
 

 

 

PFU-SAK NR. 129/12 

 
KLAGER: 

 
Verran kommune ved rådmann Jacob Br. Almlid 

ADRESSE: Liaveien 1, 7790 Malm 
TELEFON: 74157033/91136475 
PUBLIKASJON: Lokalavisa Verran og Namdalseid 
PUBLISERINGSDATO: 25.04.2012 
STOFFOMRÅDE: Offentlig forvaltning 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, skille fakta og kommentar, dekning for 

titler, feilaktige påstander 
REGISTRERT: 03.05.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 03.05.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  19.06.2012 
FERDIGBEHANDLET: 19.06.2012 
BEHANDLINGSTID: 46 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig instans 
PFU-KONKLUSJON: Ikke brudd på god presseskikk 
HENVISNING VVPL.: (4.13) 
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Lokalavisa Verran og Namdalseid omtalte onsdag 25. april 2012 en foreslått 
omorganisering i Verran kommune. Det ble henvist til saken i førstesidens venstre kolonne 
under tittelen «På sparebluss». I henvisningsteksten sto det: 
 

«Rådmann og ordfører i Verran skal spare 600.000 kroner i teknisk sektor. Det 

klarer de dersom de sparker sjefen.» 
 
Artikkelen inne i avisen hadde stikktittelen «Rådmannen foreslår omorganisering i Verran 

kommune» og hovedtittelen «Sparker sjefen». Av ingressen fremgikk det:  
 

«Kommunestyret har beordret rådmannen til å spare 600.000 kroner ved 

kommunens eiendoms- og anleggsavdeling. Det klarer han ved å sparke sjefen.» 
 
I brødteksten ble avisas tidligere omtale av saken referert:  
 

«Ansatte ved driftsenhet Eiendom og teknisk uteavdeling i Verran kommune 
varslet at de både var frustrert og forbannet etter uttalelsene som falt fra ordfører 
og varaordfører i etterkant av kommunestyrevedtaket før jul. – Vi har et lite og 
krympet budsjett fra før, og utspillet i Lokalavisa skaper både usikkerhet for 
arbeidsplasser og frustrasjon, sa Frank Lindstrøm på vegne av de ansatte ved 
avdelingen, som teller seks personer. – Det er jo en form for oppsigelse. Samme 



 
  Sak nr. 129/12 

2 

hvor dårlig man er å regne, så er det ikke til å unngå at det går utover 
arbeidsplasser, sa Lindstrøm.» 

 
Videre, under mellomtittelen «Slås sammen», het det:  
  

«Det ser det ut til at han [Lindstrøm] får rett i. Å spare penger i teknisk sektor er 
nemlig ingen enkel sak. Vann, avløp og renovasjon er nemlig selvfinansierende. 
Det betyr at kommunens innbyggere betaler det disse tjenestene faktisk koster. Å 
redusere kostnader her, betyr derfor ikke sparte penger, siden prisen til 
abonnentene da må settes ned. (…) Dermed får kommunestyret i Verran i morgen i 
stedet et forslag om å slå driftsenheten Eiendom og teknisk uteavdeling sammen 
med Plan og Utvikling i en ny driftsenhet. Driftslederen i Eiendom og teknisk 
fjernes, dermed sparer man 650.000 kroner pr. år fra 2013.» 

 
Artikkelen var illustrert med et arkivbilde av de ansatte som før jul uttrykte frustrasjon over 
uttalelser ordføreren og varaordføreren hadde kommet med etter kommunestyrevedtaket. 
 
 
Én uke senere, onsdag 2. mai 2012, fulgte Lokalavisa Verran og Namdalseid opp saken over 
en helside. Stikktittelen var «Rådmannen reagerer sterkt på Lokalavisas vinkling» og 
hovedtittelen «Sparker IKKE sjefen». I ingressen sto det:  
 

«”Å avvikle funksjonen som driftsleder” er ikke det samme som å sparke sjefen. 
Det er budskapet fra rådmann Jacob Br. Almlid, som mener Lokalavisas overskrift 
forrige uke er feil.» 

 
Under tittelen «Faktaopplysninger fra Verran kommune» ble også et leserbrev signert 
rådmannen gjengitt. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Verran kommune ved rådmannen, som mener Lokalavisa Verran og Namdalseid 
har brutt god presseskikk «ved å sette feilaktige påstander på trykk». Klager anfører brudd 
på punktene 4.1 (saklighet og omtanke), 4.2 (skille fakta fra kommentar) og 4.4 (dekning for 
titler etc.) i Vær Varsom-plakaten. 
 
