
 
 
 

PFU-SAK NR. 288/11 
 
KLAGER: 

 
Wenche Solheim 

ADRESSE: Eliholen 9, 6150 Ørsta 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Sunnmørsposten 
PUBLISERINGSDATO: 20.10.2011 
STOFFOMRÅDE: Politikk 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, dekning for titler, bildebruk, samtidig 

imøtegåelse, tilsvarsrett 
REGISTRERT: 31.10.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 02.11.2011 
BEHANDLES I PFU:  23.02.2012 
FERDIGBEHANDLET: 23.02.2012 
BEHANDLINGSTID: 113 dager 
KLAGEGRUPPE: Politiker 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Sunnmørsposten bragte torsdag 20. oktober 2011, en nyhetsartikkel med tittelen  
«- Rådmannen bryt kommunelova». I ingressen står det:  
 

«- Rådmannen i Ørsta bryt Kommunelova sitt prinsipp om at kommunestyret er 
kommunen sitt høgste organ.» 

 
Og videre i brødteksten:  
 

«Det seier høgsterettsadvokat Geir Høin. Han registrerer at rådmann Wenche 
Solheim får 1. oktober sette ein stoppar for at 62-åringar tilsette i kommunen kan ta 
ut ein fridag i veke med lønn. (…) Ørsta kommunestyre vedtok dette som ein del 
av Seniorpolitisk plan våren 2008 (…). Kommunestyrevedtaktet står framleis ved 
lag, men 1. oktober sette rådmannen foten ned for at ”nye” 62-åringar kan gå inn på 
denne gunstige ordninga.» 

 
Solheim uttaler videre i artikkelen at Ørsta kommune ikke har råd til ordningen, og det står 
at hun «no vil ha Seniorpolitisk plan revurdert». Og videre står det: 

 
«I påvente av ny politisk handsaming, kan altså ingen nye gå inn i ordninga. – Trur 
du at de juridisk har rett til å gjere dette? – Eg reknar med at vi kan gjere det, seier 
rådmannen.» 

 



 
  Sak nr. 288/11 

2 

Advokat Høin uttaler deretter at rådmannen ikke kan sette et slikt politisk vedtak til side, og 
videre:  

«Merkeleg at rådmannen har stoppa ordninga før eit nytt politisk vedtak ligg føre. 
Etter mitt syn er det brot på Kommunelova, seier Høin.» 

 
Ifølge artikkelen støtter også Utdanningsforbundets juridiske avdeling Høins syn. Rådmann 
Solheim uttaler seg deretter om ordningen og hva som kan erstatte den, og deretter står det:  
 

«- Når kjem saka opp til politisk behandling i kommunestyret? – Truleg ikkje før 
på nyåret.» 

 
 
Mandag 31. oktober bragte Sunnmørsposten et tilsvar fra rådmannen med tittelen 
«Rådmannen og kommunelova». Det står:  
 

«Sunnmørsposten brukar feite typar over 2 sider og påstår at eg bryt 
kommunelova. Dette er ein påstand utan dokumentasjon som eg reagerer sterkt på 
og finn injurierande. Bildebruken med teksten ”inn i rekkjene” er også utan 
meining då ingen søkjer tenestepensjon gjennom NAV. (…) På bakgrunn av den 
økonomiske situasjonen i kommunen har eg utarbeidd sak til formannskapet 3. 
november med framlegg til vedtak om ”timeout” for nye avtalar om 20 % 
arbeidsfri utan lønsreduksjon fram til ny seniorpolitisk plan vert vedteken i 2012. 
Dette orienterte eg journalist Svein Nordal om (…). At den planlagde politiske 
prosessen i saka og fleire sentrale fakta er utelatt i artikkelen finn eg underleg. (…) 
Eg opplever framstillinga av meg og Ørsta kommune som ukorrekt, nedsetjande og 
dømmande, noko eg ikkje vil akseptere.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Wenche Solheim, som skriver: 
 
«Journalist Svein Nordal kontakta meg (…) på bakgrunn av tips om at vi no skulle redusere 
dei seniorpolitiske goda. Eg rekna med at han skulle lage ein artikkel om at dette var 
negativt for seniorane, og argumenterte ut får det.» 
 
Om bakgrunnen for saken, skriver hun: 
 
«Eg orienterte om at eg frå 1. oktober innførte stopp i nye avtaler og at dette skulle 
behandlast i F-skapet 3. november. Det er sjølve rulleringa av seniorpolitisk plan som ikkje 
vert vedteken i K-styret før på nyåret.» 
 
Videre står det:  
 
«I perioden 1. okt-3. nov har 3 tilsette i Ørsta kommune fylt 62 år. Alle har inngått 
senioravtale før 1. okt. Konsekvens i høve nye avtaler vert då etter politisk handsaming 3. 
november. Eg meiner at når journalisten tek ei slik vinkling burde han kontakta meg først 
slik at eg kunne få sjanse til å dokumentere at det han skriv er feil.» 
 
