
 

 

 

PFU-SAK NR. 093/12 

 
KLAGER:                               

 
Hans Kringstad 

ADRESSE: Thamshavnveien 39, 7300 Orkanger 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Sør-Trøndelag 
PUBLISERINGSDATO: 16.02.2012 
STOFFOMRÅDE: Offentlig forvaltning 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger 
REGISTRERT: 21.03.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 26.03.2012 
BEHANDLES I PFU:  30.03.2013 
FERDIGBEHANDLET: 30.03.2013 
BEHANDLINGSTID: 374 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Sør-Trøndelag (ST) brakte torsdag 16. februar 2012 en nyhetsartikkel med tittelen 
«Knykenprosjektets mange byggeklosser».  
 
Ingress: 

«De fem hoppbakkene i Knyken koster til sammen 32,5 millioner kroner. Av dette 
får OIL sju millioner kroner i spillemidler. At kostnaden på den minste bakken ble 
økt fra 1,9 millioner kroner til 4,9 millioner, skyldes feil kostnadsfordeling mellom 
bakkene, samt behov for masseuttak. «Feilbudsjetteringa har imidlertid minimalt å 
si for andelen spillemidler»».  

 
Videre i teksten: 

«I forbindelse med rulleringa av planen for idrett og fysisk aktivitet i i Orkdal 
kommune før jul, reagerte blant andre Venstres Lavrans Skuterud meget sterkt på 
at prisen på den lille bakken K10, var økt fra 1,9 millioner kroner, til 4,9 millioner 
kroner. Dette fikk Skuterud til å ta i bruk kraftuttrykk som «horribelt». I 
kjølvannet av dette har også Orkanger Vels Hans Kringstad kritisert Orkdal 
Idrettslag generelt og Jorodd Asphjell spesielt, for denne «kostnadssprekken». 
Kringstad skrev blant annet nylig at han tror Jorodd Asphjell har flyttet på 
kostnader for å melke systemet for spillemidler maksimalt. Kringstad slår videre 
fast at denne «prisgaloppen» har gitt Orkdal idrettslag 700.000 kroner i ekstra 
spillemidler. 
 
 
 



 
  Sak nr. 093/12 

2 

Maks 700.000 
Sør-Trøndelag har fått tilgang til alle budsjett- og regnskapstall tilknyttet Knyken-
prosjektet, og det er åpenbart at Kringstads «melketeori» er feil. Reglene er nemlig 
slik at man kan få utbetalt maksimalt en tredel i spillemidler av totale 
kostnadssummen, og maks utbetaling per prosjekt er 70.000 kroner. Det betyr at 
hvis et prosjekt koster 2,1 millioner kroner, vil man få utbetalt 700.000 kroner. At 
den lille bakken i Knyken har fått ei godkjent kostnadsramme på 4,9 millioner 
kroner, gir derfor allikevel ikke mer enn 700.000 kroner i spillemidler. 
 
Utgjør 72.000 
Det betyr at hvis den opprinnelige prislappen på 1,9 millioner kroner hadde stått 
vedlag, så ville idrettslaget allikevel fått utbetalt en tredel av denne summen – 
altså 628.000 kroner. Prisøkinga på bakken fra 1,9 millioner kroner til 4,9 millioner 
kroner, betyr dermed at idrettslaget får utbetalt 72.000 kroner mer i spillemidler.» 

 
 
Lørdag 18 februar brakte avisen en artikkel med tittelen «Feil i Knyken-artikkel». Der het 
det blant annet: 
 

«I onsdagsavisa kom vi i skade for å skrive at prisøkinga fra 1,9 millioner kroner til 
4,9 millioner kroner på den lille hoppbakken, K10, i Knyken, ikke har ført til 
betydelig økning i utbetaling av spillemidler. Dette er feil. 
 
I forbindelse med rullering av planen for idrett og fysisk aktivitet i Orkdal 
kommune i 2010 sto K 10-bakken i Knyken oppført med en kostnad på drøye 1,9 
millioner kroner. Denne summen utløste da 651.000 kroner i spillemidler – noe 
som utgjør en tredel av den totale summen. Da den samme planen ble rullert nå før 
jul, var godkjent kostnad på K-10 bakken oppgitt å være drøye 4,9 millioner kroner 
– noe som utløser 1,4 millioner kroner i spillemidler. Det betyr at prisøkinga på 
bakken utløser 749.000 kroner mer i spillemidler, og ikke 72.000 kroner, slik ST 
skrev onsdag. STY beklager også at vi i artikkelen slo fast at Orkanger vels Hans 
Kringstad tok feil når han på sin blogg skrev at Orkdal idrettslag får utbetalt 
700.000 kroner mer i spillemidler som følge av prisøkningen på den minste 
bakken.» 

 
KLAGEN:  
 
Klager er omtalte Hans Kringstad. Han anfører at nyhetsartikkelen inneholder en påstand 
om at han har publisert feilaktige faktaopplysninger i en blogg om «Orkdalsmakta». I klagen 
opplyser han at han før publisering ble oppringt av avisens ansvarlige redaktør om at det 
ville komme en større artikkel, og at det der ville bli hevdet at hans tall var feil. Det ble ifølge 
klageren ikke gitt noen mulighet til samtidig imøtegåelse. Videre i klagen: «Etter arbeidstid 
sjekket jeg min egen dokumentasjon, og kom til at den måtte være rett. Jeg sendte en 
tekstmelding til Anders Aa. Morken (ansv. red. og artikkelforfatter; sekr. anm. ), som svarte 
at han skulle undersøke neste dag. Deadline var trolig passert. 
 
