
 
 
 

PFU-SAK NR. 209/11 (A, B) 
 
KLAGER: 

 
A: Bent Luther, Postboks 1059 Bragernes, 3001 Drammen 
B: - Adv. Endre S. Refsdal pva klient, Advokatfirma Stabell & co, 
Postboks 599, Sentrum, 0106 Oslo Oslo 

  
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Dagbladet  
PUBLISERINGSDATO: 23.07.11 -14.09.11: 36 forsider, enkeltsaker: 17.08.11 og 23.08.11  
STOFFOMRÅDE: Terror 
GENRE: Forsider/Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Hensynet til ofre og pårørende, bildebruk, saklighet og omtanke 
REGISTRERT: 25.08.2011 (klage A) 

16.09.2011 (klage B) 
BEHANDLET I SEKR.: 26.08.2011 (klage A 

20.09.2011 (klage B) 
BEHANDLES I PFU: 15.12.2011 
FERDIGBEHANDLET: 15.12.2011 
BEHANDLINGSTID: 110 dager (klager A), 89 dager (klager B) 
KLAGEGRUPPE:  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Delvis parallellklage mot VG, sak 200C/11. 
 
SAMMENDRAG:  
 
Dagbladet hadde i perioden lørdag 23. juli til onsdag 14. september trettiseks (36) forsider, 
av femtifire (54) mulige, med bilde av Anders Behring Breivik. På tjuesju (27) av forsidene 
var Anders Behring Breivik hovedoppslaget/hovedbildet og på de ni (9) andre var bildet av 
ham underordnet/undersak (se vedlegg av alle forsidene).  
 
Onsdag 17. august hadde Dagbladet en forside med Anders Behring Breivik iført eget 
«gallaantrekk». Bildet var hentet fra hans mye omtalte manifest og følgelig et bilde han selv 
hadde regi på. Tittelen var «Morderen krever SNIPPKJOLE i retten» og undertittelen 
«Bistandsadvokater RASER». Bildetekst: «ANTREKK: Slik ønsker Anders Behring Breivik 
å framstå i retten.» Inne i avisen handlet artikkelen om Breiviks krav om å få gå i egen dress, 
såkalte «gallaantrekket», under fengslingsmøtet. 
 
 
Tirsdag 23. august publiserte Dagbladet en sak om Breivik som omhandlet hans kontakt 
med en kjendis. Stikktittel: «RYSTENDE MØTE MED MASSEMORDEREN» og 
hovedtittel: «SKRØT til kjendiser».  Forsiden var illustrert med et bilde av ham og sitatene: 
«”Om ett år er jeg tre ganger mer kjent enn deg” fra ANDERS BEHRING BREIVIK» og 
«”Jeg fikk frysninger på ryggen” fra SUPERKJENDIS». Inne i avisen var tittelen «”Om ett 



 
  Sak nr. 209/11 

2

år er jeg tre ganger MER KJENT ENN DEG”» og undertittelen «Breivik skrøt til A-kjendis 
på bar».  
 
Ingressen: 
 

«På byen kontaktet Anders Behring Breivik kjendiser og kulturelite. Da han 
tidligere i år ble kastet ut av utestedet Palace Grill i Oslo, varslet massemorderen at 
noe var i gjære» 

 
Samme artikkel ble publisert på nett og var illustrert med et bilde fra utestedet Skaugum. 
Bildetekst: 
 

«FORFERDET: Til en norsk A-kjendis skrøt Anders Behring Breivik om at han om 
ett år seinere ville være svært kjent. Kjendisen ante ikke hva Breivik mente - før 
bildene av Breivik ble lekket i pressen.» 

 
Av brødteksten går det frem at foruten A-kjendisen, hadde også Anders Behring Breivik tatt 
kontakt med en tidligere stand-up-komiker og en modell. Under mellomtittelen «Playboy-
modell» sto det: 
  

«Breivik har også kontaktet tidligere Playboy-modell Monica Hansen, som også 
har deltatt i «Norske Hollywoodfruer». Den første meldinga kom for et halvt års 
tid siden. - Jeg fikk en høflig melding, som jeg ofte får på Facebook. Han skrev 
blant annet: «Du gjør det så bra, du er norsk». Det var ikke noe flørting, det var 
helt vanlig, sier Hansen til Dagbladet. Hun understreker at hun aldri svarte, men at 
drapsmannen likevel sendte henne flere meldinger, og han skal også ha sendt med 
bilde av seg selv i gallaantrekk med medaljer på brystet.» 

