
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 149/11 

 
KLAGER: 

 
Lars Weisæth, Einar Kringlen, Trond Heir 

ADRESSE: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress,  
Bygning 48, Oslo Universitetssykehus, Ullevål 
Kirkeveiene 166, 
 0407 OSLO 

TELEFON:  
PUBLIKASJON: Aftenposten (A-magasinet) 
PUBLISERINGSDATO: 07.01., 08.01.2011 
STOFFOMRÅDE: Justis 
GENRE: Reportasje, nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Feilaktige opplysninger, kildebruk og kontroll av opplysninger, 

samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 05.07.2011 
BEHANDLET I SEKR.: 05.07.2011: varsel om klage mottatt/sendt til redaksjon 

02.11.2011: klagen mottatt og igangsatt 
BEHANDLES I PFU:  23.02.2012 
FERDIGBEHANDLET: 23.02.2012 
BEHANDLINGSTID: 228 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatpersoner/profesjonelle 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Aftenposten publiserte fredag 7. januar 2011 en lengre reportasje i A-magasinet som 
handlet om sakkyndiges rolle i rettsvesenet. På forsiden var stikktittelen «Lars Weisæth er 

psykiateren du ikke vil møte i retten» og tittelen «Ekspertenes dømmende makt». Inne i 
magasinet var tittelen «Sannhetsvitnene», og ingressen: 
 

«Her ligger Linda Ellefsrud utmattet etter å ha møtt de sakkyndige i retten. Lars 
Weisæth og Einar Kringlen er ekspertene som vet best.» 

 
Artikkelens hovedfokus var en erstatningssak mellom forsikringsselskapet og Linda 
Ellefsrud som var involvert i Åsta-ulykken. Søkelyset var rettet mot de tre sakkyndige fra 
forsikringsselskapets side (Weisæth, Kringlen og Heir). Et spesielt fokus var imidlertid rettet 
mot Lars Weisæth og hans virksomhet som sakkyndig. Under mellomtittelen «Truer 

rettssikkerheten» sto det:  

«A-magasinet har gått igjennom 16 dommer hvor Lars Weisæth har vært 
sakkyndig. I nærmest alle sakene, 14 av 16, støtter han «den sterke part»: 
forsikringsbransjen, staten, kommunen eller arbeidsgiveren. I 12 av sakene går 



 
  Sak nr. 149/11 

2 

disse partene seirende ut av retten. Weisæths ord er ofte avgjørende. En dommer 
skriver: «Lagmannsretten finner grunn til å legge betydelig vekt på hva Weisæth 
uttaler.» En annen formulerer seg sånn: «Retten finner ikke grunnlag for å fravike 
den vurdering som er gjort av overlege Weisæth.» 

Samtlige av disse sakene handler om erstatning etter psykisk og/eller fysisk skade. 
I de aller fleste sakene avviser Weisæth at det er en sammenheng mellom ulykken 
og skaden. Flere ganger benekter han også at personene lider av posttraumatisk 
stresslidelse, og er dermed uenig med andre fagfolk som har vurdert personene i 
forbindelse med rettssakene. I en fjerdedel av sakene mener han at personens 
psykiske problemer ville oppstått uavhengig av hendelsene.» 

Artikkelen tok også opp spørsmål vedrørende habilitet, samt det økonomiske, det vil si 
ekstrainntektene sakkyndigarbeidet gir. 

 
 
Dagen etter, lørdag 8. januar 2011, brakte Aftenposten en artikkel med tittelen «Reiste sak - 
anmelder sakkyndige» og ingressen: 

 
«I november politi-anmeldte Liv Beathe Hauger psykiater Lars Weisæth og to 
andre sakkyndige for forfølgelse og tortur.» 

 
Weisæth hadde i oppgave å vurdere senskadene til Liv Beathe Hauger etter en konflikt på 
arbeidsplassen. Hauger tapte erstatningssaken. I artikkelen kritiserte menneskerettsadvokat 
Gro Hillestad Thune Weisæths konklusjoner.  
 

