
   

 

 

PFU-SAK NR. 064/12 

 
KLAGER: 

 
Canarireiser ved Arvid Nordal 

ADRESSE: Apdo. de Correo no.192, 35120 Arguineguin, Gran Canaria 
TELEFON: 0034 606 332 974  
PUBLIKASJON: NRK (FBI) 
PUBLISERINGSDATO: 22.02.2012 
STOFFOMRÅDE: Reiseliv/næringsliv 
GENRE: Forbrukerreportasje 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, forhåndsdom 
REGISTRERT: 05.03.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 05.03.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  19.06.2012 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 104 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
NRK fortalte onsdag 22. februar 2012 i programmet FBI om 201 nordmenn som opplevde at 
hotellrommene de allerede hadde betalt for på Kanariøyene, plutselig ble kansellert.  På 
Kanariøyene møtte NRK to ektepar som var rammet av kanselleringen. I reportasjen het det:  
 

«(Intervjuet kvinne): – Vi har mange fine venner her omkring. Alle er jo råket av 
det samme her, så vi får nå bare trøste hverandre. 
  (Reporter): – Og trøst kan de trenge, for årets opphold på Gran Canaria har kostet 
dem dyrt. De to søstrene med ektemenn hadde betalt ca. 24 000 kroner hver for 
hotellrommene. Og de gledet seg til avreisen i januar. Så før jul kom 
sjokkbeskjeden.» 
 
«(Intervjuet kvinne): – Hva vi tenkte? Vi ble frustrert. Vi ringte og vi satt jo der. 
Hva skal vi gjøre? Vi hadde flybilletten, den var jo betalt for 10 500, og skulle vi 
tape den, i tillegg, så ble det jo 34 000. 
  (Reporter): – De valgte å reise likevel og kjøpte rom på favoritthotellet på nytt. 
Denne gangen betalte de direkte til hotellet. De hadde opprinnelig booket 
rommene hos Canarireiser, et selskap som har spesialisert seg på hotellrom til 
nordmenn på langtidsopphold. (…) Pengene, 24 000 kroner fra hver, var betalt inn 
til Canarireisers konto.» 
 

NRKs reporter besøkte også Canarireisers kontor på Kanariøyene og intervjuet selskapets 
eier, Arvid Nordal, om kanselleringene. I den gjengitte samtalen het det:  
 



 
  Sak nr. 064/12 

2 

«(Nordal): – (…) I midten av oktober kansellerte SunHotels alle våre bookinger. 
Det var 201 gjester som ble rammet av det. De aller fleste har fått ordnet seg annet 
bosted. Vi har hjulpet kanskje 50-60 stykker, som vi har fått ordnet nytt bosted til, 
men de må jo betale oppholdet på nytt da. Så det er ganske mange som taper mye 
penger. 
 (Reporter): – Men det er altså 201 mennesker her det er snakk om. De har jo betalt 
penger til deg. 
 (Nordal): – Ja, og vi har viderebetalt til SunHotels, og det de har gjort er at de har 
presset oss så pass for penger, og årets gjester har faktisk måttet betale på en 
gammel gjeldspost til oss. 
 (Reporter): – Men hva har du gjort for å betale tilbake penger de har betalt inn til 
deg?  
 (Nordal): – Per i dag har vi ingen mulighet. Vi er konkurs.» 
 
«(Reporter): – På kontoret til Canarireiser ber vi om dokumentasjon på at pengene 
fra ekteparet Olsen og de andre vintergjestene har blitt overført videre til 
SunHotels. 
 (Nordal): – Jeg vet nesten ikke hvor jeg har en kopi av det. Det er så masse papirer 
i den saken at det er litt uoversiktlig …» 

 
NRK inviterer derpå Nordal til å møte noen av feriegjestene som valgte å reise til tross for 
kanselleringene. Gjestene spør Nordal hvor pengene deres er blitt av, og får vite at pengene 
er overført til SunHotels som skal ha «puttet pengene inn på gammel gjeld». Reporteren 
sier i denne sammenheng:  
 

«– Nordal fortsetter å hevde til gjestene at han har overført deres penger til 
SunHotels, og at han ikke visste at han risikerte kansellering av rommene på 
grunn av gjeld han ikke hadde betalt. Men vi kan dokumentere overfor gjestene at 
Nordal var klar over dette allerede for et år siden. Og likevel solgte rom til dem.» 

