
 

 

 

PFU-SAK NR. 031/12 

 
KLAGER: 

 
NAV mot NRK (TV, radio og nett) 

ADRESSE: Arbeids- og velferdsetaten, Postboks 5, St. Olavs Plass, 0130 OSLO 
TELEFON: 21070000 
PUBLIKASJON: NRK TV (Brennpunkt, Dagsrevyen, P 2 (Dagsnytt) og nrk.no 
PUBLISERINGSDATO: 3. – 7. oktober, 2011 
STOFFOMRÅDE: Helse/sosial 
GENRE: Dokumentar, nyhetsreportasjer 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk, kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, 

samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 25.01.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 16.04.2012 
BEHANDLES I PFU:  24.05.2012 
FERDIGBEHANDLET: 24.05.2012 
BEHANDLINGSTID: 119 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig instans (Etat) 
PFU-KONKLUSJON: Brudd på god presseskikk 
HENVISNING VVPL.: 3.2, 4.14 
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
NRK sendte tirsdag 4. oktober 2011 Brennpunkt-programmet «NAV: diagnose mens du 

venter». Programmet innledes som følger:  
 

«NAV-legene har makt til å avgjøre fremtiden til syke mennesker. Men hvor 
grundige vurderinger gjør legene? Og er de eksperter på de sykdommene de 
vurderer?» 

 
Deretter følger et klipp fra programmet, der en mann uttaler:  
 
 «Hvis en gynekolog skal være min lungelege, da blir jeg ikke imponert.» 
 
Videre fremgår det at dokumentaren er blitt til etter at NRK har oppfordret publikum til å 
tipse om kritikkverdige NAV-behandlinger. Programmet bringer i hovedsak historien til to 
personer som i mange år har strevet med å få gjennomslag for status som stønadsberettigete. 
I programmet rettes det kritikk mot NAVs saksbehandling. Den mest sentrale er knyttet til 
en vurdering av NAVs bruk av sakkyndiguttalelser - rådgivende overleger og  
samarbeidende spesialister. Det vises til at NAV ikke har fullgod oversikt over hvilke leger 
som brukes i disse rollene, og programmet avdekker at det er mange som skriver NAV-
erklæringer «på samlebånd mens de knapt ser pasienten». Ifølge NRK har noen av dem hatt 
millioninntekter på oppdragene.  
 
Programmet dannet også utgangspunkt for følgende innklagede innslag og artikler:  



 
  Sak nr. 031/12 

2 

 
NRK Dagsnytt  4. oktober kl. 05.30 
NRK Dagsnytt  4. oktober kl. 06.30 
NRK Dagsnytt  5. oktober kl.22.00 
NRK Dagsnytt  5. oktober kl.23.00 
NRK Dagsrevyen  5. oktober kl. 21.00 
nrk.no,   3. oktober (senere oppdatert 4. oktober og 28. november) 
nrk.no    7. oktober  
 
 
Brennpunkt 
 
Programmet innledes ved at det blir stilt spørsmål ved den sakkyndige legens lojalitetsplikt 
overfor pasienten når vedkommende er lønnet av NAV. NRKs journalist slår deretter fast at 
en av de to omtalte pasientene [her kalt pasient 1 og pasient 2; sekr. anm.] har fått erfare at 
«det ikke er så nøye med hva legene er ekspert i».  Pasient 1 uttaler: 
 

«De kan ikke vite eller skjønne hva det er de holder på med. For hvis en gynekolog 
skal være min lungelege, da blir jeg ikke imponert. Jeg blir ikke det.» 

 
Hovedproblemstillingen i programmet uttrykkes slik:  
 

«Brennpunkt har undersøkt hva de [legene] kan, hvordan de jobber og hva NAV 
egentlig vet om dem.» 

 
Programmet er kryssklippet mellom de to pasientenes historier, men for oversiktens skyld er 
de i dette sammendraget gjengitt separat:  
 
Pasient 1 
 
Situasjonen til pasienten, som er lungesyk, blir skildret under et besøk på hans hjemsted i 
Nordland, der han, inntil han ble syk, jobbet som skyssbåtskipper. En lungelege undersøkte 
pasienten i 2005 og konkluderte med diagnosen kronisk bronkitt, kanskje også astma. Med 
bakgrunn i at pasienten, som skipper på en liten båt, også er avhengig av å oppholde seg i 
maskinrommet med drivstoffdamp, søkte han NAV om å få godkjent sykdommen som 
yrkesskade, men NAV «ble ikke overbevist». NRK slår fast at den samarbeidende 
spesialisten mente det ikke kunne dreie seg om yrkespåført astma fordi det «hovedsaklig er 
maskinister som blir lungesyke på båt».  
 
På spørsmål fra NRKs reporter, sier pasienten at det nok er for langt fra Trondheim til at 
NAV «brydde seg om å se på hva slags arbeidsforhold» han arbeidet under. Etter en anke 
blir saken vurdert av en arbeidsmedisiner ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, som 
«finner en ny diagnose», «en svært alvorlig nyresykdom» med mulig dødelig utgang. Det er 
denne sykdommen «som forårsaker lungeproblemene». Videre sier reporteren:  
 

«I vel et år lever [pasient 1] med diagnosen dødelig nyresykdom, før en 
undersøkelse ved St Olavs hospital i Trondheim slår fast at dette er feil. Nå har 
[pasient 1] ingen diagnose, men han har fremdeles pusteproblemer og blør fra 
lungene.» 

 



 
  Sak nr. 031/12 

3 

Etter en ny anke sender NAV pasienten til nok en lege, også denne gang en 
arbeidsmedisiner. Pasient 1 sier:  

«Det er det som går igjen og går igjen og går igjen – at de har prøvd å vri seg unna 
på et vis, for å – ja – prøve å trette meg ut, på en måte.»  

 
Konklusjonen til denne legen blir så vurdert av NAVs rådgivende overlege. NRK har sjekket 
dennes yrkesmessige bakgrunn, og reporteren sier videre:  
 

«Heller ikke han er lungelege. Han er gynekolog.» 
 
Dette reagerer pasienten og hans kone (som er sykepleier) sterkt på. Som en imøtegåelse av 
denne fremstillingen har programmet nå en kommentar fra NAV, gjengitt av reporteren: 
 

«NAV sier den rådgivende overlegen er en erfaren lege med bred kompetanse, og 
at han ikke har uttalt seg som gynekolog i denne saken.» 

 
Videre sier reporteren at jobben til rådgivende overleger ansatt i NAV går ut på å vurdere 
legejournaler og papirer til klienter, at de ikke har til oppgave å treffe pasienten, men 
derimot gi råd til saksbehandler.  
 
I et intervju med tidligere rådgivende overlege i NAV Ole Terland blir det uttrykt kritikk 
mot at NAVs leger forpliktes til lojalitet overfor etaten. Legen mener dette er i strid med 
lege-eden. Brennpunkt viser legen en liste over rådgivende overleger i NAV. Ifølge 
reporteren viser denne listen at NAV ikke stiller «krav til at de behandler saker som passer 
til utdannelsen». Legen bekrefter så at han ikke hadde kompetanse i alle saker han 
behandlet. Reporteren avslutter denne sekvensen med å vise til at NAV har gitt Brennpunkt 
en liste der flere av de ansatte legene ikke er tatt med.  
 
I et intervju med assisterende NAV-direktør blir det innledningsvis slått fast at det ikke er 
samsvar med de listene NAV opererer med og de spesialistlistene som Statens 
autorisasjonskontor har. Dette beklager NAV-direktøren, men hevder at fylkeslederne i NAV 
har god oversikt over sine interne rådgivende leger. Direktøren sier NAV vil se nærmere på 
dette. NRK-reporteren spør deretter om hvorvidt NAV, med bakgrunn i den manglende 
oversikten over spesialitetene, kan være trygg på de uttalelsene som avgis. NAV-direktøren 
beklager igjen diskrepansen i listeføringen, men sier dette uansett ikke er noe problem hva 
gjelder de rådgivende legene. I enkelttilfeller brukes egne spesialister [fra andre lister; sekr. 
anm.]. På spørsmål om hvorvidt «la oss si en rådgivende lege i gynekologi» - kan uttale seg i 
en lungesak, svarer NAV-direktøren at han ikke vet hva som er praksis på dette området.    
Reporteren spør deretter:  
 

«Men høres det ut som om han har kompetanse til… at det er sånn det bør være?» 

NAV-direktøren svarer: 

«Det tror jeg nesten du må ta opp i det aktuelle tilfellet. Det blir det litt hypotetisk 
å svare på.»  

 
Han bekrefter også at NAV-ansatte skal ha lojalitet til etaten, men at de ikke må gå på 
akkord med jobben som lege. Reporteren tar fatt i uttalelsen til NAV-direktøren om at 
rådgivende leger i liten grad er «inne i konkrete saker», og sier Brennpunkt har sett mange 
eksempler på det motsatte. Den rådgivende legen som tidligere har uttalt seg, sier at han nå 



 
  Sak nr. 031/12 

4 

har sluttet i stillingen fordi han synes det skal være hans «hovedjobb» å ivareta pasientens 
helse. NRK-reporteren uttaler så:   
 

«Etter at han har sluttet som rådgivende overlege har han nå gått over til å være 
fastlege. Der treffer Ole Terland pasientene sine før han stiller diagnoser.» 

