PFU-SAK NR. 196/12

KLAGER: Kristiansand Avis (KA) ved ansvarlig redakter og daglig leder Ole
Lunde-Borgersen

ADRESSE: Tordenskjoldsgate 9, 4612 Kristiansand

TELEFON:

PUBLIKASJON: Feedrelandsvennen

PUBLISERINGSDATO: 20.06.2012

STOFFOMRADE: Medier

GENRE: Bilag

SOKERSTIKKORD: Redaksjonelle/ kommersielle, kildebruk, tekstreklameplakaten
REGISTRERT: 04.07.2012
BEHANDLET I SEKR.: 04.07.2012
BEHANDLES I PFU: 25.09.2012
FERDIGBEHANDLET: 25.09.2012
BEHANDLINGSTID: 81 dager
KLAGEGRUPPE: Neeringsliv
PFU-KONKLUSJON:
HENVISNING VVPL.:
RETTSBEHANDLING:
OMTALE/ANONYM.:
MERKNADER:

SAMMENDRAG: »

Fadrelandsvennen hadde onsdag 20. juni 2012 et bilag som omhandlet avisens nye digitale
satsning. Bilaget var merket «Del 3» med tittelen «Alt. Overalt. Alltid.» og undertittelen «Fa
MAKS ut av ditt abonnement!» Forsiden inneholdt ogsa felgende henvising: «E-avis: Hele
avisen digitalt s. 10» «Flere lokale nyheter s.6-7» «Familieabonnement s. 18-19»

Bilaget pd 19 sider inneholdt felgende:

Side 2 var en lederartikkel signert sjefredaktoren med tittelen «Fem uker i vinden»
Side 3: «Slik bruker du ditt nye Fvn-abonnement»

Side 4 og 5: «Mye skryt a hente fra andre mediehus»

Side 6 og 7: «Na satser vi pa lokalt stoff»

Side 8 og 9: «Se hvor mye du sparer med Faedrelandsvennens fordeler!»
Side 10: «Vi fyller mer lokalstoff og mye annet pa fvn.no.»

Side 11: «Over all forventning».

Side 12 og 13: «Hold deg oppdatert i sommer!»

Side 14 og 15: E-avis og Slik leser du e-avis pa PC.

Side 16: «Kjente feil i nye Fedrelandsvennen»

Side 17: «Folk i alle kanaler»

Side 18 og 19: «Familieabonnement. Hele familien pa nett»



Sak nr. 196/12
KLAGEN:

Klager er Kristiansand Avis (KA), ved ansvarlig redakter og daglig leder Ole Lunde-
Borgersen.

Klager mener bilaget har alle redaksjonelle kjennetegn, men fremstar som en
reklamekampanje for Feedrelandsvennens nye abonnementsmodell gjennom ukritisk og
ensidig journalistikk. Slik klager ser det, burde Feedrelandsvennen ha publisert bilaget som
et kommersielt innstikk med de krav til form og merking som naturlig felger.

Etter klagers mening bryter bilaget med selve grunnideen til Tekstreklameplakaten, hvor det
heter: «Tekstreklame oppstér nar produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller
positivt omtalt pa redaksjonelle plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kritisk
journalistikk.» Det vises ogsa spesielt til punkt 2, som omhandler temabilag. Det anferes
ogsa brudd pa Veer Varsom-plakatens punkt 2.6, skillet mellom reklame og redaksjonelt
innhold, 2.7, redaksjonelle vurderinger, og 3.2, kildebruk.

Klager skriver: «Etter min vurdering er dette bilaget et klart brudd bade nér det gjelder
journalistisk integritet, planlegging, innhold, presentasjon og prinsipper for redaksjonell
uavhengighet og kildekritikk. Bilaget har verken saker av kritisk karakter, kilder som er
kritiske (som for gvrig er brudd pa Veer Varsom-plakatens punkt 3.2) eller generelle og
opplagte kritiske spersmal til Feedrelandsvennens nye abonnementslgsning. Til gjengjeld er
det bade enkeltformuleringer som ”Se hvor mye du sparer med Feedrelandsvennens
fordeler!" i bilaget, samt generelt meget positive og fordelaktive saker om
Feedrelandsvennens produkter gjennom hele bilaget. Dette kan i mine gyne ikke tolkes som
noe annet enn tekstreklame. Jeg vil for gvrig ogsd anfere at temaet som bilaget bygger pa
(Feedrelandsvennens nye abonnementslgsning), neppe kan rettferdiggjores som sé viktig
redaksjonelt at det bor vies et helt bilag for & omtale det. Dermed vil jeg ogsa hevde at bilaget
er publisert av kommersielle hensyn, men i en redaksjonell form, og derfor et opplagt brudd
pa Veer Varsom-plakatens punkt 2.6 som sier: “ Avvis alle forsgk pa 4 bryte ned det klare
skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis ogsd reklame som tar sikte pd a
etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til a svekke tilliten til den
redaksjonelle troverdigheten og pressens uavhengighet.”»

