
 

 

 

PFU-SAK NR. 038/12 

 
KLAGER: 

 
Isrenna bensinstasjon as, ved daglig leder Trond Midtgård 

ADRESSE: Stakkevollvegen 328, 9019 Tromsø 
TELEFON: 77 67 05 43/922 54 066 
PUBLIKASJON: Nordlys / Byavisa Tromsø (nett og papir) 
PUBLISERINGSDATO: 27.01.2012/01.02.2012 
STOFFOMRÅDE: Krim/justis 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Feilaktige opplysninger, tittel- og bildebruk 
REGISTRERT: 02.02.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 02.02.2012; bedt red. om kort redegjørelse 

16.04.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  24.05.2012 
FERDIGBEHANDLET: 24.05.2012 
BEHANDLINGSTID: 112 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Nordlys.no fortalte fredag 27. januar 2012 at det hadde vært et væpnet ran ved en 
bensinstasjon i Tromsø. I brødteksten ble det opplyst:  
 

«Politiet mottok kl 22.40 fredag kveld melding fra betjening på en bensinstasjon 
nord på Tromsøya om at de var blitt utsatt for ran. To personer hadde truet til seg 
et pengebeløp ved bruk av en pistollignende gjenstand på Best-stasjonen på 
Stakkevollvegen.» 

 
Artikkelen ble publisert kl. 23.14 og senere oppdatert. I siste versjon, under mellomtittelen 
«To forskjellige hendelser», het det:  
 

«Ubekreftede rykter fortalte tidligere på kvelden at en person skal ha vært kommet 
i skade i forbindelse med ranet. Ved midnatt avkreftet politiet disse ryktene, men 
bekreftet at det for øyeblikket jobber med to forskjellige saker. Politiet ville ikke 
gå nærmere inn på om hvorvidt disse er knyttet til hverandre. Pressevakt ved 
UNN, Jan Fredrik Frantzen, fortalte Nordlys ved midnatt at de hadde fått melding 
om at det skal ha blitt brukt våpen i forbindelse med en av disse situasjonene. 
Frantzen kunne imidlertid fortelle at UNN ikke hadde pasienter knyttet til de 
forskjellige hendelsene.» 

 
 



 
  Sak nr. 038/12 

2 

Nordlys’ gratisavis, Byavisa Tromsø, hadde onsdag 1. februar 2012 et hovedoppslag med 
tittelen «Ansatte redde etter to ran på to år: Ranere på FRIFOT». Tittelen var lagt over et 
bilde som viser en politimann idet han sperrer av området utenfor en bensinstasjon. Bildet 
var tatt etter ranet av bensinstasjonen fredag 27. januar. Et mindre bilde av en kvinne og en 
mann (butikksjefer ved hhv. Grom Burger og ICA) var innfelt i hovedbildets øvre, høyre 
hjørne.   
 
Artikkelen inne i avisen hadde tittelen «Butikksjefer nær den ranede bensinstasjonen 

fortviler: – GRUSOMT», og i ingressen sto det:  
 

«Rett ved Best-stasjonen jobber sjefene Morten Jacobsen (ICA) og Monika 
Lorentzen (Grom Burger). De [tar] sine ansattes sikkerhet på alvor.» 

 
I en faktarute i tilknytning til artikkelen ble det opplyst at bensinstasjonen som nylig ble 
ranet, har vært utsatt for ran to ganger på to år, og at Grom Burger, rett ved bensinstasjonen, 
også har blitt ranet én gang (for seks år siden fremgår det av brødteksten).  
 
I tillegg til de to butikksjefene som blir intervjuet om ranene, var også fem tilfeldige personer 
spurt om ranene. Deres svar ble publisert i en kolonne til venstre på siden under tittelen «5 

om ranene på Isrenna». 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er daglig leder ved bensinstasjonen som ble ranet. Han reagerer på at Nordlys i den 
første versjonen av nettartikkelen publiserte ubekreftede meldinger om at det var løsnet 
skudd under ranet. Ifølge klager lå opplysningen ute i minst 1 ½ time før den ble korrigert.  
 