 
Reporteren forteller videre:  
 

«Fra Binndal legger [pasient 1] nå ut på en reise. Han vil ikke godta at gynekologen 
sa nei. Nå reiser han for å få oppfylt et ønske han har hatt i flere år.» 

 
«Gjennom Brennpunkt» har pasient 1 fått avtale med «en av landes fremste lungeleger», 
som, ifølge reporteren, tilbød seg å undersøke ham da han fikk vite at han «ikke var vurdert 
av en lungespesialist». 
 
Etter to konsultasjoner konkluderer lungespesialisten med at pasient 1 har en yrkespåført 
astma. Det var ikke vanskelig å stille diagnosen. Reporteren slår fast at legen mener det er 
utrolig at Pasient 1 har «gått i årevis uten rett diagnose». Denne uttalelsen får NAV 
anledning til å kommentere, og NRK gjengir følgende fra dette:  
 

«NAV sier imidlertid at saken til [pasient 1] har vært svært vanskelig og at de i 
flere år har prøvd å opplyse saken ved hjelp av uavhengige spesialister. 
Brennpunkt har avdekket at NAV ikke har samlet oversikt over bruken av ansatte 
og innleide leger. Likevel er NAV sikker på at klientenes rettigheter er ivaretatt.» 

 
NAV-direktøren utdyper dette. Han sier systemet er «tilfredsstillende» og peker blant annet 
på ankemulighetene som finnes. Dokumentaren bringer videre følgende opplysninger:  
 

«Før [pasient 1] rakk å sende erklæringen fra lungeundersøkelsen til NAV, kom et 
nytt avslag. Begrunnelsen er at han ikke har noen diagnose. [Pasient 1] anker 
denne avgjørelsen og legger nå ved den siste erklæringen som sier at han har 
astma. I Binndal går nå tiden med til å vente på svar. NAV opplyser i siste avslag at 
de har mistet alle papirene og erklæringene hans, og at saken er rekonstruert.» 

 
Reporteren sier avslutningsvis at pasient 1, etter syv år i systemet, «[ikke] føler seg (…) helt 
som et menneske», men bare «et papir».  
 
 
 
Pasient 2 
 
Fortellingen har følgende innledning: 
 

«[Pasient 2] vokste opp i et alkoholisert hjem. Han liker ikke å snakke om 
barndommen sin. Han ble kastet ut som trettenåring, fikk nesten ingen skolegang. 
Likevel fikk han seg jobb som billakkerer. Da det begynte å se lyst ut, ble han 
skutt.» 

 
Skuddskaden i beinet ble operert, men det går frem at pasient 2 går svært dårlig, han bruker 
motorisert rullestol ute, og har konstante smerter. Han jobbet en stund, men ifølge reporter 
mente NAV at han en tid etter operasjonen var så syk at han burde søke uføretrygd. Pasient 



 
  Sak nr. 031/12 

5 

2 takket da nei til dette. Reporter spør hvor gammel han var da han «fikk tilbud om 
uføretrygd første gangen». Pasienten opplyser at han var 26 ½ år, og følte at han var for ung 
til å uføretrygdet da: «…så gikk det en stund til og så fikk jeg tilbud igjen».  
 
Etter hvert endret situasjonen seg. Pasienten har fått blodpropp i foten og lungene. Etter råd 
fra fastlegen søkte han uføretrygd, «men nå sa NAV nei». NRK-reporteren følger opp:  
 

«Nå starter en runde blant NAVs innleide leger. Først til en psykiater. Han mener 
det er lite trolig at Pål kommer i jobb, men er tydelig på at Pål ikke er psykisk syk. 
Så til en ny psykiater. Han mener også at Pål er ufør, men han antyder psykotiske 
trekk og alkoholmisbruk. Deretter går turen til en psykolog, og nå skal en 
nevropsykologisk test undersøke om Pål er intelligent nok til å jobbe.»  

 
Skildringen illustreres ved at rapportene fra legene klistres opp på en lystavle. Pasient 2 
kommenterer:  
 

«Ja det er litt rart, da. Bli sendt for å se om du er smart, bare fordi du har en ødelagt 
fot.» 

 
Pasienten skildres filmatisk gjennom et besøk hos moren til en avdød venn, som kjenner ham 
godt. Hun blir konfrontert med en uttalelse fra en av spesialistene som beskriver 
personlighetsforstyrrelse hos pasient 2 i tilknytning til alkoholmisbruk. Kameratens mor 
kommenterer dette slik:  
 
«Det gjør meg både lattermild og sint… etter alle disse årene har jeg ikke sett deg full en 
eneste gang. Ikke påseilt i det hele tatt. »  
 
Både kvinnen og pasient 2 uttrykker seg sterkt negativt til pasientbeskrivelsene. Kvinnen 
kaller det «blank løgn» og «forferdelig».  
 
Brennpunkt besøker så pasient 2s advokat. Hun er kritisk til det store antallet utredninger 
som er foretatt i saken. Pasient 2 karikerer så en fysikalsk undersøkelse han har vært 
gjennom, og hans advokat beskriver den som «overfladisk».  NRK-journalisten forteller at 
denne spesialisten har skrevet over 800 slike uttalelser i året «og har en inntekt på langt over 
en million». Advokaten tror ikke dette blir grundig arbeid.  
 
Brennpunkt opplyser så at saken dreier seg om «samarbeidende leger», altså leger som ikke 
er fast ansatte hos NAV. NRK har «kartlagt» disse, og opplyser at «heller ikke her» har NAV 
en «fullstendig oversikt». På spørsmål om rekrutteringen av disse, svarer assisterende NAV-
direktør at det gjøres forskjellig fra fylke til fylke. Han opplyser at NAV-kontorene rundt 
omkring i landet har lister over spesialistene, men at det ikke fins en slik samlet liste sentralt, 
«og det er ikke bra nok». Samtalen med NAV-direktøren går så over til å handle om 
rekrutteringssystemet og store utbetalinger til enkelte av spesialistene. Reporter spør om 
ikke de manglende oversiktene kan føre til en rolleblanding (at rådgivende overleger også er 
samarbeidende spesialister). NAV svarer at det ikke skal forekomme og at det er sterkt 
beklagelig dersom det gjør det.  
 
(Her hopper programmet tilbake til Pasient 1, deretter tilbake til rettssikkerhetstemaet som 
først og fremst er myntet på Pasient 2) 
 



 
  Sak nr. 031/12 

6 

NAV-direktøren mener det er god rettssikkerhet i klagesystemet til NAV. En juss-professor 
hevder derimot at mange stiller svakt med hensyn til å ivareta sine egne interesser, blant 
annet pga lese- og skrivevansker. Følgende samtale gjengis: 
 

«Reporter: ”Nei, for alt skal skje skriftlig?”  
Juss-professor: ”Ja”.  
Reporter: ”Prøver du å ringe en saksbehandler, så får du ikke tak i dem…?”.  
Juss-professor: ”Nei”.  
Reporter: ”Mister folk egentlig muligheten til å oppnå velferdsgodene når 
systemet er slik?”.  
Juss-professor: ”Ja, det er opplagt at det er en del som mister muligheten til det.”» 

 
 
NAV-direktøren forteller at etaten jobber med å finne et system for spesialistuttalelser der 
man ikke bruker enkelte leger svært mye. Reporteren kommenterer at ordningen nå skal 
endres, og NAV-direktøren sier:  
 

«Vi vil mye heller ha en avtale med de regionale helseforetakene som vi melder 
inn et behov for en utredning på, og så tar helseforetaket ansvaret for å legge til 
rette for at de nødvendige erklæringene kommer på bordet. Det er den måten vi 
ønsker å jobbe på nå, og der er vi konkret i gang med et samarbeid med 
helsemyndighetene på det.» 

 
Reporteren sier videre:  
 

«NAV skal fremdeles ha ansatte rådgivende overleger, men de samarbeidende 
spesialistene skal revurderes. NAV tilbakeviser at de ikke har oversikt over de 
samarbeidende spesialistene og de rådgivende overlegene de bruker i vurdering av 
saker. Men fremdeles har ikke Brennpunkt fått fullstendige lister over hvem de 
er.» 

 
Brennpunkt viser til at det er tre år siden pasient 2 anket siste avslag fra NAV, og at etaten 
har mistet papirene hans tre ganger. Han sier han har vært fristet til å gi opp.  
 
Programmet avsluttes med et intervju med lederen for Rådet for Legeetikk. Han 
kommenterer blant annet hvorvidt «det er OK» at det er en gynekologspesialist som «avgir 
avgjørende uttalelser» i en sak som handler om lungesykdom, og sier til dette: 
 

«Det avhenger av den rollen legen har i den situasjonen. Hvis pasienten har en 
veldig god søknad fra fastlege og en entydig utredning fra en relevant spesialist, så 
kan for så vidt leger nesten uansett spesialitet – men som kjenner NAVs regelverk 
– vurdere om det passer inn i NAVs regelverk. Men hvis han overprøver eller 
underkjenner en spesialistuttalelse, det er nok uakseptabelt.» 

