PFU-SAK NR. 179/12

KLAGER: Den rettsmedisinske kommisjon (DRK) v. leder Tarjei Rygnestad
ADRESSE: Postboks 8027 Dep, 0030 Oslo

TELEFON: 229913 63

PUBLIKASJON: NRK (tv og nett)

PUBLISERINGSDATO: 21.12-22.12.2011

STOFFOMRADE: Terror

GENRE: Nyhetsreportasjer

SOKERSTIKKORD: Skjulte metoder, identifisering av kilder, kontroll av opplysninger,
samtidig imeotegdelse, retting av feil

REGISTRERT: 25.06.2012

BEHANDLET I SEKR.: 25.06.2012

BEHANDLES I PFU: 25.09.2012

FERDIGBEHANDLET: 25.09.2012

BEHANDLINGSTID: 90 dager

KLAGEGRUPPE: Offentlig utvalg

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.: 31, (3.2,3.10,4.14)

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

NRK bragte onsdag 21. desember en nyhetsreportasje i Dagsrevyen, der det i
introduksjonen fra studio heter:

«Minst tre av medlemmene i Den rettsmedisinske kommisjonen meiner, etter det
NRK erfarer, at rapporten om Behring Breivik ikkje held mal.»

«Kommisjonen pa sju medlemmer diskuterer na rapporten som stemplet
massedrapsmannen som paranoid schizofren og psykotisk, og det er det altsd na
uenighet om.»

Reporteren uttaler seg deretter om psykiatrirapporten om Anders Behring Breivik, og sier:

«Den rettsmedisinske kommisjonen vurderer na rapporten og etter det NRK
kjenner til, er det tydelig uenighet i gruppa.»

Forsker Pal Grendahl sier videre at en uenighet i gruppen ma bety at saken er sveert
vanskelig. Dernest presenteres de aktuelle kommisjonsmedlemmene neermere, og reporteren
sier:

«Minst tre av dem har na store innvendinger om rapporten. Spesielt nestlederen,
Gunnar Johannessen, er kritisk til konklusjonen om at terrorsiktede er psykotisk
og dermed strafferettslig utilregnelig. Andre er Kkritiske til at Breiviks ideologiske



Sak nr. 179/12

overbevisning ikke er diskutert i rapporten. Rapporten fastslar dessuten at
Breivik lider av total funksjonssvikt, noe det ogsa er uenighet om.»

Overlege Kjersti Narud papeker at en diskusjon bare vitner om at kommisjonen gjor jobben
sin. Hun uttaler videre:

«Jeg synes det er mye mer betryggende enn at de raskt var ferdige og alle var
enige.»

Pa spersmdl om vi kan leve med uenighet i kommisjonen om hva som feiler tiltalte, svarer
forsker Pal Grondahl

«[D]et vet jeg faktisk ikke, for jeg har ikke hgrt om at kommisjonen har noen
gang kommet fram med dissens i sin vurdering av en enkelt sak.»

Avslutningsvis sier reporteren:

«Rettspsykiater Torgeir Husby blir na trolig bedt om & komme med flere
opplysninger i saken. Dersom kommisjonen fortsatt er uenige, kan hele hans
rapport bli underkjent og nye sakkyndige oppnevnt. Ingen i kommisjonen kan
eller vil kommentere saken i dag, men regner med a veere ferdig med sitt arbeid
innen kort tid.»

Fra studio blir det kommentert at det er «oppsiktsvekkende» at dette kommer ut i
offentligheten, og videre presenteres mulige utfall dersom kommisjon leverer en splittet
konklusjon. Kommentatoren uttaler:

«[D]et er jo slik at det er retten, til sjuande og sist, som skal ta stilling til om han
er tilregnelig eller ikkje, og det vil jo vaere mykje opnare med ein slik
konklusjon.»

Samme dag omtalte NRK ogsd uenighetene pa nett, under tittelen «Psykiaterne i full splid
om Breiviks helsetilstand». I ingressen star det:

«Minst tre av medlemmene i Den rettsmedisinske kommisjon mener rapporten om

Anders Behring Breivik ikke holder mal. »

Torsdag 22. desember hadde Dagsrevyen et nytt innslag om psykiatrirapporten.
Innledningsvis gar det frem at DRK ikke har hatt noe a utsette pa den. Videre sier
nyhetsanker Tom Nilsen:

«Men NRK vet at det har vert sterk uenighet blant medlemmene, og de skal ha
fryktet konsekvensene hvis de ikke ble enige.»

Reporteren uttaler seg neermere om hva som skal ha blitt sagt under diskusjonen, og sier:

«Kommisjonen fryktet hva som ville skje dersom de ikke ble enige. Det ble sagt:
”Hvis det blir dissens, ja, da har vi kaos.”»



