
 
 
 

PFU-SAK NR. 345/11 
 
KLAGER: 

 
Anne Murvold Risvik 

ADRESSE: Postboks 401, 7129 Brekstad 
TELEFON/TELEFAX:  
PUBLIKASJON: Fosna-Folket 
PUBLISERINGSDATO: 13.10.2011 
STOFFOMRÅDE: Barnevern 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, premissene, saklighet og omtanke, 

tittelbruk, bildebruk 
REGISTRERT: 23.12.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 23.12.2011; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  19.06.2012 
FERDIGBEHANDLET: 19.06.2012 

BEHANDLINGSTID: 179 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig ansatt 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Fosna-Folket hadde torsdag 13. oktober 2011 et oppslag på førstesiden med tittelen ”- Stasi-

metoder i barnehagen”. Av teksten går det frem at foreldre i kommunen er 
 

”...både sint og skuffet og bruker uttrykk som ’Stasi-metoder’ over et 

samtaleskjema som kommunen ville bruke i barnehagene.”  
 
Inne i avisen har artikkelen tittelen ”Hvordan er dette mulig?”. Ifølge ingressen uttrykker 
foreldre ”frykt og sjokk” over skjemaet.  
 
Av brødteksten går det frem at foreldre lurer på om det er lovlig å bruke skjemaet, og videre: 

 
”En annen mener Ørland kommune bruker ’Stasi-metoder’ når de utarbeider 

skjema med svært personlige og for mange sensitive spørsmål.” 
 
Videre står det at mange foreldre har kontaktet lokalavisen etter at de fikk tilgang til 
spørreskjemaet på kommunens nettsider. Skjemaet skal ha en rekke spørsmål av privat 
karakter om forhold i familien og omgangskretsen.  
 
Artikkelen viser deretter til regelverket om taushetsplikt, men refererer fra veiledningen at: 

 



 
  Sak nr. 345/11 

2 

”...denne taushetsplikten ikke skal stå i veien eller være til hinder for at ansatte 
skal kunne sende bekymringsmelding til andre hjelpeinstanser.” 

Dette har ført til at foreldre er bekymret for hvordan informasjonen skal brukes: 
 
”Flere uttrykker også en frykt for at ikke alle som er ansatt i barnehagene har 
kompetanse til å takle slike spørsmål, og noen er også redd for at ikke alle har 
tilstrekkelig kunnskap om taushetsplikten.” 

 
Avslutningsvis blir ytterligere et problem påpekt i forbindelse med at man blir bedt om å 
legge frem opplysninger om personer som ikke kan svare for seg: 

 
”På den måten mener kilden det er en fare for at enkelte kan misbruke 

spørsmålene til å gi svar som sverter tredjeperson som ikke er tilstede.” 
 
 
Dagen etter har avisen en ny artikkel med tittelen ”Trekker omstridt spørreskjema”. 
 
I ingressen uttaler rådmannen: 

 
”Det er beklagelig at et skjema som hadde til hensikt å skape et godt forhold 

mellom barnehagene og foreldrene har ført til det motsatte...” 
 
Av brødteksten går det frem at rådmannen ikke var orientert om spørreskjemaet, men at hun 
reagerte raskt: 

 
”Rådmannens umiddelbare reaksjon, da hun fikk se spørsmålsformuleringene i 
skjemaet var at dette kunne man ikke bruke. En times tid senere onsdag 
ettermiddag ringer rådmann Gunn Røstad og forklarer at samtaleskjemaet fjernes 
fra nettsidene...” 

 
Rådmannen forteller også at svar som allerede er avgitt, skal makuleres.  
 
Ifølge artikkelen er ideen til skjemaet hentet fra Steinkjer. Kommunen har imidlertid ikke 
søkt om konsesjon fra Datatilsynet: 

 
”Men i en muntlig orientering fra Datatilsynet kommer det fram en tydelig skepsis 

til å tillate en datainnsamling på den måten kommunen hadde lagt opp til.” 
 
Videre viser artikkelen til WHO og Legeforeningen som har kommentert at det stilles strenge 
krav til denne type undersøkelser. 
 
De to ansvarlige for undersøkelsen kommenterer at de ikke hadde tenkt over at 
datainnsamlingen kunne kreve godkjenning fra Datatilsynet, og beklager at enkelte foreldre 
har blitt oppskaket.  
 