 
I artikkelen var det et bilde av modellen, med bildeteksten: 
 

«MODELL: Monica Hansen har vært månedens babe i Playboy. Hun er kontaktet av 
Anders Behring Breivik.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Sekretariatet har valgt å behandle de to klagene som én sak fordi det klages på samme 
forhold: gjentatte publiseringer av bilder av Anders Behring Breivik på forsidene av Dagbladet. 
Klage B gjelder i tillegg til forsidene, to konkrete artikler. 
 
Klager A er en vanlig leser, Bent Luther. Han skriver «Klagen gjelder avbildning fra og med 
august, etter at det var kjent for avisens redaksjon at pårørende reagerte på dette.» 
 
Klager opplyser at han tok kontakt med Dagbladets redaktør og ba avisen avstå fra en slik 
bildebruk. Det vises også til at støttegruppen for Utøya-ofrene har bedt om det samme. 
Klager skriver: «Svært mange mennesker har uttrykt avsky for denne form for 
avbildning[…]Likevel har Dagbladet fortsatt med avbildning på forsidene, senest i dag 
24.08.11. Bildepubliseringen er hensynsløs og krenkende og i strid med de presseetiske regler 
punktene 4.6 og 4.7. For egen del vil jeg tilføye at medier som farer frem så vidt hensynsløst i 
realiteten bedriver trakassering av ofrene og dertil løper drapsmannens ærend ettersom han 



 
  Sak nr. 209/11 

3

selv har ønsket mest mulig publisering.» 
 
Klage B er advokat på vegne av etterlatte. Klagen gjelder det totale antall forsider med bilder 
av Anders Behring Breivik. I tillegg klages det på to konkrete forhold; forsidebildet av 
Breivik i eget gallaantrekk fra 17. august og barbesøk-saken fra 23. august. Slik klager ser det, 
har Dagbladet feilvurdert interessemotsetningene mellom hensynet til de berørte og 
forholdet til den allmenne interesse.  
 
I klagen heter det: «Det som særlig har vært vanskelig for de etterlatte er den eksponeringen 
den siktede har fått, gjennom bilder og omtale av motiver, personlighet etc. […]Av konkrete 
saker nevnes særlig de utallige bildene av siktede til og fra tinghuset, bevæpnet i sin 
uniform, i galla-antrekk, i private sammenhenter etc. […] De etterlatte sier at disse sakene, 
som har stått på forsidene av avisene, og derfor er umulig å unngå i det offentlige rom, gjør 
det vanskelig for dem å bevege seg utenfor døren, en kort tur til butikken kan virke 
uoverkommelig. Dette er med på å legge stein til en allerede uhåndterlig byrde.» Advokaten 
mener dette kunne vært unngått med enkle grep ved å la være å publisere overskrifter og 
bilder på forsiden av avisen.  
 
Når det gjelder de konkrete sakene, kan ikke klager forstå hvordan omtalen av Breiviks 
barbesøk, deriblant møtet med en A-kjendis, skal ha allmenn interesse, «sett opp mot 
smerten en slik artikkel påfører de som er berørt». Klager viser også til nettsaken med bilde 
av en Playboy-modell. Slik klager ser det, har dette ikke relevans for 22. juli-hendelsene, og 
klager finner omtalen uverdig for de pårørende: «Det anføres at slike 
underholdnignsjournalsitiske grep ikke kan forsvares ved omtalen av en så alvorlig sak som 
denne.» Når det gjelder «gallaantrekk»- forsiden, mener klager at Dagbladet har gått 
gjerningsmannens ærend, ved å gi han den ønskede eksponering. Det anføres at denne saken 
ikke bærer preg av den kritiske journalistikk som klager mener er påkrevet, og klageren 
hevder det ikke er i den allmenne interesse å vite hvordan gjerningsmannen ønsker å kle seg 
i et fengslingsmøte. 
 
Klager forstår medienes samfunnsoppdrag, og at pressen har en viktig oppgave når det 
gjelder kritisk gjennomgang av de ansvarlige samfunnsaktører, men skriver: «Det fremstår 
som uforståelig for mange etterlatte og fornærmede at særlig Dagbladet og VG kan oppleves 
å opptre som ”nyttige idioter” for gjerningsmannens selveksponeringsprosjekt. Mye av den 
journalistikken som særlig Dagbladet har bidratt med er i beste fall egnet til å pirre 
kikkerlysten til lesere som står langt unna de som er direkte berørt av hendelsene. Det er 
vanskelig å forstå at disse sakene har noe med pressens samfunnsrolle å gjøre. Etter vårt syn 
innebærer imidlertid de nevnte sakene klare brudd på punkt 4.6 der det heter at pressen skal 
”ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende”.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagbladet avviser klagene, og mener avisens vurderinger er i tråd med god presseskikk.  
 
