
 

 

 

PFU-SAK NR. 127/12 

 
KLAGER: 

 
Oslo Parkeringsservice AS ved Arne Håkenstad 

ADRESSE: Grønvold, 3516 Hønefoss 
TELEFON:   
PUBLIKASJON: TV 2 (TV 2 hjelper deg) 
PUBLISERINGSDATO: 12.04.2012 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
GENRE: Forbrukerreportasje 
SØKERSTIKKORD: Feilaktige opplysninger, saklighet, bildebruk 
REGISTRERT: 30.04.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 30.04.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  28.08.2012 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 118 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 hjelper deg omtalte torsdag 12. april 2012 en feilparkering der det ble rekvirert tauebil 
før føreren ble varslet og fikk mulighet til å fjerne bilen.  
 
I introen til programmet sa programlederen:  
 
 «– Parkeringsvakten satt og så på da Jørgen feilparkerte.» 
 «– Men i stedet for å gi beskjed, fikk vakten tauebilen til å komme med en gang.» 
 
Innledningsvis i selve innslaget om feilparkeringen ble det vist bilde av en avis med 
artikkeltittelen «Advarer mot ”parkeringscowboyer”». Samtidig het det: 
 

«Reporter: – Cowboyer har de blitt kalt, parkeringsselskapene som ikke følger 
bransjens egne lover og regler. 
 Leder i Parkeringsklagenemnda: – De driver cowboyvirksomhet. 
 Reporter: – Og blir du bøtelagt av et slikt selskap, kan det koste deg dyrt. (…) Det 
har Jørgen Skogmo fått erfare.»  

 
I innslaget fortelles historien om Skogmo som en kveld var kort innom Rimi for å handle 
melk, og som fant en bot på 800 kroner for feilparkering fra kl. 21 til 21.08 da han kom ut til 
bilen sin igjen. Det fremgår også at bilføreren mener parkeringsvakten satt og så på at han 
feilparkerte, uten å foreta seg noe. Videre ble det opplyst:  
 



 
  Sak nr. 127/12 

2 

«Reporter: – Men en enda større utgift var rett rundt hjørnet. Før 
parkeringsselskapet i det hele tatt hadde bøtelagt Jørgen, hadde de allerede ringt 
etter en tauebil.  
Skogmo: – Da tauebilen kom hit, stilte den seg som en fysisk barriere bak bilen 
min og krevde at jeg skulle signere på en oppmøteavgift pålydende 1500 kroner. 
Hvis ikke hadde de tatt med seg bilen. 
Reporter: – De åtte minuttene kom derfor på hele 2300 kroner.» 

 
Videre blir lederen for Parkeringsklagenemnda intervjuet om saken. Han uttaler:  
 

«– Det er jo helt meningsløst at man på en plass som dette skal få en kostnad på 
2300 kroner for en åtte minutters parkering. Ja, han har nok vært litt uheldig, og 
har kommet ut for et selskap som driver litt cowboyvirksomhet når det gjelder 
spesielt inntauing.» 

 
Det fremgår også at han mener skiltingen på den aktuelle parkeringsplassen er feil. 
 
Intervjuet foregår på parkeringsplassen der Skogmo ble ilagt bot, og under filmingen dukker 
parkeringsvakten som ila boten opp. 
 

«Reporter: – Vakten sier han husker Jørgen, og innrømmer at det var han som skrev 
ut boten. (…)  
  Parkeringsvakten: – Etter åtte minutter skrev jeg ut boten, så ringte jeg tauebilen. 
[oversatt fra engelsk, sekr. anm.] 
 Reporter: – Det er det motsatte av hva kranbilselskapet sier. Ifølge loggen ble de 
oppringt før boten ble skrevet ut.» 

 
TV 2 hjelper deg har også forsøkt å få parkeringsselskapet i tale. Ettersom reporteren møtte 
stengte dører hos selskapet, blir det i stedet filmet idet reporteren, med Skogmo til stede, 
ringer opp daglig leder slik at Skogmo kan få stille daglig leder noen spørsmål. Før denne 
telefonsamtalen blir det opplyst at daglig leder i en e-post har informert om at 
oppmøtegebyret på 1500 kroner vil bli slettet. 
 