 
NRK-journalisten spør deretter: «Hvor viktig er det at de rådgivende overlegene i NAV er 
spesialister innen de feltene de har avgjørende ord med i laget på?» Lederen i etikkrådet 
svarer at i en vanskelig sak må sørge for at informasjonen i saken blir vurdert av en spesialist 
som er kompetent. Etikeren får også spørsmål om hvor grundige erklæringer det kan være 
snakk om når en spesialist avgir «kanskje 1000» i løpet av et år. Svareren tar et forbehold om 
at han ikke kjenner til dette: «Men det høres jo veldig mye ut, hvis det er snakk om 
bistillinger.»  



 
  Sak nr. 031/12 

7 

KLAGEN:  
 
Klager er NAV ved Arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad, samt en rådgivende 
overlege i pasient 1-saken som NAV klager på vegne av. Det er fremmet klager på åtte 
tilfeller av faktafeil, fire tilfeller av manglende anledning til samtidig imøtegåelse, seks 
tilfeller vedrørende usaklig presentasjon, samt fire tilfeller av utelatelse av sentral 
faktainformasjon. De berørte punktene i Vær Varsom-plakaten er 3.2 (kildevalg), 4.14 
(manglende samtidig imøtegåelse) og 4.1 (manglende saklighet og omtanke). Klager har 
nummerert klagepunktene 1, 2 og 3 med underpunkter: 
 
A. BRENNPUNKT 
 
1. Faktafeil 

 
1.1. Rådgivende overlege som behandlet Pasient 1’s sak anbefalte ikke avslag (jf. 
NRK-reporterens påstand: ”rådgivende overlege … går god for innholdet og 
anbefaler avslag”, ”(pasient 1) vil ikke godta at gynekologen sa nei”, spørsmål fra 
NRK-journalist: ”Er det OK at en gynekolog avgir avgjørende uttalelser i en sak som 
handler om lungesykdom?” 

 
1.2. Rådgivende overleger stiller ikke diagnoser. Klager mener det er et 
underliggende premiss i Brennpunkt at overlegene skriver diagnoser. NRK var forut 
for programmet kjent med dette i epost, men valgte å overse opplysningen.  
 
1.3. Pasient 1 var blitt undersøkt av lungespesialist. (jf. NRK-reporterens kommentar: 
”Da vi fortalte ham (lungelegen som NRK har bidratt til å fremskaffe) at han ikke var 
vurdert av en lungespesialist, tilbød legen seg å undersøke ham”. 
 
1.4. Feil vedr. opplysning om alvorlig/dødlig nyresykdom (jf. Opplysning om ”ny 
diagnose”som NAV mener ikke dreier seg om diagnose, men om én av fire mulige 
sykdommer som kan være årsak til Pasient 1’s problemer. NAV viser til kjennelse i 
Trygderetten. 
 
1.5. NAV mangler ikke oversikt over sine rådgivende overleger (jf. Brennpunkt: 
”NAV har gitt oss liste der flere av de ansatte legene ikke er tatt med”). NAV 
opplyser at NRK har fått liste over 105 ansatte overleger.  
 
1.6. Feil at Brennpunkt har fått foreløpige og ufullstendige lister over spesialister. 
Brennpunkt har aldri spurt etter, og heller ikke fått en liste over alle de 
samarbeidende spesialistene. De spesialistene som ikke får oppgjør elektronisk av 
NAV (de som sender faktura), har NAV problemer med å skaffe komplette liste over. 
Dette har Brennpunkt fått opplyst og ifølge NAV uttrykt forståelse for.  
 
1.7. Det er ikke riktig at det er avdekket flere tilfeller av rolleblanding mellom 
rådgivende lege og samarbeidende spesialist, jf. NRK’s påstand om at ”i systemet 
deres (NAVs, sekr. anm) er det også leger” som har blandet roller.  
 
1.8. Pasient 2 har ikke fått ”tilbud om uføretrygd”. NAV tilbyr aldri sine brukere 
uføretrygd, slik støtte avgjøres etter omfattende behandling.  
 

 



 
  Sak nr. 031/12 

8 

2. Manglende samtidig imøtegåelse 
 

2.1 NAV fikk ikke imøtegå opplysninger om at etaten ikke har oversikt over legene 
som brukes i saksbehandlingen. Ialt dreier det seg om seks tilfeller av at NRKs 
reporter viser til at NAV ikke har oversikt og/eller ikke kan gi fra seg fullstendige 
lister over legene. Ifølge NAV ble assisterende NAV-direktør overrumplet i intervjuet 
med ham på dette punktet. En påvist feil i listene ble senere forklart ved at det hadde 
funnet sted en kolonneforskyvningsfeil . I ukene frem mot publisering mener NAV å 
ha dokumentert at Brennpunkts påstander om listerot var urimelige og gale, men 
slapp ikke til med disse opplysningene.  
 
2.2. NAV fikk ikke imøtegå påstand om at NAV bruker gynekolog i en «lungesak». 
NAV viser til at rådgivende overleges funksjon er å vurdere om saken er godt nok 
opplyst til å fatte vedtak. Det understrekes at rådgivende overleger ikke fatter vedtak, 
det er det NAVs saksbehandler som gjør. NAV viser til at etaten riktig nok hadde fått 
inn en kommentar om at den omtalte «rådgivende overlegen er en erfaren lege med 
bred kompetanse og at han ikke har uttalt seg som gynekolog i denne saken», men 
mener dette ikke veier opp «den samlede hamringen» om det «absurde» i at en 
gynekolog avgir avgjørende uttalelser i en lungesykdomssak. NAV mener dette 
poenget av NRK nærmest ble gjort til et underholdningselement i programmet. Det 
hevdes at assisterende NAV-direktør ble overrumplet når det gjeldt dette temaet og 
valgte å svare at han ikke kjente til praksis på dette feltet. Gjentagne ganger ble 
imidlertid dette presisert i eposter til NRK og NAV finner det «grovt usaklig» at dette 
gjøres til det bærende elementet i programmet, «selve kroneksemplet på hvor 
urimelig og udugelig NAV er».  
 
2.3. En rådgivende overlege (”gynekologen”) fikk ikke ivaretatt sin rett til samtidig 
imøtegåelse. Legen ble ikke direkte identifisert i Brennpunkt-programmet, men at 
han, som eneste rådgivende overlege i Lofoten, rådgivende overlege på yrkesskader 
for NAV i Nordland med gynekologispesialisering og nærmere 900 fastlegepasienter, 
ble identifisert langt utenfor sin nærmeste krets. NAV mener programmet innebærer 
”sterk kritikk” av overlegen for å ha ”avgjort” en sak på et område der han ikke har 
kompetanse og at han burde fått anledning til å forklare seg. 
 
2.4. NAV fikk ikke anledning til å kommentere påstand fra pasient 1 om at NAV 
forsøker å ”vri seg unna og trette ham ut”.   

 
 
3. Manglende saklighet i innhold og presentasjon  
 

3.1 Påstand om at pasient 1 aldri kom til lungelege og ikke fikk riktig medisin. Jf. 
NRK-reporterens påstand: ”Det blir ikke lungelege denne gangen, heller. Det blir nok 
en arbeidsmedisiner, som sier at det ikke er yrkessykdom. Klager mener at det er 
skapt et inntrykk av at det er NAV sitt ansvar at Pasient 1 ”ikke har vært til 
lungelege” eller blitt riktig medisinert. Inntrykket av en etat som ikke har kompetanse 
på å stille diagnose og for øvrig heller aldri ser pasienten, forsterkes også, ifølge 
klager, av uttalelsen fra lederen for Stortingets arbeids- og sosialkomité. Klager mener 
samtalen med den avdelingsoverlegen i yrkespåførte lungesykdommer (som 
undersøkte Pasient 1) også blir presentert på en måte som gjør det til NAVs ansvar å 
diagnostisere, behandle og medisinere.  
 



 
  Sak nr. 031/12 

9 

3.2. Det blir etterlatt et inntrykk av at NAV-leger ”ikke treffer pasienter før de stiller 
diagnoser”, jf. NRKs reporter: ”Etter at han sluttet som rådgivende lege er han gått 
over til å være fastlege. Der treffer (legen) pasientene før han stiller diagnoser” 
NAV presiserer at NAV-leger ikke stiller diagnoser. 
 
3.3 Man får aldri tak i NAVs saksbehandler på telefon, jf. NRKs reporter som slår fast: 
”Prøver du å ringe en saksbehandler så får du ikke tak i dem”. NAV tilbakeviser 
dette. 
 
3.4. Påstanden: NAV-leger gidder ikke å reise til pasienten for å sjekke 
arbeiodsforholdene, jf. NRK-reporteren: ”Det er for langt å reise hit for å sjekke at…? 
Og svaret fra Pasient 1: ”så mye betydde ikke jeg at de brydde seg om å se på hva 
slags arbeidsforhold jeg kunne ha”. NAV viser til at bevisbyrden for å dokumentere 
forhold mellom yrke og yrkesskade, påligger bruker, ikke NAV, og at lovgiver har 
bestemt dette.  
 
3.5 ”NAV har ikke oversikt over rådgivende leger og samarbeidende spesialister.” 
Klager tilbakeviser dette og viser til en utredning om organisasjonens oppbygging og 
hvor oversikten over legene befinner seg. Oversikten over legene befinner seg 
desentralt i NAV, dvs. på fylkesnivå.  
 