 
NRK har også vært i kontakt med Sun Hotels, og i utdraget av telefonsamtalen mellom 
journalisten og SunHotels’ representant som blir gjengitt i reportasjen, het det: 
 

«(SunHotels): – Jeg kan bekrefte og jeg garanterer at SunHotels har ikke sett en 
 krone av pengene til Canarireisers gjester for den her vintersesongen. Og jeg 
beklager at Arvid juger. 
 (Reporter): – Så når jeg lurer på hvor pengene deres har blitt av, så er de ikke hos 
SunHotels? 
  (SunHotels): – Nei, vi har ikke sett en eneste krone. Og de må nok dessverre 
spørre Arvid hva han har gjort med deres penger.» 

 
I etterkant av reportasjeinnslaget ble leder av Forbruker Europa intervjuet i studio. Han 
uttalte at det er Canarireiser som er ansvarlig:  
 

«– (…) De er selskapet som har annonsert og ordnet med betaling og tatt imot 

penger, og de har ikke levert dette oppholdet og står ansvarlig.» 
 
Avslutningsvis opplyste programlederen:  
 

«– Canarireiser er altså slått konkurs, men de sier nå at de har saksøkt SunHotels 
for å forsøke å få til en løsning på denne saken.» 

 



 
  Sak nr. 064/12 

3 

KLAGEN:  
 
Klager er eier av Canarireiser, som mener NRK har «fullstendig feil fokus» i reportasjen. Det 
anføres: «[I] stedet for å sette fokus på de som er skyld i all denne elendigheten, SunHotels 

på Mallorca, har de framstilt Arvid Nordal og Canarireiser s.l. som syndebukkene for at 201 
gjester nå taper rundt 150. 000 € eller rundt kr. 1.200.000,- Burde det ikke ”ringe noen 
klokker” hos disse to journalistene [Marit Higraff og Frank Sivertsen, som klager har vært i 
kontakt med om saken, sekr. anm.] når SunHotels etter 4 –fire- måneder ”plutselig” finner 
disse pengene det er gjort så stort nummer av??» (Pengene klager viser til her, er ca. 320 000 
kroner, eller litt over 40 000 €, som klager har vedlagt dokumentasjon på at skal være 
overført til SunHotels i perioden mars-september 2011, sekr. anm.) 
  
Klager reagerer også på at NRK «lar bl.a. Brynjulf Træthaug (Bruno) fra SunHotels i et 
telefonintervju helt på slutten av programmet få uttale at Canarireiser s.l. ikke har betalt inn 
noe som helst siden 1.mars 2011.»  
 
Etter klagers mening har NRK i reportasjen også gjort et stort nummer ut av at han ikke kan 
finne bilagene for betaling av de ca. 320 000 kronene, og derigjennom fremstilt ham som en 
rotekopp og svindler. Klager påpeker: «[A]llerede dagen etter [opptaket] ble det i en mail fra 
oss oversendt kopi av alle innbetalingene som er foretatt av Canarireiser s.l. til SunHotels for 
perioden 01.03. – 14.10.2011, som både SunHotels og Marit Higraff påstår ikke er betalt 
inn.» [Klagers utheving, sekr. anm.]  
 
Slik klager ser det, har NRK unnlatt å gi FBIs seere relevante opplysninger om hva 
Canarireiser har betalt Sun Hotels, og som ifølge klager dokumenterer at Canarireiser var «à 
jour med denne sesongens bookinger», og at SunHotels «helt siden i mars [har] latt 
[Canarireiser] selge langtidsopphold på falske premisser [klagers utheving, sekr. anm.]».  
 
