
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 
presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 
 

 

PFU-SAK NR. 006/20 
 
KLAGER:                            

 
Undervisningsbygg Oslo KF 

PUBLIKASJON: Tungt.no 
PUBLISERINGSDATO: 07.01.2020 
STOFFOMRÅDE: Offentlig forvaltning 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, dekning for tittel, korrigering av feil, 

skille kommentar og fakta 
REGISTRERT: 10.01.2020 
BEHANDLET I PFU: 29.04.2020 
BEHANDLINGSTID: 109 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig forvaltning 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
TransportMagasinets nettside Tungt.no publiserte tirsdag 20. januar 2020 en nyhetsartikkel 
med tittelen:  
 

«Kjøp av transport: Grelt skoleeksempel – Med transport utført av 
utenlandskregistrerte miljøverstinger, og transportfirma med frynsete rykter, 
bygges nye Ruseløkka skole i Oslo sentrum.» 

 
Ingressen var: 
 

«OBSERVASJONER: Midt i hovedstaden bidrar Undervisningsbygg Oslo KF til 
høyere luftforurensning enn nødvendig. Når det fremlegges bildemateriale som 
viser varelevering med Euro 3 kjøretøy, bortforklares dette med at lastebilen kun 
fikk hjelp til å snu.» 

 
 
 
 
 
 
 
 

https://presse.no/redaksjon/transportmagasinet-og-tungt-no/


 
  Sak nr. 006/20 

2 

 
KLAGEN:  

 
Klager er Undervisningsbygg Oslo KF, som anfører at artikkelen til Tungt.no inneholdt feil.  
 
Klager fremholder at artikkelen gjennom overskrift, ingress, bildebruk og øvrig presentasjon 
ga inntrykk av at Undervisningsbygg Oslo KF hadde benyttet transportselskaper som aldri 
var blitt benyttet i det omtalte prosjektet. I publiseringen ble disse selskapene blant annet 
beskrevet som «transportfirma med frynsete rykter». 
 
Klager viser til at Undervisningsbygg Oslo KF i e-poster til redaksjonen 19.11.2019 og 
28.11.2019 (se vedlegg, sekr. anm.) avviste at disse firmaene var blitt benyttet, og i tillegg ba 
redaksjonen om å sende dokumentasjon på eventuelle vareleveranser fra disse. Klager 
mottok aldri slik dokumentasjon og kan heller ikke se at artikkelen inneholdt noen slik 
dokumentasjon, til tross for konstaterende tittel/ingress om at klager hadde kjøpt transport 
av de nevnte firmaene. 
 
Videre er klager kritisk til følgende formulering i ingressen: 
 

«Når det fremlegges bildemateriale som viser varelevering med Euro 3 kjøretøy, 
bortforklares dette med at lastebilen kun fikk hjelp til å snu.» 

 
Klager påpeker at Undervisningsbygg Oslo KF kun fikk forelagt bildene som inngår i 
publiseringen, og at disse ikke viser varelevering. I PFU-klagen står det: 
 

«Påstandene i ingressen dokumenteres ikke i artikkelen. Vi ber om at påstandene om 
varelevering enten dokumenteres eller fjernes fra artikkelen da det ikke er dekning 
for disse påstandene. Vi ber også om en unnskyldning for beskyldingen om å drive 
med bortforklaring.» 

 
Det ene bildet av to parkerte «kapellsemier» (vedlegg - bilde 1, sekr. anm.) er i artikkelen 
datert til 19. september 2019. Klager viser til at Undervisningsbygg Oslo KF i e-post 28. 
november oppga at bildet må ha blitt tatt en gang mellom 23. august og 19. september. Dette 
ble ikke tatt inn i artikkelen, det ble bare vist til klagers tidligere tidsanslag, som var «i 
sommer». Klager mener dette er særlig problematisk fordi det i artikkelen ble gjort et 
nummer av at klagers tidsanslag (i sommer) ikke samsvarte med redaksjonens informasjon 
om når bildet ble tatt. I PFU-klagen skriver klager: 
 

«Vi ber om at vår korreksjon av fakta som ble oversendt 28.11.19 tas med i artikkelen 
og ber om en beklagelse for at TM ikke tok med korreksjonen vi sendte.» 

Klager mener at publiseringen var i strid med Vær Varsom-plakatens (VVP) punkt 3.2, 4.4 og 
4.13. 

 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 



 
  Sak nr. 006/20 

3 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Tungt.no oppgir innledningsvis at redaksjonen straks tok kontakt med klager da den ble 
kjent med PFU-klagen. Målet var å undersøke muligheten for å løse saken i minnelighet.  
 
