Åpenhetsprisen 2024

Norsk Presseforbunds åpenhetspris for 2024 går til journalist Bård Wormdal som gjennom sitt arbeid har kastet lys over norsk etterretningsvirksomhet. Les hele begrunnelsen her.

«Norsk Presseforbunds åpenhetspris for 2024 går til en journalist som gjennom sitt arbeid har kastet lys over norsk etterretningsvirksomhet.

Gjennom sine bøker har han utfordret offisielle fremstillinger. Han har skapt rom for en bredere diskusjon om Norges rolle i internasjonal etterretning og vårt samarbeid med USA.

I Vardø ble Globus III-radaren satt i drift i 2022, bare noen mil fra den russiske grensen. En av de største byggeprosjektene i Finnmark noen gang er bare omtalt i korte budsjettnoter til Stortinget. Prisvinneren reiser betimelige spørsmål om hvilke formål radaren har, og i hvilken grad våre folkevalgte er informert.

Russland har gjennomført simulerte bombetokt over Vardø, og lokalbefolkningen frykter å bli et mål.

Prisvinneren har bidratt til å slå hull i offisielle forklaringer, og har bidratt til å vise frem ukjente sider ved det norsk-amerikanske samarbeidet.

Å utfordre mektige institusjoner som etterretningstjenesten krever mot. Ikke bare for prisvinneren selv, men også for kilder med livslang taushetsplikt som på tross av dette har bidratt med opplysninger.

Prisvinneren har navigert i et komplekst landskap mellom offentlighetens informasjonsbehov og sikkerhetspolitiske hensyn. Han har stått fast ved sitt arbeid til tross for press om å la være.

Gjennom arbeidet har offentligheten fått informasjon og mulighet til å vurdere og diskutere sikkerhetspolitiske spørsmål på et mer informert grunnlag. Prisvinnerens arbeid har også stimulert til videre undersøkelser og debatt, både i media og blant beslutningstakere på Stortinget.

Juryen er derfor stolt av å kunne tildele Norsk Presseforbunds åpenhetspris for 2024 til Bård Wormdal for hans bøker «Satellittkrigen», «Spionbasen» og «Spionkrigen». Wormdals dedikerte innsats understreker viktigheten av undersøkende journalistikk og åpen debatt om sentrale sikkerhetspolitiske spørsmål i et demokratisk samfunn»