3.6. Påstand om mangler ved listene. Klager viser til at en kolonneforskyvingsfeil 
førte til at da opptaket med NAV-direktøren fant sted, var uoverenstemmelse mellom 
lister fra NAV og lister fra Statens autorisasjonskontor. Denne feilen ble rettet opp 23. 
september, altså 11 dager før sending. Klager mener det er uttrykk for usaklighet at 
det da i programmet hevdes at NAV ”opplyser at (legene) kan andre ting enn de i 
realiteten kan. 
 

 
4. Utelatelse av sentral faktainformasjon (jf. kildekritikk, VVP pkt. 3.2) 
 

4.1. Klager mener påstanden om at ”Brennpunkt har avdekket at NAV ikke har 
samlet oversikt over bruken av ansatte og innleide leger”, er feil, og at NRK kjente til 
at informasjonen ikke var korrekt. 
 
4.2 NRK har unnlatt å nevne de strenge reglene som er fastlagt for å innvilge 
ménerstatning ved yrkessykdom satt av lovgivere og at NAV har plikt til å påvise en 
klar sammenheng mellom eksponering, sykdom eller skade. Derfor måtte 
bl.a.arbeidsmedisinere (en egen medisinsk spesialitet siden 1993, sekr. anm) inn i 
bildet. 
 
4.3 NRK har unnlatt å nevne at saken til Pasient 1 har vært oppe i Trygderetten og at 
det der fremgår at Pasient 1 er blitt tilstått gradert uførepensjon (55%, sekr. anm.). I 
Trygderettsdommen går det frem at Pasient 1 har vært gjenstand for omfattende 
utredning, ved indremedisinske- og arbeidsmedisinske avdelinger ved ulike sykehus. 
NRK har også unnlatt å nevne at Pasient 1 selv ønsket gradert uførepensjon fordi han 
selv ønsket å være i delvis arbeid. NAV poengterer at det ”jo ikke er slik at NAV 
mener at Pasient 1 ikke har en alvorlig sykdom, og (…) mener dette skulle vært nevnt 
i programmet” 
 
4.4 Årsaken til at Pasient 2 måtte utredes av psykologer og psykiatere. Brennpunkt 



 
  Sak nr. 031/12 

10 

har unnlatt å nevne årsaken til at Pasient 2 har måttet gjennomgå flere psykologiske 
tester til tross for at NRK ser ut til å være klar over dokumentasjonen (jf. 
eksponeringen av sakspapirene på lystavlen i programmet).  Taushetsplikt gjør at 
NAV ikke kan gå inn på dette i detalj. 

 
B. DAGSNYTT 
 
 - Manglende imøtegåelse i Dagsnytt 4. oktober, kl. 05.30. NAV fikk ikke anledning til 
 imøtegå påstanden om at etaten ikke har oversikt over samarbeidende spesialister. 
 

- Manglende imøtegåelse i Dagsnytt 4. oktober kl. 06.30. NAV fikk ikke anledning til å 
imøtegå en påstand fra advokaten til Pasient 2 om at ”ytringen fra NAV sine leger er 
fortvilende”. NAV fikk heller ikke anledning til å kommentere hvorfor Pasient 2 ble 
sendt til flere psykologer og psykiatere enn ortopeder.  
 
- Manglende imøtegåelse i Dagsnytt 5. oktober kl. 22. NAV fikk ikke anledning til å 
imøtegå påstandene fra lederen for Stortingets arbeids- og sosialkomité om at NAV 
forvalter et ”uverdig system”.  
 
- Manglende imøtegåelse i Dagsnytt 5. oktober kl. 23.00. NAV fikk ikke mulighet til å 
imøtegå påstanden fra NRK om at ”Mange har reagert over (sic.) avsløringene i 
Brennpunkt i går om at NAV legger til grunn spesialistuttalelser fra leger som uttaler 
seg om sykdommer de ikke har kompetanse på”. I programmet svarte 
arbeidsministeren på påstandene, men klager mener NAV selv burde fått anledning 
til å imøtegå påstanden.  
 

C. DAGSREVYEN 
 

- Manglende imøtegåelse i NRK Dagsrevyen 21, 5. oktober. NAV fikk ikke anledning 
til å imøtegå uttalelsene fra lederen i Stortingets  arbeids- og sosialkomité eller 
uttalelsen fra en stortingsrepresentant fra SV som hevder at ”Det å sette en gynekolog 
til å papirvurdere en lungelidelse er en illustrasjon på nettopp det motsatt av hva vi 
skal ha”.  NRK har intervjuet arbeidsministeren om disse utsagnene, men klager 
mener NAV selv skulle fått anledning til å kommentere. Klager mener dessuten en 
rekke uriktige utsagn i praksis blir stående uimotsagt. Derfor rammes også innslaget 
både av VVP pkt 4.1 (saklighet) og 3.2 (kildekritikk og faktakontroll).  

 
D. nrk.no 
 

- Manglende imøtegåelse og faktafeil i oppslag på nrk.no 3. oktober (oppdatert 4.10 
og 28.11). Oppslaget hadde titelen Gynekolog undersøker lungepasient for NAV (senere 
endre til Gynekolog vurderer lungepasient for NAV). 
Det er feil at legen har undersøkt pasienten. Legen har ikke møtt pasienten og har 
derfor ikke undersøkt ham. Dessuten er det et usaklig fokus på rådgiverens 
gynekologikompetanse, siden dette er irrelevant for den jobben har gjør for NAV.  
Klager mener dette og følgende utsagn kvalifiserer for samtidig imøtegåelse av den 
angjeldende legen: ”En av disse legene fant sågar ut, kun ved å lese papirene mine, at 
jeg led av en dødelig nyresykdom, og ikke av en lungesykdom, sier han oppgitt. Det 
tok ett år før en fysisk undersøkelse konstaterte at den diagnosen var feil”.  
”I november 2010 gikk NAVs rådgivende overlege gjennom alle dokumenter i saken 
til Pasient 1 og anbefalte avslag på å få godkjent lungesykdommen som yrkessykdom. 



 
  Sak nr. 031/12 

11 

Denne NAV-ansatte legen er gynekolog”.  
 
- Manglende imøtegåelse i oppslag (fredag) 7. oktober 2010 der det hevdes at NAV 
har mistet papirene til Pasient 2 for fjerde gang. NAV ba NRK om anledning til å få 
vente til mandag med å svare for seg om dette pga høstferie. Det viste seg at papirene 
ikke var kommet bort. Dette ble meddelt NRK på mandagen, men oppslaget ligger 
fortsatt (på klagetidspunktet) ute på nrk.no – uimotsagt.   
 

Vedlagt klagen er e-postutveksling mellom NAV og NRK som dokumenterer klagers 
innsigelser forut for publiseringen.  

 
 
FORSØK PÅ MINNELIG ORDNING:  

 
Partene har vært i kontakt i et forsøk på å komme fram til en minnelig ordning, uten at dette 
har lykkes dem. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK gjennomgår i sitt tilsvar bakgrunnen for Brennpunktprogrammet, og skriver:  
 
«Temaet har stor samfunnsmessig betydning. Det er svært viktig både for enkeltmenneskene 
som blir berørt av dette, og for hele vårt trygdesystem, at myndigheten har god kontroll med 
dette systemet, og at det fungerer optimalt.» 
 
Stor vekt blir lagt på arbeidet redaksjonen har hatt med å fremskaffe lister over legene i 
NAV-systemet, et arbeid som har pågått siden juni 2010, og der NRK fortsatt, i 2012, ikke har 
fått oversendt fullstendig oversikt. NRK foreslo tidlig at de selv kunne ringe alle fylkene for 
å få informasjonen, men NAV sentralt «sa de skulle gjøre denne jobben og fremskaffe 
oversikten». Det vises videre til at den ene legen NRK ikke fant i den elektroniske listen, men 
siden etterspurte spesifikt, har tjent 12 millioner kroner på å skrive rapporter for NAV de 
siste fem årene. Det vises også til at listen som ble oversendt fra NAV inneholdt reelle feil 
knyttet til legenes spesialitet, utover feilene som oppstod som følge av 
kolonneforskyvningen omtalt i klagen. 
 
NRK gjennomgår deretter klagen punktvis.  
 
A. Brennpunkt 
 
1. Faktafeil 
1.1: Det dokumenteres, med henvisning til brev sendt til NAV, at den omtalte overlegen 
faktisk anbefalte avslag.  
1.2. NRK mener Brennpunkt aldri har hevdet at rådgivende leger stiller diagnoser, men at 
samarbeidende spesialister derimot gjør dette (blant annet ved å diagnostisere pasient 1 med 
en autoimmun sykdom). 
1.3. NRK viser til at det ble sagt i Brennpunkt-programmet at pasient 1 ble undersøkt av 
lungelege i 2005, og at en samarbeidende spesialist (som er lungelege) siden i vurderingen av 
denne uttalelsen mente sykdommen ikke kvalifiserte som yrkesskade. Deretter har saken 
vært vurdert av «et bredt spekter av arbeidsmedisinere».  



