
 
 
 

PFU-SAK NR. 205/11 
 
KLAGER: 

 
International Trade Service AS (ITS) 

ADRESSE: Nytorvet 1, 4550 Farsund 
TELEFON/TELEFAX:  
PUBLIKASJON: TV 2 (nett) 
PUBLISERINGSDATO: 27.09.2011 
STOFFOMRÅDE: Forbrukerstoff 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Premissene, kildebruk og kontroll av opplysninger, saklighet og 

omtanke 
 

REGISTRERT: 29.09.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 10.10.2011 
BEHANDLES I PFU:  24.01.2012 
FERDIGBEHANDLET: 24.01.2012 
BEHANDLINGSTID: 115 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 publiserte 27. september 2011 en artikkel på nettstedet TV 2 hjelper deg med tittelen 
«Lokker med supertilbud – kan ikke bevise førprisen».  Ifølge ingressen har firmaet 
annonsert en kjøkkenmaskin til 1/6 av den opprinnelige prisen: «Problemet er bare at 
firmaet International Trade Service AS (ITS) ikke kan dokumentere at kjøkkenmaskinen 
som tilbys for 990 kr noensinne har hatt en førpris på 5890 kroner, slik de hevder i sitt 
’Ekstratilbud til leserne av Motor’». 
 
Av brødteksten går det frem at TV2 også tidligere har omtalt firmaet, og at firmaet også har 

 
«… vært i Forbrukerombudets søkelys siden 2007». 

 
Ifølge artikkelen har firmaet tidligere svart Forbrukerombudet at de skal endre førprisene: 

 
«Snart fire år senere har Nesbø tydeligvis ennå glemt å fjerne førprisene fra 

nettbutikken Nettpris.eu.» 
 
Videre går det frem at firmaet ikke ønsker å dokumentere førprisen til TV 2, og det siteres fra 
hans e-post: 

 



 
  Sak nr. 257/11 

2

 

«Vi kan dessverre ikke fremlegge dokumentasjon som viser at maskinene har 
kostet 5890 kroner; da dette er sensitiv informasjon med kundeopplysninger som 
vi ikke kan utlevere til TV 2 hjelper deg.» 

 
En fagdirektør i Forbrukerombudet uttaler dette: 

 
«- Hvis de fortsetter med sin villedende markedsføring vil vi se på saken igjen, og 
da kan sanksjoner bli aktuelt. Det kan dreie seg om forbudsvedtak med 
tvangsmulkt på noen hundre tusen kroner…» 

 
Firmaet får ifølge artikkelen nå ikke lenger annonsere spesielt til kundene i Motor og alt 
samarbeid mellom Egmont Hjemmet Mortensen (eier av Motor) og firmaet er stoppet. 
 
Avslutningsvis opplyses det at daglig leder i ITS ikke har ønsket å kommentere saken.  
 
 
KLAGEN: 
 
Klageren er det omtalte firmaet, som mener artikkelen bryter med god presseskikk på flere 
punkter.   
 
For det første viser klageren til at TV2 hjelper deg ikke er en organisasjon, men et program, 
og at han har fått henvendelse fra en organisasjon kalt Mastiff AS: ”Selskapet benytter seg av 
TV 2 hjelper som en ’skremsel’ for og få uttalelser og får bedriften til å føle en forpliktelse til 
samarbeid.” 
 
For det andre peker klageren på enkelte påstander i artikkelen som etter hans syn ikke er 
korrekte, eller ikke kan dokumenteres. To av formuleringene er ifølge klageren blitt endret 
etter påtrykk fra firmaet. 
 
Avslutningsvis føler klageren seg urettmessig kritisert: ”Vi blir hengt ut for at vi ikke vil 
utlevere kundelister/faktura kopi til Mastiff AS (tv2hjelperdeg.no) Vi ber om forståelse for at 
vi behandler kundeopplysninger som sensitiv informasjon.” 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser klagen og viser innledningsvis til at forholdet mellom produsenten Mastiff AS 
og TV 2 er godt avklart gjennom 17 års samarbeid og at programmet er velkjent. Kanalen 
presiserer: ”Redaksjonens medlemmer – og også programmet som sådant – presenterer seg 
alltid i tråd med de faktiske forholdene og absolutt i tråd med god presseskikk.” 
 