Klager forklarer: «Marit Higraff ble også informert om at direktøren på hotell Vista Oasis 
bekreftet overfor oss at alle våre bookinger for denne sesongen var lagt som over-bookinger i 
bookingsystemet til SunHotels. (…) først da våre bookinger ble fjernet kom de ned på 30 
bookede leiligheter, som de har avtale på ved Vista Oasis (…) På ett eller annet tidspunkt 
MÅTTE de slette våre bookinger, de hadde rett og slett ingen leiligheter til våre kunder. De 
[SunHotels, sekr. anm.] har ikke bar[e] ført oss bak lyset, men rett og slett rundlurt våre 201 
gjester og på[f]ørt dem store tap! (…) Når Marit Higraff får slik informasjon, og sier at dette 
ikke har noe med at våre gjester ikke har fått sine hotellrom og har tapt masse penger, så har 
hun rett og slett ikke forstått hva saken handler om!!»  
 
For øvrig opplyser klager at det blant gjestene han møtte foran kamera, også var gjester som 
Canarireiser har hjulpet, og som ikke har tapt penger, «men på direkte spørsmål til disse, 
påstod de under opptaket at også de hadde tapt masse penger».  
 
Klager mener seg forhåndsdømt, og hevder journalisten har tatt parti i saken ettersom det 
ikke er tatt hensyn til blant annet opplysningene som fremkommer i tiltalebeslutningen (etter 
at Canarireiser har saksøkt SunHotels). 
 
Vedlagt klagen følger dokumentasjonen NRK hadde fått av klager før publisering. 
Her påpeker klager i en e-post datert 14. februar 2012: «Ved inngåelse av avtale med 
gjestene, betales 1/3-del av oppholdet innen 14 dager etter bestilling, resten, 2/3-deler 
betales av gjestene inn til oss innen 45 dager før ankomst. De første 1/3-delene er omtrent 
det vi skal ha i kommisjon for oppholdet (inkluderer vår service med bl.a. 24-timers 



 
  Sak nr. 064/12 

4 

beredskap mens gjestene bor på Gran Canaria, transfer osv.). I utgangspunktet er det ikke 
mange andre enn disse 15 første gjestene som hadde betalt inn siste del, men i og med at 
SunHotels kansellerte ALLE bookingene, blir også de første 1/3-delene som allerede er betalt 
regnet som tapte penger. Mye av disse 1/3-delene av pengene som er betalt inn til oss, er 
videresendt til SunHotels for å betale ned på gammel gjeld. Når gjestene betaler inn siste del 
av kontraktsbeløpet, er dette omtrent samme beløp som SunHotels skal ha betalt for de 
oppholdene som er bestilt. Slik som saken er nå, ved at alle disse 201 bookingene ble 
avbooket, kan man si at all forskuddsbetaling fra årets kunder stort sett er gått til å betale 
ned gammel gjeld som vi har hatt i 2 år hos SunHotels. (…) Hadde vi fått drevet videre med 
årets kundemasse, ville ingen tapt penger på dette, alle hadde fått gjennomført denne 
sesongens langtidsferie, og totalgjelden til SunHotels ville fortsette å bli nedbetalt… (…)  
Av de over 40.000 € som Canarireiser har betalt til SunHotels i løpet av våren, sommeren og 
delvis høsten, var altså litt over 7.000 € penger som gjal[d]t totalbeløpene for opphol[d]et for 
15 av våre gjester, – også de ble møtt med kansellerte leiligheter. De resterende 33.000 € er 
hovedsakelig forskudde[t] fra de øvrige gjestene, penger som delvis var vår kommisjon, - 
men som vi hele våren, sommeren og høsten er blitt presset/truet til å betale ned på gammel 
gjeld…» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK forklarer at innslaget ble til etter «tips om at over 200 norske feriegjester på 
Kanariøyene hadde tapt mange penger fordi de likevel ikke fikk bo på hotellet de hadde 
betalt for». 
 
Slik NRK ser det, er det ikke uenighet om at gjestene har tapt penger, men: «Stridens kjerne 
er at Canarireiser mener å ha overført feriegjestenes penger til sin avtalepartner Sun Hotels. 
Dette avviser Sun Hotels bestemt når det gjelder de 201 feriegjestene som innslaget handler 
om, ref vedlegg og eposter fra Sun Hotels.» 
 
