
1 
  Sak 237/11 

 
PFU-SAK. 237/11 

 
KLAGER: 

 
Advokat Carl Bore p.v.a Respublika 

ADRESSE: Adokatfirmaet Dalan DA MNA, Pb. 1214 Vika, 0110 OSLO 
TELEFON/TELEFAX: 23308600/23308601 
REDAKSJON: Aftenposten 
PUBLISERINGDATO.: 05., 07 og 10.06.2011 
STOFFOMRÅDE: Medier/ politikk 
GENRE: Nyhetsartikler 
SØKERSTIKKORD: Dekning for tittel, retting av feilaktige opplysninger, 

samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 13.10.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 31.01.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU: 27.03.2012 
FERDIGBEHANDLET: 27.03.2012 
BEHANDLINGSTID: 130 dager 
KLAGEGRUPPE: Mediebedrift (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON: Brudd på god presseskikk 
HENVISNING VVPL.: 3.2., 4.14. 
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG: 
 
Aftenposten publiserte fra søndag 5. til fredag 10. juni 2011 fem oppslag om den litauiske 
riksavisen Respublika og avisens sjefredaktør Vitas Tomkus. Oppslagene var basert på 
amerikanske ambassadedokumenter (skrevet av ambassadens navngitte nestleder) som er lekket 
til Wikileaks og som Aftenposten hadde fått tilgang til. Innholdet i nyhetsartiklene går i korte 
trekk ut på at journalister og redaktør i Respublika er “til salgs”, og at avisen hadde forsøkt å 
presse en medisinalprodusent til å betale 400.000 dollar som gjenytelse for å produsere en 
svertekampanje mot produsentens konkurrenter. Til amerikanerne hevder et medlem av 
Litauens arbeiderparti (ifølge Wikileaks-dokumentet) at det vil koste ham 10.000 dollar å få en 
positiv artikkel på trykk i den ledende avisen Lietuvos Rytas. En annen kilde til Aftenpostens 
opplysninger om den generelle svikten i litauisk presseetikk (en navngitt og avbildet 
”mangeårog journalist”) sier til avisen at landet ”var inne på en god vei, men nå er tilbakeslaget 
totalt”.   
 
Respublika blir også, i et av oppslagene i Aftenposten, av Schibsted betraktet som en presseetisk 
”versting” da mediekonsernet for rundt ti år siden undersøkte muligheten for å kjøpe avisen.  
 
Ved at opplysningene i Aftenpostens oppslag ble spredt til en rekke medier i Litauen, skal de  
ifølge klager ha påført Respublika ”internasjonal omdømmeskade”. 
 
I et oppslag 7. juni er hovedinnholdet en kommentar fra Justas Tomkus, sønn av Respublikas 
redaktør og en av eierne av Respublika. Oppslaget har tittelen: ”Kaller påstander om 



2 
  Sak 237/11 

korrupsjon skitten PR”. I oppslaget går det frem at Aftenposten i flere dager har forsøkt å få tak 
i redaktøren for å få en kommentar til korrupsjonsbeskyldningene. Justas Tomkus forklarer 
farens utilgjengelighet med at han er på ferie i fjorten dager uten å ha med seg telefon. 
Aftenposten beskriver også sitt forsøk på å få tak i redaktøren i avisen, der en kvinne på hans 
forværelse ”etter flere timers runddans på sentralbordet” kunne opplyse at redaktøren var 
opptatt og at ”ansvarshavende redaktør” heller ikke kunne svare på spørsmål.  
 
