
 

 

 

PFU-SAK NR. 224/11 

 
KLAGER: 

 
YPFDJ (Young People’s Front for Democracy and Justice) 

ADRESSE: Karl Johans gate 4, 0154 OSLO 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: NRK  
PUBLISERINGSDATO: 10.05.2011 
STOFFOMRÅDE: Politikk, utenrikspolitikk 
GENRE: Nyhetsinnslag, nettartikler 
SØKERSTIKKORD: Bilder brukt i annen sammenheng, kildekritikk, journalistisk 

atferd 
REGISTRERT: 07.09. 2011 
BEHANDLET I SEKR.: 14.09.2011; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  27.03.2012 
FERDIGBEHANDLET: 27.03.2012 
BEHANDLINGSTID: 200 dager 
KLAGEGRUPPE: (Ungdoms)organisasjon  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: I alt 13 vedlegg, bl.a. CD’er med innklagede NRK-innslag, 

henvisning til artikler på nrk.no, egenprodusert video av 
åpningsseremoni fra den omtalte konferansen, strategiplan for 
YPFDJ, rapporter og diverse bilder. 

 
SAMMENDRAG:  
 
NRK Dagsrevyen brakte onsdag 11. mai 2011 tre nyhetsinnslag, hhv Dagsrevyen 19 (innslag 
1), Dagsrevyen 21 (innslag 2) og Kveldsnytt 23 (innslag 3), samt to artikler på nrk.no samme 
dato. Hovedinnholdet i innslagene var at YPFDJ (Young People’s Front for Democracy and 
Justice), ifølge NRK er ”Eritrea-regimets ungdomsparti”, i påsken hadde arrangert en 
europeisk konferanse med 600 deltakere på et hotell på Gardermoen, til dels finansiert av 
norske tippemidler (via den såkalte Grasrotandelen) og direkte støtte (kr. 400.000) fra Barne-, 
ungdoms- og familiedirektoratet (BUFDIR) gjennom EU’s støtteordning for 
ungdomsorganisasjoner.  
 
I innslag 1 blir den norske finansieringen av konferansen omtalt. Det blir fastlått at 
konferansen ble arrangert ”i hemmelighet”, det blir vist bilder fra åpningsseremonien der en 
gruppe mennesker (og en enkeltperson) opptrer med kopier av våpen. En norsk Eritrea-
ekspert hevder at regimet i landet er et brutalt militærdiktatur . Han og et medlem av 
regimets opposisjonsbevegelse (bosatt i Norge) reagerer på støtten fra norske myndigheter. 
Styrelederen i Osloavdelingen til YPFDJ sier ungdomspartiet er uavhengig av regimet i 
Eritrea. NRK fastslår derimot (med henvisning til ikke-identifiserte eksperter ”som ikke er i 
tvil om”) at  ungdomsorganisasjonen er underlagt regimet. En Høyrerepresentant på 
Stortinget er kritiske til at det er bevilget penger til konferansen over Grasrotandelen, en 
statssekretær i Kulturdepartementet sier departementet ikke vil ”gripe inn” i saken. 



 
  Sak nr. 224/11 

2 

 
I innslag 2 sier en seksjonssjef i BUFDIR at  konferansen ”åpenbart ikke skulle vært støttet”, 
og uttrykker glede over at NRK har avdekket forholdet. BUFDIR vil engasjere jurister for å få 
pengene tilbake og vil advare EU-kommisjonen mot å gi videre støtte til ungdommene. 
Styrelederen i Osloavdelingen til YPFDJ utdyper sin påstand om at Eritrea-regimet ikke har 
koordinerende myndighet over ungdomsorganisasjonen.  
 
I innslag 3 reagerer Høyres leder på den finansielle støtten til konferansen, og hevder at 
”norsk venstresides tidligere støtte til regimet (i Eritrea) bør være en lærepenge”. 
 
Internett-oppslagene er i hovedsak et ekstrakt av Dagsrevyens innslag.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er ungdomsorganisasjonen YPFDJ i Oslo ved styrelederen, som i en omfattende 
dokumentasjon mener å ha belegg for at NRK brøt god presseskikk ved:  
 
- bruk av bilder i feil sammenheng ved å klippe inn et utdrag fra et teaterstykke der det blir 
opptrådt med våpenkopier og fremstille dette som at ettpartistaten Eritrea ble hyllet ”med 
lekevåpen”. 
 