Etter NRKs mening har FBI-redaksjonen ikke brutt god presseskikk: «Vi lar begge parter 
komme til orde og fortelle om uenigheten, i tillegg opplyses det fra studio at Canarireiser sier 
de vil saksøke Sun Hotels. (…) Klageren har fått rikelig anledning til å imøtegå vårt innhold. 
Han er mange ganger blitt spurt – muntlig og skriftlig – om å dokumentere at han faktisk 
overførte feriegjestenes penger til Sun Hotels. Vi har ikke sett noen slik dokumentasjon når 
det gjelder de 201gjestene vi har lagd innslag om. Sun Hotels benekter ref eposter i vedlegg å 
ha mottatt penger for disse gjestene.» 
  
 
Klageren anfører i sitt tilsvar: «Stridens kjerne er om de kr. 320.000,- vi har betalt til 
SunHotels i perioden 01.03. – 14.10.2011 er mottatt av SunHotels eller ikke. Til tross for 3 
forskjellige dokumentasjoner på dette, har NRK/FBI valgt å la Bruno (Brynjulf) Træthaug 
v/SunHotels få servere løgner midt i beste sendetid på Statskanalen NRK! I vedleggene i det 
brevet vi har mottatt fra dere nå, går det fram flere steder at Bruno Træthaug bekrefter div. 
innbetalinger, - det er DETTE som er/har vært stridens kjerne i forhold til NRK.» 
 
Når det gjelder de omtalte 201 gjestene og deres hotellbestillinger og betalinger, opplyser 
klager at 7 bookinger (som gjaldt de første 18 gjestene) var fullt betalt, og at disse ble 
kansellert like etter at disse gjestene kom til Kanariøyene. Klager skriver: «Disse 7.120 € har 
SunHotels stjålet fra gjestene og puttet inn på gammel gjeld… De fleste av de andre 183 
gjestene hadde kun betalt inn vår andel av oppholdet, og faktura fra SunHotels forfalt 25 



 
  Sak nr. 064/12 

5 

dager før gjestenes ankomst, så vi ser ikke poenget i at vi skulle ha betalt inn penger for 
gjestenes opphold 2 måneder før forfall, og vi hadde heller ikke mottatt fakturaer fra 
SunHotels på gjester som skulle komme ned i desember, januar, februar, mars og april… Det 
vi poengterte overfor Marit Higraff og senere overfor Frank Sivertsen er at man ikke kan 
stjele øremerkede innbetalinger for bookinger merket med både bookingnr. og navn, og 
putte dette inn på en gjeldspost fra 2-3 år tidligere, og som vi hadde en nedbetalingsavtale 
på! Bruno Træthaug sier at denne gjeldsposten var 8 måneder gammel, - hvor stor oversikt 
har han egentlig???»  
 
Klager påpeker også: «I mail dat. 15.02.2012 fra Bruno Træthaug, innrømmer han at det er 
mottatt betalinger for 6 bookinger, men hevder at de øvrige 85 bestillingene ikke er betalt. 
Selvfølgelig er de ikke betalt, da forfallet på disse fakturaene ville komme i slutten av 
november 2011 og utover, - en måned etter at alle bestillinger var av-booket!!» 
 
For øvrig bemerker klager at NRK gjennom sitt tilsvar viser at FBI-redaksjonen «enda ikke 
har sett på den dokumentasjonen som ble sendt over til Marit Higraf». Klager skriver også: 
«I tillegg bekrefter Frank Sivertsen dagen før programmet ble sendt at han også hadde fått 
innrømmelser fra SunHotels om at det var betalt inn flere hundre tusen kroner fra 
Canarireiser. Allikevel velger NRK å se bort fra ALL faktainformasjon fra oss, - men 
fremstiller oss som svindlere!» 
 
Etter klagers mening har NRK «tatt part i en sak som er under behandling i det spanske 
rettssystemet», og klart brutt Vær Varsom-plakaten. 
 
 
NRK har etter dette ikke hatt ytterligere kommentarer. 