Tilsvar til klager A 
Avisen oppfatter at klager mener det er i strid på Vær Varsom-plakatens punkt 4.6 og punkt 
4.7 å trykke portrettet av Breivik minst åtte dager i strekk, etter at klager selv og 
støttegruppen for Utøya ba avisen om å la være.  
 



 
  Sak nr. 209/11 

4

Dagbladet forstår at det ikke er innholdet i selve sakene som klager reagerer på, og finner 
derfor ingen grunn til å argumentere for sakenes journalistiske kvalitet.  
 
Videre mener Dagbladet det vil være et presseetisk blindspor å sette en mengdebegrensning 
på antall bilder eller artikler en avis skal publisere. Avisen er ikke kjent med at det i andre 
vestlige demokratiske land hvor forbrytelser skjer, er restriksjoner på bildebruk. Skulle PFU 
konkludere med at portretter av Breivik bør være undergitt spesielle presseetiske 
begrensninger, mener avisen det ville bli betydelige avgrensingsproblemer. Avisen spør: 
«Skal slike bildebegrensninger også praktiseres for andre terrorister og gjerningsmenn?» 
Dagbladet mener heller ikke at et slikt standpunkt finner fotfeste i VVPL.  
 
Videre heter det: «Dagbladets jobb er å drive nyhetsformidling. Det er sakens størrelse og 
alvorlighetsgrad som avgjør omfanget av dekningen og også antall førstesider.»  
[…] «I et åpent og fritt informasjonssamfunn kan navn og bilde på den ansvarlige etter 
terrorbombingen i Regjeringskvartalet og drapene på Utøya ikke gjemmes bort, verken i 
internetts mørkeste hjørner, i politiets saksmapper eller i offentlige utredninger.[…] 
Gjerningsmannens navn og bilde, hans forhistorie, bakgrunn og personlige forutsetninger, 
står helt sentralt både i medienes dekning av saken og i politiets etterforskning.» 
 
Dagbladet kan heller ikke forstå at avisen skal ha trakassert ofre eller løpt gjerningsmannens 
ærend: «Dagbladets journalistikk har fokusert på å avkle det mystiske og opphøyde bildet 
gjerningsmannen har ønsket å skape. Dagbladets artikler har punkt for punkt vist hvordan 
Anders Behring Breivik har bløffet og løyet om sin egen person. […]» Dagbladet viser til en 
kommentar (25.08.11) fra Aftenpostens redaktør, Hilde Haugsgjerd, hvor hun etterlyste mer 
kunnskap om Breivik og hans motiver for å kunne forstå, trekke lærdom og forebygge at 
slikt kan skje igjen.  
 
Når det gjelder brudd på punk 4.7, anser ikke Dagbladet dette punktet for å være relevant da 
det er ment å beskytte personer som omtales i forbindelse med klanderverdige og straffbare 
forhold. Avisen mener det var riktig å identifisere Breivik, og kan vanskelig se at han noen 
gang vil oppnå det vern som punkt 4.7 gir andre lovbrytere.  
 
Slik Dagbladet ser det, er heller ikke punkt 4.6 relevant: «Formålet med denne bestemmelsen 
er å verne mennesker i sorg og ubalanse mot å bli eksponert i mediene på en belastende 
måte. Samtidig stilles det krav til dekningen av ulykker og kriminalsaker. Dette er en 
problemstilling som er ytterst aktuell i 22. juli-dekningen, ikke minst i de første døgnene 
etter terroranslagene. Men denne bestemmelsens formål er ikke å verne ofre og pårørende 
mot å se gjerningsmannens portrett, selv om dette kan være en stor belastning. Heller ikke i 
denne forbindelse har vi funnet praksis fra PFU som kan underbygge en påstand om at man 
har et vern mot å bli eksponert for gjerningsmannens portrett.» Avisen viser til en PFU-
uttalelse (sak nr. 149/2006) hvor det ble slått fast at pårørende ikke kan gis vetorett over hva 
som skal publiseres. Dagbladet skriver: «Et slikt prinsipp ville gi helt uakseptable 
konsekvenser for ytringsfriheten». Slik Dagbladet ser det, skal dette prinsippet «stå like 
sterkt – om ikke sterkere – etter 22. juli 2011». 
 
