PFU-SAK NR. 103/12

KLAGER: Ordferer i Ballangen, Anne-Rita Nicklasson
ADRESSE: Rédhusvn. 1, 8546 Ballangen

TELEFON: 76929119 /91155503

PUBLIKASJON: Fremover

PUBLISERINGSDATO: 29.03. og 31.03.2012

STOFFOMRADE: Offentlig forvaltning

GENRE: Nyhetsartikler

SOKERSTIKKORD: Samtidig imetegdelse, feilaktige opplysninger
REGISTRERT: 29.03.2012

BEHANDLET I SEKR.: 12.04.2012; tilsvarsrunden innledet
BEHANDLES I PFU: 19.06.2012
FERDIGBEHANDLET:

BEHANDLINGSTID: 80 dager

KLAGEGRUPPE: Offentlig ansatt
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Fremover omtalte torsdag 29. mars 2012 budsjettproblemer i Ballangen kommune.
Hovedtittelen var «Avviser ordferer-sprekk» og undertittelen «Hevder ordferer-regnskap
gikk i pluss - ikke 483.000,- i minus». Artikkelen var illustrert med et stort bilde av
ordfereren i kommunen, Anne-Rita Nicklasson. I bildeteksten sto det:

«AVVISER: Ordfgrer Anne-Rita Nicklasson avviser at ordfererregnskapet gikk
med underskudd i 2011. - Det er en feilfering av 600.000 kroner i regnskapet. Det
betyr at ordfereren ikke disponerte alle pengene som det var budsjettert med,
hevder hun.»

Iingressen het det:

«Regnskapet for 2011 ble oppgjort med en helsprekk ogsa for ordferer Anne-Rita
Nicklasson. - Men det er feil, sier hun.»

Av brodteksten fremgikk det at kommunen har hatt store overskridelser i bade 2010 og 2011,
og at det ogsad gar mot overforbruk i 2012. Under mellomtittelen «- Feilfert», ble ordfererens
kommentarer til den pastatte budsjettsprekken pa ordfererbudsjettet gjengitt:

«Na viser det seg ogsa at ordfererbudsjettet sprakk med nesten en halv million
kroner. Totalt for postene 100, 101 og 111 belgper det seg til 483.572 kroner. (...)
- Det er feil. Jeg har funnet at det er feilfert nesten 600.000 kroner pa



Sak nr. 103/12

kontoene jeg har ansvar for. Det vil si at jeg i realiteten ikke har brukt opp
budsjettet (...) som jeg hadde til disposisjon, hevder ordfereren. (...)

Pa Fremovers spersmal om hvem det er som har statt for feilferingene,
svarer hun: - Det er radmannen.»

Under siste mellomtittel, «<Hoy temperatur», refererer avisen til debatten om kommunens
budsjettproblemer pa Fremoverpuls, og en beskyldning her mot ordfgreren gjengis:

«Blant annet beskyldes ordfereren for & ha holdt tilbake opplysninger om
gkonomien i forkant av valget, slik Aps Robert Israelsen gjor.»

Helt til slutt i brodteksten omtales ogsa en e-post «som dpenbart har sirkulert i diverse
milje i en tid». Her fremkommer det, ifelge avisen:

«(...) at davaerende radmann Svenn Ole Wiik, allerede 15. mars i fjor anbefalte
ordfereren a utsette upopulare tiltak for a fa kontroll pa en skakkjert gkonomi til
etter valget. Ordfereren fastslo da at driftsbudsjettet matte ned seks millioner.»

Lordag 31. mars 2012 fulgte Fremover opp saken i en artikkel med tittelen «- Ikke
"feilfering”». Artikkelen var illustrert med et bilde av fungerende rddmann Kjell Inge
Mentzen, som uttalte seg. I ingressen het det:

«= Vi har ingen indikasjoner pa feilfering av 600.000 kroner i
kommuneregnskapet.»

Og videre:

«Det sier fungerende radmann Kjell Inge Mentzen i Ballangen, etter at ordferer
Anne-Rita Nicklasson har forklart en sprekk i ordfererens 2011-regnskap med
feilposteringer for 600.000 kroner.»

I bredteksten het det ogsa:
«2011-regnskapet samlet for postene “folkevalgte styringsorganer”, "valg” og
"revisjon” [er] oppgjort med et samlet minus pa vel 483.000 kroner. Mentzen gar
likevel langt i a gi ordfereren medhold nar hun overfor Fremover bestrider at hun
har budsjettansvar utover posten “folkevalgte styringsorganer”, og at hun under
alle omstendigheter bare kan ansvarliggjores for et minus pa 342.000 kroner av et
totalt budsjett pa 1.808.500 kroner.»

KLAGEN:

Klager er ordferer i Ballangen kommune. Hun mener Fremovers journalistikk er misvisende,
og anforer at hun ikke har fatt tilstrekkelig mulighet til 4 ta til motmeele i de pdklagede
artiklene.

Klager skriver: «Journalisten har, pa tross av god tilbakemelding fra meg, fremstilt det som
om jeg har overskredet Ansvar 100-kontoen hvor all politisk aktivitet skal bokferes. (...) I
tillegg fremkommer det pastander om at jeg som ordfgrer disponerer flere konti.»



