
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 
presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 
 

 

PFU-SAK NR. 256/19 
 
KLAGER:                               

 
Dyrebeskyttelsen Norge v/ daglig leder 

PUBLIKASJON: Sandefjords Blad (papir) 
PUBLISERINGSDATO: 04.04.2019, 13.05.2019, 15.08.2019 
STOFFOMRÅDE: Justis, samfunn 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, samtidig imøtegåelse, korrigering 
REGISTRERT: 13.09.2019 
BEHANDLET I PFU: 29.04.2020 
BEHANDLINGSTID: 166 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Sandefjords Blad (SB) publiserte torsdag 4. april 2019 et forsideoppslag med tittelen: 
«Anklages for å ha tappet penger». Det var Dyrebeskyttelsen Norge sentralt som rettet 
denne beskyldningen mot styret i Dyrebeskyttelsen Sandefjord/Larvik (DBSL). En 
suspendert nestleder var avbildet, navngitt og sitert på at hun stilte seg uforstående til 
anklagen. I selve artikkelen gikk det frem at sentralstyret mente at lokalavdelingen hadde 
betalt den suspenderte nestlederen overpris for å leie et lokale av henne til virksomheten. 
Det fremkom at lokalet ble kalt Miabua. Nestlederen oppga at hun ikke var proff på 
området, og at hun aldri hadde tenkt at kontrakten skulle være ulovlig. 
 
Mandag 13. mai 2019 publiserte SB en artikkel med tittelen «Føler seg overkjørt av 
Dyrebeskyttelsen». Her var blant andre den ekskluderte nestlederen i DBSL intervjuet 
sammen med en ekskludert tidligere leder. Det sto også at de to var anmeldt, og at det 
omstridte leieforholdet var oppsagt. De to uttalte seg kritisk om prosessen og om 
sentralstyrets håndtering. 
 
Torsdag 5. august 2019 publiserte SB en artikkel med tittelen: «Mistet to millioner – Måtte 
begynne på nytt». Her fremgikk det at det igjen var «full aktivitet» i lokalet som med en 
nystartet dyrevernsorganisasjon. Det ble videre oppgitt at det i sin tid ble testamentert to 
millioner kroner til Miabua, og at det nå er Dyrebeskyttelsen som har råderett over disse 
pengene. 
 



 
  Sak nr. 256/19 

2 

KLAGEN:  
 

Klager er Dyrebeskyttelsen Norge (DN) v/daglig leder, som mener at omtalen i Sandefjords 
blad (SB) var unyansert og stedvis feilaktig. Etter klagers syn gjorde ikke redaksjonen nok for 
å kontrollere fakta. Det ble heller ikke utvist god nok kildekritikk eller gitt tilstrekkelig 
adgang til samtidig imøtegåelse, ifølge klager. Videre anfører klager at redaksjonen ikke har 
vært villig til å korrigere fremstillingen i etterkant, og det vises til Vær Varsom-plakatens 
(VVP) 3.2, 4.1, 4.13 og 4.14. 
 
11) Når det gjelder den første av de påklagede artiklene, reagerer klager på følgende sitat fra 
den suspenderte nestlederen:   
 

«– Sentralstyret i Dyrebeskyttelsen mener at jeg har tatt for mye i husleie. Alt vi 
har gjort er å overføre leieavtalen fra det forrige stedet som hadde kattepensjonat. 
Inkludert i leien er strøm, kattemat, kattesand og forsikring. Jeg er ikke proff på 
dette, og har aldri tenkt på lovligheten av denne kontrakten [.]» 

 
Klager viser til at organisasjonsledelsen hadde vært i dialog med lokalavdelingen om 
leiekontrakten i et år forut for denne publiseringen, og at den suspenderte nestlederen 
følgelig var godt kjent med kritikken av utleieforholdet. Klager mener derfor at DN burde ha 
fått komme med tilsvar til denne uttalelsen.  
 
Når det gjelder artikkelen med overskriften «Føler seg overkjørt av Dyrebeskyttelsen» fra 
13. mai 2019, mener klager at redaksjonen var svært lite kildekritisk, og at det fremkom 
grove og usanne påstander om DN som organisasjonen ikke fikk imøtegå.  
 