Sak nr. 179/12

Lederen for DRK, Tarjei Rygnestad, sier:

«Jeg har ingen kommentar til den interne saksbehandlingen. Vi har diskutert og
snudd denne saken opp og ned og vi har kommet til enighet.»

Reporteren gjengir dernest hvilke spesifikke innvendinger tre av kommisjonens medlemmer
skal ha hatt, og sier:

«Under diskusjonene kom det ogsa fram: ”Antallet bemerkninger vil skyte ned
en ellers god erkleaering. Alle her kan matte sta i retten og forsvare sine
bemerkninger.”»

Rygnestad uttaler videre:
«Hvis vi ikke har noen diskusjon, sa har vi ikke noen funksjon.»

Reporteren sier at flere kritikere mener det nd er sadd tvil om psykiatrirapporten, og at
statsadvokatene vurderer a kreve at det oppnevnes nye sakkyndige.

Et nytt innslag presenteres som fglger:

«0Ogsa i fagmiljgene er det sterke reaksjoner pa at rettsmedisinsk kommisjon
ikke nevner sin interne uenighet med ett ord.»

Fersteamanuensis Anne-Kari Torgalsbgen ved Psykologisk institutt, UiO, sier:

«Jeg synes det er veldig foruroligende, for det kan tyde pa at det er et press mot
konformitet her. Og jeg tenker at en sak av denne dimensjonen krever at man
faktisk kommer frem med uenighetene, fordi det har veert veldig lite av det hittil,
i og med at vi hadde to sakkyndige som ikke hadde tvil i det hele tatt (...).»

P& spersmdl om rettspsykiaterne beskytter hverandre, svarer Torgalsbgen at man ikke kan se
bort fra det, og hun mener videre at lekkasjen fra kommisjonen «stiller hele erklaeringen
deres i et underlig lys».

I studio blir det sa diskutert hva som vil skje dersom det kommer en ny rapport, og
kommentatoren stiller spgrsmal ved om kommisjonen kanskje burde avspeilet intern
uenighet i sin konklusjon. Det understrekes at det er retten som til sist vil avgjore
tilregnelighetssporsmalet.

Samme dag publiseres en artikkel pa nrk.no om at kommisjonen stiller seg bak
psykiatrirapporten. I bredteksten stdr det innledningsvis:

«I gar avslerte NRK at minst tre av medlemmene i komiteen har innvendinger til
den psykiatriske rapporten som slar fast at Breivik er utilregnelig. (...) I formiddag
kom brevet fra Den rettsmedisinske kommisjon. De stiller seg bak rapporten.
Ingen av komiteens sju medlemmer har tatt dissens.»



Sak nr. 179/12

DRK-leder Tarjei Rygnestad uttaler videre at kommisjonen stiller seg bak konklusjonen, men
vil ikke kommentere NRKs opplysninger om interne uenigheter, med henvisning til
taushetsplikten. Han understreker at DRK vil redegjore i retten, dersom de blir bedt om det.
Videre star det i artikkelen at det er retten som tar endelig stilling til
tilregnelighetssporsmalet, men at det i Norge er «en sterk tradisjon for at retten fglger
radene fra de sakkyndige».

En annen nettartikkel samme dag har sitattittelen «- Blir det dissens, blir det kaos». I
ingressen star det:

«Innad i den rettsmedisinske kommisjonen ble det advart mot at uenigheter kunne
skape kaotiske tilstander. Selv om flere medlemmer var kritiske, kom ingen
bemerkninger til Breivik-rapporten med i vurderingen til retten.»

I bredteksten star det:

«NRK kjenner til at det under behandlingen av Breivik-rapporten i Den
rettsmedisinske kommisjonen var omfattende diskusjon om bade konklusjonen i
rapporten og hvordan de skulle behandle saken. I diskusjonen kom det opp at man
fryktet hva som ville skje hvis de gikk ut med en vurdering av rapporten som ikke
var enstemmig.»

Artikkelen gar neermere inn pa tre spersmal kommisjonsmedlemmene skal ha tatt opp:

«Ville de stille seg bak diagnosen? Trodde de Anders Behring Breivik var
psykotisk? Kunne de ga inn pa en vurdering uten bemerkninger? Det var da det
ble advart mot uenigheter. - Hvis det er dissens i de tre spgrsmalene, ja, da har vi
kaos, ble det sagt i moatet. Men ut fra innholdet i diskusjonen som NRK kjenner
(...), var det slett ikke noen enighet. Det var derimot ting som tydet pa at noen
medlemmer kunne komme til 4 gnske en dissens.»

Uenighetene beskrives neermere, og videre gjengis folgende sitat:

«- Antallet bemerkninger, masse smating vil skyte ned en ellers god erklaering, alle
her kan matte sta i retten og forsvare sine bemerkninger, ble det sagt i
kommisjonens diskusjon.»

