
PFU-SAK NR. 338/11 

 
KLAGER: 

 
Advokat Ulf E. Hansen, barneverntjenesten i Porsanger kommune 
og barnevernfaglig leder 

ADRESSE: Postboks 818, 9258 Tromsø 
TELEFON: 77611900 
PUBLIKASJON: Ságat 
PUBLISERINGSDATO: 17.06., 09.12.2011 
STOFFOMRÅDE: Sosial/helse 
GENRE: Nyhetsartikler 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk, sitering, saklighet, identifisering, forhåndsdom, 

samtidig imøtegåelse, tilsvar 
REGISTRERT: 21.12.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 22.12.2011; orientert om at den ene artikkelen er foreldet 

03.01.2012; tilsvarsrunden innledet 
06.03.2012; tilsvarsrunde på foreldet artikkel innledet 

BEHANDLES I PFU:  23.02.2012; PFU vedtok at foreldelsesfristen likevel fravikes 
23.04.2012 

FERDIGBEHANDLET: 23.04.2012 
BEHANDLINGSTID: 122 dager 
KLAGEGRUPPE: Advokatklage/offentlig instans 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Saken ble først lagt frem for PFU med forslag til uttalelse i møtet 

23.02.2012 uten at den foreldede artikkelen (publisert 17.06.2012) 
inngikk i klagegrunnlaget. PFU besluttet imidlertid å sende saken 
tilbake til sekretariatet for en ny vurdering som også inkluderte 
den foreldede artikkelen, og det ble gjennomført en ytterligere 
tilsvarsrunde. 

 
SAMMENDRAG:  
 
Ságat publiserte fredag 17. juni 2011 en nyhetsartikkel om barnevernet i Porsanger 
kommune med tittelen «Barnevernet tilbød medisiner» og ingressen: 
 

«- Jeg frykter at de ville bruke det mot meg senere, sier en mor som fikk tilbud om 
sovepiller og beroligende midler hver gang hun møtte barnevernet. Nå undersøker 
kommunen om barnevernet gikk over streken.» 
 

I artikkelen er den omtalte moren som kommer fra Porsanger anonymisert og kalt «Berit». 
Hun forteller at hun i hvert eneste møte med barnevernet ble tilbudt medisiner; «sove-

medisiner og andre ting (…) Beroligende midler skulle jeg også få.» Det fremgikk også at 
Berits tidligere samboer fikk tilbud om beroligende midler, og at han takket ja ved én 
anledning. Det opplyses at «Berit» til slutt ba om å få tilbudet skriftlig. Om denne 
dokumentasjonen og avisens forsøk på kommentarer fra barnevernet, het det i brødteksten: 
 



«Ságat har sett skriftlig dokumentasjon på barnevernets tilbud om medisiner. [..] 
Ságat har kontaktet de ansatte i barnevernet for kommentar. De har ikke ønsket å 
svare på Ságat[s] spørsmål.» 
 

Avisen har også intervjuet helse- og omsorgssjefen i Porsanger kommune, Aina Borch, om 
saken. Det opplyses at kommunen har fått tilsendt en erklæring der «Berit» fritar kommunen 
for taushetsplikten. Borch vil imidlertid kun la seg intervjue per e-post og svarer blant annet 
at kommunen vil undersøke denne spesifikke saken, og skulle det avdekkes 
uregelmessigheter, vil dette følges opp i tråd med kommunens rutiner.  
 
Artikkelen er for øvrig illustrert med det reseptbelagte medikamentet Sobril og bildeteksten:  
 

«MEDISIN FRA BARNEVERNET: Ifølge helse- og omsorgssjef Aina Borch har 
ikke barnevernet anledning til å skrive ut eller tilby beroligende midler. Borch 
undersøker nå omstendighetene rundt barnevernets tilbud om beroligende midler 
og sovemidler. (Illustrasjonsfoto: Kristin Ericsson)» 

 
 
Fredag 9. desember 2011 publiserte Ságat en ny artikkel som omhandlet Porsanger 
kommune. Tittelen på forsiden var «Anmeldte ikke påstander om ulovlig pilleutdeling». 
Inne i avisen var tittelen «La lokk på medisin-saken», og i ingressen sto det:  

 
«Kommunens egen advokat beskrev medisinutdelingen som en straffbar handling. 
Likevel har Porsanger kommune både etterforsket og frifunnet seg selv fra 
påstanden om at ansatte deler ut reseptpliktig medisin ulovlig.» 

