
 

 

 

PFU-SAK NR. 338/11 

 
KLAGER: 

 
Advokat Ulf E. Hansen, barneverntjenesten i Porsanger kommune 
og barnevernfaglig leder 

ADRESSE: Postboks 818, 9258 Tromsø 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Ságat 
PUBLISERINGSDATO: 09.12.2011 
STOFFOMRÅDE: Sosial/helse 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Saklighet, identifisering, forhåndsdom, imøtegåelsesretten 
REGISTRERT: 21.12.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 03.01.2012 
BEHANDLES I PFU:  23.02.2012 
FERDIGBEHANDLET: 23.02.2012 
BEHANDLINGSTID: 62 dager 
KLAGEGRUPPE: Advokat/kommune/leder 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Ságat publiserte fredag 9. desember 2011 en nyhetsartikkel som omhandlet Porsanger 
kommune. Tittelen på forsiden var «Anmeldte ikke påstander om ulovlig pilleutdeling». 
Inne i avisen var tittelen «La lokk på medisin-saken», og ingressen:  

 
«Kommunens egen advokat beskrev medisinutdelingen som en straffbar handling. 
Likevel har Porsanger kommune både etterforsket og frifunnet seg selv fra 
påstanden om at ansatte deler ut reseptpliktig medisin ulovlig.» 

 
Artikkelen var illustrert med et bilde av blant andre rådmannen. Bildeteksten: 
 

«NEI OG JA TIL POLITIANMELDELSE: Fungerende rådmann Aina Borch (til 
venstre) synes den interne granskningen er tilstrekkelig, mens avgått 
sektorstyreleder Knut Sivertsen mener saken burde vært politianmeldt samt 
vurdert av fylkesmannen.» 

 
I artikkelen ble det vist til en tidligere artikkel (faksimile fra juni 2011) med påstander fra en 
anonym kilde om at barneverntjenesten skal ha tilbudt henne beroligende midler og 
sovemedisin. Dette ble av rådmannen i juni-artikkelen karakterisert som alvorlige anklager, 
og kommunen lovte å undersøke saken. Nå hadde kommunen imidlertid avsluttet saken.  
 
 
 



 
  Sak nr. 338/11 

2 

I artikkelen sto det:  
 

«[K]ommunens barnevernsadvokat omtaler det som beskrives i artikkelen som 
påstander om ”en klar straffbar handling” begått av de barnevernsansatte. Men 
kommunens folk har ikke funnet grunn til å la andre kikke dem i kortene.» 
 

Under mellomtittelen «Ba Ságat om kilde» sto det:  
 

«To uker etter Ságats oppslag om barnevernets påståtte utdeling av medisin mottar 
Ságats sjefredaktør Geir Wulff et brev fra advokat Ulf Hansen i Tromsø. Hansen 
oppgir at han bistår barnevernet i Porsanger. I brevet skriver Hansen at han 
oppfatter at Ságats oppslag beskriver en straffbar handling, samt tilbud om 
straffbar handling, fra barnevernets ansatte. Siden Ságat i artikkelen oppgir å ha 
sett skriftlig dokumentasjon på barnevernets tilbud om medisiner, ber advokaten 
om å få denne oversendt umiddelbart.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte advokaten, som klager på vegne av seg selv, men også  
på vegne av barneverntjenesten i Porsanger og barnevernfaglig leder.  Klageren skriver at 
kommunen i lengre tid har reagert på avisens mange oppslag av det klager mener er useriøs 
og usaklig omtale av barnevernstjenesten i Porsanger kommune, og at det toppet seg nå med 
den siste artikkelen.  
 
Klager mener artikkelen er et brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.1, om saklighet, og 
skriver: ”Oppslagene er en ensidig gjengivelse av den ene parts fremstilling av saken, og 
avisa illustrerer oppslaget 17. juni med en eske Sobril, helt uten dekning eller saklig 
forankring, for i oppslaget 9. desember å fastslå «medisin-saken» som et bevist faktum.”  
 
Videre reagerer klager på at en setning fra et brev han skrev til avisen etter artikkelen i juni 
er sitert på en slik måte at det framstår feilaktig. I brevet ba klager om å få utlevert den 
skriftlige dokumentasjonen på den påståtte medisinutdelingen avisen omtalte. Han ga i 
brevet klart uttrykk for at artikkelen beskrev en klart straffbar handling. I den påklagede 
artikkel mener han dette blir omtalt som om han slår fast at dette har skjedd. «Avisa skriver 
at ”Kommunens egen advokat beskrev medisinutdelingen som en straffbar handling”, mens 
jeg i mitt brev av 28. juni klart gir uttrykk for at ”oppslaget beskriver en klart straffbar 
handling”.»  
 