Kommisjonens nestleder Gunnar Johannesen uttaler i artikkelen at det alltid er diskusjoner i
kommisjonen, og at han ikke har kommentarer til at tvil ikke er gjenspeilet i det som er
oversendt retten. Dette er, ifelge Johannesen, unntatt offentlighet. DRK-leder Tarjei
Rygnestad svarer folgende pa spersmél om det ble advart mot uenighet:

«Overhodet ikke. Vi skal lgfte hver stein for a fa belyst saken fra alle synsvinkler
(oee)o»

NRK bragte ytterligere en nettartikkel samme dag, 22.12.2012, med tittelen «Disse
uenighetene kom ikke med i kommisjonsuttalelsen». I ingressen star det:



Sak nr. 179/12

«Den rettsmedisinske kommisjon sier utad at de er enstemmige og uten vesentlige
bemerkninger til Breivik-rapporten. Innad var det diskusjon om bade
konklusjonen, diagnosen, Breiviks ideologi og bredden i rapporten.»

Artikkelen tar for seg alle kommisjonsmedlemmene, og papeker bemerkninger tre av dem
skal ha hatt. Et medlem skal, ifelge NRK, ikke ha hatt bemerkninger, mens standpunktene til
de tre siste medlemmene er ukjente for redaksjonen.

KLAGEN:

Den rettsmedisinske kommisjon viser til senere oppfelging av saken, blant annet i Dagens
Neeringsliv, Aftenposten og Dagbladet, der det fremgar at NRKSs reporter ringte Rygnestad
under meotet, og at samtalen ikke ble avsluttet, slik at vedkommende kunne lytte til det som
ble sagt. Lyttingen pagikk i 53 minutter. Kommisjonen har siden anmeldt NRK for ulovlig
avlytting. I klagen star det felgende om bakgrunnen for saken:

«DRK mottok den sakkyndige erkleeringen fra Husby og Serheim 29. november 2011.
Erkleeringen ble sendt til de syv medlemmene i psykiatrisk gruppe pr. rekommandert post.
Det ble avtalt med medlemmene at de skulle lese erkleeringen pd egen hdnd og legge inn sine
merknader i kommisjonens database for de eventuelt sa pa de andres merknader. Det ble
deretter avtalt et mote for sluttbehandling (...). Tilstede var de syv medlemmene av
psykiatrisk gruppe (...) leder av kommisjonen, Tarjei Rygnestad, og jurist i kommisjonens
sekretariat seniorradgiver Birgitte Wirum Sand. Mgtet varte fra ca. kl. 11:00 til ca. kI. 16:15.»

Klager skriver at uttalelsen fra gruppen ble sendt Oslo tingrett, Oslo statsadvokatembete og
de sakkyndige den 22. desember 2011. Om NRKs dekning skriver klager:

«Pa Dagsrevyen 21. desember 2011 ble det blant annet hevdet at “minst tre av medlemmene i
Den rettsmedisinske kommisjonen mener etter det NRK erfarer at rapporten mot Anders
Behring Breivik ikke holder mal”, og videre at “kommisjonen pd sju medlemmer diskuterer
na rapporten som stemplet massedrapsmannen som paranoid schizofren og psykotisk og det
er det altsd uenighet om”. I tillegg vises til innslag pa Dagsrevyen 21 samme dag, hvor det
blant annet ble uttalt at “etter det NRK kjenner til er det tydelig uenighet i kommisjonen”.
Videre ble det anfert at minst tre av medlemmene i psykiatrisk gruppe skal ha ”store
innvendinger mot rapporten”.»

Klager viser videre til NRKs konkrete pdstander om kommisjonsmedlemmers uttalelser.
Dernest star det at mediedekningen har fatt betydelig oppmerksomhet ogsa av akterene i
den pagaende rettsprosessen. Klager skriver:

«Som illustrerende for dette viser DRK til begjeeringen fra flere av bistandsadvokatene i
terrorsaken om oppnevning av nye sakkyndige, datert 4. januar 2012, hvor det pa side 6 vises
til “lekkasjene fra uenigheten i kommisjonen som ble publisert av NRK”. [Vedlegg 5 til
klagen; sekr. anm.]»

Videre star det:
«I februar uttalte medlemmer av DRK seg til Dagens Neeringsliv om det de oppfattet som

avlytting av matet som fant sted 20. desember 2011. Ifglge artikkelen avviste NRK ved
programdirekter Per Arne Kalbakk pastandene, og han skal ha uttalt (...) at “NRK har ikke



Sak nr. 179/12

gjort noe opptak fra det omtalte motet, og vare saker baserer seg heller ikke pa noe slikt
opptak. Avslgringene er basert pd normalt, journalistisk kildearbeid, som gjorde at vi fikk
tilgang til informasjon om hva som ble sagt (...).»

