Helseforetak vil ikke sende meg søkerliste
Presseforbundet › Still spørsmål › Still spørsmål › Helseforetak vil ikke sende meg søkerliste
- Emnet er tomt.
-
ForfatterInnlegg
-
-
Hans OveGjest
Hei!
Søkte litt på google og kom til denne siden.
Det er en annen person her med nesten likt problem som meg, men han fikk søkerliste til slutt. http://presse.no/forumer/sporsmal/Foerer-ikke-soekerlister
Her er historien:
Jeg søkte på en jobb som passet meg veldig bra innenfor Sykehuspartner (De håndterer IT-delen av helseforetakene, som for eksempel EPJ-systemet DIPS)
Jeg ba om utvidet søkerliste den 15/03 – 2013 og fikk svar om at webcruiter var nede til mandag. Fikk ingenting på mandag, og jeg spurte igjen 05/04 – 2013, og denne gangen fikk jeg ikke et svar i det hele tatt.
I dag fikk jeg mail om at stillingen var tatt, og jeg spurte nok en gang om jeg kunne få se utvidet søkerliste. Dette er viktig da jeg søker aktivt, og ville gjerne vite hva andre kunne tilby som jeg ikke kunne I mitt syn passet jeg _veldig_ godt til denne jobben, både med relevant jobberfaring og utdannelsesretninger.
Denne gangen fikk jeg vite at «Vi har dessverre ikke krav på oss til å utlevere utvidet søkerliste. Iflg Helseforetaksloven har HF og deriblant Sykehuspartner unntak fra dette så vi distribuerer ikke disse listene.»
Som sagt så googlet jeg litt og kom til den linken øverst, samt dette:
Forslaget til § 5 første ledd annet punktum innebærer at bare forvaltningslovens kapittel 2 og 3 gjelder i saker om ansettelse, oppsigelse og andre personalsaker. Dette innebærer blant annet at man ikke har klagerett i ansettelsessaker og at søkere til stillinger ikke har rett til innsyn i en utvidet søkerliste.
Er det noen som kan guide meg til riktig svar? Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan motta en søkerliste som kan «pinpointe» meg i riktig retning. Synes også det er merkelig at for en måned siden var systemet nede, slik at jeg ikke kunne få tilsendt en søkerliste, mens nå i dag så har de ikke noe krav på seg for å gjøre dette.
-
PetimeteretGjest
Først vil jeg skille på et par begrep.
Offentlig søkerliste, er forankret i offentlighetsloven §25. Dette er en liste alle som vil kan spørre etter og har krav på å få. Den bør, ifølge Sivilombudsmannen, være klar 2-3 virkedager etter søknadsfristen.
Utvidet søkerliste. Denne lages i forvaltrningen. Jeg er usikker på hvor den er forankret, men jeg tror det var forvaltningsloven, før den ble endret i forbindelse med ny offentlighetslov. Søkere har hatt rett på denne listen som part i saken. Andre har ikke hatt rett på denne.
Når det står så eksplisitt i helseforetaksloven at partsinnsynreglene ikke gjelder og det står i utgreiingen at du ikke har krav på utvidet søkerliste så stemmer nok det.
Men dersom utvidet søkerliste er laget, må de allikevel behandle et krav om innsyn etter offentlighetslovens regler. Da skal du få oppgitt hjemmel for unntak.
Uansett har du krav på offentlig søkerliste. Da er heller ikke argumenter som at webcruiter er nede relevant, for den skal ligge i arkivsystemet. Den tilsvarende saken du viste til gjelder offentlig søkerliste.
-
PetimeteretGjest
Offentlig søkerliste er forankret i forvaltnimngsforskriften § 15. Denne er igjen forankret i forvaltningslovens kapittel 4.
-
Christer Alexander JensonGjest
Utvidet søkerliste (ikke offentlig søkerliste) eller partsintern søkerliste er forankret i forvaltningslovforskriften kapittel 5. Dette kapittelet er gitt med hjemmel i forvaltningsloven § 19, som hører hjemme i kapittel IV.
-
-
ForfatterInnlegg