
 
 
 

PFU-SAK NR. 172/11 
 
KLAGER: 

 
Egil M. Solberg 

ADRESSE: Ørpetveitveien 240, 5534 Haugesund 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: NRK (radio og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 14.01.2011 
STOFFOMRÅDE: Medier 
GENRE: Nyhetsinnslag og nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, samtidig imøtegåelse, identifisering, 

retting av feil 
REGISTRERT: 18.07.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 19.07.2011 
BEHANDLES I PFU:  15.12.2011 
FERDIGBEHANDLET: 15.12.2011 
BEHANDLINGSTID: 147 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Fredag 14. januar bragte NRK Rogaland en radioreportasje med følgende introduksjon fra 
studio: 
  

«Fellesforbundet i Haugesund rettar sterk kritikk mot Radio Haugaland og 
eigarselskapet A-Media etter ein konsesjonsbløff. A-Media har sendt ein falsk 
søknad for nisjeradio til Medietilsynet på vegne av Fellesforbundet, noko leiar Per 
Bjørn Eriksen i Fellesforbundets avdeling i Haugesund tar sterk avstand frå.» 

 
Videre sier reporteren:  
 

«I søknaden heter det blant annet at Fellesforbundet ønsker å drive radio for 
skiftarbeidere fra klokka to om natta til seks om morgenen. Skiftradioen, som den 
blir kalt i søknaden, skal ha en medarbeider i en fast 50 prosents stilling - i tillegg 
til frivillige medarbeidere. Per Bjørn Eriksen er oppført som ansvarlig redaktør, og 
det skal også være inngått en samarbeidsavtale med Radio Haugaland om 
radioproduksjon på dagtid. Ingen av disse opplysningene stemmer, ifølge 
Eriksen.» 

 
Per Bjørn Eriksen uttaler deretter at dette er «så nærme dokumentfalsk som det går an å 
bli», og at Fellesforbundets oppgave er å drive medlemspleie og –verving, ikke nærradio. 
Avslutningsvis sier reporteren:  
 



 
  Sak nr. 172/11 

2 

«Fellesforbundet eier noen få aksjer i A-Media og lokallagslederen tar i dag 
kontakt med Medietilsynet. I tillegg krever Fellesforbundet en unnskyldning fra 
medeier, redaktør og daglig leder Egil Marthin Solberg. Solberg ønsket i går kveld 
ikke å kommentere saken.» 

 
 
 
Samme dag publiserte NRK også en nettartikkel om saken, med tittelen «- Indignert og 
forbannet rett og slett». I ingressen står det:  
 

«Lederen i fellesforbundet i Haugesund visste ikke at han [sto] oppført som 
redaktør for radiokanal.» 

 
I brødteksten står det at «Fellesforbundet (…) retter sterk kritikk mot Radio Haugaland og 
eier[sel]skapet A-Media», og at «A-Media har sendt søknad om nisjeradio som vedlegg til 
Medietilsynet på vegne av Fellesforbundet». Det gjengis også her hva slags radiosending 
det skulle være snakk om, og at Per Bjørn Eriksen sier det ligner dokumentfalsk. Videre står 
det:  

«Medietilsynets rådgiver Lars Erik Krogsrud bekrefter at søknaden om 
radiokonsesjon har dukket opp som et bilag i et tilsvar Radio Haugaland/A-Media 
har sendt angående varsel om tvangsmulkt. I tilsvaret heter det at: "For å bevise at 
A-Media ikke har ønsker om å beholde sendernettet for seg selv, fremlegges også 
bevis for at A-Media har bistått to andre aktører med utforming av 
konsesjonssøknader, og har inngått samarbeidsavtaler med disse".» 

