
 

 

 

PFU-SAK NR. 080/12 

 
KLAGER: 

 
Morgan Andersen 

ADRESSE: Dampskipsbrygge 2, 1607 Fredrikstad 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Fredriksstad Blad (nett) 
PUBLISERINGSDATO: 14.12.2011 
STOFFOMRÅDE: Sport 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse, kontroll av opplysninger, saklighet og 

omtanke 
REGISTRERT: 12.03.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 13.03.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  19.06.2012 
FERDIGBEHANDLET: 19.06.2012 
BEHANDLINGSTID: 97 dager 
KLAGEGRUPPE: Idrettsleder 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallell klage mot Aftenposten (sak 055/12), Verdens Gang (sak 

078/12) og Dagbladet (sak 079/12 – løst i minnelighet). 
 
SAMMENDRAG:  
 
Fredriksstad Blad publiserte fredag 14. desember 2011 kl. 07:43 en artikkel i sin nettutgave 
(f-b.no) med tittelen «Inngikk ny ”scoutingavtale” med svensk selskap». Artikkelen bygger 
i hovedsak på opplysninger fra Aftenposten samme dag (parallell klage). I ingressen står det:  
 
«I løpet av den siste uken Morgan Andersen var adm. dir. i FFK ble et millionbeløp 
utbetalt til et svensk selskap for ”Scouting & assistans Svenska marknaden”, viser et 
dokument gjengitt i Aftenposten onsdag. Morgan Andersen var i denne perioden 
sykemeldt (…).» 
 
Videre står det i brødteksten at fakturaen ble behandlet 25. mars 2008:  
 

«Morgan Andersen står i fakturaen oppført som FFKs referanse. I praksis var 
Andersens tid i klubben over: i januar 2008 ble han i Oslo tingrett dømt for 
dokumentfalsk i ”Mikel-saken”. Morten Huth var Morgan Andersens etterfølger i 
direktørstolen (…). Det er også hans signatur som kan leses på dokumentet i 
Aftenposten (…). (…) Ifølge Aftenposten knyttes den hittil ukjente kontrakten til 
Abgar Barsom [svensk spiller; sekr. anm.] som kom til klubben i januar 2008. 
Fakturaen (…) viser dermed en slående parallell til avtalen mellom FFK og Sport & 
Net Group, Raio Piirojas [estisk spiller; sekr. anm.] estiske agentselskap. Det var 
da denne avtalen ble kjent offentlig at norske skattemyndigheter begynte å fatte 
interesse for FFK.» 

 



 
  Sak nr. 080/12 

2 

Det står videre at Skatt Øst, Økokrim og politiet dagen i forveien slo til mot FFKs lokaler for 
å sikre «det som myndighetene mener kan inneholde bevis for at FFK ved Morgan 
Andersen og Bjørn Jensen har medvirket til å unndra lønnsutbetalinger til Raio Piiroja til 
beskatning». Videre skriver avisen: 
 

«Skattekrimsjefen i Skatt Øst (…) er ukjent med fakturaen Aftenposten trykker i 
dag. Han sier til samme avis at skattemyndighetene har vært forberedt på at flere 
avtaler av denne typen kan finnes, men at dette løfter saken ”opp på et nytt nivå”. 
F-b.no forsøkte tirsdag kveld gjentatte ganger å få kontakt med Morgans Andersen 
via ulike kanaler, uten hell.» 

 
[Opplysningen om at klager var sykemeldt da avtalen ble inngått, ble lagt inn om kvelden 
14. desember; sekr. anm.] 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Morgan Andersen. Han skriver: 
 
«Artikkelen inneholder usanne beskyldninger mot meg, avisen har ikke utøvet tilstrekkelig 
kildekritikk, jeg er ikke gitt anledning til samtidig imøtegåelse og avisen har ikke rettet og 
beklaget de usanne beskyldningene.» 
 