I en artikkel i Aftenposten 10. juni tilbakeviser redaktør Vitas Tomkus påstandene i Wikileaks-
dokumentet. Det blir også varslet søksmål mot Aftenposten. I nyhetsartikkelen beklager 
nyhetsredaktøren i Aftenposten at Tomkus (av utilgjengelighetsårsaker) ikke fikk komme til 
orde i den første artikkelen (5. juli). Tomkus hevder på sin side at Aftenposten driver en 
svertekampanje mot Respublika etter at Schibsted ikke ”klarte å kjøpe opp” avisen og at det 
norske mediekonsernet i ettertid har tilbudt Tomkus’ journalister ”dobbel og tredobbel lønn” for 
å jobbe for en konkurrerende avis. Nyhetsredaktøren (som leseren må anta uttaler seg på vegne 
av Schibsted) kaller disse opplysningene ”fri fantasi” og betegner påstandene fra Tomkus som 
absurde. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Respublika via norsk advokat. Avisen mente en rekke oppslag måtte betraktes som 
grove og omdømmeskadelige beskyldninger, som for eksempel: “Journalister og redaktører som 
selger positive omtale og tar betalt for å droppe kritikk er et stort problem i mange land. I 
Litauen har presseetikken stupt etter finanskrisen, og korrupsjonen florerer”, “Journalister er til 
salgs”, “I store deler av verden er det frie ordet til salgs. Litauen … er blant landene der 
journalister og redaktører villig lar seg kjøpe” og “korrupte medier kan brukes til å gi bedrifter 
eller maktpersoner god PR, eller hindre kritisk gransking. Eller til å plassere drittpakker mot 
fienden”. Gjennom en historie om at Respublikas redaktør angivelig skal ha forsøkt å plante en 
”drittpakke” mot legemiddelfirmaet Pfizers konkurrenter ved å ta seg godt betalt av selskapet, 
mener klager at all omtale av den generelle presseetiske situasjonen i Litauen dermed klebes til 
avisen. Klager mener ”en vanlig avisleser” vil måtte forstå innholdet i Aftenpostens oppslag slik 
de er sammenfattet i elleve punkter (merket A – K). Hovedinnholdet i punktene dreier seg om 
alvorlige korrupsjonsanklager basert på til dels fabrikkerte påstander. Klager mener 
Aftenposten har brutt punkt 3.2 i Vær varsom-plakaten, ved ”i praksis utelukkende” å ha basert 
sine opplysninger på Wikileaks-informasjon og at disse opplysningene ikke er mulig å få 
verfisert ”i nødvendig utstrekning” fra andre kilder. Videre mener klager Aftenposten har brutt 
kravet til samtidig imøtegåelse slik det utformet i VVP pkt. 4.14, og at avisen, gjennom en 
overskrift i avisen (”Schibsted vurderte versting i Litauen”), har gått for langt i forhold til kravet 
formulert i VVP pkt. 4.4. Til sist mener klager at sjefredaktøren heller ikke burde vært 
identifisert (VVP, pkt. 4.7).  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Aftenposten utdyper i tilsvarsrunden relevansen og kompetansen ved de kilder som den har 
benyttet i oppslagene i tillegg til Wikileaks-dokumentene. Det vises også til at artiklene om 
pressen i Litauen (og andre land) er lagt ut på nett der publikum blant annet har anledning til å 



3 
  Sak 237/11 

lese ambassadedokumentet in extenso. Når først Aftenposten har fått tilgang til disse 
dokumentene, mener avisen ”det er en forpliktelse” å omtale dem. Det vises for øvrig til at 
amerikanske myndigheter av prinsipp ikke kommenterer lekkasjene, men at det ikke har vært 
reist tvil om at Wikileaks-dokumentene er ekte. Aftenposten mener opplysningene i 
dokumentene tar opp vesentlige spørsmål av offentlig interesse og som det er pressens oppgave 
(ihht VVP pkt. 1.4) å belyse. Til spørsmålet om samtidig imøtegåelse erkjenner og beklager 
Aftenposten at redaktør Tomkus ikke fikk komme til orde i det første oppslaget. Det hevdes 
derimot at avisen forgjeves hadde arbeidet i flere dager med å få tak i ham. Når det gjelder 
”versting-påstanden”, mener Aftenposten at dette ikke nødvendigvis betyr at Respublika er den 
aller verste avisen i Litauen. Dessuten mener Aftenposten at det er dekning for de opplysninger 
som kommer frem i oppslagene – og viser dessuten til ”andre rapporter” som ikke er nevnt i 
artikkelen. Til identifiseringspunktet i klagen svarer Aftenposten at det foreligger et ”berettiget 
informasjonsbehov” i.h.t bestemmelsen i VVP. 
 
 
Klager bestrider i tilsvarsrunden Aftenpostens påstand om at den omtalte journalistkilden ikke 
har uttalt seg negativt om Republika, men kun om tilstanden i litauisk presse generelt. Det 
legges også frem et dokument der det omtalte medisinalfirmaet motsetter seg påstandene som 
er omtalt i Wikileaks-dokumentet og slik de senere er omtalt av Aftenposten. Til punktet om 
samtidig imøtegåelse bestrides Aftenpostens opplysninger. Ifølge klager mottok ikke 
Respublika noen henvendelse fra Aftenposten før etter at den første artikkelen hadde stått på 
trykk. Klager mener heller ikke det er grunnlag for å hevde at Republika er ”en versting”, ikke 
en gang blant de verste mediene i Litauen.  
 
