
 

 

 

PFU-SAK NR. 185/12 

 
KLAGER:                               

 
Petter Berge 

ADRESSE: Jervveien 4, 3124 Tønsberg 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Dagens Næringsliv 
PUBLISERINGSDATO: 19.06.2012 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, tittel og ingress, imøtegåelsesrett, 

identifisering 
REGISTRERT: 21.06.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 26.06.2012 
BEHANDLES I PFU:  29.01.2013 
FERDIGBEHANDLET: 29.01.2013 
BEHANDLINGSTID: 218 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage 106/12 gjelder tilsvarende forhold, men ble løst i 

minnelighet. Sammendrag vedlagt.  
 
SAMMENDRAG:  
 
Dagens Næringsliv (DN) hadde tirsdag 19. juni 2012 en artikkel med tittelen «Får ansvaret 

for tap». Ingress: 
 

«Finansrådgiver Petter Berges (53) selskap solgte forsikringsprodukter for tre 
milliarder kroner – og gikk konkurs. Nå gir en tingrettsdom håp til småsparerne 
som tapte millioner og krever erstatning.» 

 
Videre i brødteksten: 
 

«Berge Partners, som var deleid av den tidligere DNB-direktøren Petter Berge, 
begjærte oppbud i fjor sommer, og rundt 50 kunder har meldt et krav på 100 
millioner kroner. Men det er neppe mye å hente i boet. 
 
Nå slår Oslo tingrett fast at småsparerne isteden kan gjøre 
ansvarsforsikringselskapet som Berge Partners hadde tegnet forsikring hos, samt 
forsikringsselskapet som leverte forsikringsproduktene som ble solgt, ansvarlig 
for tapene.» 

 
Artikkelen var illustrert med et foto av advokat Johan Kristian Falk-Pedersen, med slik 
bildetekst: 
 



 
  Sak nr. 185/12 

2 

«SEIRER: Johan Kristian Falk-Pedersen representerer 48 klienter som har tapt 
penger på produkter solgt av Petter Berge, og har så langt i saken vunnet på alle 
sentrale punkter.» 

 
Artikkelen var utstyrt med en såkalt faktarute: 
 

«Dette er saken. 
 
Petter Berge og hans deleide selskap Berge Partners Limited fikk i 2004 en avtale 
med det irske forsikringsselskapet Hansard som enedistributør for deres 
produkter i Norge. 
 
Via Berge Partners Ltd. fikk kunder mulighet til å investere i flere produkttyper, 
som enkeltaksjer, fond, hedgeprodukter og obligasjoner. 
 
Selskapet brukte rundt 60 eksterne distributører for salg av forsikringsproduktet i 
Norge. I 2006 hadde selskapet en markedsandel på livsforsikringer på 15-16 
prosent. 
 
Finansrådgiver Petter Berges (53) selskap solgte forsikringsprodukter for tre 
milliarder kroner. Nå er selskapet konkurs. Kravene i boet beløper seg til 100 
millioner kroner. 
 
Petter Berge og hans selskap mener de ikke har gjort noe galt, og viser til at 
investeringsrådene som ble gitt kundene skjedde gjennom kundenes egne 
rådgivere.»   

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er omtalte Petter Berge. Han viser innledningsvis i sin klage til at DN hadde et 
førtesideoppslag i mars 2012 om samme forhold. Også dette oppslaget ble innklaget til PFU 
(sak 106/12), men partene kom til en minnelig løsning i og med at DN tok inn et 
korrigerende innlegg fra ham samt en beklagelse. Et tilsvarende forslag med hensyn til den 
foreliggende klagen har imidlertid ikke ført fram.  
 
Klageren viser til at både tittel, ingress og bildetekst, alle gjengitt over, gir inntrykk av at de 
omtvistede investeringene er solgt av ham personlig, som ifølge klageren «savner et hvert 
faktisk grunnlag». Han anfører: 
 
«De klagende investorene har alle benyttet frittstående investeringsrådgivere til å både få 
råd om og til å gjennomføre sine transaksjoner. Det er ingen påstander om at undertegnede 
eller virksomheter undertegnede har hatt engasjement i har utført rådgivningen eller 
instruert om transaksjonene. Det saken dreier seg om, og der det er stor uenighet, er i 
hvilken grad de aktuelle rådgivere har utført de aktuelle transaksjoner som agenter for det 
tidligere Berge Partners og således under formelt ansvar for Berge Partners.» 
 
Klageren mener at den refererte tingrettsdommen ikke gir DN grunnlag for å påstå «at de 
angjeldende salgene er gjort av meg personlig». Han anfører at det er en stor belastning å bli 
beskyld for påstandene i avisen. Han viser også til at redaksjonen fant å kunne imøtekomme 
ham i tilsvarende sak i mars 2012. 
 