2a) Klager anfører at det var misvisende å skrive at DN «kuppet» DBSLs årsmøte og avsatte 
det sittende styret.  
 
2b) Videre reagerer klager på det påfølgende avsnittet:  
 

«DBSL mener denne avsettelsen strider mot Dyrebeskyttelsens vedtekter og de 
mener at det avsatte styret ikke fikk anledning til å uttale seg». 

 
For det første stiller ikke hele DBSL seg bak uttalelsen, ifølge klager. Det anføres også at 
DBSL-styret fikk umiddelbar anledning til å uttale seg om suspensjonen, og at formuleringen 
derfor var misvisende. DN fikk ikke kommentere dette før publisering, skriver klager. 
 
2c) Følgende fremstilling fra artikkelen var også direkte usann, ifølge klager:  
 

«Kontrakten med Miabua ble oppsagt med øyeblikkelig virkning da sentralstyret i 
DN overtok styret av lokalforeningen. 

— Jeg mener at dette ikke er en oppsigelse, men et brudd på kontrakten. 
Sentralstyret har ikke på noe tidspunkt skriftlig informert meg som utleier om at 
kontrakten skulle være hevet med øyeblikkelig virkning.» 
 

Klager anfører at leiekontrakten var inngått på falske premisser (se argumentasjon og 
vedlagt dokumentasjon i sakspapirene, sekr. anm.), og at kontrakten derfor ble «hevet», ikke 
«oppsagt». Videre fremholder klager at alle styremedlemmene i DSBL, inkludert nestlederen 

 
1 Sekretariatets nummerering 



 
  Sak nr. 256/19 

3 

som senere ble ekskludert, fikk skriftlig informasjon om heving av leiekontrakten i april 
2019. Heller ikke dette fikk DN uttale seg om før publisering, skriver klager.  
 
2d) Klager hadde ønsket å kommentere det som sto i artikkelen om inngåelsen av 
leiekontrakten og vedkommende som da var leder i DBSL. Klager anser at den siste 
kontrakten som ble inngått, ikke var gyldig. 
 
2e) Klager viser til at et medlem i DBSL fikk gi uttrykk for at DN hadde opptrådt «uredelig», 
og at medlemmet var sitert slik: 
 

«Vi opplever at DN tilbakeholder informasjon og ikke er redelig i sin dialog. Vi 
stiller oss sterkt i tvil om de handler i tråd med sine egne vedtekter. Vi synes det er 
betimelig å stille spørsmål om det som skjer er en del av en maktkamp der DN har 
tatt side i stedet for å rydde opp[.]» 

 
Klager anfører at dette medlemmet ikke hadde vært aktiv i avdelingen, og ikke var kapabel 
til å kunne uttale seg om den interne prosessen. Det som fremkom fra henne, var derfor bare 
synsing som ikke burde ha vært på trykk, slik klager ser det. Klager understreker at det ikke 
foreligger noen maktkamp, og at DN bare ville sikre at medlemmenes penger og 
testamenterte gaver gikk til det formålet de skulle gå til.  
 
2f) Klager reagerer også på de ekskluderte styremedlemmenes sitat om at de følte seg utsatt 
for «en Kafka-prosess». Heller ikke disse påstandene fikk DN kommentere, fremholder 
klager. 
 
Den tredje påklagede artikkelen fra 15. august 2019 innebar i klagers øyne de groveste 
overtrampene.  
 
3a) For det første mener klager at tittelen, «Mistet to millioner – Måtte begynne på nytt», ga 
inntrykk av at DN hadde tatt midler som skulle ha gått til dyrevelferd i Sandefjord og 
Larvik. Klager understreker at DBSL har vært i drift gjennom hele prosessen, og at de 
økonomiske midlene fremdeles er tilknyttet lokalavdelingen.  
 
3b) Videre er klager kritisk til følgende formulering i brødteksten: 
 

«Miabua ble i sin tid testamentert et hus med en verdi på rundt to millioner 
kroner. Denne arven har Dyrebeskyttelsen nå råderett over.» 