Klager papeker at kommisjonen siden har blitt kritisert i flere medier for uttalelsene om
avlytting, blant annet i Aftenposten. Videre skriver klager at kommisjonen politianmeldte
«ulovlig overhering eller avlytting av metet i mars», da de ensket «& fa utlevert fullstendige
teledata i det aktuelle tidsrom fra mobiltelefonene til de tilstedevaerende», noe enkelte
teleoperaterer bare ville utlevere til politiet. Klager skriver:

«Rygnestad oppgav i sin vitneforklaring for retten at han har blitt orientert av politiet om at
hans egen mobiltelefon mottok et anrop i begynnelsen av metet og at telefonlinjen da skal ha
veert “dpen” i 53 minutter. Rygnestad onsket ikke & spekulere utover dette. Han konstaterte
bare at han ikke hadde besvart noe anrop og opplyste i retten at politiet skal ha informert
ham om at anropet kom fra NRKs sentralbord.»

Klager viser til at etterforskningen, sa vidt de vet, ikke er avsluttet, og skriver videre:

«NRK, ved nyhetsredakter Steing Bjontegdrd, bekreftet samme dag som Rygnestad vitnet i
retten, den 12. juli 2012, hva politiet hadde avdekket. Ifelge Bjontegérd ringte en NRK-
journalist opp Rygnestad den aktuelle dagen og overhgrte det han omtaler som ”en sveert
interessant diskusjon”. Sa vidt kommisjonen forstar har Bjontegard hele tiden vaert kjent med
hvordan journalisten hadde skaffet seg innblikk i kommisjonens lukkede mgote. Bjentegard
beklager, ifolge NRK.no, at NRK ikke har informert Rygnestad om dette i ettertid.»

Det vises til at programredakter Kalbakk skal ha veert kjent med forholdet siden februar,
men at NRK forst bekreftet «sniklytting» da politianmeldelsen og politiets avsloringer ble
kjent. Klager viser til NRKSs uttalelser om dette til aftenposten.no [vedlegg 10; sekr. anm.], og
skriver:

«I ovennevnte artikkel omtales ”sniklyttingen” som en “samtale” som ikke ble avsluttet.
DRK er ikke enig i denne beskrivelsen idet Rygnestad benekter 4 ha hatt noen ”samtale”
med journalisten.»

Klager mener NRK har «begatt flere tillitsbrudd»:

«[S]eerlig ved & bryte det presseetiske hovedprinsippet om a opptre dpent og med klare
premisser i det journalistiske arbeidet og slik at skjulte metoder bare skal brukes i
unntakstilfelle.»

Videre star det:

«Slik kommisjonen ser det, ma det for den journalisten som «sniklyttet» ha fremstdtt som
apenbart at dette var et lukket mate hvor vedkommende ikke var invitert til & delta.
Rygnestad besvarte aldri noen telefonsamtale i det aktuelle tidsrom og snakket ikke med
vedkommende journalist.»

Det vises til Veer Varsom-plakatens punkt 3.10 om bruk av skjulte metoder. Klager forstdr at
kommisjonens vurdering av den sakkyndige erkleeringen er av stor offentlig interesse, men
viser til at denne «uansett [ville] bli kjent ved at kommisjonen avga sin skriftlige uttalelse».



Sak nr. 179/12

Uenigheter vil, skriver klager, gjenspeiles i eventuelle dissenser og suppleres med
vitneforklaringer i retten.

Klager viser dernest til Veer Varsom-plakatens punkt 3.2, og kritiserer NRK for 4 ha
rapportert fra det aktuelle matet «uten a ha korrektivkilder». Det vises til at NRKs dekning
tyder pa at journalisten kun har hert enkelte av motedeltagerne, eller bevisst har valgt kun a

gjengi bruddstykker.
Klager skriver videre:

«Det er pd det rene at NRK hverken i reportasjene eller i oppslagene pd nettsidene
informerte om hvordan eller pa hvilken mdte de hadde ervervet informasjon fra det aktuelle
maeotet. Dette er i strid med Veer Varsom-plakaten punkt 3.1 hvoretter kilden for informasjon
som hovedregel skal identifiseres (...). Slik kommisjonen ser det, ville ikke NRKs dekning av
den uenighet de mente a ha avdekket veert forringet av at NRK hadde veert dpne om
hvordan de hadde skaffet seg innblikk i deler av den interne diskusjonen.»