Videre står det:  

«Redaktøren i Radio Haugaland skriver i en epost til NRK at saken handler om at 
radiostasjonen skifter frekvens og overlater sendetid til organisasjonene som er 
medeiere. – Styret bestemte i sommer at det skulle utarbeides søknader til de vi 
mente var aktuelle og sende over et utkast. Det er ingen her hos oss som har sendt 
inn noen søknad om konsesjon for noen andre. En søknad må undertegnes og det 
skal legges ved en rekke dokumenter, skriver Solberg. Radio Haugaland-
redaktøren beklager at Fellesforbundets leder ikke var kjent med det som skjedde. 
– Det er uheldig og beklagelig at Eriksen ikke var informert, men jeg vil være helt 
klar på at vi har vært av den oppfatning at saken var kjent. Dette er en intern sak 
som vi må gjennomgå, skriver Solberg.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Egil M. Solberg, som mener historien er oppdiktet, og at bakgrunnen for den er en 
konflikt mellom A-media AS/Radio Haugaland og TV Haugaland. Klager skriver:   
 
«For å sette A-media i et dårlig lys i forbindelse med en rettsak, ringte Frode Nygård i TV 
Haugaland Per Bjørn Eriksen i Fellesforbundet (…) og påsto at Radio Haugaland hadde 
levert inn konsesjonssøknad på deres vegne. Dette har medietilsynet bekreftet at ikke er 
riktig. (…) Journalist Gisle Jørgensen i NRK fikk denne informasjonen fra Nygård og sjekket 
aldri fakta. Jørgensen (…) har et ”hatforhold” til Radio Haugaland (…). Dette handler om å 
lage artikler for å skade en konkurrent. Medietilsynet kan bekrefte at det ikke er levert inn 



 
  Sak nr. 172/11 

3 

noen søknad for Fellesforbundet. Det er imidlertid laget et forslag til eierne i sommer. (…) 
Da NRK ringte meg (…) ble disse faktum forklart, men journalist Gisle Jørgensen hadde 
allerede bestemt seg for hva saken skulle handle om.» 
 
Klager skriver at da journalisten ikke fikk de svarene han ønsket, skrev han at klager ikke 
ønsket å kommentere saken. Klager anfører at NRKs dekning har ført til store tap for hans 
virksomhet, samt at han selv føler seg ærekrenket. Det anføres brudd på Vær Varsom-
plakatens punkter 2.4, om utnyttelse av stilling for å oppnå private fordeler, 3.2 om kontroll 
av fakta, 3.7 om gjengivelse av meningsinnhold, 3.9 om hensynsfullhet i den journalistiske 
arbeidsprosessen, 4.1 om saklighet og omtanke, 4.5 om forhåndsdømming, 4.7 om 
identifisering, 4.13 om retting av feilaktige opplysninger og 4.14 om samtidig imøtegåelse.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK peker på at klagen har kommet inn to dager for sent i forhold til klagefristen. Om 
saken skriver avisen:  
  
«I klagen blir det mellom annet framsatt påstander om at NRKs journalist ikke sjekket fakta, 
at han har et ”hatforhold” til Radio Haugaland, og at han har opptrådt ukorrekt. Vi mener 
dette ikke er riktig (…). Dokumentasjonen som innslaget baserer seg på, stammer fra 
journalsøk på OEP der Radio Haugaland (…) hadde sendt et tilsvar på Medietilsynets varsel 
om tvangsmulkt i forbindelse med (…) brudd på plikten til å gi tilgang til sendernettet (…). 
Grunnlaget for saken fremgår av advokatfirmaet Kluges tilsvar til Medietilsynet. Det var 
dette brevet med bilagene NRKs reporter la til grunn for arbeidet med innslaget og 
artikkelen. På side 5 uttales bl.a. det følgende: ”For å vise at A-Media ikke har ønsker om å 
beholde sendernettet for seg selv, fremleggets også bevis for at A-Media har bistått to andre 
aktører med utforming av konsesjonssøknader, og har inngått samarbeidsavtale med disse.” 
Fra side 36 til 40 ligger en utfylt søknad fra Fellesforbundet der Per Bjørn Eriksen står 
oppført som kontaktperson. (…) På side 41 ligger samarbeidsavtalen vedlagt, signert Egil M. 
Solberg, mens Eriksen ikke har signert. (…) Per Bjørn Eriksen avviste (…) at det var aktuelt 
for Fellesforbundet å drive radio (…). Han har aldri fylt ut søknaden og han hadde ikke hørt 
om den før Nygaard i TV Haugaland tok kontakt med ham (…). Han har heller ikke blitt 
enig med A-Media AS om noen samarbeidsavtale.» 
 