Avslutningsvis heter det om arbeidsgruppen som har utarbeidet skjemaet og at alle 
barnehager skal bruke det: 
 

”Dette til tross for at Steinerskolens barnehage klart og tydelig har sagt fra at man 
der ikke vil bruke et slikt skjema.” 

 



 
  Sak nr. 345/11 

3 

Til sist kommer rådmannen med konklusjonen i saken: 
 

”Sju spørsmål er nå strøket fra skjemaet, og de øvrige vil vi søke Datatilsynet om 

tillatelse til å bruke, forteller rådmann Gunn Røstad resolutt!” 
 
 
KLAGEN: 
 
Klageren er enhetslederen i en av barnehagene i Ørland kommune. Hun kommenterer 
innledningsvis at det er stigmatiserende og belastende at tittelen ”Stasi-metoder” ble brukt.  
 
Hun skriver også at intervjuet kom uforberedt, og at det ikke ble gitt anledning til å komme 
med motargumentasjon og korrekt informasjon. Blant annet presiserer hun at skjemaet er et 
samtaleskjema, og ikke et spørreskjema og at dette er avgjørende for Datatilsynet. Dette har 
ifølge klageren imidlertid ikke journalisten tatt hensyn til. Klageren skriver: ”Hele artikkelen 
er svært subjektiv og tendensiøs.” 
 
Klageren mener artikkelen bryter med en rekke punkter i Vær Varsom-plakaten. 
 
Punkt 2.4: ”Journalisten (som også er avisens ansvarlige redaktør) henter sin informasjon 
som far i en av de kommunale barnehagene...Etter vår mening bør en redaktør være varsom 
med å ’mele sin egen kake’ og bruke sin posisjon som redaktør på denne måten.” 
 
Punkt 3.3: Klageren mener premissene for intervjusituasjonen ikke var gjort klare. 
 
Punkt 3.7: Klager mener at enhetsleder er feilsitert og at hun ikke fikk anledning til sitatsjekk. 
Videre viser klager til at Steinerskolen er feilsitert: ”Avisa skaper et inntrykk av at de er 
påtvunget noe de ikke ønsker.” 
 
Punkt 4.1: Klager kommenterer påstanden om at ansatte ikke overholder taushetsplikten og 
skriver: ”Det er svært krenkende overfor kommunens barnehageansatte at deres kompetanse 
og habilitet trekkes i tvil på denne måten, og vi mener slike påstander i høyeste grad må 
underbygges eller dokumenteres ellers er det bare ubegrunnede insinuasjoner.” 
 
Punkt 4.2: Klager mener omtalen av spørreskjemaet er upresis og dermed utløser spørsmål 
fra Datatilsynet: ”Vi presiserte i intervjusituasjonen at det var et samtaleskjema og dermed et 
internt notat som kun arkiveres manuelt i et lokalt arkiv og som makuleres når barnet 
forlater barnehagen. Dette ble ikke gjengitt i artikkelen.” 
 
Punkt 4.4: Klageren reagerer på tittelbruken: ”Det oppleves svært krenkende når vi vet hva 
historien sier om hva stasi-metoder var. Vi mener slike begrep må brukes med en viss 
respekt og slett ikke i en sak som dreier seg om forebyggende barnevernsarbeid.” 
 
Punkt 4.10: Et bilde av en kommunal barnehage er brukt som illustrasjonsfoto.Klageren 
skriver: ”Mange foreldre opplever dette svært ubehagelig og mener de er tillagt meninger de 
ikke har gitt uttrykk for.” 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Fosna-Folket avviser klagen og kommenterer de enkelte punktene.  



 
  Sak nr. 345/11 

4 

 
Om tittelen skriver avisen: ”Tittelen er hardtslående, men er ikke grepet ut av løse luften. 
Den kommer fra foreldre som uttrykker en reell frykt for spørsmålene som ble presentert i 
kommunens nye skjema.” 
 
Videre skriver avisen at klageren var blitt informert om at avisen ville skrive om skjemaet, og 
presiserer at klageren fikk spørsmål som hun kunne svare på. Dette ble gjengitt i avisen.  
 