Klager papeker at ingen av metedeltagerne fikk anledning til & kommentere «situasjonen
ordene var falt i», og skriver:

«I stedet ga oppslagene i NRK et inntrykk av at en eller flere av de tilstedeveerende hadde
«lekket» taushetsbelagt informasjon fra et lukket meote til pressen. (...) Ved vurdering av en
sakkyndig erkleering i psykiatrisk gruppe i DRK er det apenbart at personsensitive
opplysninger blir droftet (...). De vurderinger som kommisjonen gjor er ment til veiledning
for rekvirenten av den sakkyndige erkleeringen (...). I den grad vurderingene inneholder
personsensitive opplysninger blir det derfor vanligvis opp til retten a ta stilling til om
uttalelsene, og eventuelle vitneforklaringer fra kommisjonens medlemmer, kan gjores kjent
for offentligheten.»

Klager anferer videre brudd pd Ver Varsom-plakatens punkt 4.14 om samtidig imetegaelse,
og skriver:

«Gjennom NRKs dekning av saken har bdde kommisjonen og deltakerne pa motet opplevd a
bli beskyldt for lekkasje av taushetsbelagt informasjon (...). Dette er alvorlige beskyldninger
og selv etter at «sniklyttingen» ble avdekket av politiet, har NRK bidratt til ytterligere
mistenkeliggjoring. DRK viser i den forbindelse til uttalelsene fra Kalbakk til Dagbladet 13.
juni 2012 hvor han blant annet skal ha uttalt at det lenge var «uklart for oss hvorvidt vi
hadde blitt bevisst tatt med inn i metet». Han hevder videre at «det ville ikke veert forste
gang», og at dette er noe de i ettertid burde sjekket med Rygnestad. P4 denne maten kan det
gis inntrykk av at NRK kan ha gjort dette tidligere overfor kommisjonen og det sdgar er gjort
etter avtale med kommisjonen eller enkeltmedlemmer i kommisjonen. »

Avslutningsvis skriver klager at NRK har bidratt «til a undergrave publikums tillit til media»
ved ikke umiddelbart & informere om hvordan informasjonen fra meotet ble fremskaffet. Det
vises til at NRK ogsd har handlet i strid med Veer Varsom-plakatens punkt 4.13 om retting av
feilaktige opplysninger, da det fortsatt i februar ble hevdet at artiklene og innslagene om
DRK baserte seg pa «normalt, journalistisk kildearbeid».



Sak nr. 179/12
TILSVARSRUNDEN:

NRK understreker innledningsvis at uenigheten som ble avdekket i innslagene, var viktige
bidrag for oppnevnelsen av nye rettspsykiatrisk sakkyndige, og at det var knyttet stor
interesse til informasjonen, ogsa under rettssaken. Videre stér det i tilsvaret:

«I ettertid mener vi at vi burde ha fortalt DRKs leder om hvordan vi fikk informasjonen om
uenighet.»

NRK skriver om sakens bakgrunn, at den forste rettspsykiatriske rapporten ble kraftig
kritisert for flere forhold, og at det derfor var «stor interesse knyttet til Den Rettsmedisinske
Kommisjonens behandling av rapporten». NRK skriver:

«Den allmenne oppfatning blant jurister var at dersom kommisjonen ikke kom med
vesentlige bemerkninger til rapporten, (...) ville saken pa det neermeste veere avgjort. Da
ville det ikke veere behov for flere rapporter, og utsiktene for at Breivik skulle bli kjent
tilregnelig ville veere minimale. I denne fasen jobbet NRK Nyheter kontinuerlig opp mot
DRK med sikte pa & fa ut informasjon om saksgangen. Behandlingen av rapporter i DRK er
sveert lukkede prosesser (...).»

Likevel, skriver NRK, brakte de en rekke nyhetssaker om kommisjonens arbeid som «ferte til
en fornyet debatt om rapporten og DRKs rolle i forhold til sitt mandat som er 4 kvalitetssikre
slike rapporter (...)». NRK skriver:

«Til slutt avgjorde Oslo tingrett at det skulle utnevnes ett nytt sett med sakkyndige (...).
Konklusjonen i denne erkleeringen ble at Breivik er tilregnelig og kan straffes.»

Om telefonsamtalen, skriver NRK:

«Den 20. desember k1 11.08 blir leder av DRK (...) ringt opp av NRKSs reporter. Dette var en
rutinetelefon (...). Telefonen blir tatt, men var reporter far ikke kontakt med vedkommende
som har tatt telefonen. Etter hvert blir var reporter klar over at telefonen befinner seg i et
meterom der rapporten blir behandlet. Reporteren kan ikke vite om telefonen er tatt ved et
uhell eller om det kan veere noen som har gjenkjent NRKs telefonnummer og med overlegg
apnet linjen. Slike tilfeller har journalister i NRK opplevd for i andre sammenhenger.
Beslutningen blir tatt i samrad med neaermeste redaksjonelle leder. Man lytter pad matet og
noterer underveis. Denne lyttingen pagdr i 53 minutter, og det som skjer er en omfattende og
skarp diskusjon om konklusjonene i Serheim og Husby sin rapport. (...) Nar kommisjonen
tar lunsj er det fremdeles ingen a fa kontakt med i telefonen og reporter bryter linjen.»