Klager anfører videre at han neste dag mottok en ny melding der det ble opplyst at han nok 
hadde rett, men at man ikke rakk å ta inn en retting. Klageren skrev så et innlegg, som ble 
publisert 17. februar, mens avisens beklagelse (gjengitt over) sto 18. februar.  
 



 
  Sak nr. 093/12 

3 

Klageren mener avisen har opptrådt i strid med flere punkter i Vær Varsom-plakaten. Det 
vises til punkt 3.2, om faktakontroll, punkt 4.2, om å blande fakta og kommentarer, 4.13, om 
snarest å rette og beklage feilaktige opplysninger, og punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse.   

 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Sør-Trøndelag avviser klagen, selv om avisen ikke avviser at den har begått en feil med 
hensyn til beløpet som ble utløst i og med kostnadsøkningen for hoppbakken. ST mener å ha 
grunnlag for å hevde at klagerens påstand om at idrettslaget «melker» systemet for tildeling 
av spillemidler. Avisen siterer fra klagerens blogg «Orkdalsmakta» 10. februar 2012:   
 
«Inntil det motsatte er bevist vil jeg tro at Orkdal IL, der Jorodd Asphjell er nestleder og 
Knyken-arkitekt, har flyttet på kostnader for å melke systemet for spillemidler maksimalt. 
Mange manipulerer nok dette systemet. Slik kreativitet kan være formelt lovlig, men den er 
like fullt moralsk forkastelig (jfr. friidrettselementet).» 
 
Avisen skriver videre: «Vi mener fortsatt at nyhetsartikkelen, som er utgangspunktet for 
denne klagen, slår fast at ovennevnte påstand fra Hans Kringstad er feil. I artikkelen redegjør 
Jorodd Asphjell for hvorfor totalkostnadene til prosjektet økte og hvorfor kostnadsfordelinga 
mellom de ulike bakkene ble forandret – og dermed også andelen spillemidler.» 
 
Det anføres at opplysningene i artikkelen ble kontrollert, men at det ble begått en feil med 
hensyn til beløpet, noe som ble korrigert i løpet av få dager. Avisen avviser at det dreier seg 
om en sammenblanding av kommentar og fakta, i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 
4.2. Når det gjelder klagepunktet om manglende rettelse/beklagelse, vises det til at dette ble 
gjennomført så snart det var praktisk mulig.  
 
Angående klagepunktet om manglende mulighet til samtidig imøtegåelse, anføres det fra 
avisens side at klageren har lang erfaring som journalist, blant annet 24 år i Verdens Gang, 
og at han derfor måtte forstå at da han ble oppringt om innholdet i artikkelen kunne han 
benytte muligheten for samtidig imøtegåelse. «Det Kringstad imidlertid ga uttrykk for, var at 
han håpet det ikke ble gjort noe stort nummer ut av hva han hadde skrevet i Orkanger Vel 
sin nettavis.» Redaktøren mener også at det passer godt for klageren nå å gjøre et nummer 
av at det ikke spesifikt ble bedt om en kommentar. 
 
 
Klageren opprettholder klagen på alle punkter. Han mener avisens redaktør argumenterer 
feil med hensyn til de faktiske forhold, i strid med plakatens punkt 3.2. Videre opprettholder 
han sitt syn på at artikkelen er en uakseptabel blanding av feilaktige fakta og kommentarer 
som underbygger disse. Videre mener klageren ikke beklaget «så snart som mulig», i tråd 
med kravet i plakatens punkt 4.13. Endelig mener han Sør-Trøndelags redaktør er direkte 
uredelig når han hevder at klageren i praksis fikk tilbud om samtidig imøtegåelse. Han 
mener at selv om dette tilbudet hadde vært tydeliggjort, ville han ikke hatt mulighet til å 
sette seg inn i «det ubegripelige regnestykket» før avisens deadline. Han mener avisen i alle 
fall burde ventet med publiseringen.  
 
 
Sør-Trøndelags redaktør gjentar at rettingen ble gjennomført etter at han ble gjort kjent med 
feilen, men han avviser at opplysningene ikke ble kontrollert og understreker at han hadde 
grunn til  å tro at opplysningene fra idrettslaget var korrekte. Han mener også at å slå fast 
noe i en nyhetsartikkel ikke nødvendigvis gjør det til kommentarjournalistikk.  



 
  Sak nr. 093/12 

4 

 
Når det gjelder klagepunktet om manglende mulighet til samtidig imøtegåelse, viser 
redaktøren til at han oppfattet det slik at klageren ikke ønsket å komme med kommentarer, 
så lenge avisen gjennomførte den annonserte korrigeringen. Han viser også til at klageren 
senere takket for denne rettingen. Han sier også at om klageren hadde bedt ham vente med 
publiseringen, ville han etterkommet et slikt ønske.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 093/12 

5 

 


