' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 114/19

KLAGER: Bente F. Loken
PUBLIKASJON: Smaalenenes Avis
PUBLISERINGSDATO: 11.05.2019, 15.05.2019
STOFFOMRADE: Helse

SJANGER: Nyhet

SOKERSTIKKORD: Opplysningskontroll og kildebredde, skille mellom kommentar og
fakta, identifisering, samtidig imotegaelse, kommentarfelt,
saklighet og omtanke

REGISTRERT: 07.08.2019

BEHANDLET I PFU: 29.04.2020

BEHANDLINGSTID: 262 dager

KLAGEGRUPPE: Privatperson

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER: Denne saken har ekstra lang saksbehandlingstid pd grunn av

manglende medvirkning fra bade klager og Smaalenenes Avis.

SAMMENDRAG:
Artikkel 1

Smaalenenes Avis publiserte 11. mai 2019 en artikkel om en lege som hadde mistet retten til
a skrive sykemeldinger. Legen ble navngitt og avbildet.

Tittelen var: «Fastlege i Askim har mistet retten til a skrive sykemeldinger til 1.250
pasienter»

Ingressen gikk slik: «Helsedirektoratet har trukket fastlege Daiva-Marija Medalinskaite
Johansens rett til & praktisere for trygdens regning.»

Artikkel 2

Avisen publiserte et par dager senere, 15. mai 2019, en oppfolgerartikkel. Flere av pasientene
til fastlegen uttalte seg sveert kritisk til legens praksis.

Tittelen var: «Nina Elisabeth byttet ut fastlegen Daiva Johansen: - En lege som skremmer,
sier tidligere pasienter»

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i
presseetiske spersmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 114/19

Iingressen stod det: «Flere tidligere pasienter av fastlegen uttaler at de bare har ventet pa
at hun skal bli avslert.»

Begge artiklene ble publisert pa Facebook, og der kom det flere kommentarer i
kommentarfeltet. Kommentarene er paklaget.

KLAGEN:

Klager er en privatperson som klager med den omtalte legens samtykke. Klager mener
avisen har brutt god presseskikk pa felgende punkter i Veer Varsom-plakaten:

3.2, om opplysningskontroll og kildebredde
4.1, om saklighet og omtanke

4.2, om skillet mellom kommentar og fakta
4.7, om identifisering

4.14, om samtidig imotegaelse

417, om redigering av kommentarfelt

I den forste artikkelen er det i hovedsak kommentarfeltet som klager reagerer pa. Hun
skriver:

«Her har avisen ikke moderert godt nok, men latt, etter min mening, sjikanerende uttalelser
om henne bli stdende.

Kommentarene handler heller ikke om innholdet i artikkelen, men om tidligere
pasienters egen oppfatning av legen.»

Videre mener klager at Smaalenenes avis har tatt utgangspunkt i noen av de krasseste
kommentarene og intervjuet avsenderne om deres opplevelser med legen. Klager mener
«dreye pastander» ble publisert.

«Dog handler de overhodet ikke om det at det er retten for a jobbe for trygdens regning
legen har tapt. Vi har ikke noen opplysninger om at legen har drevet uforsvarlig medisinsk
virksomhet eller har mistet sin autorisasjon, men jeg oppfatter at avisen og de pafelgende
kommentarene pa Facebook lar oss lesere tro dette.

Jeg oppfatter at dette er offentlig uthenging pa en sveert belastende mate for denne
legen og synes det er meget uheldig. Jeg bekymrer meg for de psykologiske folgene for den
omtalte.»

TILSVARSRUNDEN:
Smaalenenes Avis kan ikke se at god presseskikk er brutt.

Avisen skriver at de burde unnlatt a publisere en skjermdump av en kommentar i artikkel 2.
Dette gjelder kommentaren fra Tonje Therese Skeie. Avisen beklager at denne ble publisert.



Sak nr. 114/19

For gvrig avviser avisen & ha gjort noe galt.
Smaalenenes Avis mener redaksjonen har veert kildekritiske i arbeidet med artiklene:

«(...) vi har snakket med mange som har fortalt mange sammenfallende historier og vi har
benyttet tre av dem i sak to (2). Ellers er det kommuneoverlegen og fastlegens advokat som
uttaler seg. En av de pasientene vi har snakket med er en tidligere helsearbeider.

I sak en (1) er det fastlegens advokat, offentlige dokumenter og kommuneoverlegen
som er kildene.»

Avisen mener det var nedvendig & fortelle hvem legen var nar hun mistet retten til &
praktisere som fastlege, og hun er lege «i et lite lege miljo en mindre by».

Avisen understreker at legens advokat uttalte seg i begge artiklene.

Nar det gjelder kommentarfeltene, skriver Smaalenenes Avis falgende:

«Kommentarene det henvises til er pa Facebook. Kommentarfeltet pd egen nettavis stengte
vi. Vi har ingen mulighet til 4 forhdndsredigere kommentarer pa Facebook eller folge

kommentarfeltet gjennom degnet, men kan og vil fjerne kommentarer som er upassende nar
vi ser dem selv eller blir gjort oppmerksomme pa dem. Det er gjort i denne saken.»

Klager hadde ingen flere kommentarer.