Det vises til at artikkelen svekker klagers autoritet og respekt som rådmann, og videre 
skriver klager: 



 
  Sak nr. 288/11 

3 

 
«Journalisten burde vidare opplyst at begge advokatane representerer dei 
tilsette/fagorganisasjonane. Geir Høin blir brukt som kjelde med tittel høgsterettsadvokat. 
Han representerer Fagforbundet, noko som ikkje er opplyst i teksten.» 
 
Det vises til brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.1. om saklighet og omtanke, og 4.4. om 
dekning for titler. Klager skriver:  
 
«Eg har ikkje satt ein stoppar (…) for nye seniorar, det skal ev. F-skapet gjere den 3. 
november.» 
 
Klager reagerer også på bildebruken. Hun viser til VVP punkt 4.12, og skriver:   
 
«Bruk av bilde frå NAV og ein kjend og markant senoirlærar i Ørsta gir inntrykk av at Ørsta 
kommune no sender seniorane til køa på NAV! Dette er ei kopling heilt utan meining.» 
 
Det vises også til at klager har sendt avisen et tilsvar, men at dette ikke ble trykket, og det 
klages avslutningsvis over mangelfull anledning til samtidig imøtegåelse. Klager skriver: 
 
«Journalisten burde gitt meg høve til å kommentere påstanden om at eg bryt kommunelova, 
det gjorde han ikkje. I staden tok han kontakt med påtroppande ordførar i Ørsta (…) og 
spurde han om kommentar til at rådmannen bryt kommunelova.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Sunnmørsposten skriver:  
 
«Solheim meiner at saka er konstruert for å framstille ein konflikt mellom rådmann og 
kommunestyre, og at avisa manglar omtanke for rådmannen som er ny i jobben. (…) 
Sunnmørsposten har ingen interesse av å konstruere konfliktar (…). Rådmannen, den 
øverste administrative leiaren i ein kommune, må tole at forslag og saksbehandling blir 
kritisert (…). Arbeidstakarorganisasjonane reagerer på framgangsmåten til rådmannen i 
denne saka, og advokat Høin meiner at rådmannen bryt kommunelova. Vi har heile tida lagt 
vekt på å formidle interessekonflikten frå begge sider.» 
 
Når det gjelder tittelbruken, viser avisen til at dette er en sitattittel, og at den har dekning i 
stoffet. Avvisen avviser også at bildebruken skal være «etisk kritikkverdig». Videre står det i 
tilsvaret: 
 
«Rådmannen får høve til å svare på dette spørsmålet: ”Trur du at de juridisk har rett til å 
gjere dette?” og vi gjengir både spørsmål og svar på trykk. Vi kan slå fast at rådmannen har 
fått komme til orde med sitt syn (…). I ettertid kan vi sjå at vi kunne ha vore endå meir 
presise, og bede Solheim kommentere den konkrete påstanden frå advokaten. Dette har vi 
tatt opp internt i redaksjonen, og har skjerpa bevisstheita om kravet til presisjon.» 
 
Avisen viser også til at tilsvaret fra klager ble trykket så snart som mulig etter at det ble 
mottatt, og skriver avslutningsvis:  

«På denne bakgrunnen meiner vi at vi ikkje har brote god presseskikk. Sjølv om vi kunne ha 
vore meir presise då vi intervjua rådmannen, meiner vi at rådmannen har fått anledning til å 



 
  Sak nr. 288/11 

4 

kome fram med sitt syn,  – både i intervjuet same dag og i lesarbrevet som stod på trykk 
nokre dagar etter.» 

Klageren skriver:  
 
«Som rådmann reknar eg med å bli kritisert for det eg gjer (…). Eg er glad for at 
Sunnmørsposten tek sjølvkritikk på manglande presisjon under intervjuet med meg, men 
meiner samtidig at det er her Sunnmørsposten har gjort eit overtramp (…). Eg vart ikkje 
konfrontert med påstand frå advokat om brot på kommunelova. (…) Journalisten blandar 
saman det eg har gjort gjennom ”timeout” for nye avtalar, og det vi på dette tidspunktet 
planla å gjere. Når han spør om vi juridisk kan gjere dette? Så svarar eg at det reknar eg med 
at vi kan. Då snakkar eg om fjerning av goda, noko som sjølvsagt må utgreiast og vedtakast i 
kommunestyret.» 
 
Klager viser til at artikkelen kom på trykk to dager etter hennes samtale med journalisten, og 
at avisen dermed hadde god tid til å innhente mer informasjon. Klager fastholder også sin 
kritikk av bildebruken, og påpeker at hun sendte inn leserinnlegget 25. oktober, og at det 
dermed kunne vært trykket lørdag 29. oktober. 
 
 
Sunnmørsposten fastholder at klager har fått komme tilstrekkelig til orde i saken, og skriver:  
 
«Solheim meiner at lesarbrevet burde ha stått på trykk laurdag 29.10 i staden for mandag 
31.10, men det var av praktiske årsaker ikkje muleg. Nettopp fordi Solheim kritiserte avisa 
for manglande tilsvar, fekk hennar innlegg førsteprioritet i lesarbrevkøa, og vart publisert 
første mulege dag, som i dette tilfelle var mandag 31.10.» 
 