NRK anser Eriksen for å være en troverdig kilde, og skriver videre:  
 
«Klager anfører at vedlegget som er sendt til Medietilsynet ikke er å betrakte som en søknad. 
NRK mener brevet fra Kluge og de nevnte bilagene er naturlig å tolke slik at de har til 
hensikt å dokumentere et samarbeid med Fellesforbundet og en aktuell konsesjonssøknad 
fra forbundet.» 
 
Videre avviser kanalen å ha opptrådt i strid med Vær Varsom-plakatens bestemmelser om 
hensynsfullhet i arbeidsprosessen, og skriver:  
 
«Vi vil avvise at det ble stillet irrelevante eller finurlige spørsmål. Solberg valgte imidlertid å 
avstå fra å la seg intervjue (…). [K]lager skjelte ut journalisten på det groveste.» 
 
NRK avviser videre å ha bragt feilaktige opplysninger som krever rettelse, og skriver videre:  
 



 
  Sak nr. 172/11 

4 

«Det er for så vidt korrekt at artikkelen ble endret i løpet av formiddagen 14. januar som 
følge av reaksjoner fra klager. Klager har imidlertid ikke konkretisert PFU-klagen mht hvilke 
opplysninger eller hvilken ordbruk han mener er uriktig i nåværende eller tidligere artikkel. 
(…) Vi har ikke arkiv over tidligere versjon av nettartikkelen (…). Vi vil imidlertid anføre at 
hovedinnholdet er uendret.»  
 
Til klagers anførsler om NRKs formål med innslaget og artikkelen; å sette Radio Haugaland i 
et dårlig lys, som følge av journalistens hatforhold til kanalen, skriver NRK: 
 
«Vi vil på det sterkeste tilbakevise at NRK har hatt en slik særskilt agenda ut over vår og 
pressens generelle plikt til å avdekke kritikkverdige forhold. Vi minner om at det er en klar 
plikt for pressen også å rette et kritisk søkelys på andre medier.» 
 
 
Klageren gjentar skadevirkningene saken har hatt for ham og virksomheten, og skriver: 
 
«NRK er også skyldig i å ha påvirket en avgjørelse i domstolen. Saken på nettsidene til NRK 
ble umiddelbart korrigert da jeg gjorde dem oppmerksom på faktum i saken. Det er dermed 
ubestridelig at saken ble fremstilt på en uriktig måte. (…) [D]et har vært en ”opphetet” 
samtale med journalisten som på kveldstid ringte med disse usaklige påstandene. (…) [I] 
samtalen fikk [journalisten] de samme opplysningene som senere medførte at redaktøren i 
kanalen endret historien på nettsidene. Det er således åpenbart at journalisten ”spilte på lag” 
med motparten i en rettslig strid for å skade Radio Haugaland og meg personlig.» 
 
Og videre:  
 
«Eriksen (…) hadde på dette tidspunkt ikke satt seg inn i styrets forslag (…). Det er dermed 
åpenbart at Eriksen er forledet av motparten i rettssaken (…).» 
 
Klager avviser at dokumentene NRK viser til kan rettferdiggjøre oppslaget, og skriver: 
 
«Påstandene fremsatt i nyheten er tatt helt ut av sammenhengen (…). Det minste jeg kan 
forvente, er at NRK tilbakeviser påstandene ved å dementere saken (…).» 
 
 
NRK fastholder at kanalen mener saken var av allmenn interesse, at dekningen bygger på 
fakta og at det derfor ikke ville være riktig å dementere saken. NRK viser til at klagers 
påstander om belastningen dekningen har påført ham og virksomheten, er udokumenterte, 
og det undres over at klager har «ventet over et halvt år med å klage inn reportasjen dersom 
den var til slik belastning». Videre står det om klagers anførsler om NRKs innvirkning i en 
rettssak:  
 
«den eneste rettssaken vi kjenner til er saken Morgenradioen AS og Kristen Nærradio 
Haugaland AS mot A-Media AS (…). Dommen i denne saken ble avsagt (…) nesten to uker 
før det påklagede innslaget ble sendt.» 
 
Om endringene i nettsaken, skriver NRK: 
 
«Det skjedde etter at vi fikk det skriftlige tilsvaret fra Solberg etter at nettsaken var publisert, 
noe som er i tråd med god presseskikk.» 
 