Klager mener Fredriksstad Blad «ukritisk [har] gjengitt og videreformidlet Aftenpostens 
feilaktige påstander (…)». Det vises til at det «er direkte feil» at Sport & Net Group er Piirojas 
eget agentselskap. Klager reagerer også på at avisen omtaler at han ble siktet og pågrepet, og 
at det ble gjennomført husransakelse hos ham, uten at han får komme med noen samtidig 
imøtegåelse. Han påpeker at politiet beslagla telefonen og pc-en hans, slik at han selv var 
«ute av stand til å kommunisere».  
 
Videre skriver klager at den omtalte avtalen av 2007 ble inngått av sportssjefen i klubben, og 
at han selv aldri har hatt noe med den å gjøre. Klager anfører at artikkelen heller ikke bringer 
noen bevis som dokumenterer at han har vært involvert. I klagen står det videre: 
 
«Grunnen til at jeg er oppført som referanse, er at mitt navn henger igjen fra mitt 
ansettelsesforhold i FFK. Uansett er en faktura ingen dokumentasjon på at jeg har inngått 
den omtalte avtalen. Det må være et grunnleggende kildekritisk krav å finne ut (…) om det 
foreliggende dokumentet faktisk dokumenterer beskyldningene avisen fremsetter (…).»  
 
Klager viser til Vær Varsom-plakaten punkt 3.2., og dernest til punkt 4.14., ettersom han ikke 
fikk anledning til samtidig imøtegåelse. Klager mener senere presiserende artikler ikke kan 
«rette opp den presseetiske feil som er begått ved ikke å innhente en samtidig imøtegåelse». 
Videre anføres brudd på punkt 4.13., og klager skriver:  
 
«I dette tilfelle, hvor min integritet og troverdighet rammes hardt, slår også kravet til å 
beklage de uriktige opplysningene inn.» 
 
Slik klager ser det er henvisningen til den såkalte Mikel-saken også et brudd på VVP 4.1., om 
å vektlegge saklighet og omtanke i innhold og presentasjon. Til dette skriver han:  
 
«Ved å vise til at jeg tidligere er kjent skyldig i dokumentfalsk, forsøker åpenbart avisen å 
stemple meg, og dermed gjøre sin egen artikkel mer troverdig.» 



 
  Sak nr. 080/12 

3 

 
Det vises også til en lignende henvisning i en tidligere publisert nettartikkel («Får bistand fra 
Økokrim i Oslo», publisert 13. desember). 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Fredriksstad Blad skriver i sitt tilsvar:  
 
«Vår begrunnelse for å lage en sitatsak tidlig om morgenen 14. desember var for det første at 
Aftenpostens kilder i ”Piiroja-saken” tidligere hadde vist seg å være svært gode og 
troverdige. For det andre: selve informasjonen om at det i FFK-systemet fantes en ny ukjent 
millionkontrakt var høyst interessant for våre lesere.» 
 
Videre står det om kontakt med klager:  
 
«Aftenposten hadde ifølge egen artikkel gjort samme erfaring som oss kvelden i forveien, 
nemlig at Morgan Andersen ikke besvarte henvendelser.» 
 
Avisen viser til del to av VVP-punkt 4.14., om at debatt, kritikk og nyhetsformidling ikke må 
hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg. Det vises til at avisen jobbet videre med 
saken utover dagen, at de klokken 18.47 mottok en e-post fra klager, og at argumentene i 
denne umiddelbart ble publisert. Avisen gjorde samtidig leserne oppmerksomme på at de i 
en tidligere versjon av saken hadde hevdet at Morgan Andersen hadde inngått den omtalte 
avtalen, men at dette siden ble korrigert, ettersom «det er Morten Huths signatur som er å 
finne på millionutbetalingen (…). Morgan Andersens navn er derimot oppgitt som referanse 
på den samme fakturaen». Avisen påpeker i samme artikkel at e-posten kom fra samme 
adresse som redaksjonen hadde forsøkt å nå klager på kvelden før publisering. 
 