 
  Sak nr. 031/12 

12 

1.4 NRK fastholder at fire mulige diagnoser, noen av dem dødelige, ble stilt av en lege ved 
UNN, men at alle sammen siden ble avvist av en lege ved St. Olavs hospital etter en 
nyrebiospi. NRK mener at NAV i Trygderetten har argumentert med at diagnose ble stilt. 
NRK henviser til at det i et ankeskriv til Trygderetten heter at overlege NN har ”fastsatt 
endelig diagnose”.  
1.5. NRK påviser et eksempel på at listen over rådgivende overlege har utelatte navn. NRK 
har eksempelvis sjekket med lederen i Trygdemedisinsk forening, som bekrefter at han er 
ansatt i NAV. Dessuten er det flere leger som ikke var på listen fra 2010 som er «tatt inn 
igjen» i 2011. 
1.6 NRK fastholder at NAV ikke har levert komplette lister, noe etaten er forpliktet til å gjøre 
ihht offentlighetsloven, og at NRK har purret uten å få svar. 
1.7 NRK sier de har funnet frem til ett eksempel på rolleblanding, men siden man ikke har 
fått full oversikt over de samarbeidende legene, kan man ikke utelukke at det fins flere. NRK 
vedgår likevel at flertallsformuleringen i spørsmålsstillingen er «knotete formulert». 
1.8 NRK mener det er dekkende å bruke uttrykket «tilbudt uføretrygd» og henviser til 
pasient 2s egen forklaring til NRK. NRK mener at når saksbehandler foreslår en søknad om 
uføretrygd, er dette å anse som et tilbud «sett i lys av at dette er et gode som saksbehandler 
foreslår, uten at [pasient 2] har søkt om dette».  
 
Når det gjelder de omtalte påstandene om faktafeil, mener NRK at NAV ikke har fremført 
noe som «rokker ved korrektheten av de fakta som fremkommer i programmet». 
 
 2. Manglende imøtegåelse 
 
2.1 NRK avviser at NAV-direktøren ble «overrumplet» i studio, og mener NAV har fått 
tilstrekkelig anledning til imøtegåelse. Det vises til at det fortsatt (på klagetidspunktet) er feil 
i listene fra NAV. NRK skriver at «vi kan ikke se at vi skal ta inn et tilsvar som sier at alt er i 
orden, når det faktisk ikke er slik». Avslutningsvis skriver NRK:  
 
«NAV viser til at de korrigerte og sendte oss nye lister over rådgivende overleger, og at vi 
dermed ikke kan si at de har feil spesialitet på legene sine. Vi kan ikke se at dette er riktig. 
Hadde det utelukkende dreid seg om en formateringsfeil, så hadde vi selvsagt ikke sagt at de 
opererer med feil spesialitet på legene. Men faktum er at det var reelle feil på listene som de 
rettet opp, og det er fremdeles reelle feil på listene.» 
 
2.2. Når det gjelder den omfattende innsigelsen fra NAV vedr. omtalen av «gynekologen» i 
en sak om lungelidelse, mener NRK at assisterende NAV-direktør fikk anledning til å 
kommentere dette, og at han svarte med å vise til at han ikke vet «[h]vordan praksis er på 
det området». NRK skriver: 
 
«Gjennom historien til [pasient 1] viser vi hvilke konsekvenser dette får. I hans historie dreier 
det seg om et lungeproblem, men NAV bruker en gynekolog til å foreta valg om utredninger 
og til å gjøre anbefalinger i hans sak. Hadde vi valgt en annen case kunne vi fortalt historien 
om ortopeden som overprøver fire professorer i nevrologi (…). [D]et [er] mange slike 
historier der det er stort sprik mellom den rådgivende overlegens kompetanse, og klientens 
plager. NAV er konfrontert med dette i intervjuet, men svarer ikke utførlig (…).» 
 
Det vises også til at NRK etter henvendelsene fra NAV i etterkant av intervjuet har tatt inn 
en passus i programmet om at legen ikke opptrådte som gynekolog da han vurderte 
søknaden fra pasient 1.   



 
  Sak nr. 031/12 

13 

NRK skriver at Brennpunkt ønsker å reise en debatt om hvorvidt det er i orden at 
rådgivende overlege har en spesialitet som ikke er i samsvar med den sykdomskategorien 
vedkommende skal vurdere.  
 
2.3 NRK tilbakeviser at rådgivende overlege («gynekologen») blir identifisert i programmet, 
og at personen, av geografiske årsaker, neppe kan gjenkjennes etter de opplysninger 
Brennpunkt har gitt. NRK har bevisst unngått å bruke navn på leger fordi man har ønsket å 
sette søkelys på systemsvikt, ikke om hva enkeltleger eventuelt gjør av feil. NRK skriver:  
 
«Dette er en historie om et system, synliggjort ved noen eksempler. Det er da naturlig at det 
er NAV som svarer, fordi det er systemet, og ikke den enkelte lege, vi retter et kritisk søkelys 
mot.» 
 
2.4. NRK mener pasient 1s karakteristikk ikke utløser en rett til samtidig imøtegåelse fordi 
utsagnet om å «forsøke å vri seg unna» og «prøve å trøtte ut», ikke er faktabasert, men «et 
hjertesukk og en subjektiv opplevelse». 
 
3. Usaklig innhold og presentasjon 
 
3.1 NRK påpeker at det ikke er riktig at Brennpunkt har unnlatt å nevne at pasient 1 har vært 
til lungelege. Samtidig fremheves det at NAV kan sies å ha medvirket til pasient 1s 
forverrede helsetilstand: 
 
«Nå har denne legen [fastlegen; sekr. anm.] siden 2005 gitt [pasient 1] resept på mild 
astmamedisin (…). I møte med den siste spesialisten oppnevnt av NAV, fikk imidlertid 
[pasient 1] klar beskjed om å slutte med disse medisinene, da han ikke hadde noen 
astmadiagnose. [Pasient 1] gjorde som legen sa, og ble svært syk. (…) [V]i [har] god dekning 
for å hevde at NAV medvirket til at pasient 1 ikke har fått god nok behandling for sin 
sykdom».  
 
Imidlertid viser NRK til at dette ikke hevdes i dokumentaren. NAV har anmodet om å få 
kommentere dette slik: «NAV har verken ansvar for, eller innvirkning på, om pasienter er 
riktig medisinert». Til dette hevder NRK at Brennpunkt ikke har påstått at NAV har ansvar, 
men at feilmedisineringen viser resultatet av prosessen pasient 1 har vært igjennom.  
 
3.2 NRK mener at kommentaren om overlegen som nå «treffer sine pasienter før han stiller 
diagnosen», ikke impliserer en påstand om at rådgivende overleger i NAV stiller diagnoser. 
3.3 NRK vedgår at spørsmålet «Prøver du å ringe en saksbehandler så får du ikke tak i 
dem…?», er ledende og ikke godt formulert, men forsvarer det likevel ved å vise til at 
historiene til de 224 personene som har tipset Brennpunkt.  
3.4 NRK påpeker at det aldri har vært fremsatt en påstand om at NAV-leger ikke «gidder» å 
reise til pasienten for å sjekke arbeidsforhold. Referansen for at Brennpunkt hevder at «det er 
for langt å reise til Bindal for å undersøke arbeidsplassen» til pasient 1, refererer «en uttalelse 
fra en av legene som vurderte saken». NRK skriver:  
 
«Dette brukes aldri for å godtgjøre at NAV generelt ikke ”gidder” å reise til pasienten.» 
 
3.5 NRK tilbakeviser klagen over at NAV ikke har oversikt over rådgivende overleger og 
samarbeidende spesialister, og viser til en saksgang over et og et halvt år som burde ha vært 
tilstrekkelig. NAV har under hele prosessen fremhevet at informasjonen fins, men at den er 
vanskelig tilgjengelig. Til tross for gjentatte henvendelser og forsikringer om at NAV skulle 



 
  Sak nr. 031/12 

14 

legge frem listene, er dette fortsatt ikke skjedd. NRK viser til at NAV mener etaten kunne ha 
avvist innsynsbegjæringen mht listene, og betviler at det fins rettslig grunnlag for slikt. 
Uansett, skriver NRK, har NAV hele tiden fremholdt at listene ville bli fremlagt.  
3.6 NRK skriver at selv etter at listene over rådgivende overleger var levert, ble det oppdaget 
navn på flere leger som var oppført med uriktig spesialkompetanse. 
 