«Hun mener Weisæth går for langt når han konkluderer i erklæringen med at «han 
ikke kan se at hun skal ha erstatning. - Han gjør seg selv til dommer. Spørsmålet 
om erstatning er ikke hans bord. Dette vitner om manglende respekt for 
grunnleggende rettsprinsipper, sier Hillestad Thune.» 

 
Til slutt i artikkelen sto det: 
 

«Lars Weisæth sier at en politianmeldelse føles ubehagelig. Han husker saken, og 
er ikke i tvil om at langvarig og ensidig forfølgelse av egen kamp, er 
sykdomsskapende. Han er forelagt kritikken fra Hillestad Thune, men har ikke 
svart på Aftenpostens henvendelse.» 

 
 
KLAGEN: 
 
Klagerne er de tre omtalte sakkyndige: Lars Weisæth, Einar Kringlen og Trond Heir. I klagen 
presiseres: «Ettersom det er Lars Weisæth som er mest kritisert, må mye av vår redegjørelse 
begrense seg til hans sakkyndige praksis.» Klagerne peker ikke på noen punkter i Vær 
Varsom-plakaten, men basert på klagemomentene er det spesielt punkt 3.2 og 4.14 som er 
relevante. Etter klagernes mening inneholder de to artiklene «grove faktafeil og gir en skjev 
framstilling med blant annet utelatelser av vesentlige opplysninger».  
 
Klagens hovedpoeng gjelder tallmaterialet og omtalen av de 16 dommene. Ifølge klagerne er 
det feil når Aftenposten påstår at Weisæth i de fleste sakene har avvist at det var en 
sammenheng mellom ulykke og skade. Klagerne mener å kunne dokumentere dette, og viser 



 
  Sak nr. 149/11 

3 

til Weisæths sakkyndigerklæringer. Ifølge klagerne viser erklæringene at det kun er i tre 
saker (3, 4 og 8) Weisæth ikke fant sammenheng mellom ulykke og skade (se klagen for en 
gjennomgang av alle 16 dommene/sakene).  
 
Videre reageres det på artikkelens bruk av ”sterke” og ”svake” parter. Klager spør: «I hvor 
mange saker kan det sies at Weisæth støttet ”den svake part”? I de sakene hvor Weisæth fant 
årsakssammenheng, men hvor saken ble tapt? Sak 1, 2, 5, 6, 7, 9, 11, 13?  I sak 7 førte 
Weisæths erklæring til at det ble dokumentert tilbakeholdelse av viktig informasjon om 
alvorlige helseproblemer før ulykken og som fikk betydning for utfallet. I sak 8 førte 
Weisæths erklæring til at det ble påvist betydelig overdrivelse om ulykken.  
Både sak 7 og 8 kan sies å ligge nær trygde/forsikringssvindel. Det er meningsløst å 
kategorisere en part som ”sterk” og ”svak” i slike saker og i alminnelighet. Det er en 
fremmed begrepsbruk for sakkyndige. Den sakkyndige er rettsoppnevnt eller sakkyndig 
vitne på bakgrunn av at han/hun har en faglig kompetanse som anses relevant i saken.» For 
øvrig opplyses det: «For å kunne konkludere om årsakssammenheng mellom ulykke og 
psykisk skade er den sakkyndige pålagt å undersøke alternative forklaringer.»  
 
Videre: «Det er Weisæths kompetanse som kliniker og forsker som er grunnlaget for hans 
utøvelse av sakkyndigrollen. A-magasinets påstand om at Weisæth i 14 av 16 saker støttet 
”den sterke part” innebærer at han anklages for å skjele til utenomfaglige hensyn. 
Journalistene omtaler også sakkyndiges økonomiske interesser og særlig Weisæths påståtte 
inhabilitet. For leseren er det nærliggende å oppfatte dette som korrupsjonsanklager. Det er 
integritetskrenkende omtale av Weisæth både som lege, forsker og sakkyndig. Vi har 
dokumentert at påstandene er gale.[…].» 
 