- at det var feil å hevde at konferansen ble organisert ”i hemmelighet” 
 
- at Dagsrevyen brakte feil opplysninger ved å hevde at YPFDJ (Oslo) er Eritrea-regimets 
ungdomsparti. 
 
- at Eritrea-eksperten som NRK intervjuet, ikke er upartisk og ikke har kompetanse til å 
uttale seg gjennom bl.a. å sammenlikne regimet i Eritrea med ”et islamistisk parti eller en 
nynazistisk bevegelse” 
 
- at konferansen som hadde ”Bærekraftig utvikling” som hovedtema ble feilaktig fremstilt i 
NRKs innslag (sviktende saklighet og omtanke) 
 
- at personer som ikke kjenner YPFDJ ”fikk enormt med sendetid” i Dagsrevyen for å 
fremsette sine påstander 
 
- at NRK’reporter hadde opptrådt ikke-objektivt, ”trakasserende og ubehagelig” i 
intervjusituasjonen og blant annet utnyttet manglende erfaring i forhold til mediene på en 
(for organisasjonen) ”på en negativ måte” 
 
Som følge av oppslagene i Dagsrevyen har organisasjonen merket at organisasjonens 
omdømme er betydelig svekket og at oppslagene blant annet har ført til at ”det gode 
forholdet” til  ”Aktiv Ungdom” (via BUFDIR) ”er ødelagt”. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG ORDNING:  
 
Partene har hatt kontakt i et forsøk på å komme fram til en minnelig ordning, uten at dette 
har ført frem. 
 



 
  Sak nr. 224/11 

3 

 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK viser innledningsvis i sitt tilsvar til at man det siste året i en rekke reportasjer har 
publisert kritiske innslag om situasjonen i Eritrea og at det er mange kilder (blant andre 
Human Rights Watch og Amnesty International) til at landets regime er et diktatur som 
grovt tilsidesetter menneskerettighetene. NRK har også brukt Landinfo.no, 
utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon, som kilde til hvordan Eritreas 
ambassader og interessekontorer i Europa opererer, og mener å kunne dokumentere at 
landet utøver press på mennesker som har flyktet fra regimet.  
 
NRK viser til at bildene fra det omtalte teaterstykket er fra et annet arrangement enn 
Gardermoen-konferansen, men at det samme stykket ble vist også der. Dette må, ifølge 
kringkastingen, betraktes som relevant og legitim bruk av illustrasjonsmateriale, og følgelig 
er det heller ingen grunn til å rette opp informasjonen som feilaktig. NRK har lagt ved bred 
dokumentasjon for kildegrunnlaget til å betrakte konferansen som ”hemmelig”, blant annet 
fikk heller ikke BUFDIR vite sted for konferansen. For øvrig viser NRK til at leder for YPFDJ 
fikk anledning til samtidig imøtegåelse på dette punktet.  
 
NRK har også lagt ved dokumentasjon som bakgrunn for å hevde at YPFDJ Oslo er del av 
ungdomspartiet til PFDJ i Eritrea. Blant de mange kildene til disse opplysningene er en 
professor ved Senter for menneskerettigheter ved UiO, med Afrika og særlig Afrikas Horn 
som spesialområde, samt en tysk Eritrea-ekspert som av frykt for å bli nektet 
innreisetillatelse til Eritrea, har valgt å uttale seg anonymt. Norsk UD har også omtalt YPFDJ 
som ungdomspartiet til PDFJ i Eritrea. De to opposisjonspolitikerne som NRK har intervjuet, 
betraktes som personer med stor respekt i det mest synlige opposisjonsmiljøet i Norge. En av 
dem har måttet flykte fra Eritrea og er innvilget politisk asyl her i landet. NRK avviser 
påstandene om trakasserende oppførsel fra journalisten som sto bak de omtalte innslagene. 
Det blir også vist til at Dagsrevyen på vanlig måte sommeren 2011 dekket en demonstrasjon 
mot NRKs dekning av regimet i Eritrea, og det slås fast at det tilhører NRKs journalistiske 
oppdrag å sette søkelys på hvordan offentlige midler blir brukt. 
 