Slik klager ser det, er det i dette tilfellet ekstra vanskelig & skille mellom hva som er annonser
og hva som er redaksjonelle saker, fordi: «Det faktum at det tilsynelatende kun er annonser
fra samme avsender og med samme budskap som det redaksjonelle, forsterker opplevelsen
av at dette ikke er et redaksjonelt uavhengig produkt.» Videre papeker klager den
mangelfulle merkingen av annonser pa sidene 8-9, 10, 12-13, 14-15, 18-19 + omslaget.

Nar det gjelder forsidetittelen «Fa maks ut av ditt abonnement!», mener klager at tittelen
underbygger opplevelsen av at bilaget ikke er uavhengig redaksjonelt stoff. Det vises til at
mange viktige journaliske poenger uteblir, som for eksempel nedgangen i abonnenter og
nettbrukere, informasjon om protestaksjoner i sosiale medier med mer. Det anfores en
generell mangel pa kritiske kilder.

TILSVARSRUNDEN:

Faedrelandsvennen (Fvn) avviser klagen, og mener bilaget er trygt innenfor de
retningslinjene som trekkes opp i Veer Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten.



Sak nr. 196/12

Innledningsvis viser avisen til den historiske omleggingen til ny abonnementsmodell og den
massive omtalen dette har fatt i norske medier: «... sd vidt oss bekjent er ingen i bransjen
uenige om at Fvn denne dagen skrev mediehistorie i Norge. [...] Fvns lansering 14. mai
innebar bade en omlegging av vart abonnement, men ogsd en stor endring av var
journalistiske profil og strategi. Dette ma det vaere hoyst legitimt a omtale bredt for vare
lesere.»

Fvn skriver videre at avisen har veert opptatt av hvordan denne omleggingen skal
kommuniseres til lesere, og det vises til en rekke tiltak (rene reklamekampanjer, deltakelse i
sosiale medier, mail, nettmeater, sms osv.)

Nar det gjelder det paklagede bilaget, skriver Fvn at poenget var a fortelle leserne hvordan
omleggingen hadde gétt. Slik avisen ser det, kan dette anses som en plikt overfor leserne:
«Utgangspunktet for bilaget var altsa stikk motsatt av det KA beskylder oss for. Der det
hevdes at vi har laget et produkt som bevisst skulle utfordre grensene mellom redaksjonell
og kommersiell omtale, var vart mal nettopp & unnga dette. [...] Diskusjonen i
redaksjonsledelsen gikk nettopp langs disse linjene. Vi besluttet at det mest ryddige var a
omtale resultatene etter lansering redaksjonelt, og samtidig lage forbrukerjournalistikk pa
oss selv.» Redaksjonen fikk i oppdrag a lage et bilag som skulle mate to behov: «Fortelle om
resultater etter lansering og lage guider for hvordan man teknisk tar i bruk det nye
abonnementet.» Fvn mener det ma veere legitimt for medier a lage guider pa seg selv,
akkurat som avisen gjor med andre produkter.

Annonseflatene ble gitt til markedsavdelingen som ensket & bruke dem til egenannonsering,
skriver Fvn. Det opplyses imidlertid at det ble begatt en produksjonsfeil, sidene 8, 9, 10, 12
og 13 skulle veert merket med annonse: «Vi har ikke mottatt en eneste reaksjon pa dette, men
ser at dette kan bidra til & forvirre lesere om hva som er redaksjonelt stoff og hva som er
annonser, men samtidig mener vi at dette er enkelt a skille for en observant leser.»

Fvn mener Veer Varsom-plakatens punkt 2.6 ikke er relevant, fordi det er et redaksjonelt
produkt og som ikke prover a etterligne noe som helst. Fvn avviser at bilaget svekker
uavhengigheten til pressen eller den redaksjonelle troverdigheten. Ogsd punkt 2.7 mener
avisen er irrelevant, fordi alt som er publisert i bilaget har veert underlagt en ordineer
journalistisk vurdering.

