PFU-SAK NR. 129/12

KLAGER: Verran kommune ved rddmann Jacob Br. Almlid
ADRESSE: Liaveien 1, 7790 Malm

TELEFON: 74157033/91136475

PUBLIKASJON: Lokalavisa Verran og Namdalseid
PUBLISERINGSDATO: 25.04.2012

STOFFOMRADE: Offentlig forvaltning

GENRE: Nyhetsartikkel

SOKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, skille fakta og kommentar, dekning for
titler, feilaktige pastander

REGISTRERT: 03.05.2012

BEHANDLET I SEKR.: 03.05.2012; tilsvarsrunden innledet

BEHANDLES I PFU: 19.06.2012

FERDIGBEHANDLET:

BEHANDLINGSTID: 46 dager

KLAGEGRUPPE: Offentlig instans

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Lokalavisa Verran og Namdalseid omtalte onsdag 25. april 2012 en foreslatt
omorganisering i Verran kommune. Det ble henvist til saken i forstesidens venstre kolonne
under tittelen «Pa sparebluss». I henvisningsteksten sto det:

«Radmann og ordferer i Verran skal spare 600.000 kroner i teknisk sektor. Det
klarer de dersom de sparker sjefen.»

Artikkelen inne i avisen hadde stikktittelen «Rddmannen foreslar omorganisering i Verran
kommune» og hovedtittelen «Sparker sjefen». Av ingressen fremgikk det:

«Kommunestyret har beordret radmannen til a spare 600.000 kroner ved
kommunens eiendoms- og anleggsavdeling. Det klarer han ved a sparke sjefen.»

I bredteksten ble avisas tidligere omtale av saken referert:

«Ansatte ved driftsenhet Eiendom og teknisk uteavdeling i Verran kommune
varslet at de bade var frustrert og forbannet etter uttalelsene som falt fra ordferer
og varaordferer i etterkant av kommunestyrevedtaket for jul. - Vi har et lite og
krympet budsjett fra for, og utspillet i Lokalavisa skaper bade usikkerhet for
arbeidsplasser og frustrasjon, sa Frank Lindstrem pa vegne av de ansatte ved
avdelingen, som teller seks personer. - Det er jo en form for oppsigelse. Samme



Sak nr. 129/12

hvor darlig man er a regne, sa er det ikke til 4 unnga at det gar utover
arbeidsplasser, sa Lindstrem.»

Videre, under mellomtittelen «Slas sammen», het det:

«Det ser det ut til at han [Lindstrem] far rett i. A spare penger i teknisk sektor er
nemlig ingen enkel sak. Vann, avlep og renovasjon er nemlig selvfinansierende.
Det betyr at kommunens innbyggere betaler det disse tjenestene faktisk koster. A
redusere kostnader her, betyr derfor ikke sparte penger, siden prisen til
abonnentene da ma settes ned. (...) Dermed far kommunestyret i Verran i morgen i
stedet et forslag om a sla driftsenheten Eiendom og teknisk uteavdeling sammen
med Plan og Utvikling i en ny driftsenhet. Driftslederen i Eiendom og teknisk
fjernes, dermed sparer man 650.000 kroner pr. ar fra 2013.»

Artikkelen var illustrert med et arkivbilde av de ansatte som fer jul uttrykte frustrasjon over
uttalelser ordfgreren og varaordfereren hadde kommet med etter kommunestyrevedtaket.

En uke senere, onsdag 2. mai 2012, fulgte Lokalavisa Verran og Namdalseid opp saken over
en helside. Stikktittelen var «<Rddmannen reagerer sterkt pa Lokalavisas vinkling» og
hovedtittelen «Sparker IKKE sjefen». I ingressen sto det:

«”A avvikle funksjonen som driftsleder” er ikke det samme som & sparke sjefen.
Det er budskapet fra radmann Jacob Br. Almlid, som mener Lokalavisas overskrift
forrige uke er feil.»

Under tittelen «Faktaopplysninger fra Verran kommune» ble ogsa et leserbrev signert
radmannen gjengitt.

KLAGEN:

Klager er Verran kommune ved rddmannen, som mener Lokalavisa Verran og Namdalseid
har brutt god presseskikk «ved 4 sette feilaktige pastander pa trykk». Klager anfgrer brudd
pa punktene 4.1 (saklighet og omtanke), 4.2 (skille fakta fra kommentar) og 4.4 (dekning for
titler etc.) i Veer Varsom-plakaten.

Klager skriver: «[A]t sjefen far sparken er ukorrekt. Journalisten sitt valg av overskrift og
konklusjon, er alvorlig. Da den gir et klart bilde av at sjefen far sparken. Dette er ikke
faktiske opplysninger i saken, og dermed a anse som journalistens egen
kommentar/tolkning.» Slik klager ser det, har avisa gjennom tittelbruken ogsd «utvist liten
omtanke for en enkeltperson».