 
Klager skriver at dette er direkte usant og legger ved det aktuelle testamentet for å 
dokumentere for PFU at det var Dyrebeskyttelsen i Sandefjord/Larvik som ble tilgodesett i 
testamentet, ikke Miabua. Klager understreker at redaksjonen ville ha blitt gjort 
oppmerksom på dette om den hadde forhørt seg med DN før publisering. Daglig leder i DN 
kontaktet redaksjonen etter publisering for å få dette rettet opp, og det er blitt gitt innsyn i 
testamentet. Likevel har ikke redaksjonen villet korrigere fremstillingen, noe DN anser som 
total mangel på presseskikk.  
 
3c) Endelig viser klager til formuleringen om at lederen for den nystartede 
dyrevernorganisasjonen var «overveldet over responsen de har fått etter at aktiviteten 
startet opp igjen». Etter klagers syn ga fremstillingen et feilaktig inntrykk av at DNSB var 
nedlagt, og at de suspenderte styremedlemmene fortsatte som før. DN burde ha fått komme 
med et tilsvar av hensyn til balansen i saken, mener klager. 



 
  Sak nr. 256/19 

4 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert at partene har vært i kontakt for å forsøke å løse saken i minnelighet.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Sandefjords blad (SB) avviser brudd på god presseskikk og opplyser innledningsvis at 
anmeldelsene mot de omtalte styremedlemmene i DBSL er henlagt. 
 
1) Når det gjelder den første påklagede artikkelen, der den suspenderte nestlederen uttalte at 
hun ikke var proff på dette med leiekontrakter, kan ikke redaksjonen se at dette var et 
angrep på DN som utløste retten til tilsvar eller samtidig imøtegåelse. 
 
2a) Videre bestrider redaksjonen at ordet «kupp» var misvisende for det som fant sted på 
DBSLs medlemsmøte 2. april 2019. Redaksjonen beskriver hendelsen slik:  
 

«[DN] informerte uinnvidde medlemmer på et medlemsmøte 2. april at det sittende 
styret var suspendert med øyeblikkelig virkning. Deretter ble alle medlemmer og 
journalisten bedt om å forlate lokalet. Det avsatte styret ble erstattet av et 
interimsstyre, som er identisk med styret i [DN]. Denne suspensjonen kom svært 
overraskende på de medlemmene Sandefjords Blad snakket med.» 

 
2b) Formuleringen og sitatet om at DBSL mente avsettelsen av styret var vedtektsstridig, var 
basert på et intervju med tidligere leder, suspendert nestleder, suspendert sekretær i styret, 
suspendert styremedlem og en frivillig som stilte til valg på årsmøtet som ble stanset. I henhold 
til vedtektene skal en lokalavdeling gis anledning til å uttale seg før det treffes en beslutning om 
suspensjon. Redaksjonen mener at stikkordet her er «før», ettersom det suspenderte styret ikke 
fikk varsel om suspensjon i forkant av suspensjonene. I tillegg peker redaksjonen på at DN fikk 
motsi disse påstandene i artikkelen slik: 
 

«[S]uspensjon av styret er foregått helt i tråd med gjeldende vedtekter for 
organisasjonen. Det ble gitt skriftlig informasjon om prosessen til styremedlemmene i 
Sandefjord/Larvik.» 

 
2c) Videre mener redaksjonen at den suspenderte nestlederen hadde all rett til å mene at 
leiekontrakten burde ha vært oppsagt, ikke hevet. Redaksjonen viser i den forbindelse til at 
politiet ikke har avdekket noe kontraktsbrudd. Også her påpeker redaksjonen at klager fikk 
frem sitt syn i det publiserte med følgende sitat:  
 

«Leiekontrakten ansees å være ugyldig, denne er følgelig hevet, med skriftlig 
varsel[.]»  

 
2d) Redaksjonen kan ikke se at klager hadde rett til å kommentere opplysningen om hvem 
som var leder i DBSL da leiekontrakten ble inngått. 
 
2e + 2f) Videre anfører redaksjonen at DN fikk forelagt følgende uttalelser og beskyldninger 
forut for artikkelen fra 13. mai 2019 (se kopi av mail i sakspapirer, sekr. anm.): 
 
- At DN fikk kritikk for håndteringen av saken. 
- At suspenderte styremedlemmer mente at supensjonen var vedtektsstridig. 