I telefonsamtalen spør Skogmo blant annet om å få se bildene som vakten er pålagt å ta før 
det ilegges bot. Telefonsamtalen blir etter kort tid brått avsluttet av daglig leder som legger 
på. 
 
Selve innslaget avslutter med følgende «oppsummering»: 
 

«Reporter: – Da sier Oslo Parkeringsservice at det gebyret på 1500 kroner bortfaller, 
men du må fortsatt betale 800 for en feilparkering. Hva syns du om det? 
Skogmo: – Nei, det er jo bra at det ene gebyret falt bort, men det er fortsatt surt at 
det står igjen 800 som jeg må betale uten at de greier å fremskaffe bevis på det, og 
vakten i tillegg sitter og ser på at jeg feilparkerer. Det går på vanlig folkeskikk.» 
 
 

KLAGEN:  
 
Klager er Oslo Parkeringsservice AS ved daglig leder, som mener det er fremsatt «særdeles 
grove faktafeil» i det påklagede innslaget. Klager anfører også at omtalen har påført 



 
  Sak nr. 127/12 

3 

selskapet «uberettiget skade», og at både selskapet og ansatte har mottatt trusler som følge 
av publiseringen. 
 
Klager opplyser at man tidlig vurderte at det kunne utvises «litt fleksibilitet, og tilbød å 
frafalle oppmøtegebyret». Slik klager ser det, er det derfor «særdeles ille å se at hele innslaget 
baseres på at klager [Skogmo, sekr. anm.]er ilagt en totalavgift på kr. 2.300,-»  
 
Med hensyn til fakta i saken, forklarer klager: «Vår kontrollør ankom kl. 20.55 og utførte en 
kontroll i Vålerenggata, og kom tilbake til Dalehaugen kl. 20.59. Han kontrollerte bilen som 
var feilparkert (klagers kjøretøy) og tok et bilde. Ringte kranbilsjåfør ca. kl. 21.00. Samtalen er 
registrert elektronisk kl.21.01, altså ett minutt før motparten parkerer ifølge ham. Kranbil 
ankommer kl. 21.14. Hendelsesforløpet her er minst 19 minutter, og i sterk kontrast til 
klagers tidsangivelser.»  
 
Klager reagerer også på at formannen i Parkeringsklagenemnda får komme til orde og uttale 
seg om saken: «Olsen er formann i Parkeringsklagenemnda, som er et selskap som har laget 
en profil for rutiner de selv mener er riktige og fremstår stadig som et tilsynelatende offentlig 
organ. (…) Det snakkes stadig svært nedsettende om selskaper som ikke er tilsluttet denne 
eksklusive gruppe. I innslaget ble vi karakterisert som svært ”useriøse” og ”cowboy-
selskap”. Vår mening er at alle må rette seg etter rettskraftige lover, og respektere 
forliksrådets avgjørelser. (…) Det må være klart at den som uttaler påstander og vinklinger 
om andre, uten å sjekke faktagrunnlaget, må eller bør vite at det kan være svært 
ødeleggende for den det snakkes om. Det påstås videre av den samme herr Olsen at skiltet 
på stedet ikke gjelder eiendommen håndhevelsen er skjedd på. Dette er feil, da han samtidig 
unnlater å nevne at samme skilt står på veggen, godt synlig.» 
 
Videre har klager også motforestillinger mot at TV 2 «valgte å kjøre opptak av [selskapets] 
parkeringsvakt, uten hans tillatelse». 
 
For øvrig gjør klager oppmerksom på at «det foreligger dokumentasjoner på e-post mellom 
partene, som kan oversendes på forespørsel». 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 legger til grunn «at TV 2 Hjelper degs formål, innretning og funksjon er kjent, men 
peker likevel på at programmet er innrettet mot forbrukersaker». TV-kanalen anfører i 
tillegg: «At gebyrlegging, praksis fra de som ilegger slike, håndtering av slike saker og 
nivåene på det bileierne må betale, er spørsmål av allmenn interesse kan man vanskelig 
bestride.» 
 
Når det gjelder den konkrete saken og kontakten med klager, opplyser TV 2: «TV 2 hjelper 
deg kontaktet Oslo Parkeringsservice angående saken først på telefon og deretter på epost 
den 20. mars. Det foreligger deretter kontinuerlig dialog frem til saken ble vist på TV den 12. 
april. Sist kommunikasjon med selskapet var den 12. april. Siden kommunikasjonen i all 
hovedsak har foregått på mail, kan den dokumenteres.» 
  
