stikk i strid med Ver Varsom-
plakatens punkt 1 om pressens samfunnsrolle.»

Klageren presiserer at klagen i all hovedsak gjelder avisens bruk av opptak under arsmeotet
uten at dette var godkjent av arsmetet. Klager mener argumentasjonen om at opptaket var
ment for 4 lette journalistens skrivearbeid, er merkelig, ndr det brukes tre maneder etter at
arsmetet fant sted og i en debatt mellom klager og redakteren.

Klager skriver: «Malvikbladet hevder at de tok opptak da dette letter journalisten i sin
dekning av drsmotet da det er vankelig & notere ned alt som blir sagt. Dette star i sterk
kontrast til den dekning dette har fatt i ettertid, da Malvikbladet fortsatt sitter pa opptaket
den 30. mai 2012, og gjengir ordrett fra dette i avis denne dagen. Arsmetet ble avholdt den
28. februar 2012. Argumentet for opptak for snarlig bruk etter &rsmotet holder ikke nédr en 3
maneder i ettertid bruker deler av opptaket i nye artikler.»

Malvik-Bladet skriver: «Ut fra tilsvaret, koker klagen dermed ned til spersmalet om bruk av
lydopptak til notatformal (i motsetning til publiseringsformal). [...] Anferselen i klagers siste
tilsvar, om at sitater er gjengitt tre maneder etter at opptaket ble gjort, endrer ikke det
prinsipielle spersmaélet i denne saken. Det ma selvsagt sta oss fritt pa hvilket tidspunkt vi vil
gjengi korrekte sitat fra et idrettslags drsmote, om notatene er skriftlige, bandlagt eller
skrevet av bandet. Det er selvsagt ikke sann at journalister er palagt 4 kaste sine notater rett
etter at de er nedskrevet. I mange tilfeller kan det veere viktig kildemateriale det er all grunn
til & ta vare pa. Og et lovlig lydopptak blir ikke ulovlig om man siterer fra det maneder eller
ar seinere.»



