
 
 
 

PFU-SAK NR. 016/12 
 
KLAGER: 

 
Finanshuset Acta v/ informasjonsdirektør Mirja Herrdin 

ADRESSE: Postboks 2654 Solli plass, 0203 Oslo 
TELEFON/TELEFAX:  
PUBLIKASJON: TV 2 (nett) 
PUBLISERINGSDATO: 27.12.2011 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Titler som går lenger enn det er dekning for 
REGISTRERT: 17.01.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 19.01.2012 
BEHANDLES I PFU:  27.03.2012 
FERDIGBEHANDLET: 27.03.2012 

BEHANDLINGSTID: 70 dager 
KLAGEGRUPPE: Firma 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 hadde tirsdag 27. desember 2011 en nyhetsmelding på sine nettsider med tittelen ”Acta 

fratatt konsesjonen”.   
 
Meldingen var for øvrig: 

 
Acta Kapitalforvaltning AS har blitt fratatt tillatelsen til å yte investeringstjenester 
og omsette finansprodukter.  
 
I pressemeldingen heter det at Acta, som i den siste tiden har fått et skred av 
kundeklager mot seg, selv har valgt å levere tilbake tillatelsen, skriver vg.no. 
 
Vedtaket innebærer at Acta Kapitalforvaltning AS ikke lenger er et 
verdipapirforetak under tilsyn av Finanstilsynet.  
 
I pressemeldingen heter det at Acta, som i den siste tiden har fått et skred av 
kundeklager mot seg, selv har valgt å levere tilbake tillatelsen.  
 
Dette skal ha skjedd allerede for to måneder siden. Først tirsdag fattet 
Finanstilsynet vedtak om å godta tilbakekallingen av tillatelsen.  
 
TV 2 har fortalt om flere tilfeller av privatpersoner som har mistet store verdier i 
investeringsfadeser der Acta har vært involvert – sist om ekteparet Pyvin og Gunn 
Hansen som kom heldig ut av en uheldig situasjon da de vant over Acta.  



 
  Sak nr. 016/12 

2 

KLAGEN: 
 
Klageren er Acta, som innledningsvis viser til pressemeldingen firmaet sendte ut og som var 
utgangspunktet for nyhetsmeldingen. Klageren mener nyhetsmeldingen bryter med punkt 
4.4 i Vær Varsom-plakaten. 
 
Videre presiserer klageren ulike forhold ved sin drift og i tilknytning til de forhold som har 
ført til at den konsesjonspliktige virksomheten nå er avsluttet. Blant annet er det viktig for 
klageren å understreke at det var selskapet selv som avviklet sin virksomhet og som frivillig 
leverte tilbake tillatelsen til å yte investeringstjenester.  
 
På denne bakgrunn mener klageren at tittel og ingress gir et feil inntrykk, av to grunner: 
”Den naturlige forståelsen av bruken av ordet ”Acta” i tittelen er at hele, eller i det minste en 
viktig del av, Acta nå står uten konsesjon, som selvsagt er en forutsetning for å drive innen 
vår bransje.” 
 
Og videre: ”Den naturlige forståelsen av både tittel og ingress er at Acta/Acta 
Kapitalforvaltning er fratatt tillatelsen mot sin vilje”. 
 
På grunn av dette mener klageren at et slikt feilaktig inntrykk av at firmaet er ”avskiltet”, er 
svært skadelig for virksomheten. Avslutningsvis heter det: ”I etterkant av medieoppslagene i 
romjulen har vi fått et stort antall henvendelser fra kunder, samarbeidspartnere og andre 
interessenter som tror hele Acta skal legges ned og lurer på hvordan de skal forholde seg.” 
 
Klageren mener det har spredd seg en oppfatning i pressen om at firmaet er ”fritt vilt” og 
ønsker derfor en behandling i PFU. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 viser innledningsvis til at det er en svært kort nyhetsmelding som er påklaget, og 
skriver: ”Det fremgår helt tydelig – i påfølgende setning i ingressen – at saken gjelder ’Acta 
Kapitalforvaltning AS’...Dette er således gjort helt klart i direkte sammenheng med 
overskriften.” 
 
Kanalen påpeker at selskapet selv bruker ”Acta” for å profilere seg: ”At man her omtaler 
klager som ’Acta’ når klager selv innarbeider en samlebetegnelse og det derigjennom kan 
oppstå en oppfatning som klagen gir uttrykk for, må ’Finanshuset Acta’ selv bære 
konsekvensene av.” 
 
Videre skriver TV 2 at det måtte være greit å vise til at Finanstilsynet hadde fattet formelt 
vedtak om tilbakekall av tillatelsen: ”Dette må kunne forsvares idet man to steder – første 
gang i 2. linje og deretter i 8. linje – sier klart at selskapet ’selv har valgt å levere tilbake 
tillatelsen.” Ifølge tilsvaret er det samme presisert i fet skrift inne i artikkelen.  
 
Kanalen konkluderer: ”Lest i sin helhet er artikkelen faktisk korrekt. Vi ser ikke grunnlag for 
å hevde at det er fremført ’villedende påstander’...” 
 
TV 2 påpeker at klager ikke tok kontakt med redaksjonen før klagen ble sendt til PFU. Etter 
at klagen ble registrert, har TV 2 likevel gjort enkelte presiseringer i artikkelen for å 
imøtekomme klageren.  



 
  Sak nr. 016/12 

3 

 
Klageren opprettholder sin klage og mener at lengden på artikkelen ikke spiller noen rolle. 
Videre kan klageren ikke se at selskapets egen bruk av konsernnavn ikke har noen betydning 
for klagen: ”Hovedpoenget er jo at TV 2 har laget en sak som for alle som ikke kjenner 
detaljene i konsernstrukturen i Acta vil bli oppfattet som at Acta som helhet er blitt fratatt sin 
konsesjon.” 
 
Klageren mener derfor fortsatt at det ikke var dekning for tittelen.  
 
 
TV 2 skriver i sitt siste tilsvar at lengden på artikkelen ikke er uviktig: ”At artikkelen er kort 
er et poeng idet en leser dermed ikke behøver å lese gjennom mye tekst før den helhetlige – 
og korrekte informasjon fremtrer.” 
 
Kanalen avviser at artikkelen vil bli oppfattet som at Acta som helhet er blitt fratatt sin 
konsesjon.  
 
 
 



 
  Sak nr. 016/12 

4 

SEKRETARIATETS FORSLAG TIL UTTALELSE: 
 
Klagen gjelder en nyhetsmelding på TV 2s nettsider om at Acta Kapitalforvaltning AS ikke 
lenger har tillatelse til å omsette finansprodukter. Nyhetsmeldingen er basert på en 
pressemelding fra selskapet.  
 
Klageren er det omtalte selskapet, som mener at tittel og ingress går lenger enn det er 
dekning for i teksten, og at dette bidrar til å gi leseren et feilaktig inntrykk av hva som er 
situasjonen.  
 
TV 2 avviser klagen og mener nyhetsmeldingen inneholder korrekt informasjon som gir et 
riktig bilde av sakens fakta.  
 
 

 

 