I tillegg til omtalen av dommene, reagerer klagerne på kildebruk og utelatelse av sentral 
informasjon, spesielt i Braa-saken hvor Helsetilsynet hadde behandlet saken og konkludert 
med at Weisæth ikke var inhabil. Når det gjelder selve omtalen av Åsta-saken, finner 
klagerne at Aftenposten bedriver kampanjejournalistikk. Det reageres på, det klagerne 
mener er, en ensidig fremstilling med usaklig kritikk av den ene parts sakkyndige uten et 
kritisk ord om ankemotpartens sakkyndige (det vises blant annet til at Kringlen har kritisert 
saksøkers sakkyndige og deres konklusjoner). Etter klagernes mening utelates både vesentlig 
fakta og grunnlaget for de sakkyndiges vurderinger. 
 
Når det gjelder imøtegåelsesretten (klagerne skriver tilsvarsretten), opplyser klagerne at de 
ikke benyttet seg av denne når det gjaldt omtalen av Åsta-saken, fordi: «Den 7. januar var 
dommen fra Eidsivating lagmannsrett ikke falt, det gjorde den først 28. januar. Det er som 
kjent ikke akseptert at sakkyndige kommenterer en sak før dommen har falt.»  
 
Når det gjelder omtalen av undersøkelsen vedrørende Weisæths sakkyndige arbeid (de 16 
dommene), opplyser klagerne at undersøkelsen ikke ble overlevert fra journalistene og heller 
ikke spesifisert. Av den grunn kunne ikke Weisæth uttale seg om påstandene i møtet med 
journalisten. Videre mener klagerne at en kildekritisk gjennomgang av materialet (dommene 
og egne sakkyndigerklæringer) hadde vært altfor omfattende til å kunne gjøres i løpet av 
nyttårshelgen. Weisæth møtte journalisten torsdag 30. desember og fristen for sitatsjekk var 
tirsdag 4. januar. Reportasjen sto på trykk 7. januar. Klagerne skriver: «Resultatene har vist 
seg å være svært misvisende slik det dokumenteres nedenfor.  Men det ble brukt som 
grunnlag for et meget alvorlig angrep på Weisæths integritet som sakkyndig.» 
 
Når det gjelder artikkelen 8. januar 2011, skriver klagerne: «Det var en nyhet for Weisæth da 
journalistene 30. desember kunne fortelle ham om denne politianmeldelsen. Pr 31 oktober 



 
  Sak nr. 149/11 

4 

2011 har han ennå ikke hørt noe fra politiet om det heller. Tidligere var det nokså ”fritt frem” 
for medier å bringe opplysninger om politianmeldelser, men dette ble endret pga at 
politianmeldelser ble misbruk til å sverte mennesker. Det foreligger derfor her et 
redaksjonelt ansvar. Da Weisæth under intervjuet 30 desember ble fortalt hvem anmeldelsen 
kom fra, hadde han en generell kommentar til det. Dersom Weisæth hadde visst at personen 
ville bli presentert i Aftenposten slik som det skjedde med navn og bilde, ville han 
selvfølgelig avholdt seg fra å svare.  I likhet med journalister er leger ansvarlige for å 
beskytte mennesker i mot seg selv. Å bekrefte en profesjonell relasjon, selv om det er et 
sakkyndig oppdrag, er for en psykiater en gråsone mht taushetsplikten.» 

 
Klagerne skriver: «Journalistene inntok rollen både som aktor, ekspert og dommer. Vi mener 
at A-magasinets artikkel inneholder flere grove brudd på standardene for akseptabel 
journalistikk.»  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Aftenposten avviser klagen. Det opplyses at de to innklagede artiklene inngår i en serie av 
artikler hvor Aftenposten har forsøkt å belyse sakkyndiges rolle i rettsvesenet. Aftenposten 
mener dette er en viktig og vanskelig debatt av stor samfunnsmessig betydning. Det vises 
blant annet til liten kontroll av hvem som er sakkyndige i sivilrettslige saker, og at det har 
utviklet seg en praksis der det gjelder å få oppnevnt sakkyndige som man vet støtter egen 
sak. Videre vises det til at dommerne har begrenset kunnskap om de områder de sakkyndige 
uttaler seg om, og at de sakkyndige derfor får stor makt. Slik Aftenposten ser det, er det 
pressens oppgave å gå inn i slike problemer og belyse dem.  
 