TV 2 opplyser at lederen for Parkeringsklagenemnda ble brukt som ekspert i innslaget, og at 
hans uttalelser «ble gjengitt til Oslo Parkeringsservice ved flere anledninger, uten at de ville 
kommentere uttalelsene». Klager skal også ha fått flere tilbud om å stille til intervju, «både i 
selve innslaget og også i studio den dagen saken ble vist». Dessuten: «Før sending fikk også 



 
  Sak nr. 127/12 

4 

selskapet tilsendt et sammendrag av uttalelsene og synspunktene de kom med i saken, uten 
at de kom med noen anmerkninger til dette. TV 2 hjelper deg ba om endelig svar fra 
selskapet den 30. mars, men utvidet deadline flere ganger for å gi selskapet muligheten til å 
kommentere saken for åpent kamera.» Etter TV 2s mening er det også viktig å merke seg «at 
selskapet allerede den 28. mars uttalte at de ikke ønsket å kommentere saken ytterligere». 
 
Med hensyn til de påståtte faktafeilene i innslaget og klagers innvendinger, oppfatter TV 2 at 
det handler om seks hovedmomenter. Disse har tv-kanalen listet opp i sitt tilsvar (s. 2) før 
den gjennomgår og imøtegår disse punktvis. 
 
1. Opplysningen om botens størrelse  
TV 2 anfører: «På det tidspunktet redaksjonen begynte filmingen oppfattet redaksjonen 
tilbakemeldingen slik at Jørgen Skogmo fortsatt hadde et krav på 2300 kroner mot seg. At 
oppmøtegebyret ble frafalt fremgår imidlertid klart av innslaget.» 
 
2. Hendelsesforløpet 
TV 2 skriver: «TV 2 hjelper deg sier i saken at det tok ett minutt fra den feilparkerte bilen ble 
observert til tauebil ble rekvirert, (bilen observert 21.00 – tauebil rekvirert 21.01) og at det tok 
14 minutter fra bilen ble observert til den ble forsøkt tauet bort. (Ifølge boten feilparkert kl. 
21.00 – ifølge logg ankom tauebil 21.14) Dette stemmer med loggen redaksjonen fikk tilsendt 
fra kranbilselskapet som ble rekvirert. Dette stemmer også med hva Oslo Parkeringsservice 
skriver i sin klage. For øvrig har Oslo Parkeringsservice operert med flere forskjellige 
eksempler på tidsbruk i saken. (…) Oslo Parkeringsservice henviser i sin klage til loggen, og 
at det ble tatt bilder av den feilparkerte bilen. TV 2 hjelper deg har ved flere anledninger bedt 
om å få se denne loggen og bildene, om selskapet mente dette var viktig informasjon i 
saken.» 

 
3. Lederen i Parkeringsklagenemnda 
Som nevnt over ble klager oppfordret til å kommentere uttalelsene til Olsen før publisering. 
Når det gjelder begrepene «cowboyer» og «cowboy-virksomhet», anfører TV 2: «Det er viktig 
å merke [seg] at TV 2 hjelper deg bruker uttrykket ”cowboyer” generelt, og ikke om Oslo 
Parkeringsservice.» Videre opplyser tv-kanalen mht bruken av nemnda som kilde: 
«Parkeringsklagenemnda er [en] nemnd opprettet etter avtale mellom bransjeforeningen 
NORPARK og Forbrukerrådet, som et tvisteløsningsorgan mellom bilførere og 
parkeringsselskaper. (…) At nemnda skulle være en ”eksklusiv gruppe” faller på sin egen 
urimelighet. Vi viser til den omfattende listen over selskaper som har sluttet seg til 
klageordningen.» 
 
4. Opplysningene om skiltingen 
TV 2 påpeker at Oslo Parkeringsservice lot være å kommentere uttalelsene om feilskilting. 
Det anføres: «Olsen må antas å være en autoritet på denne typen spørsmål, og det kan 
vanskelig være i strid med god presseskikk å referere hans oppfatning, selv om klager ikke 
ville kommentere dette.» 
 