 
YPFDJ presiserer i sin kommentar til NRKs tilsvar at klagen dreier seg om 
nyhetsreportasjene fra den aktuelle konferansen på Gardermoen, ikke NRKs generelle 
dekning av Eritrea. Til påstanden om hyllest av regimet ”med bruk av lekevåpen” fastholder 
organisasjonen at påstanden er en fordreining av det som faktisk fant sted – en 
teaterfremføring av faktiske hendelser under det eritreiske folkets frigjøringskamp.  
 
Klageren mener at NRK ved sin påstand ”stigmatiserer en minoritetsgruppe i Norge som 
prøver å lære om en del av sin historie. Organisasjonen mener dessuten at NRK har hevdet 
at konferansen var hemmelig, mens det i virkeligheten var konferansestedet som var 
hemmelig. Det blir hevdet at NRK med enkelthet kunne fått vite hvor konferansen kunne 
holdes ved å ringe til ungdomsforeningen. I kommentaren blir NRKs påstand om at YFPDJ 
er ungdomsorganisasjonben til PDFJ i Eritrea, fortsatt imøtegått. YPFDJ fastholder kritikken 
mot den omtale Eritrea-eksperten, men presiserer at den ikke er rettet mot hans 
kvalifikasjoner, men mot hans ensidighet (”fremstår mer som en aktivist enn som en objektiv 
professor”). YPFDJ gjentar at organisasjonen har liten erfaring med medier og at et par av 
dets representanter var ”i sjokk og i en uvant situasjon” i møtet med NRKs journalister.  
 



 
  Sak nr. 224/11 

4 

 
NRK gjentar i sitt oppfølgende tilsvar påstanden om av YFPDJ er ungdomspartiet til PFDJ. 
Det vises også til at organisasjonen de facto har innrømmet det omtalte hemmeligholdet, om 
enn med en annen begrunnelse enn Dagsrevyen. NRK viser for øvrig til at det var lite som 
tydet på at YPFDJs representanter var i ”i sjokk” da de ble intervjuet. Tvert imot ble de 
oppfattet som ”svært profesjonelle”. NRK viser i den sammenhengen blant annet til at en av 
de to representantene fra YFPDJ tidligere er blitt intervjuet av Dagsrevyen, om enn i en 
annen rolle enn som representanter for den omtale ungdomsorganisasjonen. 
 
 
 
Klageren gjentar i en ytterligere kommentar anførselen om at YPFDJ ikke er kontrollert eller 
finansiert av PDFJ. YPFDJ har merket seg at NRK ”endelig” har bekreftet at våpenbildene 
som ble vist er fra et teaterstykke, men at NRK burde ha gjort oppmerksom på dette i 
reportasjene. Dermed mener YPFDJ at NRK har brutt VVP pkt. 4.10 om bruk av bilder i en 
annen sammenheng enn den opprinnelige. Det fastholdes samtidig at selve konferansen ikke 
var ”hemmelig”, bare konferansestedet, og det legges til at det bare var etter at YFPDJ hadde 
levert sin klage, at NRK ”spesifiserte” hva kringkastingen la i ordbruken. Det påpekes at det 
var sikkerhetsaspektet som var bakgrunnen for å holde stedet hemmelig for blant annet 
pressen, og at NRK på direkte henvendelse kunne fått adgang til denne informasjonen.  
 
For øvrig vises det til et tilfelle av at NRK, i henhold til klager, tidligere, i to innslag, har 
rapportert svært ensidig om situasjonen i Eritrea og at Norsk – Eritreisk komité for fred og 
utvikling i en pressemelding (11. mars 2010) har reagert på disse. Dette førte til et møte med 
NRK der YPFDJ blant annet klargjorde organisasjonens mål, formål og arbeidsmetode. 
YPFDJ gjentar også kritikken mot at NRK har brukt begrepet ”utsending”  om dem som var 
til stede på konferansen i stedet for det mer nøytrale ”deltaker” og mener den feilaktige 
ordbruken ikke kan bagatelliseres slik NRK har gjort.  YPFDJ mener også det er underlig at 
NRK forsøker å fraskrive seg et ansvar for de negative konsekvenser som reportasjene har 
for organisasjonens forhold til BUFDIR ”og eventuelt andre forhold”. Det understrekes for 
øvrig at organisasjonen ikke bedriver noen form for overvåkning av norsk-eritreere og at 
NRK’s påstand om dette ”kan sette en rekke individer i fare”. 
 
