
  

 
PFU-SAK 269/11 

 
KLAGER: 

 
Ruter v/ informasjonssjef Gry Isberg 

ADRESSE: Postboks 1030 Sentrum, 0104 Oslo 
TELEFON/TELEFAX: 46409304 
REDAKSJON: Digi.no 
PUBLISERINGSDATO 30. 09.2011 (kl. 12.01)  
STOFFOMRÅDE: Næringsliv/samferdsel 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Dekning for tittel, retting av feilaktige opplysninger 
REGISTRERT: 13.10.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 21.10.2011; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU: 23.02.2011 
FERDIGBEHANDLET: 23.02.2011 
BEHANDLINGSTID: 130 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON: Ikke brudd på god presseskikk 
HENVISNING VVPL.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG: 

 
Nettavisen digi.no publiserte fredag 30. september 2011 et oppslag med tittelen «Fritt 

fram for snikerne». Videre: 
 

«Tidenes oppgradering av kollektivsystemet i Oslo og Akershus. Denne helgen vil 
ikke kollektivtilbudet i hovedstaden ha et velfungerende billettsystem. Dermed kan 
Ruter (tidligere Oslo sporveier) i mange tilfeller heller ikke forvente at folk løser 
billett. 
 
digi.no vet at det internt er opplyst at det i perioden ikke gjennomføres 
billettkontroller. Dette ønsker ikke Ruter å gå ut med offentlig. 
 
OPPDATERT: - Det er ikke fritt frem for snikere, sier Ruter til digi.no. Se nederst i 
saken. 
 
Oslos utskjelte elektroniske reisesystem skal gjennom en krevende oppgradering. Alt 
billettutstyr skal programvareoppgraderes: Over 4.000 kortlesere, automater og annet 
salgsutstyr på stasjoner, om bord på trikk, bane, buss og båt i Oslo og Akershus.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Ruter. Selskapet mener artikkelens budskap, slik den kommer til uttrykk i 



2 
 

tittelen, måtte oppfattes som en oppfordring til sniking, at den bevisst feilinformerte 
befolkningen og at dette blant annet kunne medføre økonomisk tap for selskapet. 
Selskapet viser også til at det i den aktuelle perioden, til tross for 
oppgraderingsarbeidet, ville være fullt mulig for billettkontrollørene til å ilegge 
passasjerer uten plausibel forklaring for manglende billett en tilleggsavgift («bot»). 
Informasjonssjefen tok ved gjentagne anledninger kontakt med både journalist og 
redaktør i digi.no for å få rettet tittelen, men avisen tok ikke klagen til følge.  
 
Ruter viser til at avisen, selv om selskapet fikk anledning til samtidig imøtegåelse, «ikke 
respekterte selve formålet med tilsvarsretten (mener imøtegåelsesretten; sekr. anm.)» og 
at avisens «vinkling av saken allerede var lagt og konklusjoner var blitt trukket på feil 
grunnlag» da Ruter fikk anledning til å uttale seg. Følgelig er saken, etter Ruters 
mening, ubalansert fremstilt. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Digi.no viser til at Ruters billettsystem i lengre tid har «vært hjemsøkt av store 
operasjonelle problemer fra et svært tidlig stadium og (at) problemene har vedvart» 
 
Digi.no hevder at avisen i hele prosessen som førte frem til publisering av artikkelen, 
har hatt god kontakt med Ruter. Dessuten har avisen hatt «flere kilder» i Ruter som 
kunne bekrefte at det «ikke ville bli foretatt regulære billettkontroller i 
overgangshelgen».  Til selskapets tilfredshet ble det dessuten foretatt en endring i en 
setning i sakens brødtekst. På dette tidspunkt var «det var ingen ting i 
kommunikasjonen mellom (informasjonssjef) Isberg og redaksjonen som da skulle tilsi 
at tittelen var så graverende at de ville klage saken inn for pressens faglige utvalg», i 
følge digi.no. Gjentatte forsøk på å oppnå kontakt med Ruter i etterkant av klagen har, i 
følge avisen, ikke ført frem. 
 
Etter at «flere uavhengige kilder» i Ruter overfor digi.no hadde fastslått at 
billettkontrollene ville utebli, hadde avisen forelagt saken for informasjonssjefen som 
ifølge avisen ikke direkte ville avsanne opplysningene. Da hun senere ville endre sin 
versjon, lot avisen hennes uttalelse bli publisert med «tydelig henvisning». Digi.no 
holder fast på at tittelen er dekkende for det faktiske innholdet i artikkelen, at avisen har 
utført «en form for undersøkende journalistikk som det i høyeste grad er i 
allmennhetens interesse å forsvare», og at dette er gjort innen rammene av god 
presseskikk.  
 
