Stabil tillit til de norske mediene

Tilliten til de norske mediene holder seg stabil, men markant flere unge kvinner enn menn stoler på mediene. 

Respons Analyse la i dag fram sin årlige tillitsundersøkelse på Arendalsuka. Den viser at folk har tillit til norske medier. 60 prosent oppgir 6 eller mer på en skala fra 1 til 10 på spørsmål om de har tillit til mediene.

Det er omtrent på samme nivå som de to foregående årene.

Undersøkelsen viser at det er en viss forskjell mellom kvinner og menn på dette spørsmålet: 63 prosent av norske kvinner har tillit til mediene, mens mennene ligger noe lavere med 58 prosent.

Blant unge (de mellom 18 og 29 år) er denne forskjellen enda større.

– Det er bra at tilliten til norske medier er høy. Journalistikk er viktig for å sikre folk relevant informasjon og som beredskap mot feil- og desinformasjon. At de unge har noe mindre tillit, og de unge mennene såpass mye mindre tillit, er samtidig verdt å merke seg, og mediene har en jobb å gjøre med å nå disse gruppene, sier Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

Tilliten til sosiale medier lav: Bare 10 prosent i befolkningen generelt stoler på sosiale medier. Dette er også på samme nivå som de to foregående årene.

Faksimile fra Arendalsukas tillitsundersøkelse 2025 fra Respons Analyse som viser tilliten blant unge. Undersøkelsen er utført blant 1000 respondenter.