Dagbladets argumentasjon for bildebruken: 
 
Sakens alvorlighetsgrad og informasjonsbehovet 
Anders Behring Breivik er siktet for terror og har erkjent å stå bak 77 overlagte drap og et 
svært høyt antall drapsforsøk. Handlingene har i fredstid ingen sidestykker i norsk eller 
internasjonal historie. Dagbladet skriver: «Den offentlige interessen rundt denne saken er og 



 
  Sak nr. 209/11 

5

vil forbli så stor, både nasjonalt og internasjonalt, at vi ikke kan definere bort eller fornekte 
gjerningsmannens identitet.» Dagbladet viser også til andre nasjonale saker (Tsunami, 
Orderud m.fl.) hvor dekningen har vært omfattende og forsidebildene mange.  
 
Hovedfokus: å avkle ABB 
Avisens hovedfokus vært å avkle ABB. Slik Dagbladet ser det, må hans ideer møtes med 
analyse, kritikk og motargumenter: «Alternativet er at hans ideer blir diskutert i lukkede rom 
på nettet, hvor folk som deler Behring Breiviks holdninger får operer i fred. Dagbladet og 
andres mediers dekning av Behring Breivik har dag for dag avdekket de løgnene hele hans 
terror- og drapsoperasjon bærer preg av. Dagbladet dekning har også inneholdt en større 
gjennomgang av hvordan Breivik bløffer med bilder, uniformer og faktaopplysninger i et 
forsøk på å skape et annet, opphøyd bilde av hvem han egentlig er. Det er pressens oppgave 
å korrigere dette bildet i det offentlige rom gjennom journalistikk og åpen debatt.» 
 
Pårørende og publikum ingen enhetlig gruppe 
Dagbladet viser til at pårørende og publikum har ulike oppfatninger og ønsker om hvordan 
terrordekningen skal være. Noen vil verken se eller høre om Breivik, andre oppfatter ikke 
bildebruken problematisk.  
 
Avisen skriver: «Det inngår i Dagbladets redaksjonelle vurderinger at det for pårørende, og 
kanskje særlig for barn og ungdom som er blitt skutt på eller jaget av gjerningsmannen på 
Utøya, kan være en tilsvarende belastning å se bildet av Anders Behring Breivik gjentatte 
ganger. Nettopp av den grunn har vi lagt vekk på å avdempe billedbruken, og 
gjennomgående å bruke bilder han ikke har hatt kontroll over. Men vi tror at mange av disse 
ungdommene forstår at siktede ikke kan gjemmes bort. Ut fra tragediens enorme omfang, vil 
det også være galt å si at saken er blitt overdimensjonert.» Dagbladet viser til at avisen har 
vært restriktiv med bruken av hans egne bilder, og nesten uten unntak brukt bilder avisen 
selv har tatt, det vil si Breivik i politibil på vei fra fengselet.  
 
Til slutt: «Vi mener det er journalistisk vesentlig å sette søkelys på Anders Behring Breiviks 
bakgrunn og personlige forutsetninger i lang tid fremover. Det er fremdeles ikke gått to 
måneder siden terroranslagene, […] Saken er helt i startfasen. Det er uavklart om siktede er 
strafferettslig tilregnelig og når etterforskningen kan sluttføres. Det er uavklart om 
gjerningsmannen i ett og alt opererte alene. Vi vet fremdeles ikke når rettsaken starter. Fra 
Palme-saken i Sverige har vi lært at fortielser og konspirasjon opprettholder og forsterker 
opplevelsen av å gjennomgå nasjonale traumer. Å fastslå at det å trykke en serie 
portrettbilder på Dagbladets førsteside er i strid med god presseskikk – i en sak som gjelder 
det verste angrepet mot Norge i moderne tid - vil være stikk i strid med VVP art. 1.3, som 
slår fast at pressen skal verne om ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. 
Vi kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen debatt og fri 
informasjonsformidling.» 
 
 
Tilsvar til klager B  
Dette tilsvaret inneholder mye av det samme som tilsvaret til klager A, men er noe mer 
omfattende. Dagbladet skriver også her at det er sakens størrelse og alvorlighetsgrad som er 
avgjørende for omfanget av dekningen. Det vises til avisens historie, at Dagbladet alltid 
prioriterer de største nyhetssakene på førstesidene. Videre hevder avisen at Dagbladet er 
blant de aviser som sterkest prioriterer nyheter. Dagbladet hadde terrorsaken som 
førstesideoppslag fram til regjeringens minnemarkering 22. august. Etter dette, ble Libya 
prioritert. Ifølge Dagbladet var dette en bevisst prioritering, da avisen ikke fant det naturlig å 



 
  Sak nr. 209/11 

6

slå opp andre saker. Avisen skriver: «Vi mente at terrorsakens alvor tilsa høy prioritering 
over tid. Fra leserne fikk vi også mange positive tilbakemeldinger på dette, i den forstand at 
mange andre oppslagssaker og nyhetshendelser for dem ville fremstått som trivielle i en 
periode hvordan nasjonene var så preget av terrorangrepet.» Dagbladet skriver at den var 
den eneste avisen som holdt saken på hovedplass i en måned: «Antall førstesider om 
terrorangrepene i Dagbladet skyldes alene saken alvor, karakter og omfang.» 
 
