
 

 

 

PFU-SAK NR. 137/12 

 
KLAGER: 

 
Allan Krill 

ADRESSE: Brodtkorbs vei 4, 7018 Trondheim 
TELEFON: 73594803 / 91897197 
PUBLIKASJON: Altaposten 
PUBLISERINGSDATO: 04.04.2012 
STOFFOMRÅDE: Vitenskap/miljø 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Feilaktige opplysninger, samtidig imøtegåelse, tilsvar, saklighet 

og omtanke, tittelbruk 
REGISTRERT: 04.05.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 08.05.2012; bedt red. om redegjørelse 

25.05.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  28.08.2012 
FERDIGBEHANDLET: 28.08.2012 
BEHANDLINGSTID: 114 dager 
KLAGEGRUPPE: Professor 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Altaposten publiserte onsdag 4. april 2012 en artikkel med tittelen «Kjemper innbitt mot 

”professor-svada”» og ingressen:  
 
 «Øystein Rushfeldt får massiv støtte i nedsablingen av Allan Krills Nussir-

 kritikk.» 
 
Innledningsvis i brødteksten ble det forklart nærmere hva Krills kritikk handler om og om 
bakgrunnen for at Rushfeldt imøtegår denne:  
 

«Norges geologiske undersøkelse (NGU) er blant dem som skarpt tar avstand fra 
Krills påstand om at utslippene fra Nussir vil inneholde mye svovel, og at slike 
prøver bevisst er valgt bort av Rushfeldt & Co. – Det eksisterer ikke noe grunnlag 
for å påstå at svovelrike prøver er valgt bort ved forsøkene, skriver NGU i et brev 
til Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif). I samme brev påpeker NGU også at 
Allan Krills høringsuttalelse bygger på observasjoner i små forekomster som det 
ikke foreligger “planer eller ønske om å utnytte”. Brevet er et svar på at geologi-
professor Allan Krill ved NTNU i en privat høringsuttalelse til samme Klif har 
hevdet at Nussir jukser.»  

 
Om professor Krills synspunkter het det også i artikkelen:  
 



 
  Sak nr. 137/12 

2 

«Krill mener altså at malmprøvene som er analysert ikke er representative for 
malmforekomsten som det planlegges drift på. Hans poeng er at avgangsmassene 
til sjøen derfor vil inneholde mer svovel enn det som det er sagt at de skal gjøre.» 

 
Videre uttaler Krills kritiker:  
 

«- Det er tre gruver i verden som har kobbermalm uten svovel, en i Polen, en i 
Afrika og Nussir i Norge. Dette vet alle som har peiling på geologi, og det gjør at 
slike påstander er tunge å svelge, sier Rushfeldt.»  

 
På avisens spørsmål om Krills utspill bør tas alvorlig, svarer Rushfeldt:  
 

«- I intervjuene han gir holder han fast på påstanden, selv om alle sier at han 
beviselig tar feil.»  

 
Under mellomtittelen «Ikke kompetanse», fremgår det dessuten:  
 

«Krill skal først ha luftet sin høringsuttalelse hos kjente i NGU, kamuflert som en 
kronikk, men fikk straks tilbakemelding om [at] påstanden ikke måtte publiseres 
siden den ikke holdt vann. Likevel publiserte han den. Rushfeldt mener Krills 
private syn som miljøverner, har påvirket ham til å forfatte uttalelsen. – Jeg har 
vært i kontakt med ledelsen i NGU, som slår fast at Krill absolutt ikke har 
kompetanse på dette.» 
  

 
KLAGEN:  
 
Klager er den kritiserte professoren, Allan Krill, som mener den påklagede artikkelen er et 
personangrep på ham. Han reagerer på at Altaposten ikke kontaktet ham slik at han fikk 
anledning til å ta til motmæle og korrigere faktiske feil. I tillegg anfører han brudd på Vær 
Varsom-plakatens punkt 4.1 (saklighet og omtanke) og 4.4 (tittelbruk). 
 
Klager forklarer om bakgrunnen for artikkelen og dens tema: «Jeg står litt alene som en 
geologisk 'varsler.' Jeg fortalte i fire høringsuttalelser til Klif (Klima og forurensningstilsyn) 
hvordan gruveselskapet Nussir ASA har gitt manglende og misvisende geologisk 
opplysning om miljøfarer, i forbindelse med sin søknad om deponering av gruveavfall i 
Repparfjorden. Geologer ved NGU (Norges geologisk undersøkelse) og NTNU (der jeg 
jobber) er betalte konsulenter for Nussir ASA. Etter oppfordring fra Nussir ASA, har de 
skrevet korreksjoner til mine uttalelser, der de påpeker småfeil i mine uttalelser. Men ingen 
geologer vil ta opp det som er av miljøbetydning: at ikke-geologer (f.eks. Fiskarlaget) er blitt 
ført bak lyset av Nussir ASA i forhold til svovel/sulfid-farer.»  
 