Klager anfører: «En slik formidling av usannhet (det var ikke løsnet skudd i det hele tatt) er 
svært alvorlig. Ikke minst hva det gjør med ransofferet, medarbeidere og deres familier. Vår 
medarbeider som var på jobb under ranet fikk stadige oppringninger/sms fra opprørte 
familiemedlemmer, medarbeidere og venner som alle hadde lest at det var løsnet skudd 
under ranet (…) (i tillegg fikk øvrige medarbeidere også henvendelser fra bekymrede 
pårørende som ikke visste om de var på jobb da eller ikke). Dette i en situasjon hvor det er 
svært viktig at man får lov til å roe seg ned, tenke gjennom signalement og få pratet med 
Politi og meg (daglig leder) som førsteskanse i bearbeidingen. (…) Med bakgrunn i fortsatte 
familiære sår og ømfindlighet etter 22/7-11, er det særdeles viktig å ikke påføre andre 
unødig lidelse.» 
 
Videre reagerer klager også på oppslaget i Nordlys’ gratisavis Byavisa Tromsø, onsdag 1. 
februar 2012. Slik klager ser det, gir oppslaget på førstesiden, der bensinstasjonen er avbildet, 
«inntrykk av at våre medarbeidere er redde». Klager skriver: «Avisen har ikke snakket med 
noen av oss i det hele tatt! Inne i artikkelen fremkommer det at dette er synsing fra 
nabobedrifter og gjelder dem.» 
 
Klager anfører brudd på Vær Varsom-plakatens punkter 3.1 (anonyme kilder), 3.9 (opptre 
hensynsfullt), 4.1 (saklighet og omtanke), 4.4 (dekning for titler) og 4.6 (hensyn ved omtale 
av kriminalsaker). 
 
 
 



 
  Sak nr. 038/12 

3 

FORSØK PÅ MINNELIG ORDNING:  
 
Sekretariatet ba redaksjonen, innen klagegrunnlaget ble realitetsvurdert, om en kort 
redegjørelse med hensyn til hvilke opplysninger som ble publisert i første versjon av 
artikkelen på Nordlys.no. Samtidig ble partene – på vanlig måte – også oppfordret til å gjøre 
et forsøk på å finne en minnelig ordning.  
 
 
Nordlys opplyste i sitt svar at «svikt i interne rutiner» medførte at avisen publiserte «ikke-
bekreftede meldinger om skyting», og at dette ble endret da redaksjonen ble kjent med at 
dette ikke medførte riktighet.  

 
Nordlys var også rede til å publisere «en uavkortet beklagelse» etter et møte med klager. 
Klager avviste imidlertid tilbudet om en minnelig ordning, og sekretariatet igangsatte 
ordinær tilsvarsrunde. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Nordlys/Byavisa Tromsø legger seg helt flat og anfører at klagen er berettiget: «I den 
omtalte nettartikkelen om ranet publiserte vi ikke-bekreftede meldinger om [at] det skulle ha 
vært løsnet skudd. Dette var ikke riktig, og ble siden endret – men ikke tydeliggjort som 
rettelse. Opplysningen burde heller aldri vært publisert. Her har vi handlet i strid med Vær 
varsom-plakatens 3.1, i tråd med klagen.» 
 
Også når det gjelder oppslaget i Byavisa Tromsø, erkjenner avisas redaktør presseetiske 
overtramp: «Teksten var ikke klargjørende på forsiden, og det ble skapt et inntrykk av at det 
var klagerens personell som jobbet i frykt. Dette er, i tråd med klagen, brudd på VVPs 3.9, 
4.1, 4.4 og 4.6.» 
  
 
Klager har etter dette ikke hatt mer å tilføye, og tilsvarsrunden ble dermed avsluttet. 
 