 
Artikkelen var illustrert med et bilde av blant andre rådmannen og sektorstyreleder. I 
bildeteksten het det: 
 

«NEI OG JA TIL POLITIANMELDELSE: Fungerende rådmann Aina Borch (til 
venstre) synes den interne granskningen er tilstrekkelig, mens avgått 
sektorstyreleder Knut Sivertsen mener saken burde vært politianmeldt samt 
vurdert av fylkesmannen.» 

 
Artikkelen var også illustrert med faksimile av artikkelen publisert 17. juni 2011, og viste til 
denne og påstandene om at barneverntjenesten skal ha tilbudt «Berit» beroligende midler og 
sovemedisin. I brødteksten het det:  
 

«Kommunens barnevernsadvokat omtaler det som beskrives i artikkelen som 
påstander om ”en klar straffbar handling” begått av de barnevernsansatte. Men 
kommunens folk har ikke funnet grunn til å la andre kikke dem i kortene.» 
 

Under mellomtittelen «Ba Ságat om kilde» ble det opplyst:  
 

«To uker etter Ságats oppslag om barnevernets påståtte utdeling av medisin mottar 
Ságats sjefredaktør Geir Wulff et brev fra advokat Ulf Hansen i Tromsø. Hansen 
oppgir at han bistår barnevernet i Porsanger. I brevet skriver Hansen at han 
oppfatter at Ságats oppslag beskriver en klar straffbar handling, samt tilbud om en 
straffbar handling, fra barnevernets ansatte. Siden Ságat i artikkelen oppgir å ha 
sett skriftlig dokumentasjon på barnevernets tilbud om medisiner, ber advokaten 
om å få denne oversendt umiddelbart. Sjefredaktør Geir Wulff avviser i sitt 



svarbrev å gi ut den dokumentasjonen advokaten spør etter. Wulff henviser til 
pressens regler[.]» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte advokaten, som klager på egne vegne, men også  
på vegne av barneverntjenesten i Porsanger og barnevernfaglig leder.  
 
Når det gjelder den første artikkelen, mener klager at oppslaget ikke kan oppfattes på annen 
måte enn at barnevernet direkte har tilbudt seg å gi reseptbelagte medisiner (Sobril) til sine 
klienter, og at denne utdelingen skal foreligge som et skriftlig tilbud.  
 
Klager skriver: «Ettersom jeg, i egenskap av kommunens prosessfullmektig, sitter med 
kopisett av all korrespondanse i den aktuelle sak (forholdene er små og barnevernet er 
fullstendig inneforstått med hvilke personer avisa omtaler) mener jeg det er ren løgn når 
avisa påstår det foreligger slik dokumentasjon. Derimot har barneverntjenesten prøvd å 
formidle kontakt til lege, slik at denne eventuelt kunne skrive ut medisiner til klientene.» 
 
Videre opplyser klager at han etter artikkelen i juni skrev til avisen og ba om å få utlevert 
den skriftlige dokumentasjonen på den påståtte medisinutdelingen avisen omtalte.  
Han ga i brevet uttrykk for at artikkelen beskrev en klart straffbar handling. Klager mener 
derfor han er feilsitert i artikkelen av 9. desember, fordi det i artikkelen blir omtalt som om 
han fastslår at utdelingen har skjedd: «Avisa skriver at ”Kommunens egen advokat beskrev 
medisinutdelingen som en straffbar handling”, mens jeg i mitt brev av 28. juni klart gir 
uttrykk for at ”oppslaget beskriver en klart straffbar handling”.»  
 