 
  Sak nr. 256/19 

5 

- At ekskluderte styremedlemmer oppga at de ikke visste hvorfor de var ekskludert og 
anmeldt. 
- At DN ble beskyldt for å ha brutt leiekontrakten med Miabua. 
- At det ble bestridt at DN hadde lov til å stoppe lokalavdelingens årsmøte. 
 
På den bakgrunn mener redaksjonen at det burde ha vært åpenbart for DN før publisering at 
de ekskluderte styremedlemmene mente at DN hadde opptrådt uredelig, og at klager ble gitt 
adgang til samtidig imøtegåelse. Redaksjonen mener at sakskomplekset i seg selv tilsier at 
det er snakk om en kamp om makten i DBSL.  
 
Redaksjonen kan uansett ikke se at uttalelsene om maktkamp og Kafka-prosess utløste 
klagers rett til tilsvar eller samtidig imøtegåelse.  
 
Når det gjelder klagers påstand om at DN ikke fikk samtidig imøtegåelse til påstanden om at 
DN holder tilbake informasjon, viser redaksjonen til at klager fikk følgende spørsmål fra 
redaksjonen tre dager før publisering:  
 

«[Styremedlemmene] mener videre at de ikke har fått vite hva de er ekskludert for og 
hva de er politianmeldt for, selv om de har bedt DN redegjøre for dette. Er dette 
riktig?» 

 
Redaksjonen mener at klager med dette fikk anledning til å imøtegå påstanden om at DN 
holdt tilbake informasjon. 
 
3a) Når det gjelder den tredje påklagede artikkelen, skriver redaksjonen dette i tilsvaret:  
 

«Sandefjords Blad har i sin tittel ikke skrevet at DN har tatt midler fra 
Sandefjord/Larvik, og ser ikke at den kan tolkes på den måten. Allerede tidlig i 
ingressen kommer det fram at det er aktiviteten i Miabua som har startet opp på 
nytt.» 

 
3b) Videre skriver redaksjonen følgende om klagers anførsel til formuleringen om at Miabua 
var blitt skjenket to millioner ved testament:    
 

«Toves Kattepensjonat/Dyrebeskyttelsen Sandefjord/Larvik (TK/DBSL), som ikke 
var en del av Dyrebeskyttelsen Norge, fikk testamentert en større sum penger fra en 
Larvik-kvinne (testament datert 8/3-2012). I årene før hun døde fikk TK/DBSL flere 
pengegaver fra henne, og en av disse gavene ble brukt til å bygge en brakke til 
innlosjering av katter. Denne brakken fikk navnet ‘Miabua’, oppkalt etter katten til 
giverkvinnen. Ifølge leder av DBSL på det tidspunktet […] ble ‘Miabua’ blant folk i 
Sandefjord oppfattet som ensbetydende med DBSL. Da DBSL flyttet virksomheten sin 
fra Toves Kattepensjonat i Krokenveien til Roveveien, beholdt de navnet ‘Miabua’, og 
navnet ble også etter dette forbundet med DBSL. Når Sandefjords Blad skriver at 
‘Miabua ble i sin tid testamentert et hus med en verdi på rundt to millioner kroner’ vil avisas 
lesere oppfatte dette som at DBSL fikk denne arven. 

 
3c) Endelig påpeker redaksjonen at klager ikke gjenga hele bildeteksten om at lederen for 
den nye dyrevernsorganisasjonen var overveldet over responsen. Det fremgikk at det var 
aktiviteten i Miabua som hadde startet opp igjen. Redaksjonen avviser å ha skrevet noe om 
hva DBSL har bedrevet i samme tidsrom.  



 
  Sak nr. 256/19 

6 

Klager ønsket å knytte en siste kommentar til saken og presiserer at det aldri har vært 
hensikten for DN å sverte de ekskluderte styremedlemmene i media. Klagers anliggende er 
at redaksjonen burde ha satt seg inn i de aktuelle dokumentene for å kunne presentere 
balansert og rettskaffen journalistikk om saken.  
 
 
Sandefjords Blad hadde ikke ytterligere å tilføye saken.  
 
 
 
 
 
 
 