Avisen skriver: «I dette tilfellet har det etter vår mening vært nødvendig å gå nærmere inn i 
virksomheten til en av de mest brukte psykiatriske sakkyndige, Lars Weisæth, for på den 
måten å belyse situasjonen. Vi har gjort dette ved å gjennomgå 16 dommer i Lovdata på en 
måte vi har redegjort for [se omtale under og vedlagte tabell; sekr anm.]. Vi har gjort dette på 
en skikkelig og grundig måte, og vi mener faktagrunnlaget er korrekt. Detaljer Weisæth 
sitter på som sakkyndig, og som ikke har vært vektlagt i dommene, endrer ikke dette.» 
 
Det påpekes fra Aftenpostens side at PFU-klagen ble mottatt nesten 10 mnd. etter at 
artikkelen var publisert. Avisen opplyser at den ikke på noe tidspunkt blitt kontaktet av 
klagerne for tilsvar. For Aftenposten virker det som om behovet for å rette opp et angivelig 
feil inntrykk ikke har vært presserende. Videre skriver avisen at klagerne ikke presiserer 
hvilke punkter i Vær Varsom-plakaten som skal være brutt. Avisen mener imidlertid klagen 
først og fremst gjelder artikkelens omtale av de 16 rettssakene (dommene).  
 
Aftenposten forklarer at dommene ble hentet ut av Lovdata. Det opplyses at det ble søkt 
etter dommer hvor Weisæth var nevnt i dommen. Hensikten var å se hvordan dommerne 
hadde vektlagt de sakkyndiges erklæring. Det opplyses at avisen fant 22 dommer da søket 
ble foretatt høsten 2010. Seks dommer ble utelatt: én fordi det var dom i straffesak, én fordi 
det var en anke over Weisæth som sakkyndig, én fordi Weisæth kun var involvert med en 
spesialisterklæring og tre fordi dommene var vanskelig å tolke og Weisæths rolle uklar.  
 
Videre presiserer Aftenposten at den kun tok utgangspunkt i rettsavgjørelsene i sakene 
(dommene) og at avisen konsekvent valgte den siste/høyeste dommen (eks. høyesterett). 
Aftenposten merker seg at Weisæth legger frem konfidensiell dokumentasjon 
(sakkyndigerklæringer) i klagen, noe Aftenposten ikke hadde tilgang til. Avisen oppgir at de 



 
  Sak nr. 149/11 

5 

ikke ønsket å gå inn i sakskomplekset i hver enkelt sak, da dette ligger utenfor målet med 
artikkelen. Av den grunn vil ikke Aftenposten gå inn på Weisæths kommentarer som skal ha 
stått i hans erklæringer, men forholder seg kun til dommene. Avisen skriver: «Poenget var å 
sette søkelys på hvordan dommerne bruker de sakkyndiges vitnemål, og hvilken side han 
generelt tas til inntekt for, ikke om de sakkyndige vurderinger er riktige eller ikke.»  
 
Etter Aftenpostens mening, basert på hva som står i dommene, er det ikke tvil om at 
faktagrunnlaget stemmer: «Det fremkommer av dommene at hans vitnemål hovedsakelig er 
tatt til inntekt for den siden. I enkelte av sakene har han en viss prosentandel som støtter den 
svake part, men det er naturlig å se på hovedinntrykket – og hvilken side som bruker hans 
argumentasjon til inntekt for seg.[…] I 14 av de 16 dommene tas Weisæths vitnemål til 
inntekt for den sterke part.» Videre skriver Aftenposten: «I de aller fleste sakene avviser 
Weisæth at det er en sammenheng mellom ulykken og skaden (sak 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 12).» 
(se vedlegg og tabell). 
 
Avisen mener dommene gir uttrykk for at Weisæth i de fleste sakene avviste sammenheng, 
at han støtter de sterke parter og at disse vant. 
 