Det vises til at avisen avviste hans forespørsel om dokumentasjon og viste til kildevernet, 
«hvilket innebærer at avisen sin påståtte dokumentasjon blir fullstendig meningsløs og 
unfair overfor de personene som beskyldes for å ha begått en straffbar handling. Og når jeg i 
mitt krav om dokumentasjon fremholder at en handling, som påstått av avisa, i så fall vil 
være en straffbar handling, for så i neste omgang å bli gjengitt i avisa som om jeg har 
bekreftet og betegnet barneverntjenestens handling som straffbar, så blir det hele komplett i 
sin useriøsitet.»  
 
Klager mener artiklene er et brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.1, om saklighet, og 
skriver: «Oppslagene er en ensidig gjengivelse av den ene parts fremstilling av saken, og 
avisa illustrerer oppslaget 17. juni med en eske Sobril, helt uten dekning eller saklig 
forankring, for i oppslaget 9. desember å fastslå ”medisin-saken” som et bevist faktum.»  
 
Klager mener også artiklene bryter med: «Punkt 4-5: om forhåndsdømming: Formidling av 
reseptbelagt medisin ville være en straffbar handling. Avisa anmelder ikke forholdet, slik at 
det kan bli politietterforsket, men ”avsier sin egen dom”. Punkt 4-7: identifisering: 
Kommunen er meget liten og forholdene gjennomsiktige. Svært mange lesere vet hvem som 
arbeider i barneverntjenesten, og i tillegg har avisa i en rekke oppslag navngitt 
barnevernfaglig leder. Punkt 4-14 og 4-15: Det er umulig å imøtegå/kommentere avisas 
oppslag ettersom de på den ene side hevder å sitte med dokumentasjon, samtidig som de 
nekter å fremlegge denne med henvisning til kildevernet.» 
 
 
 



TILSVARSRUNDEN: 
 
Ságat avviser klagen og mener tyngdepunktet i klagen ikke ser ut til å være avisartiklene, 
men manglende utlevering av upublisert materiale (dokumentasjonen).  
 
Avisen opplyser at den første artikkelen er basert på tre muntlige kilder i tillegg til skriftlig 
dokumentasjon som, ifølge avisen, bekrefter opplysningene fra de anonyme kildene. Det 
vises også til at barnevernet ble kontaktet for kommentar, men at ingen ville uttale seg. Ságat 
skriver: «Generelt foreligger ikke klagerett på innholdet i annen persons utsagn som man 
måtte mislike eller være uenig i.» Slik avisen ser det, har den satt et kritisk søkelys på 
hvordan den offentlige forvaltningen utøver myndighet og avdekket mulige overtramp. 
 
Videre vises det til anmodningen i brevet fra klager om å få utlevert en kopi av den omtalte 
dokumentasjonen, noe avisen avslo med henvisning til kildevernet. Slik avisen ser det, 
bekreftet klager i brevet at den omtalte medisinutdelingen var en klar straffbar handling: 
«Klager kan således ikke klage på andre enn seg sjøl for sin egen uttalelse. Når en advokat 
avgir en skriftlig uttalelse til en avis må han påregne å bli sitert på utsagnet.» Avisen viser til 
at det i artikkelen sto «at klager har betegnet den påståtte handling som straffbar», og ikke at 
han hadde bekreftet eller betegnet handlingen som straffbar. 
 
Når det gjelder klagerens påstander om at Ságat lyver, fordi klager skriver han sitter med 
kopisett av all korrespondanse i denne saken, anfører Ságat: «Enten farer klager med direkte 
uetterretteligheter mot bedre viten (brudd på folkeskikk og advokatskikk), eller så er det 
aktuelle dokument fjernet fra saksjournalen.» Avisen skriver også at om PFU skulle mene det 
er av betydning for vurdering av klagesaken å få gjennomgått det aktuelle dokumentet som 
omtaler barnevernets tilbud om medisinering, så vil avisen kontakte «Berit» for å høre om 
innsyn kan gis. 
 
