
 

 

 

PFU-SAK NR. 286/11 

 
KLAGER: 

 
Advokat Siv Hallgren p.v.a. klient      

ADRESSE: Advokatfirmaet Elden, Pb. 434 Sentrum, 0103 Oslo 
TELEFON/TELEFAX:  
PUBLIKASJON: Stavanger Aftenblad 
PUBLISERINGSDATO: 23.07.2011 
STOFFOMRÅDE: Terror 
GENRE: Forsidebilde 
SØKERSTIKKORD: Hensyn til ofre og pårørende 
REGISTRERT: 26.10.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 28.10.2011; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  15.12.2011 
FERDIGBEHANDLET: 15.12.2011 
BEHANDLINGSTID: 49 dager 
KLAGEGRUPPE: Pårørende (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallell klage mot Dagsavisen (206A+B/11) 
 
SAMMENDRAG:  
 
Stavanger Aftenblad hadde lørdag 23. juli 2011 en førsteside fullstendig dekket av et foto 
fra bombeeksplosjonen i Regjeringskvartalet dagen før. Bildet viser en tilsynelatende død 
kvinne med to personer som bøyer seg over henne. Kvinnens ansikt er masket (pikselert).  
 
Tittelen «TERROR» var innfelt i bildet. 
 
 
KLAGEN: 
 
Klageren er den avbildede kvinnens enkemann, via bistandsadvokat. Det vises til at selv om 
kvinnens ansikt er sladdet, er hennes legeme ikke det, mens hennes klær, hår og sek er 
tydelig. Klager mener Dagsavisen har opptrådt i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 4.6 
og punkt 4.12, om bildebruk. Det opplyses at kvinnens enkemann reagerer sterkt på bildet, 
også når han er forberedt på det.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Stavanger Aftenblad viser til at situasjonen umiddelbart etter 22. juli var slik at 
nyhetsmedier må være særdeles oppmerksom på etiske problemstillinger, samtidig som det 
«nettopp da (kan) være nødvendig å utfordre etablert praksis for virkemiddelbruk – 
hendelsene som rammet oss og som norske og utenlandske medier skulle formidle og 
forsøke å forstå lå utenfor en normalsituasjon. Derfor er det, slik vi vurderte det og fortsatt 



 
  Sak nr. 286/11 

2 

vurderer det, journalistisk og etisk forsvarlig å gjengi bilder og informasjon av en karakter 
som vi ikke ville trykket en normal nyhetshverdag».   
 
Om avisens publisering av det påklagede bildet, heter det i avisens tilsvar: «Vårt valg, ut fra 
et omfattende bildemateriale fra Oslo sentrum, var å bruke et bilde som viste noe av 
ødeleggelsen og smerten etter bombeeksplosjonen. Det aktuelle bildet var, etter vårt syn, 
svært talende: Det er et oversiktsbilde som viser massive materielle skader og viser samtidig 
en dyp menneskelig fortvilelse ved at to hjelpere er nær en hardt skadet kvinne (som vi på 
daværende tidspunkt ikke visste var omkommet). Kvinnen utgjør for øvrig bare om lag fire 
prosent av den samlede bildeflaten, og ansiktet hennes er sladdet.» 
 
Avisen viser til at det ekstreme behovet i offentligheten for å vite og forstå, og også for å føle 
med, ikke bare legitimerer bildebruken, men støtter og begrunner den. Det vises ellers til at 
ved å sladde kvinnens ansikt, har man ikke identifisert henne for sine lesere og er dermed 
ikke konflikt med Vær Varsom-plakatens punkt 4.6, om hensyn overfor pårørende.  
 
 
Klagerens advokat sier seg enig i at pressen hadde en meget viktig rolle med informasjon og 
formidling av hva som hadde skjedd. «Allmennhetens behov for dette var stort og medienes 
informasjonsplikt viktig. Men nettopp i en prekær situasjon er respekten for 
enkeltmennesket og de familier som rammes direkte, viktig å ivareta. Vær Varsom-plakaten 
er ikke minst viktig å ha i ryggmargen når avgjørelser må tas raskt.» Klager mener det var 
unødvendig å vise det påklagede bildet for å illustrere skadeomfang og katastrofe. «Hun ble 
ved dette redusert til et objekt som dekker en viss prosent av et bilde – fratatt sitt liv og vilje 
av gjerningsmannen og sin verdighet gjennom bruken av bildet.» 
 
Det anføres videre at det at hennes nærmeste ikke så Stavanger Aftenblad dagen etter, ikke 
rettferdiggjør bruken av bildet, og at den dødes ektemann i første rekke er opptatt av er at 
andre ikke skal oppleve det samme.  
 
Det er i tilsvaret referert fra en politirapport om forholdet til pressefotografer på åstedet. Der 
heter det blant annet at «pressefotografene fikk beskjed om ikke å filme noen døde».  
 
 
Stavanger Aftenblad har ikke hatt ytterligere kommentarer. 
 
  