NRK skriver at det dernest ble besluttet & forseke & fa bekreftet uenigheten fra dpne kilder.
Alle kommisjonsmedlemmene ble kontaktet per telefon og SMS. Kommisjonsledelsen ble
ogsa kontaktet av redaksjonen per telefon, men ingen av dem ensket 8 kommentere motet.
De henviste til taushetsplikten. Videre star det:

«Rygnestad avviste likevel at det ble advart mot dissens i kommisjonen, mens Melle sa han
forsto at NRK maétte sende saken.»

Pafelgende dag ble kommisjonens konklusjon offentliggjort, men fortsatt ensket ingen av
medlemmene & «korrigere de opplysningene NRK har brakt», utover Rygnestads generelle
kommentarer.



Sak nr. 179/12

NRK avviser brudd pa Veer Varsom-plakatens bestemmelser om skjulte metoder, og skriver:

«Bestemmelsens formal er etter vart skjenn primeert 4 regulere situasjoner der journalisten
(...) aktivt og med hensikt etablerer en fordekt opptaks- eller avlyttingssituasjon (...). Slik var
det ikke i dette tilfellet. Det forekommer ikke sjelden at journalister opplever situasjoner der
de tilfeldig overhgrer samtaler eller registrerer informasjon som er konfidensiell. (...) Det kan
etter vart skjonn derfor ikke anses som et presseetisk brudd & lytte til en slik telefonlinje som
er dpnet av den eksterne parten i en sak av sd stor samfunnsmessig interesse. NRK mener
derfor det er viktig at PFU (...) trekker et skille mellom det som er selve
informasjonsinnsamlingen i denne saken (...) og den etterfolgende redaksjonelle
behandlingen (...) og publiseringen av opplysningene.»

Til klagers anfersler om at uenighet i kommisjonen uansett vil gjenspeiles i dissenser og
vitneforklaringer i retten, skriver NRK:

«INRK mener vére nyhetsoppslag nettopp viser at det ikke skjedde. Konklusjonen “ingen
vesentlige bemerkninger” gir ikke et riktig bilde av hva som skjedde under behandlingen. I
sitt vitnemal i tingretten hevdet Rygnestad at NRK hadde misforstatt og at det var utnevnt
en ”djevelens advokat” som neermest hadde som oppgave a drive et rollespill og at
uenigheten som kom til uttrykk kun var en slags akademisk metode for a drofte saken. Da
gruppeleder Karl Heinrik Melle vitnet dagen etter, kom en helt annen versjon. Han kjente
seg ikke igjen i beskrivelsen av en ”djevelens advokat”. Tvert om, han bekreftet at det var
reell uenighet om rapportens kvalitet og at tre medlemmer pa et tidspunkt var innstilt pa at
det forela ”vesentlige bemerkninger” (...). Dette er bemerkninger som i sin form kan ha
innvirkning pd konklusjonen i rapporten (...). NRK mener at informasjonen som ble brakt til
offentligheten var av stor samfunnsmessig betydning og ikke kunne blitt framskaffet pa
annen mate.»

Til klagers anfersel om brudd pa Ver Varsom-plakatens punkt 3.2 om kildekritikk, skriver
NRK at de anser diskusjonen i motet som en god kilde. Videre stdr det:

«NRK gjorde store bestrebelser pa a fa kommisjonsmedlemmene til 4 gi sine
kommentarer/tilsvar til vare opplysninger bade for og etter publisering. At vi ikke fikk dette
i seerlig grad, og at vi dermed ikke fikk korrektiv til var framstilling kan vi etter vart syn ikke
lastes for. Vi registrerer ogsa at Rygnestad ferst i retten gir sin alternative forklaring til hva
som skjedde i meotet, en framstilling som gruppeleder Karl Heinrik Melle ikke stotter.»

Om VVP punkt 3.1 og identifisering av kilder til informasjon, skriver NRK:

«Sett i ettertid med den kunnskapen vi har i dag burde Rygnestad ha blitt fortalt at en dpen
linje til hans telefon var kilden til informasjonen, selv om dette ogsa lett kan leses ut av hans
egen telefonlogg. NRK mener likevel at vurderingen som ble gjort ikke i enhver
sammenheng forer til brudd pa Veer Varsom-plakaten. I alle vare saker gikk det fram at det
var mgtet i DRK som var var kilde.»