Slik Dagbladet ser det, er medienes samfunnsrolle i denne saken å grave fram det 
journalistiske råstoffet til senere kommentarer og analyser. Avisen viser til at «pressen er 
historiens kladdebok», og at ingen vet hvilke informasjon som vil vise seg å være viktig og 
hvilke informasjon som vil være uvesentlig: «Den kunnskapen har vi bare i ettertid, og bare 
fordi temaet har blitt endevendt på jakt etter nettopp de detaljene som kan forklare, dette er 
medienes og ytringsfrihetens betydning (ikke bare politi og myndigheters jobb alene).»  
 
Dagbladet skriver at prosjektet har vært å følge sporene og kontaktnettet til Breivik. Det 
vises til medarbeidere i en rekke land (Europa, Malta, Polen, Frankrike, USA, England, 
Sverige) og at avisen er den som i størst grad har hatt et slikt fokus på Breiviks tidligere liv, 
tanker og manifest, noe også forsidene gjenspeiler.  For Dagbladet er det urimelig at dette 
kalles spekulativ journalistikk: «All journalistikk er vinklet med det mål for øye at man skal 
ha frem essensen i saken. Det er en del av Dagbladets oppdrag å presentere stoff på en så 
vidt enkel og oversiktlig måte at stoffet skal bli tilgjengelig for flest mulig [..] vårt prosjekt 
med å avkle ABB har vært en journalistikk som ligger i kjernen av samfunnsoppdraget […]». 
Avisen kan overhodet ikke se at den har opptrådt som ”nyttig idiot” for Breivik: «Det er liten 
grunn til å tro at det var denne avsløringen av hul ideologi, tomme fakter og farlige 
livsløgner drapsmannen har ønsket seg.»  
 
Slik Dagbladet ser det, kan ikke gjerningsmannen gjemmes bort: «En viktig oppgave for 
pressen er å møte ABBs ideer med analyse, kritikk og motargumenter. Alternativet er at hans 
ideer blir diskutert i lukkede rom på nettet, hvor folk som deler ABB holdninger får operere i 
fred.»  Skulle avisen bli felt for å ha gitt terrorsaken for mye og for detaljert oppmerksomhet, 
mener Dagbladet det vil skape store problemer for en grundig og korrekt dekningen av 
rettsaken i mediene, det vil fungere som forhåndssensur. Ifølge Dagbladet vil det komme 
nye ønsker om at han skal ties i hjel, men at dette er et ønske mediene ikke kan bøye seg for. 
Avisen mener at en nyhetsstrøm preget av selvsensur, restriksjoner og mengdebegrensning 
vil svekke grunnlaget for å trekke lærdom fra saken seinere.   
 
Om bildene 
Avisen opplyser å ha vært meget restriktiv når det gjelder bildebruk og detaljnivå: «For 
Dagbladet er bilder en like viktig del av den journalistiske dekningen som det er for TV. Vårt 
journalistiske arbeid med å avsløre Breiviks løgner, hans dobbeltliv, ble prioritert på 
førstesiden. For oss henger sak og bildet tett sammen, vi skiller ikke mellom tekstuell og 
visuell dekning av en sak. Vi vil hevde at det vil være umulig om papiravisene skal 
underlegges andre regler for presseetisk enn det de øvrige medier gjør. Argumentet om 
tilstedeværelse i butikk er forståelig, men det er rett og slett uholdbart i en digital hverdag, 
hvor både TV-kanaler, nyhetsnettsteder eksponeres i stadig større grad ute i det offentlige 
rom med skjermer satt opp i bussterminaler, restauranter og transportmidler.» 
Det vises til at avisen har brukt egne, såkalt «passive», bilder hvor ABB sitter i håndjern i 
politibilen på vei fra fengselet.  
 
