Norge bør ta grep om kildevernet

- Kildevernet er globalt i krise, Norge kan bidra til å sette dette på dagsorden i internasjonal sammenheng, oppfordret generalsekretær Kjersti Løken Stavrum under Stortingets høring om menneskerettigheter.

Presseorganisasjonene, representert med Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Reaktørforening og Norsk Presseforbund, hadde flere innspill til komiteen som skal behandle Stortingsmeldingen om menneskerettigheter som mål og middel i utenriks- og utviklingspoltikken.

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum vektla behovet for muligheten til at Norge bidrar aktivt med å etablere presseetiske selvdømmeordninger som PFU i andre land, og oppfordret komiteen til å ta inn et eget punkt om behovet for å styrke det digitale kildevernet internasjonalt. – Pressefrihet avhenger av kildevern, og hvis vi ikke kan sikre trygg, elektronisk kommunikasjon, kan vi heller ikke garantere kildevern. Konsekvensene kan være en «chilling effect» – folk tør ikke gå til mediene med viktig informasjon, utdypet hun overfor komiteen.

Sikkerhet for journalister og medieeiere, bekjempelse av straffrihet («impunity») i forbindelse med kriminalitet mot journalistisk virksomhet, informasjonsfrihet og innsynsrettigher, rammevilkår, utvikling og etablering av medieledere og uavhengige medieorganisasjoner, var andre temaer som ble tatt opp fra medienes side.

Les alle høringsinnspill:
Sthøring 13 mars fra NP
2015-02-10 – Notat til Stortingets høring 13 februar.docx NR MBL

Les også: Bør styrke innsatsen for å utvikle pressefrihet globalt