 
NRK henviser i sin siste kommentar til BUFDIRs formelle henvendelse til YPFDJ Oslo om 
tilbakebetaling av kr. 350.000 kroner som opprinnelig var gitt i støtte til konferansen på 
Gardermoen. Kravet er fremmet som følge av NRKs reportasjer. NRJ henviser også til en tale 
som Eritreas president holdt under en ungdomskonferanse i Eritrea, og som NRK mener 
dokumenterer tilknytningen mellom YPFDJ og regimet. For øvrig henvises det til at NRK 
aldri har hevdet (eller ”bekreftet”) at YPFDJ Oslo er kontrollert eller finansiert av regimet i 
Eritrea, men utelukkende at organisasjonen må betraktes som ungdomspartiet til PDFJ. NRK 
viser til at de bilder som er brukt fra teaterstykket er fra konferansen som var tema for NRKs 
reportasjer, og avviser således noe brudd på bestemmelsene om bruk av bilder i en annen 
sammenheng enn den opprinnelige. NRK presiserer for øvrig at den aldri har hevdet at 
YPFDJ noen gang har kartlagt eriteisk opposisjon i Norge, bare at det er regimet i Eritrea som 
har stått for en slik kartlegging. NRK legger også til at reportasjens formulering "I all 
hemmelighet holdt ungdomspartiet til et av verdens verste regimer møte i Norge i påsken. 
Disse bildene viser de 600 utsendingene - samlet på et hotell ved Gardermoen. Med 
lekevåpen hylles ettpartistaten Eritrea" ble avspilt for klager før det ble gitt anledning til å 
avgi kommentar. Denne kommentaren ble så redigert inn i innslaget.  
 



 
  Sak nr. 224/11 

5 

SEKRETARIATETS FORSLAG TIL UTTALELSE:  
 
Klagen gjelder tre innslag i NRK Dagsrevyen og Kveldsnytt vedrørende en eritreisk  
ungdomskonferanse holdt på Gardermoen for europeisk diasporaungdom. To artikler 
publisert på nrk.no er også innklaget. Hovedpoenget i innslagene var at organisasjonen 
YPFDJ, som sto bak konferansen, hadde fått økonomisk støtte fra Norsk Tipping 
(Grasrotandelen) og fra Barne- og familiedirektoratet. NRK innhentet kritiske kommentarer 
til denne støtten fra norsk ekspertise og fra det eritreiske opposisjonsmiljøet i Norge, Det ble 
vist til at YPFDJ er ungdomspartiet til det eritreiske regjeringsbærende partiet PDFJ som 
representerer et av verdens mest undertrykkende diktaturer. Opplysningene om 
pengestøtten som fremlagt i Dagsrevyen, fikk norske Høyre-politikere til å reagere negativt, 
og førte til at direktoratet senere formelt har henvendt seg til YPFDJ for å få tilbakebetalt kr. 
350.000.  
 
YPFDJ hevder i en omfattende klage at Dagsrevyen på en rekke punkter brøt god 
presseskikk ved blant annet å overdrive tilknytningen mellom ungdomsbevegelsen og PDFJ 
i Eritrea, ved å påstå at konferansen ble holdt hemmelig og ved å fremsette en påstand om at 
det eritreiske diktaturregimet ble hyllet gjennom fremføringen av et teaterstykke der det ble 
viftet med lekevåpen. Det blir også klaget på at NRKs kilder ikke fremførte sin kritikk på en 
balansert måte, blant annet gjennom en ordbruk som gir feil assosiasjoner i forhold til de 
faktiske forholdene. Klagen omfatter dessuten en påstand om trakasserende og ubehagelig 
oppførsel fra NRKs journalist. 
 
NRK tilbakeviser påstandene punktvis, viser til at YPFDJ ble gitt rikelig anledning til 
samtidig imøtegåelse av kritikken som ble reist mot dem, og poengterer at det tilhører NRKs 
journalistiske oppdrag å sette et kritisk søkelys på bruk av offentlige midler. 
 
 