Kanalen stiller seg uforstående til at det skal ha vært tvil om hvem som henvendte seg til 
firmaet for kommentarer: ”Redaksjonsmedarbeideren presenterte seg både i den muntlige 
kontakt med selskapet og ved mailkorespondansen, som medarbeider i redaksjonen for 
programmet TV 2 hjelper deg… I emnefeltet står det ’Ang.spørsmål fra TV 2 hjelper deg’ og i 
reporters autosignatur står det ’Vennlig hilsen Lene Dreyer, Reporter TV 2 hjelper deg’.” 
 
De viser også til at klager selv har henvist til programmet i sitt svar på e-posten: ”I denne 
mailen viser altså Nesbø at han har forstått at avsender av den innledende henvendelsen er 
’TV 2 Hjelper deg’”. 



 
  Sak nr. 257/11 

3

 

 
Når det gjelder påstandene som klager viser til, bekrefter TV 2 at det ble gjort enkelte 
justeringer av noen formuleringer: ”TV 2 anser dette for å være mindre justeringer, og mener 
at man har behandlet dette i tråd med god presseskikk og de prinsipputtalelser som er gitt 
om dette.” 
 
For øvrig viser kanalen til at klager fikk god anledning til å gi tilsvar eller imøtegå 
påstandene: ”Daglig leder Nesbø hadde den således i hende og alle muligheter til å 
respondere, i hele 14 dager før publisering. Han kom aldri med noen tilbakemelding, verken 
på den opprinnelige overskriften, mellomtittelen eller kritikken/påstandene som 
fremkommer i artikkelen.” 
 
TV 2 understreker at justeringene ikke betyr at man anser å ha brutt god presseskikk: ”Når 
man lojalt gjengir det som uttales fra omtalte i prosessen og deretter gjør justeringer kort 
etter publisering på bakgrunn av at omtalte omsider tar kontakt, kan ikke dette bety at man 
handlet eller handler i strid med god presseskikk Tvert om har man handlet i tråd med god 
presseskikk her.” 
 
Til klagerens anførsel om at noen av påstandene er udokumentert, viser TV 2 til 
korrespondanse som kanalen har tilgang til mellom Forbrukerombudet og firmaet: ”Denne 
delen av dekningen er faktisk korrekt og TV 2 mener dekningen – hvor det som er 
fremkommet fra klageren også gjengis korrekt – er i tråd med god presseskikk. Kopiene av 
korrespondansen kan eventuelt fremlegges – om det skulle være ønskelig.” 
 
TV 2 stiller seg undrende til at dokumentasjon på førpris skal være sensitive 
kundeopplysninger og avviser at firmaet er uthengt: ”Artikkelen er ikke noen uthengning 
fordi klageren ’ikke vil utlevere kundelister/faktura kopi’ til Mastiff. Derimot pekes det på 
en form for markedsføring som Forbrukerombudet har reagert på flere ganger.” 
 
Avslutningsvis viser TV 2 til at det er gitt god mulighet for imøtegåelse av faktiske 
opplysninger, men understreker: ”Det er et poeng at debatt, kritikk og nyhetsformidling ikke 
må hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.” 
 
 
Klageren opprettholder sin klage og gjentar at han oppfattet at han fikk en henvendelse fra 
produksjonsselskapet, siden det ikke var noen logo eller organisasjonsnummer tilhørende 
TV2 i henvendelsen: ”Det burde være klart at dersom slike henvendelser kom fra TV 2 AS så 
bør de legitimere seg med arbeidsgivers LOGO, org.nr. og e-postadresse og ikke en 
samarbeidspartner sin adresse.” 
 
Videre viser klageren til at han ikke har noen plikt til å besvare en henvendelse.  
 
Dessuten presiserer klageren at det ikke stemmer at det har vært flere brudd på 
markedsføringsloven: ”Det som er tilfelle er at vi har hatt kontakt med forbrukerombudet 
hvor vi har hatt forskjellige oppfatninger av ord og uttrykk. Det er ikke ensbetydende med å 
bryte markedsføringsloven å ha en dialog med forbrukerombudet.” 
 
 
TV 2 påpeker at det ikke er noe som tyder på at klageren ikke visste at det var TV 2 han 
hadde kontakt med.  Kanalen viser spesielt til at klageren ble bedt om å komme med et 
tilsvar på en nettartikkel.  



 
  Sak nr. 257/11 

4

 

 
Videre understreker kanalen at klagerens manglende tilbakemelding ”ikke betyr at TV 2 
hjelper deg ikke kan eller skal publisere saken”.  
 
Deretter avviser TV 2 at det har blitt framsatt påstand om flere brudd på 
markedsføringsloven. For øvrig gjentar kanalen at den anser sakens fakta som korrekt 
presentert.  