Når det gjelder den påklagede artikkelen, innvender klager at det er feil når avisen skriver at 
utslippene «vil inneholde mye svovel». Klager presiserer: «Jeg varslet at utslippene 'vil 
inneholde svovel', ikke nødvendigvis mye. At de er svovelholdige er noe som 
ikke kom klart fram for ikke-geologer.»  
 
Klager anfører også at påstanden om at «det er tre gruver i verden som har kobbermalm 
uten svovel», og at «dette vet alle som har peiling på geologi», er «fullstendig galt». Klager 
opplyser: «Alle kobbermalmer i verden har svovel, men noen malmer har mindre svovel (og 
mindre kobber) enn andre. All kobber i Repparfjord forekommer sammen med svovel, i 



 
  Sak nr. 137/12 

3 

form av kobbersulfider (svovel-holdige mineraler.) Men det er lite kobber i forhold til andre 
malmer. At jeg, som professor i geologi ved NTNU, ikke har peiling på geologi, er simpel[t] 
personangrep!» 
 
Klager avviser også påstanden om at «alle sier at han beviselig tar feil». Han anfører: «NGU 
og NTNU har påpekt småfeil, som lett oppstår i vitenskapelige diskusjoner der ikke all 
opplysninger er tydelig. Men de feilene har ingen betydning i forhold til sakens viktige og 
alvorlige punkter, at Nussir har brukt ikke-representative prøver i sin miljø-utredninger. (…) 
Fordi at småfeil finnes, betyr ikke at viktige beviser også er feil.» 
 
Også påstanden «kamuflert som en kronikk» anser klager som «misvisende». Han forklarer: 
«Jeg skrev en kronikk (eller leserbrev) uken før jeg skrev min første høringsuttalelse, men det 
har ingenting med kamuflering å gjøre. Jeg sendte mitt leserbrev til flere aviser (inklusiv 
Altaposten, men det kom ikke i trykk der).» (Kronikken er vedlagt, sekr. anm.) 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Altaposten opplyser at avisen ikke publiserte klagers kronikk ettersom redaksjonen 
oppfattet den som kontroversiell «med opplysninger som var vanskelig å verifisere». I stedet 
trykket avisen et annet innlegg av Krill 22. mars, «Hastverk er lastverk» (vedlagt, sekr. anm.), 
som redaksjonen mener har «samme budskap og advarsler knyttet til sjødeponi når 
avgangen har mye kobber fra en sulfidgruve [sic]». 
 
Altaposten anfører videre: «Kronikken til Krill ble ledsaget av betydelig debatt og løpende 
nyhetsdekning i de aviser som har Kvalsund i sitt dekningsområde. Innlegget i Altaposten 
anser vi som en del av debatten[.]»  
 
Slik avisen ser det, oppsummerer den påklagede artikkelen «de ulike posisjonene i den 
offentlige debatten». Avisen gjengir disse punktvis slik: 
 

 Krill mener at malmprøvene som er analysert, ikke er representative for 
malmforekomstene som det planlegges drift på 

 Nussir AS hevder at svovel omtrent ikke er tilstedeværende i forekomstene. Derfor 
mener selskapet at svertekampanjen de er utsatt for kan skape urettferdige 
omdømmeproblemer, ikke minst i forhold til investorer 

 Brev fra Norges geologiske undersøkelser (NGU) viser at de ikke støtter påstandene 
fra Krill 

 Krills arbeidsgiver NTNU går ikke god for påstandene 
 

Redaksjonen kommenterer: «Vi anså disse innspillene som tilsvar på kritikken fra Krill. 
Tittelen henspiller naturligvis på at disse innspillene mente det handlet om ”professor- 
svada”.» 
 
For øvrig anfører Altaposten: «Hvis det godtgjøres faktafeil i Altapostens dekning er det 
naturligvis ønskelig for redaksjonen å formidle disse til leserne. Vi registrerer at Krill har 
dette i klagen til PFU, men han har ikke tatt kontakt med Altaposten for å få korreksjoner på 
trykk.»   
 
 



 
  Sak nr. 137/12 

4 

Klageren anfører i et kort tilsvar: «Jeg forstår at Nussir har behov for å avvise mine 
påstander. Men hvis Nussir ønsket tilsvar i Altapostens spalter, bør de ha skrevet sitt eget 
leserbrev. I stedet for dette, har de gitt Altaposten misvisende informasjon, som Altaposten 
har ukritisk publisert, uten å kontrollere informasjonen med meg, eller med aktuelle 
personer ved NTNU eller NGU.» 
 
 
Altaposten har etter dette ikke hatt ytterligere kommentarer. 