NRK avviser at det i dekningen er fremmet pastander om at medlemmer av DRK har lekket
informasjon. En lekkasje fra DRK er ikke ensbetydende, papeker NRK, med at medlemmer
har lekket. Det kan eksempelvis innebeere referater pa avveie, eller at utenforstdende har
overhort noe. Videre star det i tilsvaret:



10
Sak nr. 179/12

«Programdirektor Kalbakks kommentarer om at det “lenge var uklart for oss hvorvidt vi
hadde blitt bevisst tatt med inn i motet” er en faktabeskrivelse og ingen pastand mot
medlemmer i kommisjonen.»

Det vises igjen til at samtlige medlemmer av kommisjonen har fatt god anledning til
samtidig imgtegaelse, men at denne i liten grad er benyttet. NRK avviser ogsa klagers
pastand om brudd pa VVP 4.13 om retting av feil, da Kalbakk uttalte at saken var «basert pa
normalt, journalistisk arbeid». NRK skriver:

«Det at en telefon blir tatt og en linje holdt apen, selv om det mest sannsynlig skjer ved ett
uhell, er ikke utover det som man kan paregne ved normalt journalistisk arbeid opp mot
kilder.»

Avslutningsvis skriver NRK:

«NRK har i denne saken brakt viktig og vesentlig informasjon. Dette er informasjon som har
medvirket til en seerdeles viktig debatt, nemlig om hvordan de rettspsykiatriske instansene
er bygget opp og fungerer i norsk rett i dag. (...) Den informasjonen NRK brakte kunne ikke
kommet fram pd noen annen mate. (...) NRK ser at vi burde informert Tarjei Rygnestad om
at hans telefon var kilden, men mener at dette ikke nedvendigvis er brudd pa god
presseskikk.»

Klageren viser til rettens begrunnelse for oppnevning av nye sakkyndige, og skriver:

«DRK merker seg (...) at NRK synes 4 mene at NRKs dekning av metet i kommisjonen har
hatt "vesentlig betydning” for rettens beslutning. Hvis det er tilfelle, er det slik DRK ser det,
sveert alvorlig all den tid NRKs dekning av saken var basert pa dérlig kildemateriale og ble
publisert uten at NRK hadde tilstrekkelige korrektivkilder. (...) NRKs dekning av meotet var
apenbart kun basert pa de bruddstykker reporteren hadde fanget opp, eller utvalgte deler
som NRK selv valgte ut, av det som var innledningen til en faglig diskusjon som varte i over
fem timer.»

Det vises videre til at det rapporterte gir «inntrykk av at (...) reporteren kun har hert hva
enkelte av motedeltagerne har sagt (...)». Kommisjonen anser ogsa «NRKs feilaktige og
vinklede fremstilling av et internt mote i behandling av en enkeltsak» som et darlig grunnlag
for & diskutere norsk rettspsykiatri. Om anledningen til samtidig imotegdelse, skriver klager:

«Det er ikke riktig (...) at alle medlemmer i DRK som behandlet saken ble kontaktet pa SMS
den 21. desember 2011 med informasjon om at NRK ville sende en sak om uenighet i
kommisjonen. Flere av medlemmene avviser at de mottok noen slik henvendelse.»

Klager understreker at ingen ble gjort kjent med hvordan NRK hadde innhentet
informasjonen, og viser til at heller ingen av medlemmene «ble konfrontert med de
angivelige sitatene fra metet som NRK valgte & publisere». Klager viser videre til
kommisjonens egne retningslinjer, og skriver:

«DRK ser alvorlig pa at NRK hevder at DRK har handlet i strid med den forskrift som
kommisjonens virksomhet er regulert av ved at angivelige dissenser blant medlemmene som
behandlet saken ikke skal ha kommet til uttrykk i uttalelsen. Samtlige av medlemmene som



11
Sak nr. 179/12

behandlet saken stér fast ved hva de (...) kom frem til. Det er ikke riktig (...) at konklusjonen
“ingen vesentlige bemerkninger” ikke gir et riktig “bilde” av hva som skjedde under
behandlingen. (...) DRK deler ikke NRKs syn pa at Melle gjennom sitt vitnemal bekreftet at
NRKSs saker var “riktige”.»

Klager sier seg videre uenig med NRK i vurderingen av kildegrunnlaget, og skriver:

«DRK er ikke enig ei NRKSs beskrivelse av at de skal ha gjort ”store bestrebelser” pa a fa
kommisjonsmedlemmene til 8 kommentere og at de ikke kan lastes for at de ikke fikk
korrektiv til sin fremstilling. Det vises til (...) de begrensninger kommisjonen er palagt hva
gjelder a kommentere enkeltsaker (...).»

Klager viser igjen til at reporteren lyttet til 53 minutter av en mer enn fem timer lang
diskusjon. Det fastholdes videre brudd pa VVP punkt 3.1, med henvisning til at NRK ikke
informerte om sin kilde til opplysninger, selv etter at det ble kjent at kommisjonen mistenkte
avlytting av det omtalte matet. Klager fastholder ogsa at kommisjonsmedlemmene opplevde
a bli beskyldt for lekkasje.