Nir det gjelder punkt 3.2, skriver avisen: «A pasta at kildetilfanget og bredden av kilder er
perfekt vil vi selvsagt ikke gjore, det gjor vi aldri i noen saker. Vi jaktet pa flere kritiske
roster, men det er et faktum at lanseringen var en suksess ift de malbare parameterne vi har
satt opp. Dette gjenspeiler responsen fra de kildene vi intervjuet. Nér vi for eksempel
intervjuer eksterne mediefolk er det vel ingen som tror at de ikke kan si akkurat hva de vil.»

Nar det gjelder et eventuelt brudd pa Tekstreklameplakaten, skrive Fvn: «Man kan selvsagt
mene hva man vil om kvaliteten pa dette aktuelle bilaget, men & pasta at dette ikke
redaksjonelt fundert og journalistisk motivert, er en grunnleggende mistolkning. Vi ser ikke
bort fra at vi i frykten for a bli beskyldt for ikke & formidle resultatene i egen avis, og i
begeistringen over at lanseringen gikk sé bra, ble ivrige for & fortelle mest mulig, men det
kan ikke veere forbudt for medier & omtale egen suksess nar den er knyttet til en sd stor
begivenhet som denne omleggingen var.»

Avisen viser ogsa spesifikt til Tekstreklameplakatens punkt 11, som gjelder redaksjonell



Sak nr. 196/12

dekning av mediebedriftenes egen virksomhet: «Redaksjonell dekning av mediebedriftenes
ikke-redaksjonelle virksomhet som markedsaktiviteter, salg av kommersielle biprodukter og
lignende, skal skje etter de samme journalistiske kriterier som for alt annet stoff.» Slik Fvn ser
det, er det paklagede bilaget laget i trdd med denne tankegangen.

Til slutt skriver Fvn: «Det er selvsagt redakterenes suverene rett & prioritere stoffet. Hva vi
skriver om (og ikke skriver om) kan selvsagt provosere lesere, men dette er selve
dynamikken i forholdet mellom den forhdndsredigerte publikasjon og publikum. Her er vi
faktisk i kjernen av ytringsfriheten. Andre vil synes det er helt unedvendig a lage egne bilag
om biler eller fjellhytter, men ogsa i slike tilfeller er det selve innholdet og presentasjonen
som ma avgjore om det er i strid med tekstreklame- eller Veer Varsom-plakaten, ikke om det
gar over tre spalter eller 16 sider. Klager mener altsa at PFU skal veere smaksdommer. Det er
en helt fundamental misforstelse. A felle Feedrelandsvennen i denne saken, vil dessuten
sette en helt urimelig begrensning pa alle medier nér de i framtiden skal dimensjonere en
sak, for ikke 4 si nar de skal skrive om seg selv (nar de vinner priser, har nye leser- og
opplagstall, osv).»

Klager opplyser at omleggingen allerede er blitt viet betydelig spalteplass i
Feedrelandsvennens ordineere avis, og at bilaget kom pd toppen av alt dette.

Slik klager ser det, hadde det veert mer naturlig & sende ut et adressert brev til abonnentene,
eller publisere et annonsebilag, fremfor & bruke redaksjonell spalteplass pa a omtale et
abonnementsprodukt.

Hva gjelder punkt 2.6, stiller klager fortsatt spersmal ved om det ligger en uavhengig
vurdering bak bilaget, og hvorvidt Fvn kan forsvare den spalteplassen bilaget ble tildelt.
Uansett pekes det pa den mangelfulle merkingen av annonser, og klager mener at & henvise
til en produksjonsfeil ikke fritar Fvn for ansvar: «Det er spesielt skjerpende, etter min
vurdering, at feilmerkingen skjer nettopp ndr en mediebedrift lager et bilag som omhandler
egen bedrift og egne produkter.»

Videre vises det til punkt 3.2. Klager mener det ikke skulle veere vanskelig & finne kritiske
roster. Det vises til kritikk pd sosial medier, bade for, under og etter selve omleggingen. Det
vises ogsa til opprettelsen av flere boikottgrupper pa Facebook. Klager opplyser ogsa at han
selv i egen avis har satt «<spgrsmélstegn ved hvilke utfordringer det vil gi ordvekslingen i
lokaldemokratiet nar regionens storste avis ogsa krever betaling for sin nettavis».