 
  Sak nr. 172/11 

5 

Videre reageres det særskilt på klagers påstand om journalistens ønske om å skade ham, en 
påstand NRK viser til at er udokumentert. NRK skriver: 
 
«Utgangspunktet for våre opplysninger er dokumenter vi har fått via journalsøk hos 
Medietilsynet.» 
 
 
Klager har kommet med ytterligere kommentarer etter avsluttet tilsvarsrunde. Han skriver:  
 
«A-Media AS og meg personlig var i ekstrem situasjon da nyheten kom i NRK. Selskapet var 
på randen av konkurs etter å ha mistet konsesjoner (…). Situasjonen var ofte omtalt i 
kanalen, så det er åpenbart at NRK var godt kjent med situasjonen.»   
 
Klager skriver følgende om reaksjonen på NRKs dekning:  
 
«[S]kepsisen blant kundene ble total og muligheten for å hente inntekter ble kraftig 
redusert.» 
 
Klager mener NRKs oppslag var hovedårsaken til et underskudd på nesten 1 million kroner i 
regnskapet de første fire månedene av året, samt til at flere ansatte sa opp jobben. 
 
Klager viser til at klagen ble sendt sent, ettersom han måtte gjøre arbeidsoppgavene som lå 
under de ubesatte stillingene, samtidig som han var opptatt med rettssaken. Videre står det 
at NRK sørget for at virksomheten ble gjenstand for bokettersyn og en rekke tilsynssaker. 
Klager skriver:  
 
«Det ubestridelige faktum er at vi aldri har søkt konsesjon på vegne av noen andre (…). 
[D]ette ville vært teoretisk umulig å gjennomføre. At vi tok med dokumentet helt åpent i et 
prosesskriv viser også klart at vi ikke hadde noen annen agenda med dette. (…) Det kan bare 
være ett motiv for å kjøre historien – SABOTASJE!» 
 
 
NRK skriver i sin sluttkommentar:  
 
«Vi registrerer at Solberg innrømmer at selskapet hadde store problemer allerede før det 
påklagede innslaget ble sendt. Dette er et bilde vi ønsker å utfylle: 20. oktober 2009 bestemte 
Kultur- og kirkedepartementet at Radio Haugaland ikke skulle få 24/7-konsesjon fordi de 
ikke oppfylte de økonomiske kravene. Siden den gang har Solberg hatt et høyt konfliktnivå 
med både offentlige etater og samarbeidspartnere. (…) Det vises her til tidligere nevnte dom 
samt tvangsmulkter fra medietilsynet. Vi vil med dette bakteppe anføre at det er Solberg og 
A-Media selv som har satt seg i denne situasjonen og ikke NRK.» 
 
NRK mener klagers påstand om at dekningen har avstedkommet bokettersyn og tilsyn for 
klagers virksomhet, er irrelevant. Videre skriver NRK:  
 
«Vi kan ikke la være å sette et kritisk søkelys på en bedrift selv om bedriften (…) er på 
”randen av konkurs”. (…) Vi fastholder at vi mener vi har grunnlag for å ordlegge oss som vi 
har gjort i innslaget, og at vi ikke har fremstilt feilaktige opplysninger som krever rettelse.» 
 
 



 
  Sak nr. 172/11 

6 

Klager har igjen kommet med ytterligere kommentarer, der han redegjør for endringene i 
konsesjonen. Klager skriver:  
 
«Definisjonen ”Ikke oppfylle de økonomiske kravene” behøver ikke ha noe med selskapets 
økonomi å gjøre.» 
 
Det anføres at NRK forvrenger virkeligheten for å «sette oss som konkurrent i et dårlig lys». 
Klager mener NRKs reportasje kom på et kritisk tidspunkt, og skriver:  
 
«Det medførte at jeg som person mistet tillit både internt og eksternt. Det ble 
skjebnesvangert for vår virksomhet og helt avgjørende for krisen som oppsto!» 
 
 
NRK skriver: 
 
«Klager har anført at historien er oppdiktet. Vi mener å ha dokumentert at så ikke er tilfelle. 
(…) Vi mener videre at kildebruken har vært forsvarlig. (…) Vi fastholder avslutningsvis at 
saken har allmenn interesse og at dette var både NRKs og journalistens motivasjon for 
publiseringen.»