Ifølge klager har avisen med denne artikkelen brutt flere punkter: «Punkt 4-5: om 
forhåndsdømming: Formidling av reseptbelagt medisin ville være en straffbar handling. 
Avisa anmelder ikke forholdet, slik at det kan bli politietterforsket, men «avsier sin egen 
dom. Punkt 4-7: identifisering: Kommunen er meget liten og forholdene gjennomsiktige. 
Svært mange lesere vet hvem som arbeider i barneverntjenesten, og i tillegg har avisa i en 
rekke oppslag navngitt barnevernfaglig leder. Punkt 4-14 og 4-15: Det er umulig å 
imøtegå/kommentere avisas oppslag ettersom de på den ene side hevder å sitte med 
dokumentasjon, samtidig som de nekter å fremlegge denne med henvisning til kildevernet.» 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 338/11 

3 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Ságat minner om pressen har et ansvar for å sette et kritisk søkelys på hvordan offentlige 
myndigheter ivaretar sine oppgaver, noe avisen mener den gjør i den påklagede artikkel. 
 
Videre mener avisen at klager bekreftet at den omtalte medisinutdelingen som i artikkelen 
beskriver var en klar straffbar handling: «Klager kan således ikke klage på andre enn seg sjøl 
for sin egen uttalelse. Når en advokat avgir en skriftlig uttalelse til en avis må han påregne å 
bli sitert på utsagnet.»  
 
Slik Ságat ser det, er punkt 4.1 om saklighet ikke relevant. Det vises til intervju med 
navngitte kilder i kommunenes ledelse. Heller ikke punkt 4.5 finner avisen relevant. Avisen 
mener klager misforstår pressens rolle når han bebreider avisen for ikke å anmelde forholdet. 
«Det er ikke pressens oppgave å være en aktør. Derimot antas at en kommune og den 
juridiske rådgiver har en aktivitetsplikt overfor aktuelle tilsyns- og påtalemyndighetene når 
det oppstår mistanke om regelmessigheter og det klager beskriver som straffbare 
handlinger.» Avisen finner heller ikke punkt 4.7 relevant, da ingen kommunalt ansatte – 
foruten to rådmenn, er identifisert. Når det gjelder imøtegåelses- og tilsvarsrett, mener 
avisen at klager ikke kan ha krav på samtidig imøtegåelse på egne uttalelser. Det opplyses 
videre at klager heller aldri kontaktet avisen for tilsvar. I stedet ble avisen gjort skriftlig 
oppmerksom på at klager ikke vil kommentere saken for avisen. 
 
 
Klager mener redaktøren ikke klarer å se nyansene i det klager skrev i brevet, og det som ble 
publisert i avisen: «For de fleste lesere burde det være forholdsvis åpenbart at jeg den 28. juni 
ikke har bekreftet at barneverntjenesten har begått en straffbar handling, men at en eventuell 
utdeling av reseptbelagt medisin ville være en straffbar handling. » 
 
Videre hevder klager at avisen skjuler seg bak kildevernet når kommunen ber om å få se den 
omtalte skriftelig dokumentasjon. Ifølge klager vet barneverntjenesten hvilken konkret sak 
artikkelen har sitt utspring i, og de vet også at det ikke foreligger en slik dokumentasjon som 
avisen påstår. Klager mener derfor avisen driver useriøs journalistikk, og at den gjennom 
gjentatte oppslag driver et felttog mot barnevernfaglig leder. Slik klager ser det, er 
barnevernfaglig leder identifisert da det for publikum ikke kan være tvil om hvem om 
beskyldes for de påståtte straffbare handlingene i oppslagene. 
 
 
Ságat skriver at det i artikkelen står «påståtte utdeling», mens klager skriver «eventuell 
utdeling». Avisen skriver: «Nyanseforskjellen mellom ”eventuelt” og ”påståtte” er vanskelig 
å se.» Videre påpeker avisen at påstandene om ulovlig medisin-utdeling fremsettes av 
”Berit” og hennes samboer, ikke avisen. Slik avisen ser det, videreformidler den bare 
påstandene til allmennheten. For øvrig mener avisen at det ikke er pressens oppgave å 
utlevere dokumentasjon.  