Slik Ságat ser det, er punkt 4.1 om saklighet ikke relevant. Det vises til intervju med 
navngitte kilder i kommunenes ledelse. Heller ikke punkt 4.5 finner avisen relevant. Avisen 
mener klager misforstår pressens rolle når han bebreider avisen for ikke å anmelde forholdet: 
«Det er ikke pressens oppgave å være en aktør. Derimot antas at en kommune og den 
juridiske rådgiver har en aktivitetsplikt overfor aktuelle tilsyns- og påtalemyndigheter når 
det oppstår mistanke om uregelmessigheter og det klager beskriver som straffbare 
handlinger.» Avisen finner heller ikke punkt 4.7 relevant, da ingen kommunalt ansatte – 
foruten to rådmenn – er identifisert. Når det gjelder imøtegåelses- og tilsvarsretten, mener 
avisen at klager ikke kan ha krav på samtidig imøtegåelse av egne uttalelser. Det opplyses 
videre at klager heller aldri kontaktet avisen for tilsvar. I stedet ble avisen gjort skriftlig 
oppmerksom på at klager ikke ville kommentere saken i avisen. 
 
 
Klager mener redaktøren ikke klarer å se nyansene i det klager skrev i brevet, og det som ble 
publisert i avisen: «For de fleste lesere burde det være forholdsvis åpenbart at jeg den 28. juni 
ikke har bekreftet at barneverntjenesten har begått en straffbar handling, men at en eventuell 
utdeling av reseptbelagt medisin ville være en straffbar handling.» 
 
Klager skriver: «Jeg registrerer at avisa Ságat [..] omskriver sitt eget oppslag av 9. des. 2011 til 
nå å være ”den påståtte handling som straffbar”. Innledningsvis står det i oppslaget 9. des., 
se bilag 4 til min klage: ”Kommunens egen advokat beskrev medisinutdelingen som en 
straffbar handling”. Jeg legger til grunn at PFU ser disse nyansene, selv om de kan være 
vanskelige for redaktøren i Ságat å se det.» 



 
Videre hevder klager at avisen skjuler seg bak kildevernet når kommunen ber om å få se den 
omtalte skriftlige dokumentasjonen. Ifølge klager vet barneverntjenesten hvilken konkret sak 
artikkelen har sitt utspring i, og de vet også at det ikke foreligger slik dokumentasjon som 
avisen påstår. Klager mener derfor avisen driver useriøs journalistikk, og at den gjennom 
gjentatte oppslag driver et felttog mot barnevernfaglig leder. Slik klager ser det, er 
barnevernfaglig leder identifisert da det for publikum ikke kan være tvil om hvem som 
beskyldes for de påståtte straffbare handlingene i oppslagene. 
 
 
Ságat merker seg at klager ikke har merknader vedrørende avisartikkelen fra juni, men 
gjentar det avisen mener er en uriktig fremstilling av den oppfølgende artikkelen.  
 
Avisen skriver: «Klager siterer første setning i ingressen, men unnlater å sitere neste setning i 
ingressen samt artikkelen forøvrig hvor det klart fremgår at det er snakk om en påstand. 
Man kan selvsagt ikke rive en setning løs fra en helhet for å skape et uriktig inntrykk av 
innholdet i en artikkel. Klager er således ikke på noe tidspunkt brukt som sannhetsvitne for 
hva som faktisk har skjedd, men derimot for alvorligheten av det påståtte forhold. 
Sannhetsvitner for hva som faktisk har skjedd, er ikke klager, men ”Berit” og hennes 
tidligere samboer samt barnevernets eget saksdokument. Dette kommer klart frem i begge 
artiklene. For øvrig har klager sjøl opplyst å ikke ha til hensikt å kommentere saken overfor 
avisa.»  
 
Avisen anfører nok en gang at påstandene om ulovlig medisinutdeling fremsettes av «Berit» 
og hennes samboer, ikke av avisen. Slik avisen ser det, videreformidler den bare påstandene 
til allmennheten.  
 
For øvrig mener avisen at det ikke er pressens oppgave å utlevere dokumentasjon, men vil 
vurdere å utlevere denne hvis PFU ber om det.  
 

 