Siden Dagbladet ofte får anklager om økonomiske motiver, ønsker avisen å opplyse at 
dekningen av terrorsaken på ingen måte har gitt noe plussregnskap for avisa: «Det er et stort 



 
  Sak nr. 209/11 

7

tapsprosjekt som vi har valgt å satse på fordi dekningen av terrorsaken er sentralt plassert i 
kjernen i vårt samfunnsoppdrag.» Avisen finner det også merkelig at det er løssalgsavisene 
som får kritikk for mengden i dekningen, og viser til NRK og Aftenposten som har overgått 
avisen i antall artikler. Dagbladet kan heller ikke se hvordan avisen er noen versting hva 
gjelder etiske overtramp. Det vises til «aktive» bilder av ABB som VGs rekonstruksjon og 
NRKs skytebilder. Videre pekes det på Dagsavisen førsteside 23.7. Dagbladet mener derfor 
det er uholdbart om bildene av en ABB i håndjern skulle bli felt, og ikke VGs og NRKs 
bilder: «Når man vurderer den totale pressedekningen, våger vi den påstand at Dagbladet 
vært den fremste til å avdekke siktedes bløff-historier og skjulte liv.»   
 
Dagbladet avviser at det har vært noen leserstorm mot forsidebildene, inntrykket har heller 
vært at det store flertall har hatt et stort behov for informasjon og forstår at bildene er viktige 
deler av sammenhengen. Det vises til at medienes politikritikk har fått flere reaksjoner, enn 
Dagbladets førstesidebilder.  
 
Hensynet til pårørende versus pressens rolle  
Avisen er enig i at en redaksjon må ta hensyn til pårørende, men anfører at avisene ikke bare 
kan redigere etter det. Det finnes ikke en mediedekning som vil passe best for alle: «Mens 
noen ikke vil se eller høre ABB blir andre oppgitt når mediene slutter å omtale hendelsen.» 
Videre opplyser Dagbladet at avisen etter direkte innspill fra pårørende minsket størrelsen 
på bildene og fortok ytterlige begrensninger på hvilke bilder avisen har benyttet. Samtidig 
mener avisen at bilder er viktig og riktig: «Vi ønsker ikke å gi ham en særstilling over alle 
andre massedrapsmenn, krigsforbrytere og terrorister.[…]At vi skal tabufisere en 
gjerningsmann ved å velge svarte bildeflater fremfor portrett, er et helt nytt krav. 
Pressehistorien er full av eksempler på omtale av ondskap.» 
 
Dagbladet opplever klagen mer som et angrep på budbringer enn en reaksjon på 
eksponeringen av en massedrapsmann. Ifølge avisen er det ikke uvanlig å få reaksjoner både 
på førstesider og bildebruken, og avisen skriver: «som budbringer vet de at dette er en 
konsekvens av en nyhetssatsning». Avisen ser at klager opplever omtalen av 
gjerningsmannens motiver som smertefull, men skriver: «[D]et smertefulle må primært være 
gjerningsmannens motiver og handlinger, ikke omtalen av dem.» På den annen side, skriver 
Dagbladet: «]M]an kan ikke se bort fra at andre ville føle det provoserende dersom 
terrorangrepet og terroristen ikke hadde blitt prioritert og gransket av mediene. Dersom 
andre, kanskje mer kommersielle og mindre traumatiske saker ble prioritert, kunne det gitt 
andre en sterk opplevelse av at tragedien ble underspilt eller neglisjert.» Avisen viser til 
erfaringene fra Beslan «som viste at fraværet av en grundig og insisterende presse kan være 
langt vanskeligere for de etterlatte enn en kritisk og nærgående dekning». Pressens plikt er 
ofte å dekke det som er ubehagelig, og avisen legger ved flere eksempler på nyhetssaker som 
har skapt reaksjoner.  
 
De konkrete sakene: 
Dagbladet mener det er allmenn interesse for å kartlegge Breiviks bevegelser de siste årene, 
og at det er relevant å finne ut av hvem han var sammen med. Når det gjelder barbesøk-
saken, skriver Dagbladet: «At massedrapsmannen aktivt kontaktet kjente mennesker er helt 
ny informasjon. Det må også tilføyes at dette var opplysninger som etter det Dagbladet 
erfarer var nye for politiet, og som politiet har vært svært interesserte i.» At omtalen skal 
være uten allmenn interesse, finner Dagbladet uten presseetisk forankring. Slik Dagbladet 
ser det, er belastningen for pårørende at siktede ser ut til å ha planlagt anslagene i lang tid, 
ikke at dette omtales. Avisen mener også at omtalen av Monica Hansen (Playboy-modellen) 
er relevant. Det vises til at Hansen gjentatte ganger ble kontaktet av Breivik, og at han også 



 
  Sak nr. 209/11 

8

sendte henne bilder av seg selv iført gallaantrekk. For øvrig mener Dagbladet at omtalen av 
Hansen, både i tekst og bilder, er meget dempet.  
 