5. Visning av opptak av parkeringsvakt 
TV 2 forklarer at opptaket ble vist etter en «nøye redaksjonell vurdering», der redaksjonen 
valgte å publisere på bakgrunn av «at informasjonen han kom med var i kontrast til hva 
selskapet for øvrig mente». TV 2 påpeker at vakten ble anonymisert, og at kun «det helt 
sentrale i hans uttalelse ble gjengitt». For øvrig opplyser tv-kanalen: «Det er viktig å presisere 
at vakten – som jo i første hånd utøver den privatrettslige myndighetsutøvelse – oppsøkte 
redaksjonens kamerateam mens de gjorde opptak i en intervjusetting. Parkeringsvakten 



 
  Sak nr. 127/12 

5 

visste at han oppsøkte et tv-team fra TV 2 hjelper deg og at de jobbet med en sak om Oslo 
Parkeringsservice. Reporter hadde nemlig vært i kontakt med vakten rett før det skjedde. 
Kameramannen hadde kameraet oppe og rettet mot vedkommende, helt til han sa at han 
ikke ville filmes. Da parkeringsvakten sa dette, la teamet ned kameraet på bakken. Lyden 
som ble brukt i saken er tatt FØR vakten ber teamet legge kameraet på bakken.»  
 
6. Påstand om forretningsmessig forbindelse mellom TV 2 og kilde 
TV 2 avviser klagers påstand om at hovedkilden i saken har et forretningsmessig forhold til 
TV 2 eller produksjonsselskapet Mastiff TV. 
 
 
Klageren anfører i tilsvaret: «Vi registrerer at TV 2 i sitt tilsvar ikke på noe punkt innrømmer 
å ha gitt et feilaktig bilde av en sak, som man på forhånd burde visst at ville skade oss som 
parkeringsselskap. (…) I denne saken har TV 2 gitt et tilsvar som gir en detaljert fremstilling 
av selve prosessen, som selvfølgelig er korrekt gjengitt. Det som imidlertid er selve kjernen i 
vår klage, er hvorfor TV 2 i det hele tatt fremstilte saken, og hvorfor essensen i innslaget ble 
anlagt på en slik måte. Man må huske på her, at det er i virkeligheten vi som er den 
fornærmede part, i og med at det foretas en ulovlig parkering på en plass som i sin helhet 
disponeres av oss til utleieformål. Når en slik ulovlig handling blir presentert ved at 
problemstillingen snus rundt, må det jo kun være for å lage en reportasje myntet på en 
bransje som ”selger godt” rent underholdningsmessig.» 
 
 
TV 2 mener kanalens fremstilling av de faktiske forhold i saken er «en korrekt beskrivelse av 
det som faktisk skjedde». TV 2 skriver: «Vi ser ikke at klageren bestrider dette, og også – helt 
riktig – bemerker at TV 2s detaljerte fremstilling av selve prosessen ”selvfølgelig er korrekt 
gjengitt”.» 
 
Videre bemerker tv-kanalen at kjernen i innslaget ikke er om bilen var feilparkert eller ei, 
men: «Innslaget fokuserer på hvordan parkeringsselskapet håndterer sakene; om en 
parkeringsvakt eventuelt kan sitte og se på en feilparkering uten å varsle sjåføren før gebyr 
ilegges, i hvilke situasjoner parkeringsselskapet kan bestille borttauing og hvor raskt dette 
kan skje. (…) Saken illustrerer også det faktum at føreren av bilen ville blitt behandlet 
annerledes om parkeringsselskapet hadde vært en del av bransjeordningen, og føreren ville i 
så fall også hatt tilgang til en forenklet tvistebehandler.» 
 
TV 2 understreker at kanalen «ikke [har] hatt det formål å ”skade [Oslo Parkeringsservice] 
som parkeringsselskap”, men belyse noen praktiske problemstillinger for forbrukerne, 
hvilket ligger i kjernen av medienes samfunnsoppdrag». Slik TV 2 ser det, har redaksjonen 
«aktivt fulgt opp klageren mht tilsvarsrett [mener imøtegåelsesrett, sekr. anm.]og gitt alle 
muligheter for å påvirke og delta i innslaget». TV 2 kan således ikke se å ha brutt god 
presseskikk. 