Når det gjelder Randi Rosenqvists uttalelser, viser Aftenposten til en e-postutveksling i 
etterkant, hvor det fremgår at hun står for sine uttalelser. Videre er Aftenposten enig med 
klagerne at man skal være varsom med omtale av anmeldelser, men slik avisen ser det, var 
hovedpoenget i artikkelen advokat Thunes uttalelser og ikke anmeldelsen. 
 
Aftenposten oppfatter ikke klagen å gjelde imøtegåelsesretten, men påpeker likevel at 
Weisæth har kommet til orde i artikkelen. Det opplyses at han ga sine kommentarer 
 uten å be om å få se utvalget av dommer. Avisen skriver: «Han viste på det tidspunkt ingen 
interesse for å se dem. Vi regnet med at han selv kjente til sine saker og sin praksis, og at han 
uttalte seg ut fra det. Hadde han bedt om å få se dommene, hadde han fått det. Man finner 
dem også lett ved å gjøre et søk på Lovdata.»  
 
Når det gjelder omtalen av Åsta-saken, skriver Aftenposten at avisen var til stede i 
lagmannsretten, men at avisen også i denne saken la dommen til grunn: «I klagen trekker 
klagerne særlig frem hva som var Weisæths argumentasjon i rettsforhandlingene, men som 
dommeren har lagt liten vekt på. De [klagerne] betegner dekningen av Åsta-saken som 
kampanjejournalistikk. Men artiklene er ikke ment som en fullstendig drøfting av selve 
rettssaken. Målet var å rette oppmerksomhet mot de sakkyndiges rolle. Saken er interessant 
fordi dommeren i tingretten så tydelig avviser deler av forklaringene til sakkyndige på 
forsikringsselskapets side og blant annet skriver: ”Dr. Weisæth hadde uttalelser om dette i 
retten som etter den bevisførselen som har funnet sted, fremstår som mer eller mindre 
grunnløse påstander. Deler av forklaringen blir også avvist som ”ren spekulasjon”.» 
 
Aftenposten finner det urimelig av klagerne å oppfatte artiklene som anklager om 
korrupsjon, når artikkelen reiser spørsmål om de sakkyndiges habilitet. Slik avisen ser det, 
har avisen oppfylt sine forpliktelser slik det står i punkt 1.4 og 1.5. 
 
 
Klagerne skriver: «vi vil fortsatt begrense oss til faktafeil og utelatelser. […] Vi har tidligere 
opplyst at det er spesielt viktig å få korreksjon av følgende to utsagn: ”I de aller fleste sakene 
avviser Weisæth at det er sammenheng mellom ulykken og skaden.” I sin redegjørelse gjentar Abel 
reservasjonsløst denne påstanden. Dette er den alvorligste feil i artikkelen. Skaden som 
denne påstanden har forårsaket ville blitt mindre dersom artikkelen hadde tydeliggjort at 



 
  Sak nr. 149/11 

6 

dette ikke bygget på Weisæths egne konklusjoner i sakkyndige erklæringer, men var A-
magasinets tolkninger av andre kilders tolkninger. Vi dokumenterte i vår redegjørelse for 
PFU at Weisæth påviste årsakssammenheng hos 16 av de 20 erstatningssøkere i de 15 
omtalte dommene. Derved faller også grunnlaget bort for følgende påstand: ”A-magasinet har 
gått gjennom 16 dommer hvor Lars Weisæth har vært sakkyndig. I nærmest alle sakene, 14 av 16, 
støtter han ”den sterke sak”: forsikringsbransjen, staten, kommunen, eller arbeidsgiveren. I 12 av 
sakene går disse partene seirende ut av retten. Weisæths ord er ofte avgjørende”.»  
 
Klagerne skriver at Aftenposten gir Weisæth «ansvaret for at dommeren i en rekke saker 
kommer til en annen årsaksvurdering enn ham. […] Ikke noe sted i artikkelen klargjøres det 
at påstandene ikke bygger på Weisæths egne årsaksvurderinger i hans sakkyndige 
erklæringer. Fremstillingen er reservasjonsløs og må gi leseren inntrykk av at det er 
Weisæths egen oppfatning at det ikke er årsakssammenhenger.» 