Når det gjelder førstesiden 17. august, mener Dagbladet at det var riktig å skrive om 
hvordan gjerningsmannen ønsket å kle seg i fengslingsmøtet. Det vises også til at Oslo 
Tingrett la ut denne informasjonen på egen nettside. Ifølge avisen var det godt journalistisk 
begrunnet å bruke et bilde av Breivik i gallauniform i denne saken, og mener avisen må 
kunne billedlegge omtalen på en slik måte den finner nødvendig: «Igjen vil dette være å 
skyte budbringeren: Siktedes ønsker var åpenbart støtende, men det betyr ikke at det var feil 
å offentliggjøre saken». 
 
Dagbladet mener heller ikke omtalen er i tråd med ABBs ønsker, men er drevet av ren 
journalistisk drivkraft: «En bred mediedekning av terrorangrepet, etterforskningen og 
rettssaken er en grunnleggende forutsetning for at vår liberale rettsstat skal bestå den prøven 
terroranslagene har satt oss alle på. Vi er ikke tvil om at rettssaken for de etterlatte vil være 
en stor belastning. Men alternativet - en omtale preget av restriksjoner og selvsensur ut over 
det som vil følge av alminnelige presseetiske prinsipper – vil være langt verre.» 
 
 
Klager A skriver: «Klagen er fremmet fordi jeg som privatperson i likhet med svært mange 
andre er av den oppfatning at slik offensiv billedbruk i det nevnte omfang er svært støtende 
og åpenbart en stor belastning for de mennesker som er direkte berørt.» […] «Det må 
nødvendigvis være svært belastende for de pårørende å få "gnidd" sitt barns morder opp i 
ansiktet over alt man snur og vender seg kort tid etter det forferdelige attentatet. For 
undertegnede er det svært støtende at Dagbladet bedriver rå jakt på nysgjerrige avislesere på 
denne måten. I den grad det er utvist en presseetisk unntakstilstand er det nettopp 
Dagbladet som har bedrevet en slik med sin hensynsløse billedbruk på forsidene og ikke 
PFU. I flere kiosker og butikker snudde eierne avisbunkene når dette pågikk som verst slik at 
man skulle slippe synet av ABB. Noe lignende har vel aldri skjedd før.» 
  
Videre: «I Dagbladets tilsvar forsøkes det delvis å bli trukket paralleller med andre 
terrorsaker i andre land til støtte for en anførsel om at det er umulig å praktisere et skille når 
det gjelder bildepublisering. Hvilket geografisk nedslagsfelt en avis har, synes dermed ikke å 
skulle tillegges noen vekt om jeg forstår Dagbladet riktig. Forøvrig går Dagbladets 
argumentasjon langs de linjer at man er forkjempere for balansert nyhetsformidling og 
informasjon sågar med det formål at terror skal forebygges. Det er etter undertegnedes 
oppfatning usannsynlig frekt å hevde at bildene på forsidene skal ha denne funksjonen.[…] 
Avslutningsvis har Dagbladet trukket inn Palmesaken på en slik måte at forsidebildene av 
ABB synes å skulle forebygge nasjonale traumer. Ytringsfriheten generelt kan heller ikke 
påberopes til støtte for en hensynsløs bildeeksponering. Man har konkrete grenser for 
ytringer i det presseetiske regelverk.» 
  
Til slutt: «Det er ingen som forsøker å presse Dagbladet i retning av å hindre åpen debatt og 
fri informasjonsformidling i denne sak. Det man ber om er at det utvises alminnelig 
hensynsfullhet slik de fleste andre trykte medier i dette land har utvist.» For klager fremstår 
det helt åpenbart at god presseskikk er brutt. 
 
Klager B bestrider ikke at pressen skal ha full adgang til å dekke 22. julisaken, ei heller å 
etterkomme offentlighetens informasjonsbehov - også når det gjelder Breiviks motiver og 
bakgrunn. Det klager ønsker PFU skal ta stilling til, er om den totale eksponering av 
gjerningsmannen på forsidene, i tillegg til to enkeltsaker, er brudd på Vær Varsom-plakatens 



 
  Sak nr. 209/11 

9

punkt 4.6. Slik klager ser det, har ikke Dagbladet vist tilstrekkelig hensyn til ofre og 
pårørende: «Det bestrides ikke at det kan har allmennhetens interesse å publisere bilder av 
Breivik, men at dette burde vært minimalisert for å skåne en allerede traumatisert gruppe 
fornærmede og etterlatte.» 
 
Klager skriver at det er bare Dagbladet og VG det reageres på: «Dette fordi dette er de to 
største riksdekkende avisene som har forsider som synes best i det offentlige rommet, og 
som således har blitt opplevd som mest belastende.» Klager kan derfor ikke se hvordan 
andre medieres dekning av hendelsene skal være relevante, ei heller den utenlandske 
dekningen, da pårørende og etterlatte ikke eksponeres ufrivillig for disse avisene. 
 