Det vises videre til at Morgan Andersen «allerede sommeren 2007 arbeidet for å få den 
svenske spilleren [Abgar Barsom; sekr. anm.] til FFK». Avisen legger ved medieomtale av 
dette. Avisen påpeker at klager i slutten av november ga uttrykk for at han i Piiroja-saken 
kun ønsker å ytre seg til Fredriksstad Blad i form av leserinnlegg. Det påpekes også at begge 
avtalene fortsatt er under etterforskning, så vidt avisen kjenner til. Avslutningsvis mener 
avisen det er relevant å bringe lenke til Mikel-saken, blant annet fordi klager var sykemeldt 
fra FFK på grunn av rettssaken i denne saken.  
 
Klager minner om at ingen er tiltalt eller dømt i Piiroja-saken, og mener det ikke kan være 
noe bevis for at han skal ha «inngått avtalen» at han tidligere har vist interesse for Barsom. 
Klager fastholder også at avisen ikke har gjort tilstrekkelig for å innhente samtidig 
imøtegåelse, eller for å «rette feilen på en korrekt måte». Klager henviser til at nettartikkelen 
ble publisert svært tidlig om morgenen, kort etter at Aftenpostens publisering må ha blitt 
kjent, og skriver: 
 
«Det var viktigere å publisere en nyhet enn å gi undertegnede en mulighet til å direkte 
imøtegå FBs påstander.» 
 
Det vises til at FB ikke sitter på bevisene Aftenposten bygger sine påstander på. Klager 
understreker også at han ikke har vært uvillig til å kommentere Barsom-saken, kun andre 
forhold. Han skriver også at FB allerede fra første publisering kunne vist til at klager var 
sykemeldt på det aktuelle tidspunktet, ettersom denne informasjonen var omtalt tidligere. 



 
  Sak nr. 080/12 

4 

Klager avviser også å ha hatt noe å gjøre med «kontakt, kontrakt, forhandlinger eller 
signeringer som omhandler Abgar Barsom». Når det gjelder Mikel-saken, viser klager til at 
publiseringen skjedde lenge før han hadde brukt som argument at han var sykemeldt på 
grunn av denne saken. 
 
 
Fredriksstad Blad understreker at den presseetiske vurderingen må ta utgangspunkt i 
situasjonen på publiseringstidspunktet. Avisen gjentar at den nye fakturaen hadde betydelig 
nyhetsinteresse «i en situasjon hvor FFK ble etterforsket og Morgan Andersen akkurat var 
siktet og pågrepet for en lignende sak». Avisen gjentar at klagers sykemelding ikke i seg selv 
innebærer «at han var uten innflytelse på inngåelsen av avtalen». 
 
Videre skriver avisen:  
 
«Det er ikke slik at det i seg selv innebærer brudd på god presseskikk dersom det blir 
publisert noe som viser seg å være faktisk uriktig, det avgjørende er hvorvidt redaksjonen 
har opptrådt innenfor rammen av de krav som i en løpende nyhetsdekning må stilles til 
forsvarlig kildekritikk.» 
 
Om forsøkene på å innhente imøtegåelse, som avisen igangsatte i forbindelse med razziaen 
tirsdag kveld 13. desember, skriver avisen: 
 
«Disse forsøkene omfattet også henvendelse pr e-post, og det var fra den samme e-
postadressen Andersens kommentar til Barsom-avtalen rent faktisk kom onsdag kveld. (…) 
Sett fra avisens side ble det oppfattet slik at Andersen ikke ønsket å besvare henvendelser fra 
avisen. Det var intet i situasjonen onsdag morgen som tilsa at Andersen ville ombestemme 
seg.» 
 
Avisen mener sakens betydelige nyhetsinteresse tilsier at det var riktig å publisere artikkelen 
uten å vente på en mulig kommentar fra klager. Det understrekes igjen at klagers 
kommentarer nærmest i sin helhet ble publisert da de kom avisen i hende. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  