 
Klagerne anfører: «Faktafeilene blir spesielt alvorlige fordi artikkelen har preg av å være 
undersøkende journalistikk.  Dette inntrykket forsterkes av tabellfremstillingen av sakene 1 
til 16 i Abels redegjørelse. Inntrykket ville blitt ytterligere forsterket dersom tabellen var 
utarbeidet før artikkelen i A-magasinet ble trykket. Men var den det, er det kritikkverdig at 
den ikke ble forelagt for Weisæth til informasjon og med mulighet for kommentar. Hadde 
det skjedd, kunne presisjonsnivået i artikkelen ha blitt noe bedre.  Undersøkende 
journalistikk som refererer et innsamlet tallmateriale med klare konklusjoner er noe langt 
mer enn påstander om det ene eller annet, og må vurderes på linje med forskning. 
Journalistene må som oss forskere godta at de ”kikkes i kortene”.»  
 
Videre: «Utgangshypotesen for artikkelserien synes å ha vært at ”ekspertene har en 
dømmende makt”. Journalistene skal altså undersøke om dommerne lar seg påvirke for mye 
av sakkyndige, et høyst legitimt spørsmål. Men det kan jo ikke besvares ved å undersøke hva 
dommeren gir uttrykk for i dommen?  Et av kjennetegnene på god vitenskaplig metodikk er 
at den forsøker å utelukke andre forklaringer enn den som skal testes. Ellers blir 
undersøkelsen lett en bekreftelse av hypotesen.   Det hender at dårlig forskning er et forsøk 
på å finne begrunnelser for oppfatninger man allerede har. I vedlegget til redaktør Abels 
redegjørelse fremkommer det hvor selektivt referatet er, endog av dommene. Den eneste 
pålitelige metoden for å besvare Aftenpostens spørsmål er at man sammenligner den 
sakkyndiges konklusjon med den avsagte dommen. Det har Weisæth forsøkt å gjøre. Men 
helst burde gjennomgangen av sakene vært gjort av uavhengig medisinsk sakkyndig og 
jurist. Den sakkyndige erklæring er vanligvis redegjort for i åpen rett. 
Konfidensialitetshensyn ville ikke hindret at journalistene hadde kunnet diskutere den 
enkelte erklæring med den sakkyndige. A-magasinet har gjort et spesielt utvalg av dommer 
tilgjengelig i Lovdata som grunnlagsmateriale for å teste A-magasinets hypotese.»  

 
Klagerne gir noen eksempler på hva de mener med hvor feil det kan bli: «Statistikken som 

viser at Weisæth støtter ”den sterke part” og holdes ansvarlig for juridiske vurderinger: 
Sak 1 er en slik sak i følge Abels tabell ettersom kommunen vant saken. Weisæth forutsatte at 
mobbing hadde skjedd og konkluderte med årsakssammenheng.  Domstolen fant det ikke 
bevist at mobbing hadde skjedd. Skal Weisæth holdes ansvarlig for jussen i saken, at retten 
gjør bevisvurdering?  Eksempel på skjevt utvalg og at Weisæth holdes ansvarlig for 

juridiske vurderinger: Abel skriver at i sak 2 er Tingrettens dom irrelevant og han 
ekskluderer den fra materialet. Weisæth hadde funnet skadebetinget invaliditet og 
ervervsuførhet. Men Abel inkluderer Lagmannsrettens og Høyesterettdommene i samme sak 
der Weisæths konklusjon settes til side. Avgjørelsen blir av Abel tolket som at Weisæth 
avviser årsakssammenheng. Aftenpostens oppstilling kategoriseres dette under ”dommer 



 
  Sak nr. 149/11 

7 

har lagt uttalelsen til grunn”. At dommerne mente noe annet enn Weisæth, blir altså tolkes 
som at Weisæth har påvirket dommeren. Hvilket skulle bevises!  […] Klagerne viser også til 
to ulike årsakslærer møtes i rettssalen (den medisinske og den juridiske) «Som beskrevet i 
vårt klage er det mange eksempler på at den juridiske årsaksvurdering satte Weisæths 
årsaksvurdering til side.  Dommerne er kanskje ikke så påvirkelige likevel? » 
 