Klager skriver: «[A]t sjefen får sparken er ukorrekt. Journalisten sitt valg av overskrift og 
konklusjon, er alvorlig. Da den gir et klart bilde av at sjefen får sparken. Dette er ikke 
faktiske opplysninger i saken, og dermed å anse som journalistens egen 
kommentar/tolkning.» Slik klager ser det, har avisa gjennom tittelbruken også «utvist liten 
omtanke for en enkeltperson». 
 
Med hensyn til kildegrunnlaget i den påklagede artikkelen (publisert 25. april 2012), mener 
klager «det er kritikkverdig at avisen ikke tok kontakt med kommunen, men valgte å basere 
hele artikkelen på en evalueringsrapport, som for øvrig ikke har konkludert med at sjefen 
”skal sparkes”». Klager anfører: «Å konkludere med at en omorganisering fører til at 
kommunen sparker vedkommende, er direkte feil. (…) Journalisten har trukket forhastede 
konklusjoner og heller ikke kontrollert at opplysningene er korrekte.» 
 
 



 
  Sak nr. 129/12 

3 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Lokalavisa Verran og Namdalseid opplyser at klager 2. mai 2012 fikk «en hel side til å klage 
over Lokalavisas dekning av saken» (artikkelen er omtalt over og vedlagt, sekr. anm.), og at 
rådmannen i telefonsamtale med avisas redaktør har bekreftet at «øvrig innhold i den 
aktuelle reportasje var riktig og korrekt gjengitt». Avisa konkluderer: «Det hele koker 
dermed ned til bruken av begrepet ”Sparker sjefen” og om dette er brudd på god 
presseskikk.» 
  
Om dette begrepet anfører redaktøren: «Vi har brukt begrepet ”Sparket sjefen” – ikke 
bokstavelig, men som en beskrivelse av at det denne gang ikke er ”gutta på golvet” som 
mister jobben, men at innsparingene skjer i toppen av organisasjonen ved at 
driftslederstillingen fjernes.»  
 
Avisa opplyser at saken har en forhistorie; før jul sto de ansatte ved teknisk uteavdeling fram 
i avisa og fortalte at de var bekymret for jobben sin etter at rådmannen av kommunestyret 
var pålagt å redusere kostnadene i teknisk sektor med 600.000 kroner årlig. Redaktøren 
skriver: «I vår reportasje 25. april brukte vi samme bilde av de ansatte sammen med 
overskriften ”Rådmannen foreslår omorganisering i Verran kommune – Sparker sjefen” for å 
fortelle at det ikke var de som mister jobben denne gang. Dette var ment i overført 
betydning, men er tydeligvis oppfattet bokstavelig av rådmannen.»  
 
Redaktøren avviser at han trukket forhastede konklusjoner og ikke har kontrollert 
opplysningene, men erkjenner: «I etterpåklokskapens lys kan jeg selvsagt se at det finnes 
flere bedre formuleringer, eller at anførselstegn burde ha vært benyttet for å understreke 
intensjonen bak formuleringen. Jeg/vi kan også gjøre feil, og i den grad dette har skjedd i 
denne saken, så har journalist/redaktør/avis forsøkt å rette dette opp etter beste evne ved 
første anledning, på samme side, med samme tittelstørrelse og tittel ”Sparker IKKE sjefen”, 
der rådmannen har fått en hel side til å framføre sin kritikk og [im]øtegå det han mener er 
feil i vår dekning.» 
 
 
Klageren anfører: «At Lokalavisen valgte å trykke rådmannens brev, endrer ikke på de 
faktiske forhold i saken. Skaden var på det tidspunktet allerede et faktum, og fikk store 
konsekvenser for den arbeidstakeren som var involvert. Verran kommune reagerer i tillegg 
på at redaktøren ikke benyttet muligheten redaksjonelt, til å uttale seg om de faktiske 
forhold i saken. Spesielt med tanke på at Verran kommune tok kontakt med redaktøren 
umiddelbart etter at artikkelen sto på trykk, for å informere om faktiske feil, samt om 
reaksjonene og konsekvensene i forhold til avisinnlegget.» 
 
Klager bemerker også: «Journalisten [redaktøren] skriver at han ofte velger å kalle ”en spade 
for en spade”, men at han samtidig (jf. tilsvar) forventer at leserne skal skjønne at ”sparker 
sjefen”, er ment i overført betydning, er etter Verran kommunes vurdering å gå for langt i å 
gjøre tungt stoff tilgjengelig/popularisere stoffet, i en sak hvor dette faktisk ikke medfører 
riktighet. Ja, det norske språk er full av nyanser, men ”sparker sjefen” er som regel ikke til å 
misforstå.» 
 