 
Aftenposten gjentar at man har beklaget at redaktør Tomkus ikke fikk mulighet til samtidig 
imøtegåelse, men at avisen var av den oppfatning at redaktøren aldri kommenterer slike 
forhold. Det vises ellers til at hans sønn fikk gitt kommentarer i et stor oppslag noen dager 
senere. Avisen viser videre til Vær Varsom-plakatens punkt 1.2, der det heter: «Det er pressens 
plikt å sette søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle», og mener dette også må 
gjelde internasjonalt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 
  Sak 237/11 

 
PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
 
Klagen gjelder en serie artikler publisert i Aftenposten i juni 2011 der det fremmes påståtte 
omdømmeskadelige påstander om den litauiske avisen Respublika og avisens redaktør. 
Påstandene er i det alt vesentlige bygget på et amerikansk ambassadedokument som 
Aftenposten, gjennom Wikileaks, har fått tilgang til. Dokumentet er i sin helhet publisert på 
Aftenpostens hjemmeside. I oppslagene blir det hevdet at den litauiske avisens journalister og 
redaktører er ”til salgs”, blant annet eksemplifisert ved en historie om et amerikansk 
medisinalfirma som angivelig, av Respublika, skal ha blitt tilbudt en positiv artikkel (og sverting 
av konkurrentene) for 400.000 dollar. Klager mener ellers Aftenposten har utvist dårlig 
kildekritikk, har brukt overskrifter det ikke er dekning for, og uten berettiget informasjonsbehov 
identifisert redaktøren av Respublika. 
 
Aftenposten har beklaget at Respublikas redaktør ikke selv fikk anledning til å ta til orde mot 
påstandene før fem dager etter publisering. Det vises til (udokumenterte) påstander om at det 
ble gjort anstrengelser for å få tak i ham uten at dette førte frem, samt at man gjennom kontakter 
i Litauen dessuten hadde fått vite at redaktøren aldri kommenterte saker om Respublika i andre 
medier enn i sitt eget. Aftenposten viser for øvrig til at en annen person i avisens ledelse fikk 
anledning til å uttale seg i et oppslag to dager etter at de første påstandene var fremført. Bortsett 
fra punktet om samtidig imøtegåelse, avviser Aftenposten klagen og viser til at Wikileaks-
dokumentene er av stor offentlig interesse som avisen har en forpliktelse til å offentliggjøre.  
 
 
Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis peke på at Wikileaks-dokumentene generelt er av 
stor offentlig interesse, og at det ikke har vært reist avgjørende tvil om at dokumentene er ekte. 
Samtidig er det et akseptert presseetisk prinsipp at selv injurierende påstander bør kunne 
formidles uten fullgod kildedekning dersom det omtalte forholdet er av stor offentlig interesse. 
Utvalget presiserer dermed at det kan oppstå situasjoner der Wikileaks-dokumenter kan være så 
viktige å få formidlet at enkelte av punktene i Vær Varsom-plakaten får svekket betydning.  
 
I det påklagede tilfellet baserer dokumentene seg stort sett på samtaler mellom amerikansk 
ambassadepersonell og deres kilder, og de vurderingene som er gjort av ambassaden på 
bakgrunn av disse samtalene. Derfor er det et presseetisk krav at dokumentene underlegges en 
særlig kildekritisk vurdering før de publiseres. I tråd med dette er også kravet til samtidig 
imøtegåelse av omdømmekrenkende påstander spesielt relevant. I saker der det publiserende 
mediet kan synes å ha, om enn perifer, egeninteresse av publiseringen, forsterkes disse kravene.   
 
Utvalget vil anføre at forholdet mellom Aftenposten, dens eier Schibsted og mediesituasjonen i 
Litauen er av en slik karakter at avisen, i denne saken, burde vært mer nøye med å overholde de 
kildekritiske bestemmelsene i Vær Varsom-plakaten. Det vises til Vær Varsom-plakatens punkt 
3.2., der det blant annet heter: «Vær kritisk i valg av kilder, og sørg for at opplysninger som gis 
er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder.»  
 
Når det gjelder kravet til samtidig imøtegåelse, slår Vær Varsom-plakaten fast at det ikke skal 
være mulig å forhindre en offentlig debatt om kritikkverdige forhold gjennom å unndra seg 
tilgjengelighet. Der slike situasjoner oppstår, stilles det imidlertid betydelige krav til 



5 
  Sak 237/11 

dokumentasjon fra mediets side når det gjelder bestrebelser på å få den krenkede part i tale. Slik 
dokumentasjon synes ikke å foreligge i dette tilfellet. I den innklagede artikkelen har 
Aftenposten erkjent at imøtegåelseskravet burde blitt ivaretatt på en bedre måte. Utvalget er 
enig i denne vurderingen. Aftenposten burde bestrebet seg ytterligere på å innhente uttalelser 
fra Respublikas redaktør og synliggjort sine forsøk i artikkelen. Det vises her til Vær Varsom-
plakatens punkt 4.14, der det blant annet heter: «De som utsettes for sterke beskyldninger skal 
så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger.» 
 
 
 
Aftenposten har brutt god presseskikk. 
 
 

Oslo, 27. mars 2012 
  

Line Boer Norrevik,  
Håkon Borud, Hege Holm, Stig Inge Bjørnebye,  

Georg Apenes, Camilla Serck-Hanssen 
 
 