Slik klager ser det, skiller Utøya-saken seg fra andre saker: «[V]ed at det totale omfanget av 
fornærmede og berørte familier er av helt andre dimensjoner. Når omfanget av pårørende er 
så stort som i vår sak, tilsier dette et skjerpet krav til de presseetiske vurderingene. Man må 
anta at godt over 1000 mennesker som kan sies å være direkte berørt, ender ved at de er i 
nærmeste familie av de avdøde eller var til stede på Utøya eller i Regjeringskvartalet.»  
 
Advokaten skriver at det ikke bare er hans klienter som har reagert på eksponeringen av 
Breivik, og viser blant annet til leder for støtegruppa for pårørende, Trond Henry Blattmann.  
 
Klager opplyser at for pårørende og etterlatte har belastningen blitt tyngre ved stadig å se 
bilder av Breivik i det offentlige rom, og derfor må en slik eksponering av Breivik kreve en 
særlig begrunnelse. Klager legger ved et innlegg publisert i Dagsavisen 26. september hvor 
en psykolog fra UiO skriver om skadevirkningene som kan oppstå som følge av medienes 
eksponering av gjerningsmannen. 
 
Når det gjelder «barbesøk–saken», kan ikke klager se at avisen har avkledd Breivik, og 
skriver: «Jeg kan ikke se at Dagbladet har tilstrekkelig begrunnet hvorfor det er av allmenn 
interesse å lese hvordan Breivik har oppført seg en kveld på byen, eller hans ønske om å 
komme i kontakt med nakenmodeller.» Når det gjelder «gallaantrekk»-saken, finner klager 
det særlig støtende at bildene er publisert fra hans manifest. 
 
Til klager A 
Fastholder det tidligere tilsvaret. 
 
Til klager B 
Dagbladet peker på at klagen gjelder en serie oppslagsbilder og to enkeltreportasjer i august 
– kort tid etter terrorangrepene. For Dagbladet er dette viktig, fordi «det totale omfanget av 
billedbruken» må sees i en kontekst der den samlede pressedekningen inngår som et 
vesentlig element.  Det var også derfor, skriver Dagbladet, at avisen fant det nødvendig å 
vise til andre mediers omtale og bildebruk i saken. 
 
Dagbladet viser deretter til dekningen av det åpne fengslingsmøtet, og skriver: «Hans 
utseende og reaksjoner er blitt inngående beskrevet av mediene, og hans portrett er gjengitt 
av avisens rettstegnere.» Det vises også til en film fra fengslingsmøte som ligger ute på 
internett. Dagbladet forstår at dette er en ny belastning for de berørte, og spesielt det å se 
siktedes mangelfulle følelsesmessige register i møte med offentligheten, men samtidig 
skriver avisen at mange av de overlevende har uttrykt lettelse over å se siktede i en kontekst 
der samfunnet har kontroll over ham. Det vises også til at noen var skuffet over at 
dommeren ikke tillot Breivik å si noe til pårørende.  
 



 
  Sak nr. 209/11 

10 

Videre viser Dagbladet til at avisen har foretatt grundige vurderinger i forbindelse med 
bildepubliseringen. Det vises til at synspunktene fra pårørende er én faktor i en slik 
vurdering, men Dagbladet hevder klager tar feil når han utover dette mener det skal 
fremmes en ytterligere begrunnelse fordi enkelte får en tyngre belastning enn andre ved å se 
gjerningsmannens portrett. Slik avisen ser det, er dette løsrevet fra de presseetiske 
retningslinjene avisen styrer etter. 
 
Når det gjelder de to enkeltsakene er avisen sterkt uenig i at det ikke skal være offentlig 
interessant å få kunnskap om terroristens oppførsel, kontaktflate og interesser i dagene og 
årene forut for 22. juli. Avisen skriver også at manglende offentlig interesse ikke 
nødvendigvis utgjør et brudd på god presseskikk. Dagbladet hevder at bruken av bildet av 
Breiviks antrekk har en klar og direkte journalistisk relevans, og avisen holder fast ved at det 
var viktig og relevant å trykke bildet: «Den som studerer ansiktsuttrykk og påkledning på 
akkurat dette bildet nærmere, vil se at dette portrettet hentet fra morderens manifest – kan 
bidra til å få fram avgrunnen mellom Breiviks egen virkelighetsoppfatning og samfunnets 
syn på hans ugjerninger.» 



 
  Sak nr. 209/11 

11 

 