4. Utelatelse av faktainformasjon 
 
4.1 Når det gjelder klagen over at NAV ikke har offentliggjort listene fordi det dreier seg om 
et bevisst valg og at kostnadene ved å sette sammen denne informasjonen overstiger nytten 
av dem, skriver NRK at dette er nye opplysninger fra NAV. Etaten har dessuten, ifølge NRK, 
hele tiden fastholdt at det er mulig å skaffe listene. Dersom det var slik NAV hevder, mener 
NRK at det burde være en grei sak å skaffe informasjon fra hvert enkelt fylkeskontor. Det 
vises også til at mangel på sentral oversikt kan føre til at et kontor ikke får vite om det, 
dersom en lege gjør en «slett jobb» for et annet kontor. Dessuten påpeker NRK at det da er 
vanskelig å avdekke om en lege jobber som rådgivende lege i et fylke, og samarbeidende 
spesialist i et annet. 
4.2 NRK er kjent med at det er strenge vilkår for å kreve yrkesskadeerstatning, men mener 
dette ikke er en relevant opplysning i denne sammenhengen. Programmet skulle «rette 
søkelys på om NAV gjør en god nok jobb med å belyse og utrede sakene, før de anvender 
det nevnte lovverket».  
4.3 Bakgrunnen for at NRK ikke har nevnt at saken til pasient 1 har vært behandlet i 
Trygderetten, er at rettens betraktninger bare understreker det som pasient 1 selv har fortalt. 
Retten har tross alt bare kommet til at saken må utredes bedre. Denne informasjonen ble av 
plasshensyn ikke berørt i programmet. Brennpunkt kunne ikke nevnt dommen fra 
Trygderetten uten å gå dypere inn i saken. NRK har aldri hevdet at pasient 1 ikke har en 
alvorlig sykdom, slik klager har anført, programmet dreier seg om å få pasientens plager 
godkjent som yrkessykdom. Dermed anser NRK at det også er irrelevant å nevne at pasient 1 
er tilstått gradert uførepensjon.   
4.4 Når det gjelder årsaken til at pasient 2 måtte utredes av psykologer og psykiatere, hevder 
NRK at Brennpunkt ikke har vært kritisk til at han har vært utredet av én enkelt psykolog 
(med bakgrunn i pasientens barndomshistorie). Det er mengden av psykiatere, psykologer 
og nevropsykologer som NRK stiller spørsmål ved. NRK finner NAVs omtale av pasient 2s 
tilstand på dette punktet «ganske utidig», det insinueres at «noe ikke stemmer her», samtidig 
som NAV viser til at etaten ikke kan omtale forholdet på grunn av taushetsplikten. NRK 
opplyser også at pasient 2 ble innvilget uføretrygd tre uker etter at programmet ble vist.  
 
B. Klager på Dagsnytt 
 
4. 10, kl. 05.30: Manglende imøtegåelse av opplysninger om lege-lister. NRK mener det 
kommer klart frem av svaret til NAV-direktøren (klippet fra Brennpunkt som ble brukt i 
Dagsnytt) at etaten ikke har oversikt over sine leger.  
 
4.10, kl. 06.30: Om klagers manglende mulighet til å imøtegå betraktninger fra pasient 2s 
advokat, skriver NRK:  
 
«Dette klagepunktet er nytt for oss, NAV fremmet ikke noe ønske om å kommentere dette da 
de så hele programmet på forhånd, men presiserte tvert imot at NAV ikke ønsket å 
kommentere enkeltsaker.» 
 



 
  Sak nr. 031/12 

15 

NRK påpeker at det i innslaget er tatt med at NAV understreker at «kvalitetene i 
erklæringene er gode nok, men forstår at det stilles spørsmål ved at enkelte spesialister 
brukes så mye». 
 
5.10 kl. 22.00: NRK skriver at dette dreier seg om en oppfølgingssak etter Brennpunkt, og 
innslaget har «preg av løpende meningsutveksling». NAV har allerede dagen før gjort klart 
sitt syn i saken, ifølge NRK, som skriver:  
 
«Det er programmet og NAVs uttalelser som utløser reaksjoner. Dette er ordinær 
nyhetsjournalistikk (…). Det er naturlig å se Bjurstrøm som talsperson for NAV i denne 
sammenhengen, da hun er øverste leder for etaten.» 
 
5.10, kl. 23.00: NRK mener påstanden om at NAV benytter seg av spesialister som uttaler seg 
om sykdommer de ikke har kompetanse på, er korrekt, jf. saken til pasient 1, der 
arbeidsmedisinere «uttaler seg om nyresykdommer og foreslår autoimmune sykdommer, 
mens [pasienten] har en lungelidelse». NRK viser også til et Brennpunkt-program fra 2010 
(«Med NAV i sikte») som dokumenterer at nevrologer med epilepsi som spesialitet uttaler 
seg om kvikksølvforgiftning, noe som «vakte sjokk og vantro i kjemiske fagmiljø». Også i 
denne saken mener NRK at kravet til samtidig imøtegåelse ivaretas via statsråden.   
 
C. Klager på Dagsrevyen  
 
5. 10, kl. 21.00: NRK henviser til tidligere tilsvar vedr. NAVs legebruk og skriver:  
 
«NAV har i tidligere saker utdypet sitt syn på den omtalte problemstillingen (…). Nå er det 
på tide å la andre slippe til med sine synspunkter. NAV har derfor ingen rett til samtidig 
imøtegåelse.»  
 
NRK skriver videre at «nå som saken er politisert», er det statsråden som «best kan uttale seg 
om politiske spørsmål vedrørende NAVs praksis». Det innrømmes at kommentaren 
«Utallige leger har uttalt seg, men ingen med riktig kompetanse», burde ha holdt «et høyere 
presisjonsnivå» og at den ikke gir noe presist inntrykk av saken til pasient 1. NRK mener 
likevel at setningen ikke bidrar til «å kaste skjevt lys over sakskomplekset» slik det ble 
presentert. Uttalelsene fra pasient 1 om at han ikke blir imponert over å bli undersøkt av en 
gynekolog, er ikke et faktautsagn, skriver NRK, men et verdiutsagn (og dermed ikke å anse å 
utløse en rett til samtidig imøtegåelse, sekr. anm.). Dessuten har heller aldri NAV uttrykt 
ønske om å få imøtegå en slik påstand under avspillingen av Brennpunkt-programmet. 
Uttalelsen fra stortingsrepresentanten fra SV («Det å sette en gynekolog til å papirvurdere en 
lungelidelse er en illustrasjon på nettopp det motsatte av hva vi skal ha») mener NRK det er 
underlig at NAV reagerer på: «… for det er jo et faktum».  
 
D. nrk.no 
 
3.10: Tittelen «Gynekolog undersøker lungepasient for NAV» ble feilaktig desket fra den 
opprinnelige versjonen «Gynekolog vurderer lungepasient for NAV». Dette ble rettet opp så 
snart omskrivningen ble oppdaget. NRK mener likevel det er dekning også for å si at 
gynekologen «undersøkte». Når det gjelder setningen: «I november 2010 gikk NAVs 
rådgivende overlege gjennom alle dokumenter i saken til pasient 1 og anbefalte avslag på å 
få godkjent lungesykdommen som yrkessykdom. Denne NAV-ansatte legen er gynekolog.» 
mener NRK at den aktuelle legen ikke har rett til samtidig imøtegåelse. NRK mener for øvrig 



 
  Sak nr. 031/12 

16 

at imøtegåelsen (basert på en epost fra NAV 23. september) på en fullgod måte har ivaretatt 
NRKs forpliktelser etter VVP pkt.4.14.  
 
7. 10: I denne artikkelen reageres det blant annet over påstanden om at «NAV har mistet 
papirene hans for fjerde gang». NRK skriver:  
 
«NAV fikk i overkant av to timer på seg til å kommentere saken. Det mener vi er tilstrekkelig 
for å gi en kommentar til et ganske enkelt faktum formidlet av NAV selv. (…) [V]i ventet 
med publisering til den samtidige imøtegåelsen var innhentet.» 
 
Videre viser NRK til gjengivelsen av NAVs forsikring om at «de skal rydde opp i saken».  
 
Avslutningsvis skriver NRK om kontakten med klager forut for sending av programmet:  
 
«Frem til NAV fikk se programmet var holdningen deres helt klar, NAV skulle ikke 
kommentere enkeltsaker. Dette planla vi også etter, og la opp programmet slik at NAV kun 
skulle kommentere generelle og prinsipielle problemstillinger (…). Etter at NAV fikk se 
programmet før sending, endret imidlertid dette seg. Med ett hadde NAV mye de skulle ha 
sagt om enkeltsaker. For oss var dette gledelig, sett fra et journalistisk standpunkt. Til tross 
for at dette medførte betydelig merarbeid for oss, redigerte vi om programmet slik at NAVs 
nye imøtegåelser fikk plass.» 
 
NRK bemerker at NAV «som resultat av vårt arbeid (…) nå skal slutte å bruke leger i den 
utstrekning de til nå har gjort», og at Klagenemda for offentlige anskaffelser, KOFA, i ettertid 
har bestemt seg for å granske måten spesialistlegene rekrutteres på. Dessuten vises det til at 
NAV gjentatte ganger har krevd at NRK skulle stanse visningen av programmet.  
 
 
Klager mener «NRKs tilsvar (…) er en til dels grov fortegning av de faktiske forhold».  Det 
vises videre til NRKs innrømmelser om lavt presisjonsnivå flere steder.  
NAV beklager påstanden om at rådgivende lege ikke har anbefalt avslag i saken til pasient 1, 
men poengterer likevel at uttalelsen er tatt ut av sin sammenheng og at dette, sammen med 
to andre påstander i programmet («han vil ikke godta at legen sa nei» og spørsmålet fra 
programleder «er det OK at en gynekolog avgir avgjørende uttalelser i en sak som handler 
om lungesykdom?»), bidrar til å gi et feilaktig bilde av rådgivende leges rolle og oppgave. 
NAV presisererer at «vedkommende har ikke i sitt mandat å si verken ja eller nei til 
innvilgelse av ytelser». Etaten opprettholder påstanden om at det er skapt et inntrykk av at 
rådgivende lege diagnostiserer pasienter, og viser til kjennelsen i Trygderetten.  
 