NRK skriver folgende om hva som ble overhgort per telefon:

«De 53 minuttene NRK lyttet var den forste delen av matet, med en grundig innledning fra
Karl Heinrik Melle som satte premissene for diskusjonen og, slik vi tolket det, advarte
tydelig mot dissens.»

NRK overhorte dernest motedeltagernes oppsummering av sine standpunkter, og skriver:

«Gjennomgangen dannet et godt grunnlag for a si noe om diskusjonene i DRK og hva
uenigheten under meotet gikk ut pd. Det er ikke riktig (...) at vi bare fikk med oss
bruddstykker (...).»

NRK holder fast ved at kanalens dekning av saken var viktige bidrag til den offentlige
debatten, og dermed til prosessen som ledet til oppnevning av nye sakkyndige. NRK skriver:

«Opplysningene om at det bak formuleringen ”ingen vesentlige merknader” fra DRK skjulte
seg en omfattende diskusjon der det ble pekt pd svakheter i rapporten (...) var viktige
katalysatorer for det offentlige ordskiftet omkring dette spersmalet.»

Om samtidig imotegaelse star det videre:

«NRK har full forstdelse for at medlemmene i DRK er bundet at sitt mandat, taushetsplikt og
de ulike reglene for saksbehandling. (...) Det betyr ikke at kommisjonen er avskaret fra &
kunne kommentere eller gi tilsvar pd oppslag i mediene, innenfor disse rammene. Det ga vi
ogsda kommisjonen full anledning til.»

Det vises til trafikkdata fra Telenor som underbygger dette. Videre star det i tilsvaret:
«Angeta Nillsson klarte NRK ikke & komme i direkte kontakt med, men med den omfattende

kontakten vi hadde mot alle gvrige medlemmer i DRK og ikke minst mot lederen i DRK,
mener Vi at retten til samtidig imetegaelse fullt ut er imgtekommet (...).»



12
Sak nr. 179/12

NRK skriver at det bygger pa en misforstaelse dersom DRK har oppfattet det slik at NRK
beskylder kommisjonen for & ha handlet i strid med egen forskrift:

«De er likevel slik at den kortfattede konklusjonen “ingen vesentlige bemerkninger” ikke gir
et utfyllende bilde av den faglige diskusjonen i DRK (...).»

Det vises konkret til Rygnestad og Melles sprikende forklaringer i retten.
Avslutningsvis skriver NRK:

«Det er selvsagt fullt forstaelig at medlemmene i kommisjonen har opplevd denne saken som
ubehagelig og at “noen” kan ha felt seg mistenkt. Men slik vil det veere i alle saker der
fortrolig informasjon kommer ut.»

NRK har, etter at dom i saken falt, kommet med tilleggskommentarer, der det blant annet
heter:

«Dommen viser med all tydelighet hvor viktig pressens rolle i denne saken har veert. (...)
NRKSs publisering av enkeltmedlemmers bemerkninger og uenighet ved kommisjonens
behandling av den ferste sakkyndige rapporten har veert et viktig bidrag i avdekkingen av
kritikkverdige forhold ved kommisjonens arbeid. Trolig har NRKs publisering ogsd bidratt
til at representanter for kommisjonen i det hele tatt ble innkalt for & vitne i retten. (...) De
bemerkninger som kommisjonen reelt sett hadde til den forste rakkyndige rapporten, men
som kommisjonen unnlot & ta med som skriftlige bemerkninger til retten, er tillagt betydelig
vekt av retten.»

NRK underbygger dette med utdrag fra dommen, som dette:

«Dersom representanter for kommisjonen ikke senere var blitt innkalt for & avgi forklaring
under hovedforhandlingen, ville dessuten retten ikke blitt kjent med kommisjonens
vurdering av at sentrale diagnostiske kriterier for schizofreni var darlig dokumentert.»

NRK skriver:

«Slik NRK ser det, er NRKs bidrag i avdekningen av kommisjonens kritikkverdige arbeid det
som er viktigst i saken for PFU. Selv om NRK i ettertid ser at man burde opplyst
kommisjonen hvordan opplysningene var fremkommet, medferer ikke det nedvendigvis i
denne saken et presseetisk overtramp.»

Klager skriver fglgende til NRKs tilleggskommentarer:

«Den rettsmedisinske kommisjon er uenig i store deler av den fremstiling NRK gir (...). Slik
kommisjonen ser det er det imidlertid ikke noe i NRKs nye anfersler som endrer det mest
sentrale i klagesaken for PFU, nemlig det faktum at NRK skulle ha informert om hvordan
redaksjonen hadde skaffet seg innblikk i deler av det lukkede motet (...).»



13

Sak nr. 179/12