Med hensyn til kildegrunnlaget i den paklagede artikkelen (publisert 25. april 2012), mener
klager «det er kritikkverdig at avisen ikke tok kontakt med kommunen, men valgte & basere
hele artikkelen pa en evalueringsrapport, som for gvrig ikke har konkludert med at sjefen
”skal sparkes”». Klager anforer: «A konkludere med at en omorganisering forer til at
kommunen sparker vedkommende, er direkte feil. (...) Journalisten har trukket forhastede
konklusjoner og heller ikke kontrollert at opplysningene er korrekte.»



Sak nr. 129/12
TILSVARSRUNDEN:

Lokalavisa Verran og Namdalseid opplyser at klager 2. mai 2012 fikk «en hel side til & klage
over Lokalavisas dekning av saken» (artikkelen er omtalt over og vedlagt, sekr. anm.), og at
radmannen i telefonsamtale med avisas redakter har bekreftet at «gvrig innhold i den
aktuelle reportasje var riktig og korrekt gjengitt». Avisa konkluderer: «Det hele koker
dermed ned til bruken av begrepet “Sparker sjefen” og om dette er brudd pa god
presseskikk.»

Om dette begrepet anferer redakteren: «Vi har brukt begrepet “Sparket sjefen” - ikke
bokstavelig, men som en beskrivelse av at det denne gang ikke er “gutta pa golvet” som
mister jobben, men at innsparingene skjer i toppen av organisasjonen ved at
driftslederstillingen fjernes.»

Avisa opplyser at saken har en forhistorie; for jul sto de ansatte ved teknisk uteavdeling fram
iavisa og fortalte at de var bekymret for jobben sin etter at radmannen av kommunestyret
var palagt 4 redusere kostnadene i teknisk sektor med 600.000 kroner arlig. Redakteren
skriver: «I var reportasje 25. april brukte vi samme bilde av de ansatte sammen med
overskriften “Radmannen foreslar omorganisering i Verran kommune - Sparker sjefen” for &
fortelle at det ikke var de som mister jobben denne gang. Dette var ment i overfort
betydning, men er tydeligvis oppfattet bokstavelig av rddmannen.»

Redaktgren avviser at han trukket forhastede konklusjoner og ikke har kontrollert
opplysningene, men erkjenner: «I etterpdklokskapens lys kan jeg selvsagt se at det finnes
flere bedre formuleringer, eller at anforselstegn burde ha veert benyttet for a understreke
intensjonen bak formuleringen. Jeg/vi kan ogsa gjore feil, og i den grad dette har skjedd i
denne saken, sd har journalist/redakter/avis forsekt & rette dette opp etter beste evne ved
forste anledning, pd samme side, med samme tittelstorrelse og tittel “Sparker IKKE sjefen”,
der rddmannen har fatt en hel side til 4 framfore sin kritikk og [im]otegd det han mener er
feil i var dekning.»

Klageren anforer: «At Lokalavisen valgte & trykke rddmannens brev, endrer ikke pd de
faktiske forhold i saken. Skaden var pa det tidspunktet allerede et faktum, og fikk store
konsekvenser for den arbeidstakeren som var involvert. Verran kommune reagerer i tillegg
pa at redakteren ikke benyttet muligheten redaksjonelt, til a uttale seg om de faktiske
forhold i saken. Spesielt med tanke pd at Verran kommune tok kontakt med redakteren
umiddelbart etter at artikkelen sto pa trykk, for 4 informere om faktiske feil, samt om
reaksjonene og konsekvensene i forhold til avisinnlegget.»

Klager bemerker ogsé: «Journalisten [redakteren] skriver at han ofte velger a kalle ”en spade
for en spade”, men at han samtidig (jf. tilsvar) forventer at leserne skal skjonne at “sparker
sjefen”, er ment i overfort betydning, er etter Verran kommunes vurdering a ga for langti d
gjore tungt stoff tilgjengelig/ popularisere stoffet, i en sak hvor dette faktisk ikke medferer
riktighet. Ja, det norske sprdk er full av nyanser, men ”sparker sjefen” er som regel ikke til &
misforsta.»

Lokalavisa Verran og Namdalseid anferer til klagers bemerkning om at redakteren ikke har
benyttet muligheten redaksjonelt til & uttale seg om de faktiske forhold: «Redakterens
uttalelser skjer i Lokalavisa fra lederplass. Og siden opprinnelig sak ikke var nevnt pa



Sak nr. 129/12

lederplass, ble heller ikke korreksjon foretatt fra denne spalte. Lokalavisa og redakteren
benyttet i stedet en hel side til 4 la rddmannen presentere de faktiske forhold i saken - ved
forste anledning, som var pédfelgende avis.»