Dessuten mener NAV at Brennpunkts påstand om at pasient 1 levde med diagnosen dødelig 
nyresykdom, er feil. Av kjennelsen i Trygderetten fremgår det at den mest sannsynlige 
forklaringen på tilstanden er én av flere sykdommer, hvorav den nevnte nyresykdommen 
altså er én. NAV viser videre til at legen, ifølge kjennelsen, fant «at han (pasient 1) er i behov 
av en utredning ved indremedisinsk avdeling, hvor nyrelege og lungelege og kanskje en 
reumatolog samarbeider om utredningen». NAV anser dette som «noe ganske annet enn å 
diagnostisere». 
 
NAV sier i sin kommentar at den omtalte lederen i Trygdemedisinsk forening på det aktuelle 
tidspunktet, ikke hadde noe arbeidsforhold med NAV, og stiller seg spørrende til på hvilket 
grunnlag han da kan hevde dette. Uansett, skriver NAV, er listene over rådgivende 
overleger ikke et statisk dokument, og navnene vil kunne variere fra år til år.  



 
  Sak nr. 031/12 

17 

NAV fastholder at etaten kunne avslått innsynsbegjæringen over lister med henvisning til 
Offentlighetslovens § 9 (urimelig krevende sammenstilling). NAV mener dessuten at når det 
gjelder reglene om offentlig anskaffelse, kommer disse ikke til anvendelse i NAVs tilfelle, 
men bekrefter at KOFA arbeider med saken. NAV mener etaten hele tiden har vært tydelig 
på at lister over alle leger forekommer, men at kontrollen med legenes kompetanse og 
oppgjør med dem, følges opp lokalt, ikke sentralt. Videre skriver klager: 
 
«Det er umulig å se og påpeke alle feil under og etter gjennomsyn av et så omfattende 
program. At ikke alt ble påpekt under visningen, fritar uansett ikke Brennpunkt for ansvaret 
de har for å påse at informasjon de bringer er korrekt.» 
 
Særlig skadelig mht imøtegåelsespunktet i klagen mener NAV det er at det ikke ble gitt 
anledning til å kommentere «den stadig gjentatte latterliggjøringen av at NAV brukte en 
gynekolog i en sak om lungeproblematikk». Klager mener det ikke er uttrykk for en reell 
imøtegåelse at det blir lagt inn en voiceover med en tolinjers kommentar fra NAV når 
Brennpunkt «hamrer og hamrer» om gynekologen. I kommentaren til usaklighetspunktet 
gjentar og presiserer NAV tidligere avgitte synspunkter. I tillegg poengteres det at NRK var 
kjent med at pasient 1 aldri ble undersøkt av NAVs samarbeidende spesialist. Klager skriver:  
 
«NAV har i hans tilfelle kun bygget sine vurderinger på leger som arbeider i helseforetak og 
ikke får betalt for erklæringene de skriver. Dette var Brennpunkt kjent med.»  
 
Fortsatt er det, ifølge NAV, intet som tyder på at bruken av den omtalte rådgivende 
overlegen (gynekologen) var feil. NAV mener «NRK sår uberettiget tvil om hans 
kompetanse». For øvrig mener NAV at NRK ikke kunne dokumentere at det har vært noen 
sammenheng mellom mangel på nasjonal oversikt over leger og konsekvenser for 
behandlingen av saken til pasient 1.  
Det vises til at omfattende epostutveksling som dokumenterer at NRK hadde god oversikt 
over de ulike rollene som rådgivende leger og samarbeidende spesialister har i etaten. Til 
tross for dette vender NRK til stadighet tilbake til feilaktige utsagn om disse rollene, heter 
det.  
 
Når det gjelder klagen på Dagsnytt, presiserer NAV at til tross for at etaten ikke vil 
kommentere enkeltsaker, betyr ikke dette at man ikke ønsker å kommentere kritikk som 
rettes mot NAV på generelt grunnlag (jf. Dagsnytt 4.10, kl. 06.30).  
 
Vedrørende Dagsrevyinnslaget, er NAV «helt uenig» med NRK i at setningen «utallige leger 
har uttalt seg, men ingen med riktig kompetanse», ikke kaster skjevt lys over 
sakskomplekset. Tvert imot er setningen «med på å bære NRKs totale angrep på NAV i alle 
sine kanaler», heter det. NAV fastholder at det var usaklig av NRK å stille det ledende 
spørsmålet om at det ikke er mulig å få tak i saksbehandlere i NAV hvis man prøver å ringe 
dem. For å illustrere usakligheten i påstanden vises det til at NAV i februar 2012 mottok  
484 853 henvendelser til NAVs kontaktsentre. Av disse ble 480 075 besvart, med en 
gjennomsnittlig ventetid på 22 sekunder.  
 
Når det gjelder påstanden (nrk.no) om at NAV har rotet bort papirene til pasient 2 for fjerde 
gang, viser klager til at etaten fikk knapt halvannen time fredag ettermiddag i høstferien, for 
å bekrefte/benekte at påstanden stemte. Etter at NRK hadde gjort det klart at man ville 
publisere sine uttalelser uansett, og for å unngå uttalelser av typen «NAV vil ikke 
kommentere saken», valgte etaten å svare at den ville rydde opp. NAV betrakter ikke dette 
som en reell mulighet for imøtegåelse. Papirene var aldri borte, og da NRK fikk denne 



 
  Sak nr. 031/12 

18 

informasjonen på mandag, valgte nrk.no å lage en sak på at papirene «var kommet til rette». 
Dette er altså feil, ifølge NAV – papirene har aldri vært borte.  
 
 
NRK fastholder i sin duplikk at god presseskikk er ivaretatt av kringkastingen på alle 
klagepunkter. Det vises til at «etaten vurderer 5 millioner erklæringer årlig. Når 
legeuttalelser brukes i så utstrakt grad er det naturlig å spørre om hvem disse legene er (…) 
og hvordan de blir kontrollert (…). Mangel på kontroll i et så lukket system åpner også for 
maktmisbruk». NRK avviser at de to pasienteksemplene er unike, og viser til alle tipsene 
som kom inn i forkant av saken.   
Innrømmelsene av «klønete intervjuformuleringer» er, ifølge NRK, ikke uttrykk for «slurvete 
journalistikk». Den har vært «nitid og nøyaktig». I klagepunktene vedrørende faktafeil 
gjentar NRK sine tidligere nevnte standpunkter. Det understrekes også at legen som 
diagnostiserte pasient 1 med autoimmun sykdom, var samarbeidende spesialist, ikke 
rådgivende overlege.  
 
I kommentaren til «Faktafeil 4» skriver NRK:  
 
«Vi fastholder at legen satte diagnoser, og viser igjen til NAVs egen dokumentasjon i 
trygdekjennelse 09/02136: ”Det er i spesialisterklæringen fra overlege Hansen av 3.7.2008 
(dok.66) fastsatt endelig diagnose”. NAV argumenterer altså i retten med at denne legen har 
satt diagnoser.»  
 
(Sekr. anm: det fremgår i trygderettskjennelsen at legen det dreier seg om, er 
avdelingsoverlege ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (betalt av helseforetaket)- ikke at 
han arbeider på oppdrag fra NAV som samarbeidende spesialist). 
 
NRK legger ved dokumentasjon for at lederen og Trygdemedisinsk forening var ansatt som 
rådgivende overlege for NAV på det tidspunkt Brennpunkt ble sendt. Videre bestrider NRK 
at NAV, etter Offentlighetsloven, ikke har plikt til å legge frem de omtalte listene. 
Kringkastingen mener NAV har endret forklaring om årsaken til at listene ikke er mulig å 
fremskaffe, og fremholder dessuten at NRK har mottatt tips om mange eksempler på at 
rådgivende leger vurderer sykehistorier utenfor deres kompetanseområde.  
 
Vedrørende klagen på manglende samtidig imøtegåelse, fastholder NRK sin tidligere 
kommentar. Når det gjelder den angivelige usaklige påstanden om tilgjengeligheten på 
telefon, viser NRK til en Riksrevisjonsrapport (av 6. mars 2012) om NAV, der det bl.a. heter: 
«Særlig misfornøyd er brukerne med saksbehandlingstiden, tilgjengelighet per telefon og 
oppfølging av brukernes behov.» NRK fremhever at eksemplene som bringes, «formidler 
(…) det påfallende i at NAV bruker svært mye tid på å utrede alternative diagnoser til dem 
bruker har framsatt krav om». 
 
Når det gjelder nettartikkelen om de forsvunne papirene, skriver NRK at bakgrunnen for 
denne saken, var at saksbehandler i NAV ringte pasient 2s advokat og fortalte at papirene 
var forsvunnet. Da NRK så kontaktet NAV, var dette ikke for å få en forklaring, men «en 
reaksjon på det faktum at papirene var borte». NRK skriver: 
 
«NAV forsøker her å gi inntrykk av at papirene aldri har vært borte, og at sakens premiss er 
kommet i stand som følge av dårlig kildekritikk.» 



 
  Sak nr. 031/12 

19 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:  
 
Klagen gjelder NRKs Brennpunkt-program «NAV: diagnose mens du venter» og innslag i 
NRK Dagsnytt, Dagsrevyen og to artikler på nrk.no. Programmet og den påfølgende 
dekningen tar for seg to pasienthistorier og bruker disse for å belyse kritikkverdige sider ved 
NAVs bruk av leger og legeuttalelser.  
 