Avisen omtaler kontakten med Datatilsynet, og mener det ikke er klart at skjemaet er et 
samtaleskjema og ikke et spørreskjema: ”Med hensyn til Datatilsynets vurdering, så har ikke 
journalisten lagt føringer for at Datatilsynet skal se på dette som et samtale- eller 
spørreskjema. Datatilsynet har på fritt, selvstendig grunnlag, vurdert dette. Det som i dette 
tilfellet er avgjørende er hvilke opplysninger man ønsker å innhente og lagre.” 
 
Deretter avviser avisen at artikkelen hadde som mål å skremme foreldrene eller å ”ta” 
Ørland kommune: ”Derimot er det avisas plikt, som en del av vårt samfunnsoppdrag, å lytte 
til de som ytrer seg kritisk vedrørende elementer i den offentlige virksomhet.” 
 
Avisen kommenterer videre de enkelte punktene i Vær Varsom-plakaten som klager har vist 
til. 
 
Punkt 2.4 vedrørende sammenblanding av roller: Avisen skriver at det er vanlig at de som 
jobber i en lokalavis, er tett på sine kilder: ”Vi mener å ha de rette forutsetninger for å 
håndtere dette, og har også fokus på dette.” Og videre: ”Journalisten har overhodet ikke 
vært ute etter å ’mele sin egen kake’, slik klageren antyder.” 
 
Punkt 3.3 om premissene for intervjuet. Avisen mener at dette var gjort klart, og skriver: 
”Journalisten hadde også i telefonsamtale med klager på forhånd gjort det klart at man 
ønsket et intervju angående det aktuelle skjemaet.” Videre presiserer avisen: ”For øvrig er 
fotografi brukt i artikkelen tatt med samtykke fra klager samtidig som intervjuet ble 
gjennomført.” 
 
Punkt 3.7 om feilsitering og sitatsjekk. Avisen avviser at noen er blitt feilsitert, og viser blant 
annet til at det ikke er mottatt klage på dette fra Steinerbarnehagen.  
 
Om punktet vedrørende taushetsplikt skriver avisen: ”At foreldre uttrykker frykt knyttet til 
mulig manglende kompetanse og kunnskap, er ikke å betrakte som mistillit til de ansatte. 
Det er journalistens vurdering at dette er informasjon som er vesentlig for saken.” 
 
Punkt 4.2 om påstandene angående Datatilsynet. Her gjentar avisen at Datatilsynet vurderte 
skjemaet på fritt grunnlag og vurderte dette.  
 
Videre kommenterer avisen punkt 4.4 om tittelen på artikkelen slik: ”Saken fikk en hard 
tittel, hentet fra foreldres oppfatning av situasjonen på tidspunktet for publisering.” 
 
Det siste punktet dreier seg om bildebruk i nettartikkelen, og avisen skriver: ”I denne saken 
mente avisa det var best å bruke et oversiktsfotografi av en kommunal barnehage som 
illustrasjon. Det aktuelle skjemaet var tenkt innført i barnehagen det vises til, samtidig som 
verken barn eller ansatte ble identifisert. Avisa vurderer dette som at man var varsom med 
valg av illustrasjon.” 
 



 
  Sak nr. 345/11 

5 

Avslutningsvis kommenterer avisen at oppslaget har ført til store endringer med hensyn til 
bruken av skjemaet, og skriver: ”At klager i etterkant av avisas dekning av den aktuelle 
saken internt i sin organisasjon omtaler lokalavisa som uprofesjonell, svært lite objektiv og 
tendensiøs velger vi å se som uttrykk for frustrasjon.” 
 
Avisens redaktør konkluderer slik: ”Både på de enkelte punkt, og i sum, så er det min klare 
oppfatning at Fosna-Folket i denne saken har fulgt pressens etiske prinsipper, og arbeidet i 
tråd med Vær Varsom-plakaten.” 
 
Klager opprettholder sin klage, men har ikke ytterligere momenter å tilføre utover å vise til 
at skjemaet blir brukt i mange andre sammenhenger. Klager skriver derfor: ”Hadde det vært 
gjort et bedre journalistisk forarbeid ville kritikken hatt et helt annet fundament og vi kunne 
hatt en seriøs meningsutveksling.” 
 
Avisen har ikke ytterligere kommentarer vedrørende klagegrunnlaget. 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