 
Lokalavisa Verran og Namdalseid anfører til klagers bemerkning om at redaktøren ikke har 
benyttet muligheten redaksjonelt til å uttale seg om de faktiske forhold: «Redaktørens 
uttalelser skjer i Lokalavisa fra lederplass. Og siden opprinnelig sak ikke var nevnt på 



 
  Sak nr. 129/12 

4 

lederplass, ble heller ikke korreksjon foretatt fra denne spalte. Lokalavisa og redaktøren 
benyttet i stedet en hel side til å la rådmannen presentere de faktiske forhold i saken – ved 
første anledning, som var påfølgende avis.» 



 
  Sak nr. 129/12 

5 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:  
 
Klagen gjelder Lokalavisa Verran og Namdalseids omtale av et forslag til omorganisering i 
Verran kommune, der avisa i hovedtittelen benyttet formuleringen «Sparker sjefen».  
 
Klager er Verran kommune ved rådmannen, som mener det ikke er dekning for tittelen, og 
at den også er feil. Klager reagerer også på at avisa baserte hele artikkelen på en 
evalueringsrapport. Slik klager ser det, har avisa trukket forhastede konklusjoner og ikke 
kontrollert at opplysningene er korrekte. Dessuten anfører klager at avisa har utvist liten 
omtanke for den person som rammes av tittelen. 
 
Lokalavisa Verran og Namdalseid påpeker at tittelen ikke skal oppfattes bokstavelig, «men 
som en beskrivelse av at det denne gang ikke er ”gutta på golvet” som mister jobben». 
Redaktøren avviser at opplysningene ikke er kontrollert og at han har trukket forhastede 
konklusjoner. Han innrømmer imidlertid – i etterpåklokskapens lys – at det finnes andre og 
bedre formuleringer. Etter redaktørens mening har han «etter beste evne ved første 
anledning, på samme side, med samme tittelstørrelse og tittel ”Sparker IKKE sjefen”», 
forsøkt å rette opp den feil som eventuelt har skjedd.  
 
 
Pressens Faglige Utvalg konstaterer at Lokalavisa Verran og Namdalseid har basert sin 
omtale på opplysninger hentet fra en evalueringsrapport som skulle legges frem for 
kommunestyret. Selv om klager skulle ønske at avisa også hadde kontaktet kommunen før 
publisering, og en sak sjelden blir dårligere av et bredere kildegrunnlag, kan utvalget ikke se 
at det skulle være presseetisk påkrevd her.  
 
Slik utvalget vurderer det, handler uenigheten i foreliggende sak om hvorvidt det var 
presseetisk akseptabelt å bruke tittelen «Sparker sjefen» i omtalen av rådmannens foreslåtte 
omorganisering i Verran kommune. Det sentrale i vurderingen er om formuleringen i 
evalueringsrapporten, «å avvikle funksjonen som driftsleder», kan sidestilles med tittelens 
«sparker sjefen». 
 
Utvalget merker seg at formuleringen i hovedtittelen er konstaterende, men mener samtidig 
at stikktittelen bidrar til å dempe den konstaterende formen ettersom det i stikktittelen 
fremgår at det handler om et forslag til omorganisering. Videre noterer utvalget seg at det 
også i brødteksten opplyses at rådmannen foreslår å slå sammen to driftsenheter i 
kommunen, og at driftslederstillingen i denne sammenheng «fjernes». Likevel mener 
utvalget, som klager, at de ovennevnte formuleringene ikke er direkte synonymer, og at 
tittelen kunne vært mer presis.  
 
Når det er sagt, konstaterer utvalget at Lokalavisa Verran og Namdalseid har korrigert 
tittelen, så snart det praktisk lot seg gjøre, og at «korrigeringen» ble publisert på en 
usedvanlig synlig og svært tydelig måte, der klager fikk komme til orde både redaksjonelt og 
gjennom et leserbrev. Slik utvalget ser det, må denne klargjørende oppfølgende 
korrigeringen kunne veie opp for den opprinnelige mangelen på presisjon. Utvalget viser i 
denne sammenheng til Vær Varsom-plakatens punkt 4.13: «Feilaktige opplysninger skal 
rettes og eventuelt beklages snarest mulig.»  
 
 
Etter en samlet vurdering mener utvalget at Lokalavisa Verran og Namdalseid ikke har brutt 
god presseskikk. 



 
  Sak nr. 129/12 

6 

Oslo, 19. juni 2012 
 

Line Noer Borrevik,  
Kirsti Nielsen, Håkon Borud, Martin Riber Sparre, 

Henrik Syse, Camilla Serck-Hanssen, Reidun Førde 