 
  Sak nr. 185/12 

3 

Det vises i klagen til fire punkter i Vær Varsom-plakaten som klageren mener er brutt. Det 
dreier seg om punkt 4.1, manglende saklighet og omtanke, punkt 4.4, tittel, ingress og 
bildetekst det ikke er dekning for i stoffet, 4.7, identifisering av klageren og punkt 4.14, om 
manglende mulighet for samtidig imøtegåelse.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagens Næringsliv avviser klagen. Avisen anfører at klageren framstiller sin egen rolle i 
saken «på en fullstendig misvisende måte». Det vises til at selskapet fram til juni 2011 het 
Berge Partners Ltd. og var eid med femti prosent av klageren og femti prosent av hans 
ektefelle/samboer. Det ble slått konkurs av eierne etter at det 27. april 2011 ble dømt til å 
betale et ektepar en erstatning på 650.000 kroner. Det vises til en rettkraftig dom i Tønsberg 
tingrett som slår fast at Berge Partners hadde ansvar for underagentenes informasjon og 
rådgivning og at saksøkerne ble forledet til å foreta en investering de eller ikke ville ha 
foretatt (side 16 - domsutskrift vedlagt).   
 
Den foreliggende klagen dreier seg om omtalen av en dom i Oslo tingrett av 15. juni 2012. 
Søksmålet fra 48 kunder var nå rettet mot det irske selskapet Hansard og 
forsikringsselskapet Chartis fordi klagerens selskap Berge Partners er konkurs. Avisen 
mener tittelen «Får ansvaret for tap» er en presis gjengivelse av hovedpoenget i dommen, 
«nemlig at de to forsikringsselskapene kan holdes ansvarlig for de angivelige tapene som 
saksøkerne har lidt».   
 
Avisen viser tilbake til beklagelsen i den forrige saken. I denne beklagelsen, publisert i mai 
2012, het det: «DN beklager at det i den ene setningen i ingress, samt billedtekst, var Berge 
personlig og ikke selskapet Berge Partners som ble identifisert som den anklagede part.» I 
tilsvaret i den foreliggende klagen heter det så: «Det DN beklaget her (i den forrige saken; 
sekr. anm.) var at formuleringen kunne skape et inntrykk av at Petter Berge var personlig 
saksøkt av kunder som hadde kjøpt Hansard-produktet. Det er jo selskapet han eide og drev 
som er saksøkt, og ikke han personlig. (…) Men at han personlig har jobbet for Berge 
Partners og solgt det omstridte produktet er det ingen tvil om.» 
 
DN avviser videre at klageren skulle ha noen imøtegåelses- eller tilsvarsrett for en 
faktaopplysning om at han har solgt Hansard-produktet. Det vises også til at det i 
faktaboksen er opplyst at klageren selv mener han ikke har gjort noe galt. Avisen hevder 
også at det var relevant å identifisere klageren, ut fra hans rolle i og relevans til saken.    
 
 
Klageren hevder i sitt tilsvar at bildeteksten, overskriften og ingressen er utformet slik at den 
vanlige leser «utvilsomt vil oppfatte dette som at det her foreligger en dom som gir meg 
personlig ansvar for investorers tap.» Han anfører videre at dette må ses i sammenheng med 
tidligere oppslag i DN om samme sak.  
 
 
DN konstaterer at klageren er særlig opptatt av bildeteksten, der avisen skriver om 
«produkter solgt av Petter Berge», mens klageren har anført at det var hans aksjeselskap 
Berge Partners som var selger. «Det er riktig at et aksjeselskap og og dets eier(e) ikke er 
identiske. Men det er vel etablert praksis i pressen å identifisere et selskap med dets sentrale 
aktører, som for eksempel eieren, styrelederen eller administrerende direktør. Det er ikke 
noe tvil om at Petter Berge var den sentrale aktøren i selskapet Berge Partners Ltd. (senere 



 
  Sak nr. 185/12 

4 

Jervinvest Ltd.)» Det vises til at han eide halvparten av selskapet, mens hans ektefelle eide 
den andre halvparten. Avisen er av den oppfattning at det ikke kan stride mot god 
presseskikk å identifisere aksjeselskaper med dets ledende aktører når man skriver om hva 
selskapet foretar seg. Med hensyn til den tidligere beklagelsen, anføres det fra avisens side at 
den gjaldt en formulering om at Berge var personlig saksøkt når det var selskapet søksmålet 
var rettet mot.  



 
  Sak nr. 185/12 

5 

 


