
 

 

 

PFU-SAK NR. 175/12 

 
KLAGER: 

 
Tore Lindholt 

ADRESSE: Tømtesvingen 30, 2013 Skjetten 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Romerikes Blad 
PUBLISERINGSDATO: 14.06.2012 
STOFFOMRÅDE: Medier 
GENRE: Leserinnlegg 
SØKERSTIKKORD: Tilsvarsrett, redigering av leserinnlegg 
REGISTRERT: 18.06.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 21.06.2012 
BEHANDLES I PFU:  28.08.2012 
FERDIGBEHANDLET: 28.08.2012 
BEHANDLINGSTID: 70 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Referanse til sak 033/12 – sammendrag vedlagt.  
 
SAMMENDRAG:  
 
Romerikes Blad (RB) brakte torsdag 14. juni et leserinnlegg med tittelen «A-pressen – et B-

lag?».  Innlegget, som var signert Tore Lindholt, Skjetten, var tematisk merket med «Avis og 
eierskap».  
 
Innlegget var en kommentar, eller et tilsvar, til et innlegg Romerikes Blad brakte lørdag 9. 
juni. Dette innlegget, med tittelen «Lindholts episke aggresjon mot RB», var skrevet av 
ansvarlig redaktør Ove Mellingen i Telemarksavisa og var en kommentar til en 
kommentarartikkel skrevet av Lindholt, publisert på fagbladet Journalistens nettside torsdag 
7. juni. Mellingens kommentar ble også publisert på Journalisten.no.  
 
Lindholts hovedpoeng var at Edda-avisene ville gå en bedre framtid i møte om de ble 
overtatt av medieselskapet Polaris enn av A-pressen. Mellingen mener Lindholt ikke har 
særlig peiling på det han snakker om.  
 
Innlegget i RB 14. juni var betydelig forkortet    
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er debattanten Tore Lindholt. Han viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15 om 
tilsvarsrett, og mener RB har gjort et inngrep i hans innlegg som strider mot dette punktet og  
dermed opptrådt i strid med god presseskikk. Som dokumentasjon har han lagt ved det 
opprinnelige innlegget/tilsvaret med det avisen har strøket avmerket. 



 
  Sak nr. 175/12 

2 

 
Det som er utelatt dreier seg om en avgjørelse i Pressens Faglige Utvalg fra 23. april i år (sak 
033/12). I denne klagesaken, der de samme partene var involvert, fikk Lindholt ikke 
medhold. Også den saken dreide det seg om redigering av Lindholts innlegg (vedlagt). 
 
Klageren skriver: «Jeg oppfatter at de foretatte strykningene i mitt tilsvar er et brudd på min 
tilsvarsrett og en endring av meningsinnholdet i mitt innlegg, som er uberettiget og usaklig. 
Selv om setningen ”Det kan vel ikke godt sies at RB fikk medhold fra PFU, slik Mellingen 
skriver” er beholdt, fremstår den etter de foretatte strykninger som en ubegrunnet påstand, 
en subjektiv synsing, når det siterte fra PFUs uttalelser er fjernet fra tilsvaret. Jeg må her ha 
en utvilsom rett til å kunne dokumentere både riktigheten av hva jeg skriver i mitt tilsvar, og 
det ufullstendige i det Mellingen skriver i sitt innlegg.» 
 
Klageren mener å konstatere at RBs ansvarlige redaktør ikke er villig til å publisere kritikk 
mot seg selv, «heller ikke om den i forsiktig form er kommet fra PFU». Klageren mener 
videre at Vær Varsom-plakatens punkt 4.15 om tilsvarsrett faktisk legger begrensninger på 
redaktørers suverene rett til å bestemme hva som skal publiseres «ved at de er pålagt å 
trykke tilsvar som oppfyller kriteriene i nevnte punkt 4.15». Han mener at redigeringen av 
hans innlegg, samt at det er «søkt gjemt bort i avisen og utstyrt med minst mulige 
overskriftstyper», innebærer at avisen har brutt nevnte punkt.   
 
Klageren reagerer også på at Romerikes Blad har gitt Mellingen tilsvarsmulighet til et 
innlegg avisen selv ikke hadde publisert.    
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Romerikes Blads ansvarlige redaktør er forundret over at PFUs sekretariat igangsetter full 
klagebehandling nok en gang, siden klageren ikke fikk medhold i en tilsvarende klage 
tidligere i år.  
 
Om redigeringen av klagerens innlegg skriver avisen: «Lindholts innlegg er redigert ned ved 
at hans referat fra PFUs uttalelse i sak 033/12 er tatt ut. Alle hans meningsytringer er 
beholdt. RB har av bestemte grunner knyttet til forhistorie og klagers agenda valgt ikke å 
publisere uttalelsen som konkluderer med at RB ikke har brutt god presseskikk, noe vi heller 
ikke er pliktig til. Dette redaksjonelle valget, som man gjerne må ha meninger om, kan da 
ikke åpne for at noen i et leserinnlegg publiserer det vi selv har valgt ikke å publisere. Da 
overlater vi redaktørfunksjonen til andre, i dette tilfelle klager. Vi valgte imidlertid å beholde 
henvisningen til PFUs nettside for dem måtte ha interesse av å lese klagesaken.» Avisen 
anfører også at premissene for å debattere i RB står gjengitt hver dag på trykk, inkludert 
formuleringen ”Redaksjonen forbeholder seg retten til å redigere og korte ned innlegg.” 
 
 
Klageren opprettholder klagen og gjentar tidligere anførsler om at redaksjonens nedkorting 
av hans innlegg var i strid med god presseskikk, fordi det var nødvendig for å imøtegå 
Mellingens innlegg. «Siden Mellingen bruker min PFU-klage i den sammenheng og på den 
måte han gjør, og dermed reiser spørsmål ved min etiske standard, blir det både legitimt og 
uunngåelig for meg å referere i tilsvaret til Mellingens innlegg hva PFU-klagen dreide seg 
om og hva PFU faktisk uttalte i den anledning. Da blir det et klart brudd på tilsvarsretten og 
på god presseskikk å foreta de strykninger som ble foretatt i mitt tilsvar.» 
 



 
  Sak nr. 175/12 

3 

Klager er uenig med RBs ansvarlige redaktørs karakteristikk av det som ble strøket. Klager 
mener det ikke dreier seg om «meningsinnhold», men om reelt innhold som er blitt endret 
gjennom redigeringen. 
 
 
Romerikes Blad gjentar i et kort tilsvar at man ikke kan se å ha opptrådt i strid med god 
presseskikk, i og med at meningsinnholdet i klagers innlegg ikke ble endret.  
 
 
Klageren har i et ytterligere tilsvar nok en gang anført at «når sjefredaktøren i RB lar en 
redaktørkollega omtale PFU-saken på en misvisende måte i et innlegg som er et 
personangrep på meg og som for øvrig relaterer seg til en artikkel som er publisert på et helt 
annet medium, nemlig journalisten.no, er det for meg åpenbart at jeg har tilsvarsrett og må 
ha rett til å referere hva PFU faktisk uttalte om min klage i sak 033/12». 
 
 
Romerikes Blad anfører i et kort tilsvar at det ikke er klager som bestemmer hva avisen skal 
oppfatte som sakens kjerne. Det anføres at man har mener å ha avveid og håndtert dette på 
en måte som ivaretar klagerens tilsvarsrett.   



 
  Sak nr. 175/12 

4 

 
SEKRETARIATETS FORSLAG TIL UTTALELSE:  
 
 