Når det gjelder imøtegåelsesretten, skriver klagerne: «Abel gjør et poeng av at Weisæth 30. 
desember ikke viste noen interesse for å se dommene. ”Vi regnet med at han selv kjente til sine 
saker og sin praksis, og at han uttalte seg ut fra det. Hadde han bedt om å få se dommene, hadde han 
fått det”. Det dreier seg om saker så langt tilbake som til 1999!  Det burde være en selvfølge at 
Weisæth var forelagt materialet på forhånd og i det minste uten anmodning ble levert til 
ham under intervjuet. Selv da ville det ikke vært tid i nyttårshelgen og med et todagers 
reisefravær deretter til noen forsvarlig imøtegåelse innen deadline.  Men Weisæth sa klart i 
fra at han ikke kjente seg igjen i de fremsatte påstandene og hevdet at det måtte være feil at 
han som sakkyndig ikke fant årsakssammenheng mellom ulykke og skade.» 
 
Det reageres fortsatt på at avisen så ensidig går inn på erstatningssøkendes side. Klagerne 
skriver at de har en opplevelse av å bli anklaget for korrupsjon på grunn av omtale av 
sakkyndiges inntektsforhold, anklager om inhabilitet og koblinger til påstander om å støtte 
den sterke part. Konklusjonen til klagerne er at «den metode A-magasinets journalister 
valgte er for lettbent i forhold til sakens alvorsgrad.» 
 
Klagerne kom deretter med ytterligere opplysninger per e-post:  «Den juristen som kjørte ut 
Lovdata for meg (man må som kjent ha abonnement på Lovdata) fant i alt 31 dommer der jeg 
hadde vært sakkyndig. Av disse valgte A-magasinets journalister ut 16. Jeg har ikke hatt tid 
til å gå igjennom alle 31 og har derfor ikke noe fullstendig bilde av utvalgsmetoden. Men så, 
rent tilfeldig, skjedde følgende: En (annen) jurist hadde lett etter relevante dommer å referere 
til i en rettssak. Han gjorde meg oppmerksom på dom LA-2002-885, en av de 31 sakene. 
Denne saken i Agder Lagmannsrett var mellom en fast ansatt i et forsikringsselskap og 
arbeidsgiveren, dvs. forsikringsselskapet. Spørsmålet jeg skulle besvare som rettsoppnevnt 
sakkyndig var om en brå og noe brutal meddelelse om at den ansatte var å betrakte som 
"omstillingskandidat", den faste stillingen var fjernet uten forvarsel, var den sannsynlige 
årsak til oppståtte helseproblemer. Jeg fant at det var årsakssammenheng og den ansatte vant 
saken. Ytterligere en sak der jeg støttet den "svake" part mot den "sterke". Jeg spør meg om 
hvorfor A-magasinet ikke hadde inkludert denne dommen?» 

 
Aftenposten presiserer nok en gang at utgangspunktet er dommene: «A-magasinet har 
selvfølgelig ikke hatt tilgang til Weisæths bakgrunnsinformasjon om sakene og har ikke tatt 
stilling til de medisinske vurderingene, men har som nevnt, bare vurdert dommerens 
vektlegging av de sakkyndiges erklæringer slik det fremstår i dommene. […] Vi har ikke 
konkludert med om Weisæth har rett eller ikke i sine vurderinger, det har vi ikke 
kompetanse til, og det regner vi med at PFU heller ikke har.» 
 
Videre opplyser Aftenposten at avisen aldri har gitt uttrykk for at artiklene er en 
vitenskapelig undersøkelse.  Slik avisen er det, er artikkelen et journalistisk produkt som 
bygger på en rekke andre kilder og observasjoner i retten. Avisen skriver: «Undersøkelsen er 
rett og slett en gjennomgang av 16 dommer fra Lovdata for å se i hvilken grad den 
sakkyndiges syn er vektlagt.» Avisen skriver at tabellen er et arbeidsverktøy. Det opplyses at 
Weisæth stilte opp til intervju og fikk forelagt resultatet av undersøkelsen og fikk anledning 
til å kommentere den: «Han ga ikke på noen måte uttrykk for interesse for å se 
bakgrunnsmaterialet. Hadde han bedt om det, hadde han selvfølgelig fått det». 



