Innhold i personalmappe

• #16187 Svar
      Christin
      Gjest

Jeg arbeider på en skole. For noen mnd siden uttrykte jeg bekymring for elevenes psykososialemiljø relatert til en ansatt på samme trinn.Kort tid etterpå ble vi kalt inn i møter grunnet samarbeidsproblemer. Dette stilte jeg meg uforstående til, da samarbeidet på teamet har vært bra. Dette ble bekreftet fra andre som arbeider på samme trinn.

Ledelsen sto allikevel på sitt, og har i møtereferater referert til at jeg har «klaget på samarbeidet». Jeg har hele tiden bestridt dette, og understreket at jeg i alle møter har uttrykt bekymring for elevene, ikke klaget på noe samarbeid.

Nå har disse møtereferatene havnet i min personalmappe. Jeg har spurt om grunnen til dette, og fikk følgende svar:

«Vi har snakket med personalavdelingen og de har bekreftet at slike møtereferater skal ligge i personalmappen. Vi bør unngå å føre noe skyggearkiv, og derfor blir personalmappen det riktige stedet».

Er dette en korrekt måte å oppbevare møtereferater på?

Imidlertid har jeg bedt om at referatene som viser til samarbeidsproblemer på teamet blir rettet, slik at korrekte opplysninger foreligger. Dette virker det ikke som om ledelsen ønsker å etterkomme.

Hva gjør jeg videre?

• #17514 Svar
      Kristine Foss

Hei!

Dette faller dessverre utenfor det vi besvarer i denne spalten. Hvis du er medlem av et fagforbund, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med dette. Evt ta kontakt med tillitsvalgt på skolen du jobber. Hvis du ikke får endret referatet, bør du ihvertfall få lagt ved et tillegg der du sier deg uenig i referatet. Lykke til og håper det ordner seg!

• #17512 Svar
      Petimeteret

Hei!

Det er mulig møtereferater skal ligge i personalmappen, men den skal uansett arkivers forskriftsmessig etter arkivloven.

Personalmapper reguleres av personopplysningsloven. Det vil si at di har krav på å få slettet eller korrigert opplysninger i mappen som er feil. Da du mener du ikke har klaget på samarbeidsproblemer, er det ikke nok at arbeidsgiver påstår det i et referat du har bedt om å få korrigert.

Det er også en hovedregel i personopplysningsforskriften at. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre formålet med behandlingen. Det vil si at dersom du ber dem fjerne møtereferatet, må arbeidsgiver kunne oppgi et saklig behov for fortsatt å arkivere dette videre i din personalmappe.

Datatilsynet er en etat som bør intereserer seg for slike problemstillinger:

Ser 2 svar tråder
Svar til: Innhold i personalmappe