Sak nr. 103/12

Nar det gjelder mangelen pa imategaelse, anforer klager: «Journalisten viser i dagens
oppslag [29.03.2012] til en mail som journalisten pdstar jeg 15. mars 2011 skulle ha mottatt.
Denne pdastanden har jeg ikke fatt mulighet til & motsi. Journalisten viser samtidig i sin
fremstilling til debatt pa Fremover-puls. Denne debatten har jeg verken lest eller er gitt
mulighet til & imotegd.» Slik klager ser det, burde hun ogsa fatt anledning til 4 imetega
uttalelsene fra fungerende rddmann om at det ikke finnes indikasjoner pa feilfgring pa
Ansvar 100 (i artikkelen publisert 31.03.2012).

Klager har vedlagt en e-postkorrespondanse med Fremovers journalist, der det fremgar at
klager har fatt sitatsjekk og at hun har gitt journalisten opplysninger om kommunens
gkonomi.

TILSVARSRUNDEN:

Fremover opplyser at Ballangen kommune over tid har slitt med gkonomien, og at avisen
har hatt en lapende dekning av forholdene. Avisen anferer om foranledningen til de
paklagede artiklene: «I bakkant av artikkelen 24. mars [vedlagt, sekr. anm.] tilflot det
Fremover informasjon om at ordfereren, som i kommunestyremeatet 22. mars, samt gjentatte
ganger tidligere, har veert tydelig pa 4 forlange ekonomisk kontroll, ikke hadde kontroll over
egne budsjettposter. Dette undersgkte vi og fant det sannsynliggjort at ordfereren selv hadde
betydelige overskridelser i bruken av egne budsjetter (vedlegg 4). Dette konfronterte vi
ordferer Anne-Rita Nicklasson med. Hun fikk kommentere den informasjonen vi hadde, og
dette resulterte i artikkelen torsdag 29. mars.»

Avisen henviser ogsa til e-postkorrespondansen som ligger ved klagen, og papeker at den
viser at ordfgreren ikke trekker noen av sine utsagn, men at hun «derimot [gjentar] i
substans det samme som hun er sitert pa».

Hva gjelder imotegaelsesretten, anferer Fremover blant annet: «Nér det gjelder artikkel

29. mars har ordfereren fétt rikelig anledning og plass til &8 kommentere og imotega
hovedsubstansen i artikkelen, at det reviderte regnskapet viser overskridelser pa konti som
hgrer inn under ordfererens ansvarsomrade. Nar det gjelder den avsluttende sekvensen
[henvisningen til debatten pa Fremoverpuls og en e-post, sekr. anm.], er dette en
oppsummering av forhold som allerede sirkulerte ute i det apne rom. Det refererte innhold
pa nettsamfunn, samt referert epost balanserer etter Fremovers mening hverandre. Nér det
gjelder artikkel 31. mars, er dette en oppfelger til 29. mars. Det framkommer ingen nye
pastander i artikkelen som ordfereren ikke allerede hadde kommentert, kun fungerende
radmanns presisering av faktiske forhold. Dette blir da & anse som en del av den lopende
dekningen av saken. Fremover kan med dette ikke se at Vaer Varsom-plakatens punkt 4.14
er brutt.» [Fremovers utheving, sekr. anm.]

Klageren anforer: «Det stemmer at jeg bad om sitatsjekk. Ingen av mine tilbakemeldinger ble
ihensyntatt av journalisten. Artikkelen 29. mars refererte avslutningsvis til
”informasjonsflyt” jeg verken kjente til eller hadde lest. Jeg ble ikke presentert denne, og fikk
ikke mulighet til & imotega pastander Fremover satte pa trykk. Fremover viser ogsa til en
e-post der jeg skal ha returnert forslag fra rddmannen om a utsette upopulaere kutt til etter
valget. Ei heller denne ble jeg presentert for av journalisten, - og fikk ikke anledning til a
imptega ei heller denne.» «Jeg fikk heller ikke mulighet til a tilbakevise pastandene om



Sak nr. 103/12

overskridelser pa Ansvar 100 ved & dokumentere hva som av rddmannen faktisk er kontert
pa Ansvar 100-politikerkontoen.»

For ovrig fastholder klager at hun ogsé skulle fatt kommentere fungerende radmanns
uttalelser i den oppfelgende artikkelen: «Hans presisering av ”faktiske forhold” medferte
ikke riktighet, - noe jeg ikke fikk anledning til 4 imatega.»

Med hensyn til fakta, opplyser klager: «Ihht Ballangen kommunes Jkonomireglement star
ikke ordfereren i Ballangen formelt ansvarlig for en eneste konto. Ordfgrer kan ei heller
dermed palegges ansvar for konteringer pa Ansvar 100. Det er radmannens ansvar a ha
kontroll ogsa over Ansvar 100.»

Fremover har ikke hatt ytterligere kommentarer til saken, men har i siste runde vedlagt kopi
av e-posten som er omtalt i den ene pdklagede artikkelen.