 
  Sak nr. 149/11 

8 

Avisen påpeker nok en gang at ingen av klagerne har kommet med tilsvar, og for avisen 
virker det ikke som behovet for å rette opp et eventuelt skjevt inntrykk har vært presserende. 
 
Det vises også til at «den uvitenskapelige undersøkelsen av saker Weisæth har vært 
involvert i, utgjør bare to avsnitt av artikkelen som ellers bygger på en rekke andre kilder og 
egne observasjoner i retten. Artiklene førte til en debatt om de sakkyndiges rolle i 
erstatningssaker, en debatt som etter manges mening er viktig og nødvendig. At klagerne er 
uenige i undersøkelsesmetodikken, endrer ikke dette.»  
 
Etter tilsvarsrunden var avsluttet, kom en av klagerne (Kringlen) med følgende kommentar: 
«I Aftenpostens svar av 23.nov 2011 imøtegås kritikken som gjelder professor Lars Weisæth, 
men de øvrige ankepunkter som særlig jeg var opptatt av, nevnes overhodet ikke. Vi hadde 
sterke innvendinger mot Aftenpostens kampanjejournalistikk der man først gir spalteplass til 
Ellefsrud der hun taler sin sak og angriper de sakkyndige. Dernest omtales saken på en mildt 
sagt skjev måte av to journalister fra Aftenposten som var til stede under rettssaken på 
Hamar. Vi som forsikringsselskapets sakkyndige kritiseres på en usaklig måte uten at man 
overhodet pirker bort i Ellefsruds sakkyndige, på tross av at vi hadde en rekke innvendinger 
mot disse. Blant annet hadde de overhodet ikke begrunnet sin diagnose posttraumatisk 
stressforstyrrelse. Det kan for øvrig nevnes at den andre partens sakkyndige hadde ingen 
kritiske innvendinger mot våre faglige uttalelser. Vi mener at Aftenpostens ensidighet var 
meget kritikkverdig.» 
 
Aftenposten svarte: «Kringlen er skuffet over at Aftenposten i sitt siste tilsvar konsentrerer 
seg om kollega og medklager Weisæths anførsler og ikke kommenterer hans. Det skyldes at 
klagernes tilsvar i stor grad også gjorde det. Hvis Kringlen mente at reportasjen fra 
rettssaken ga et skjevt bilde av hans rolle, kunne han rettet opp dette med et tilsvar, men vi 
hørte aldri fra Kringlen. Uansett var ikke våre artikler en drøftelse av hva de ulike partene 
mente i denne saken. Vi gikk ikke inn i Åstasaken i de innklagende artiklene. Når Kringlen 
sier at motpartens sakkyndige ikke hadde kritiske synspunkter på dem som sakkyndige, må 
det stå for hans regning. Vi minner om at Ellefsrud hadde tre-fire sakkyndige på sin side. Det 
ville ikke vært nødvendig med så mange sakkyndige hvis begge parter var enige. Vi tror 
heller ikke Ellefsruds sakkyndige kjenner seg igjen i kommentaren: "Blant annet hadde de 
overhodet ikke begrunnet sin diagnose posttraumatisk stressforstyrrelse." Hvis PFU ønsker 
at vi skal gå inn i argumentasjonen på de ulike sider, kan vi komme tilbake til det. Vi mener 
uansett at saken ikke handler om det, og vi mener det må være unødvendig å forlenge 
saksbehandlingen ytterligere på grunn av dette. Det er et problem med både Kringlens og 
Weisæths anførsler at de overhodet ikke går inn på hvilke presseetiske regler som skal være 
brutt. At de misliker reportasjene og mener at de er ensidige, betyr ikke at det foreligger 
noen presseetiske brudd.»  
  