Klager, NAV, mener programmet er «et massivt og ensidig angrep på NAV, som ble 
forsterket av andre NRK-redaksjoners oppfølging og gjentagelser av Brennpunkts påstander 
og beskyldninger». Det vises til en rekke faktafeil, utilstrekkelig anledning til samtidig 
imøtegåelse, usaklige presentasjonsgrep og utelatelse av sentral faktainformasjon. De berørte 
punktene i Vær Varsom-plakaten er 3.2 (kontroll av opplysninger), 4.1 (manglende saklighet 
og omtanke) og 4.14 (samtidig imøtegåelse). 
 
NRK tilbakeviser klagen og mener Brennpunkt har avdekket «svikt i et system som de fleste 
nordmenn har kontakt med i løpet av sitt liv». NRK viser til pressens samfunnsoppdrag, og 
til at den påklagede dekningen dokumenterer en sentral del av virksomheten til en av 
landets mektigste etater. NRK forstår ubehaget som undersøkelsene medfører for NAVs 
ledelse, men mener avsløringene både er «riktige og viktige» i lys av de konsekvenser 
systemfeil får for etatens brukere. 
 
 
Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis understreke medienes rett til å sette søkelys på 
store og mektige institusjoner, både statlige og private. I denne sammenheng er NAV i en 
særstilling som forvalter av over en tredel av statsbudsjettet, og det er fortjenstfullt av NRK å 
sette søkelyset på dette komplekse systemet. En viktig del av arbeidet med Brennpunkt-
dokumentaren har vært innhenting av opplysninger om leger NAV benytter. Utvalget 
registrerer at partene her har en noe ulik versjon av sakens gang, men vil mene NRK har hatt 
god grunn til å kritisere mangelen på en sentral oversikt. Det vises til konsekvensene dette 
kan tenkes å ha for tilliten til systemet. Slik utvalget ser det, hadde NRK også grunn til å 
hevde at det forekom feil i listene, og at manglende eller feilaktig spesialistkompetanse kan 
være et ankepunkt ved dagens system. 
 
Utvalget har flere ganger tidligere påpekt at dramaturgien i granskende og kritiske 
programmer kan virke lettvint og forenklende for dem som berøres, men at dette kan være 
nødvendige grep for å nå et bredt publikum med kompliserte temaer. Samtidig har utvalget 
minnet om at bruken av dramaturgiske virkemidler ikke må gå på bekostning av balanse, 
saklighet eller andre presseetiske krav. Et dramaturgisk grep NRK bruker er stadig 
gjentagelse av at en pasient som har søkt om ménerstatning på bakgrunn av en lungelidelse, 
har fått sin søknad behandlet av en NAV-ansatt overlege med gynekologi som spesialitet. 
Opplysningen blir også til dels latterliggjort i Brennpunkt-programmet, og den er kjernen i 
flertallet av de oppfølgende oppslagene. Utvalget kan forstå at klager opplever at poenget 
gjentas unødig mange ganger, men mener NRK må være i sin fulle rett til også å kritisere 
denne siden ved systemet. Det legges her vekt på at den forklaring NAV gir av dagens 
system er gjengitt tidlig i programmet, og at denne avslutningsvis suppleres med en 
utdypning fra lederen for Rådet for legeetikk.  
 
Når det er sagt, vil utvalget understreke at fremleggelsen av sterk kritikk må ledsages av en 
grundig kontroll av opplysninger og tilbud om samtidig imøtegåelse av alle faktiske 
påstander. Etter utvalgets mening gir det innklagede Brennpunkt-programmet flere ganger 
en feilaktig fremstilling av hva slags ansvar NAV har. Det vises her til påstanden om at en 



 
  Sak nr. 031/12 

20 

gynekolog skal være noens lungelege, og at det har vært for langt for NAV å reise for å se på 
arbeidsforholdene i forbindelse med en søknad om å få godkjent yrkessykdom, noe som 
ligger utenfor etatens ansvarsområde. I fortellingen om den ene pasienten blir det lagt stor 
vekt på at vedkommende har vært til en rekke psykologiske tester, tilsynelatende etter en 
skade i beinet. Den eneste forklaringen på dette i programmet, er at vedkommende hadde en 
vanskelig barndom. Utvalget vil generelt minne om at opplysninger fra taushetsbelagte 
journaler, som helse- og sosialmyndighetene er fraskåret fra å kunne kommentere, må 
behandles med en særlig grad av varsomhet. I den påklagede dekningen mener utvalget 
NRK burde gitt klager anledning til generelt å svare for kritikken om overdreven bruk av 
psykologiske tester.  
 
I Dagsrevyen 5. oktober påstås det at «NAV har leger som uttaler seg om sykdommer og 
skader de ikke har kompetanse på», og at «utallige leger har uttalt seg» om den ene 
pasientens sak, «men ingen med riktig kompetanse». Utvalget mener disse uttalelsene er 
henholdsvis unyanserte og feilaktige, sett i lys av Brennpunkt-dokumentaren. I Dagsnytt 5. 
oktober blir det sagt at «NAV legger til grunn spesialistuttalelser fra leger som uttaler seg om 
sykdommer de ikke har kompetanse på». Utvalget finner det ikke godtgjort at NRK har 
grunnlag for å fremme en slik generell påstand, og viser til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, 
der det blant annet heter: «Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis 
er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder.» 
 
Når det gjelder retten til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger, nedfelt i Vær 
Varsom-plakatens punkt 4.14, utløses denne når noen utsettes for sterke beskyldninger. 
Meningsbærende «hjertesukk» er ikke omfattet av denne retten. Slik utvalget ser det, har 
NRK henvendt seg til rette vedkommende for imøtegåelse i Brennpunkt-dokumentaren. Det 
fremkommer klart at det er systemet som kritiseres, ikke den enkelte lege, og dermed er det 
også NAV sentralt som bør få svare.  
 
Utvalget vil også minne om at det avslutningsvis i Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 heter: 
«Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale 
seg eller medvirke til debatt.» Det synes for utvalget som at NAV kunne gjort mer for å bidra 
til sakens opplysning, særlig når det gjelder informasjon om legene tilknyttet etaten, noe 
man i særdeleshet må kunne forvente av en stor offentlig virksomhet. Likevel er det NRKs 
ansvar å sikre at informasjonen de viderebringer er så korrekt som mulig, blant annet ved å 
sørge for tilstrekkelig samtidig imøtegåelse fra den angrepne part. 
 
I Brennpunkt-dokumentaren får NAV ikke anledning til å imøtegå uttalelsene fra den ene 
pasienten om at etaten ikke har undersøkt arbeidsplassen hans, og at etatens behandling av 
saken skal ha bidratt til at han har gått uten diagnose og medisin. Det at NAV har uttrykt 
ønske om ikke å uttale seg om konkrete pasienthistorier, kan ikke frata etaten muligheten til 
å uttale seg om hva som er deres ansvarsområde generelt.  
 
Utvalget vil også minne om at tidligere uttalelser eller uttalelser avgitt i andre medier eller 
på andre medieplattformer, ikke opphever kravet til samtidig imøtegåelse. I Dagsnytt 4. 
oktober tegnes et særlig ufordelaktig bilde av NAV, og det fremmes flere påstander om 
NAV-legenes roller og arbeidsomfang samt om feil i saksbehandlingen.  Kritikken blir blant 
andre fremført av en advokat som representerer en av pasientene. Nyhetsoppleseren siterer 
NAV-direktørens svar hentet fra Brennpunktprogrammet kun på ett av punktene i kritikken. 
Konkret kritikk gjentas i senere sendinger, uten at NAV får imøtegå denne, ettersom NRK 
anser at diskusjonen nå er tatt opp på politisk nivå. Utvalget mener dette ikke fritar NRK for 
imøtegåelsesretten når det fremkommer konkrete, faktiske beskyldninger også i de politiske 



 
  Sak nr. 031/12 

21 

uttalelsene. Det vises til at NAV underveis hadde uttrykt innsigelser mot Brennpunkt-
programmets faktafremstilling, og at det var denne fremstillingen som siden ble gjentatt i 
dekningen. Arbeidsministeren vil selvsagt kunne svare for en overordnet kritikk av 
systemet, men når eksempelet om at en gynekolog skal ha fungert som lungelege gjentas, 
mener utvalget NAVs imøtegående replikk av denne påstanden burde vært gjengitt.  
 
 
NRK har brutt god presseskikk. 
 
 

Oslo, 24. mai 2012 
 

Kirsti Nielsen,  
Øyvind Brigg, Martin Riber Sparre, Ellen Arnstad  

Henrik Syse, Camilla Serck-Hanssen, Reidun Førde 
 
 

FOR FRAMFØRING I RELEVANT SENDETID: 
 
«Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan i for norske medier, mener NRK brøt god 
presseskikk i en Brennpunkt-dokumentar, samt påfølgende nyhetsdekning i radio og på nett 
om NAVs bruk av leger i saksbehandlingen. Utvalget mener blant annet at NRK gir en 
feilaktig fremstilling av hva som er NAVs ansvarsområder. Slik utvalget ser det, har NAV 
heller ikke fått tilstrekkelig anledning til å svare for alle påstandene som fremmes. NRK har 
dermed brutt Vær Varsom-plakatens punkt 3.2 om kontroll av opplysninger, og punkt 4.14 
om samtidig imøtegåelse.»  

 
 

 


