
 

 

 

PFU-SAK NR. 077/12 

 
KLAGER: 

 
Advokat Håkon Bodahl-Johansen p.v.a Aylar Lie 

ADRESSE: Advokatfirmaet Elden DA, Pb. 6684 St. Olavs pl., 0129 Oslo 
TELEFON: 21671000/21671001  
PUBLIKASJON: Her og Nå 
PUBLISERINGSDATO: 06.03.2012 
STOFFOMRÅDE: Kjendis 
GENRE: Nyhetsreportasje 
SØKERSTIKKORD: Tittelbruk 
REGISTRERT: 12.03.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 12.03.2012 
BEHANDLES I PFU:  24.05.2012 
FERDIGBEHANDLET: 24.05.2012 
BEHANDLINGSTID: 72 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Her og Nå og Det Nye utgis av samme forlag. 
 
SAMMENDRAG:  
 
Her og Nå hadde i sin utgave som utkom tirsdag 6. mars 2012 slik forsidehenvisning: 
 

«Nå snakker Aylar ut: 
Forholdet til Atle Pettersen 
Forholdet til Northug 
Var gravid før jul 
TRØSTET AV 
PETTER ETTER 
ABORTEN» 

 
Henvisningen var illustrert med et foto av Aylar Lie og to mindre bilder av Petter Northug 
og Atle Pettersen. 
 
Inne i bladet gikk reportasjen over to sider. Her var tittelen «Aylar var gravid og valgte bort 

barnet. Søkte trøst hos Petter etter aborten». Videre i teksten: 
 

«Petter Northug var Aylar Lies største trøst etter at hun tok abort i fjor høst. Nå 
deler hun sin historie. I et stort intervju med Det Nye, som er i salg fra fredag (tre 
dager senere: sekr. anm.), forteller Aylar Lie (27) åpent om både en abort hun tok i 
fjor høst og sitt forhold til «Skal vi danse»-vinner Atle Pettersen (22) og 
langrennsstjernen Petter Northug (26)».  

 
Det er videre henvist til artikkelen i Det Nye ytterligere to ganger. I tillegg vises en faksimile 
av forsiden av det kommende Det Nye, der Aylar Lie er avbildet. 



 
  Sak nr. 077/12 

2 

 
Den omtalte reportasjen i Det Nye, som altså utkom tre dager etter Her og Nå, gikk over 13 
sider, med vignetten «Kvinner i 2012». Her var fem kjente unge kvinner intervjuet om «hva 
som er det beste og verste med å være kvinne i vår tid». En av disse var altså Aylar Lie. 
(Reportasjen i Det Nye er vedlagt.) 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Aylar Lie via advokat. Det vises utelukkende til Vær Varsom-plakatens punkt 4.4, 
om tittelbruk. Klager påstår det ikke er dekning for tittelen på Her og Nås førsteside. «Klager 
mener teksten «Aylar snakker ut» gir leseren et inntrykk av at hun har gitt et særskilt 
intervju til Her og Nå, mens det i realiteten kun er tale om en gjengivelse av et intervju 
opprinnelig gitt til kvinnebladet Det Nye i anledning 8. mars. På tiden for utgivelsen av Her 
og Nå var den aktuelle utgaven av Det Nye ennå ikke lagt ut for ordinært salg, kun 
distribuert til Det Nyes abonnenter.» 
 
Det vises i klagen til at Lies hensikt med å la seg intervjue var å sette fokus på et vanskelig 
tema. «Dette var ett av flere vederlagsfrie intervjuer med profilerte kvinner, med temaet 
«Sterke, Sexy og Stolte-kvinner i 2012.» Det anføres at det var et bevisst valg fra klagers side 
å gi dette intervjuet til en publikasjon «som etter sitt innhold ligger utenfor de stereotype 
tabloidene, og der det blir satt i en større sammenheng» og at hun aldri har «snakket ut» 
overfor Her og Nå. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Her og Nå avviser klagen. Bladet hevder tvert imot at det i artikkelen inne i bladet fullt ut er 
dekning for forsidetittelen. Det anføres at dette er opplysninger gitt til Det Nye, og at Her og 
Nå videreformidler disse. Bladet anfører videre at det henvises til Det Nye allerede i 
innledningen til artikkelen og tre ganger senere, samt at det er inntatt en faksimile av Det 
Nyes forside.  
 
Her og Nå anfører at det ikke er noe krav i presseetikken at kildehenvisningen må gjøres på 
bladets forside og at det vanlige er at kildehenvisningen presenteres i selve artikkelen. Det 
vises også til at det ikke bare et henvist til Det Nye generelt, men at det oppgis hvilken 
konkret utgave det er snakk om.  
 
Bladet viser til avgjørelsen i PFU-sak 261/10, der redaktøren av bladet Alfa klaget inn 
Dagbladet for manglende kreditering på avisens forside. Utvalgets flertall fant i den saken at 
selv om avisen ideelt sett burde kreditert Alfa på førstesiden, kan ikke dette være noe 
pressetisk krav. Selv om denne saken handlet om opphavsretten, mener Her og Nå at dette 
prinsippet også må gjelde i det foreliggende tilfellet. (Sammendrag og uttalelse vedlagt)  
 
Det anføres videre fra Her og Nås side at det ikke kan ha noen betydning for vurdering av 
saken at Det Nye ikke hadde kommet på gaten på publiseringstidspunktet. Det opplyses at 
publiseringen skjedde i full forståelse med Det Nyes redaksjonsledelse, og at det ikke 
eksisterte noen klausuler knyttet til intervjuet med klageren.    
 
 



 
  Sak nr. 077/12 

3 

Klageren opprettholder klagen og innfører i tillegg til punkt 4.4 også punkt 3.3, om 
klargjøring av premissene overfor kilder og kontakter som klagegrunnlag.  
 
Klageren viser til en tidligere avgjørelse i utvalget (sak 007/07). I 2007 klaget Lie, også den 
gang via samme advokatfirma, bladet Aktuell Rapport, for en førstesidehenvisning. Lie fikk 
medhold og mener at den foreliggende klagen er sammenfallende med denne. (Sammendrag 
og uttalelse vedlagt.) 
 
Vær Varsom-plakatens punkt 3.3 gjelder premissene for kontakt mellom medium og 
kilde/kontakt. Klager mener punktet også må omfatte intervjuobjektets rett til selv å 
bestemme hvor man vil intervjues og om materialet skal kunne utnyttes av andre 
publikasjoner. Det anføres at Her og Nå burde forstått at klager hadde som forutsetning 
«utelukkende å henvende seg til Det Nyes lesere, og ikke fremstå i kjendis- og 
underholdningsbladet Her og Nå».  
 
 
Her og Nå avviser at det forelå noe forbehold knyttet til intervjuet med klageren i Det Nye. 
Det anføres at Her og Nå ikke har inntatt intervjuet i sitt blad, men videreformidlet 
informasjon fra intervjuet. Bladet har derfor ikke hatt klageren som kilde.  
 
Her og Nå avviser også påstanden om bladet har forledet sine lesere til å tro at det foreligger 
noe intervju med Lie, i og med at det er gitt klare henvisninger til kilden, Det Nye. Med 
hensyn til klagen mot Aktuell Rapport i 2007, viser Her og Nå til at den avgjørende 
forskjellen er at Aktuell Rapport brakte sitater uten kildehenvisning, mens det i den 
foreliggende klagen er «sterke og klare» henvisninger.    



 
  Sak nr. 077/12 

4 

.   
 
        