 
Ruter mener digi.no har «oppfordret til lovbrudd».  Ifølge selskapet er det «et viktig 
prinsipp at et lovbrudd ikke blir mindre alvorlig selv om det foreligger en mulighet for 
ikke å bli oppdaget».  



3 
 

Digi.no stiller seg «helt uforstående» til dette, og fastholder dessuten at 
informasjonssjefen aldri har bestridt at det under de tekniske omleggingene i 
billettsystemet ikke kunne gjennomføres regulære kontroller. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 
 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
 
Klageren, transportselskapet Ruter, mener digi.no brøt god presseskikk da nettavisen i 
en artikkel hevdet at det er «Fritt fram for snikerne». Bakgrunnen var at man sto foran 
en helg med en vesentlig oppgradering av selskapets billettsystem. Ruter mener avisen 
ikke hadde dekning for tittelen og dessuten at påviste feil i avisens oppslag, ikke ble 
rettet på behørig vis. Slik fremstår saken ifølge klager som «en oppfordring til 
lovbrudd».   
 
Digi.no mener at tittelen er dekkende for sakens innhold og at Ruter aldri har bestridt at 
oppgraderingen ville kunne medføre at det ikke kunne bli utført ordinære 
billettkontroller. Dessuten viser avisen til at retten til samtidig imøtegåelse er godt 
ivaretatt, blant annet ved at det langt fremme i artikkelen i det innklagede oppslaget er 
tatt inn en kommentar fra Ruter med undertittelen: «OPPDATERT: - Det er ikke fritt 
frem for snikere, sier Ruter til digi.no. Se nederst i saken».  
 
 
Pressens Faglige Utvalg legger i utgangspunktet vekt på den betydelige offentlige 
interessen som billettsystemet i Oslos kollektivtransport er omfattet med, og at Ruter, 
slik  også selskapet selv erkjenner, som hovedansvarlig for dette må regne med 
pågående dekning av alle sider ved dette systemet. Dette omfatter også legitim bruk av 
anonyme kilder i en større skala enn om saken var av bagatellmessige dimensjoner, selv 
om disse kildene gir uttrykk for en annen fremstilling av de faktiske forholdene enn det 
som er selskapets offisielle policy. En forutsetning for slik kildebruk må imidlertid være 
at retten til samtidig imøtegåelse ivaretas. 
 
Klagens mest sentrale punkt er, tittelen ”Fritt frem for snikerne”. Den går langt i å 
antyde at Ruters passasjerer kan slippe unna uten å betale for seg. Det er helt forståelig 
at Ruter, som er sterkt opptatt av å få frem at det aldri ble gitt noe generelt billettamnesti 
på det aktuelle tidspunktet, reagerer på formuleringen. Fra en presseetisk synsvinkel må 
denne oppfatningen likevel veies mot avisens anledning til å spisse en sak for å skape 
oppmerksomhet rundt innholdet.  
 
Når det gjelder den faktiske ordlyden i tittelen, er det vanskelig å se at den oppfordrer 
til lovbrudd, slik Ruter hevder. ”Sniking” er i seg selv i utgangspunktet en forseelse, og 
det å hevde at det kan bli lettere å unndra seg betaling, fritar ikke snikeren for ansvar for 
å gjøre opp for seg. En påstand om at det blir enklere å begå et lovbrudd legitimerer 
selvsagt ikke lovbruddet.  
 
Normalt tillater pressetikken relativt vide rammer for spisset tittelbruk så lenge ingress 
og brødtekst gir en balansert fremstilling og er i samsvar med de faktiske forholdene. 
Det kan diskuteres hvorvidt formuleringen ”fritt fram for” er dekkende for situasjonen i 
forbindelse med oppgraderingen, men utvalget kan ikke se at ordbruken går utenfor 



5 
 

disse rammene. Det vektlegges også at digi.no har bestrebet seg på å holde en ryddig 
kontakt med Ruter, og slik har ivaretatt imøtegåelseskravet på en akseptabel måte. 
Følgelig oppstår det heller ikke noe behov for å drøfte klagerens påstand om at feil ikke 
er blitt rettet.   
 
 
Digi no har ikke brutt god presseskikk. 

 

 
 

 
 

 
 

 

 
 

 
 