Klager mener det ikke er opplest og vedtatt at omleggingen har veert en suksess, og at det
nettopp er dette som gjor at det er et brudd pd de presseetiske reglene. Klager skriver:
«Avisen har gjennom bilaget unnlatt a formidle kritiske spgrsmal/ problemstillinger knyttet
til omleggingen, de har ikke med kilder som er kritiske til omleggingen eller resultatet av
den, har ikke omtalt negative resultater som bortfallet av trafikk pa fvn.no etter omleggingen
(...) Dermed mener jeg de har brutt kravet om en kritisk og uavhengig vurdering av saker de
omtaler.»

Klager skriver at et slikt redaksjonelt bilag er noe han ikke har sett for, og noe som har skapt
reaksjoner lokalt. Klageren minner om at PFUs oppgave er a trekke linjer og klargjore det
etiske regelverkets virkningsgrad i konkrete saker.

Faedrelandsvennen hevder fortsatt at flere av punktene avisen innklages for, er irrelevante.
Slik Fvn ser det, har klageren misforstatt avisens motiv for a gi ut bilaget: «Det er riktig at



Sak nr. 196/12

omleggingen av den nye abonnementsmodellen var viet mye spalteplass i Fvn foran og
under lanseringen, men poenget med bilaget var jo nettopp 4 folge opp denne omtalen.
Siden vi hadde skrevet mye om var egen omlegging i forkant, var det viktig & fortelle leserne
om hvordan det faktisk gikk. Dette mener vi har stor redaksjonell interesse. At vi hadde
skrevet mye om omleggingen i forkant, kan jo ikke hindre oss i & folge opp, slik vi tolker
klagerens synspunkt. Tvert i mot blir plikten til & felge opp sterre ved stor forhandsomtale,
mener vi.»

Nér det gjelder feil i merkingen, mener avisen at dette ikke er stor nok feil til 4 pakalle den
indignasjon som klager gir uttrykk for. Fvn anferer videre at det ikke er riktig at bilaget ikke
inneholder kritikk, og gir flere eksempler: «I intervjuet med digitalredakter Stavik star det i
ingressen folgende: “Men Stavik har ogsa fatt kjeft sa det holder.” Han siteres videre pa: ” -
Vi har fétt bettevis av kjeft, hovedsakelig fra ikke-abonnenter, som har fatt tilgang til mindre
stoff pd nett.” Videre i saken stdr det “Kritikken har haglet, blant annet via sosiale medier
som Facebook og Twitter” Vi har intervjuet redakterene hos vare to storste konkurrenter
(Agderposten og NRK Sgrlandet) og ellers sentrale akterer i medie-Norge som har kunnskap
eller erfaring pa feltet, og altsa gitt rikelig anledning til & komme med kritiske kommentarer
til Fvns modell. I intervjuet med Pal Nedregotten (A-pressen) star det sitiat: ”Vi ser at
trafikken pa nettavisen til Fvn er rammet. Det er interessant 4 se hva dette far 4 si for
finansieringen av journalistikken.” Og redakter i DT, Geir Arne Bore sier ”Sett fra min side
er svakheten med Feedrleandsvennens lgsning at man ma betale for papiravisen, selv om
man i utgangspunktet kun ensker digitale produkter.”»

Avisen opplyser at ytringer i sosiale medier og opprettelse av boikottgrupper og hatgrupper
er noe Fvn registrerer skjer neermest daglig i mange forskjellige saker. Fvn skriver: «Disse
reaksjonene ma ogsa behandles journalistisk og ikke refereres til og gjengis ukritisk. Vi
mener slike grupper forst bor omtales dersom de fér effekt, noe vi ikke har registrert
forelopig, og i hvert fall ikke pa det tidspunktet vi lagde bilaget. Vi folger dette noye og var
redaksjonelle policy har veert 4 mete kritikken der den fremkommer - i de sosiale mediene.
Kritikken er ikke oversett, men tvert i mot blitt mott i hvert enkelt tilfelle, alt dpent pa var
egen Facebookside. Vi har dessuten arrangert flere nettmoter dpne pa var nettside, der
kritikken fra denne gruppen har veert meget synlig. Det er altsa fullstendig feil, etter var
mening, & hevde at vi har forsgkt a skjule kritikk som har fremkommet i sosiale medier. »




