
 

 

 

PFU-SAK NR. 197/12 

 
KLAGER: 

 
Thomas Henden 

ADRESSE: Granbergstubben 158, 1275 Oslo 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Nettavisen 
PUBLISERINGSDATO: 02.07.2012 
STOFFOMRÅDE: Helse 
GENRE: Annonse 
SØKERSTIKKORD: Tekstlik annonse 
REGISTRERT: 03.07.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 04.07.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  30.10.2012 
FERDIGBEHANDLET: 30.10.2012 
BEHANDLINGSTID: 118 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON: Brudd på god presseskikk 
HENVISNING VVPL.: 2.6, Tekstreklameplakatens pkt. 5 
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klageren har fått støtte fra organisasjonens Landslaget Mot 

Tobakksskadene (LMT) og Røykfritt Miljø Norge.  
 
SAMMENDRAG:  
 
Nettavisens mobilutgave brakte mandag 2. juli 2012 en «kommersiell artikkel» med tittelen 
«Prøvd e-sigaretter?».  Under tittelen var det et bilde av en kvinne i ferd med å tenne en 
sigarett.  
 
Teksten under bildet:  
 

«E-sigaretter fra WinnerSmoke er ikke bare et sunnere alternativ til vanlig 
sigarettrøyking, de har også en økonomisk fordel. Foto: Jupiterimages.» 

 
Derpå fulgte en byline og publiseringsdato. 
 
Ingress:  
 

«Med disse kan du få sunnere røykevaner eller stumpe røyken lettere.» 
 
Videre:  
 

«E-sigaretter fra WinnerSmoke ryker som en vanlig sigarett, bare uten de kjemiske 
og skadelige stoffene som finnes i vanlige sigaretter. De består nemlig av harmløs 
vanndamp med uskadelige araomastoffer, men føles akkurat som en vanlig 
sigarett, med sigarettrøyk. WinnerSmoke inneholder verken kreftfremkallende 
stoffer eller tobakk, og utsetter derfor ikke andre for passiv røyking.» 

 



(Ordet WinnerSmoke var lenket til TradeTracker, som må oppfattes som et nettbasert 
reklamebyrå.) Artikkelen var også publisert på Nettavisen.no, men her tydelig merket som 
annonse.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klageren er en vanlig leser. Han bruker mesteparten av klagen på å mene at reklame for e-
sigaretter er ulovlig og peker på at Nettavisen anbefaler/reklamerer for et ikke-godkjent 
produkt «som er laget for å påføre folk store doser nikotin».  
 
Klageren anfører også: «Innslaget (artikkelen; sekr. anm.) er til og med laget slik at det er 
tvetydig om dette er redaksjonelt innhold, da det er merket med navnet på journalisten, men 
er merket annonse nederst. Er det journalisten som anbefaler e-sigarettene, eller er det en 
kombinasjon av annonse og journalistens anbefaling?» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Nettavisen innleder sitt tilsvar med å anføre at det dreier seg om en «kommersiell artikkel» 
som er tydelig merket som «innstikk» på forsiden til Nettavisen og som «annonsebilag» på 
artikkelnivå. Avisen mener å ha merket dette i tråd med kravene i Tekstreklameplakatens 
punkt 5, om merking av annonsebilag. Det hevdes fra Nettavisens side at «den kommersielle 
artikkelen er i samsvar med Tekstreklameplakaten, og berører dermed ikke PFU. Vi anser 
med dette klagen fra Thomas Henden som en misforståelse».   
 
Avisen bruker videre mesteparten av sitt tilsvar til å argumentere mot klagerens påstander 
om det omtalte produktet.  
 
 
Klageren mener fortsatt artikkelen inneholder feilaktige påstander. Han har ellers vedlagt 
uttalelser fra antirøyke-organisasjoner.  
 
 
Nettavisen anfører i sitt siste tilsvar: 
 
«Dette er ikke en redaksjonell artikkel, men en kommersiell markedsføring tydelig merket 
som et kommersielt produkt. Promoteringen er merket som ”innstikk” på forsiden av 
Nettavisen og som ”annonsebilag” på artikkelnivå. I tråd med punkt 5 i 
Tekstreklameplakaten, anser vi at artikkelen opprettholder det klare skillet mellom reklame 
og redaksjonelt innhold. 
 
Innklager har gjort et stort nummer av at den kommersielle promoteringen en kort periode 
ikke var tilsvarende merket på mobilsiden. Det er riktig, og forklaringen er følgende: Den 
innklagede kommersielle artikkelen ble publisert på forsiden av Nettavisen.no den 2. juli 
2012 kl. 19, der merking av slike typer artikler er tydelig. På samme tid oppdaterte vi våre 
mobilsider. Ved en teknisk feil ble ikke alle elementer fra nettpromoteringen publisert på 
mobilutgaven. Dermed har klager rett i at artikkelen kunne oppfattes som redaksjonelt stoff 
på mobilutgaven. Men allerede kl 18:48 samme dag som promoteringen ble lagt ut på 
nett/mobil, fikk vi en e-post fra den klagede at den kommersielle artikkelen ikke var tydelig 
merket som kommersielt innhold på våre mobilsider. Saken ble umiddelbart fjernet fra alle 



plattformer og vi undersøkte merkingen av artikkelen nærmere. De tekniske svakhetene ble 
rettet opp umiddelbart.» 
 
Nettavisen understreker at «den kortvarige manglende merkingen» ikke skyldes noe ønske 
om å undergrave skillet mellom redaksjonelt innhold og kommersiell promotering. Det vises 
til at avisens retningslinjer tilsier at all reklame skal merkes som «annonsebilag»,«innstikk» 
og «kommersielle tjenester». 

 