Redaksjonen viser til at den sendte klager et forslag til redigert og korrigert artikkel, men at 
klager ikke fant endringene tilfredsstillende (se vedlegg med dialog mellom partene om 
minnelig ordning, utkast til redigert artikkel og bakgrunnsinformasjon om saken fra 
redaksjonen, sekr. anm.). Redaksjonen skriver: 
 

«Vi på vår side ser ikke da, etter at forslaget er avslått uten videre diskusjon, at det er 
mulig å beholde en koherent, forståelig artikkel fra lesersynspunkt, og samtidig 
imøtekomme alle Undervisningsbyggs krav. Saken korrigeres dermed ikke, men 
avpubliseres umiddelbart. At saken ikke er avpublisert eller redigert tidligere, er av 
respekt for å følge formell saksgang.» 

 
Redaksjonen erkjenner at den ikke hadde tilstrekkelig kildedekning for tittel og ingress, men 
mener at begrunnelsen for saken og metodikken frem til publisering var god. Redaksjonen 
gir i den forbindelse en generell orientering om den aktuelle tematikken før den skriver: 
 

«Journalisten har observert den angitt byggeplassen over lang tid, da den ligger i 
nærheten av hans bopel. Bilder og notater er tatt over flere måneder. Underveis er det 
gjort en rekke henvendelser til byggherre for å undersøke om observasjonene 
medfører riktighet eller om det finnes forklaringer. Journalisten får svar som delvis 
forklarer, og delvis oppfattes som avledning. Ved dobbeltsjekking kommer korrigerte 
tilbakemeldinger fra byggherre. Fortsatt stemmer ikke tilbakemeldingene helt med 
hva journalisten mener å ha førstehåndsobservert. […] Flere av de sentrale 
elementene vi jevnlig dekker er tilstede i saken, ikke minst spørsmål rundt 
transportkjøpers ansvar og miljøstatus på observerte biler. Derfor bestemmer vi oss 
for å publisere sak på materialet vi har samlet. Grunnet svak kommunikasjon mellom 
journalist og redaktør om form/sjanger og kildestyrke/forbehold, endte vi likevel 
med å publisere saken vi når er klaget inn for. Vi erkjenner at det ikke foreligger 
tilstrekkelig kildedekning til å vedstå saken slik den bastant er publisert. Når dette er 
påpekt fra klager, har vi ønsket dialog med klager om å korrigere saken, alternativt 
avpublisere denne og beklage de påstandene vi ikke har dekning for i eget oppslag.» 

 
 
Klager ønsket å knytte kommentarer til redaksjonens tilsvar og skriver: 

«Redaktøren skriver i sitt tilsvar at det ikke foreligger ‘tilstrekkelig kildedekning til å 
vedstå saken slik den bastant er publisert’. Vi anser at den ‘bastante’ formen gjør 
saken ekstra graverende. I tilsvaret […] mener Transportmagasinet at ‘metodikk i 
saken og vurdering frem til publisering’ er god. I den publiserte artikkelen skriver 
Transportmagasinet selv at de har gjort tilfeldige observasjoner (altså ikke 
systematisk), som de så har tolket etter eget forgodtbefinnende. Artikkelen virker å 
være en hybrid mellom en kommentar og en nyhetsartikkel hvor meningene til 
Transportmagasinet blandes inn. Klagegrunnlaget utvides derfor med henvisning 
også til punkt 4.2 i Vær Varsom-plakaten. I forsøket på å oppnå minnelig ordning 
ble det klart at Transportmagasinet ikke ønsket å endre vesentlig på budskapene i 
artikkelen. Når vi opprettholder klagen til PFU er det også fordi artikkelen har ligget 

https://presse.no/redaksjon/transportmagasinet-og-tungt-no/


 
  Sak nr. 006/20 

4 

ute lenge nok til at den har gitt leserne et grovt feilaktig inntrykk av 
Undervisningsbygg.  I artikkelen blir vi uten bevis anklaget for å benytte aktører som 
[…] har ‘blitt grillet av Arbeidstilsynet på grunn av sosial dumping’ og, også uten 
bevis, for å bidra til ‘høyere luftforurensing enn nødvendig’. Dette mener vi er 
uakseptabelt.» 

 
Tungt.no  ønsket å komme med tilsvar til klagers kommentarer. 
 
Innledningsvis understreker redaksjonen at det er tittelen og ingressen den erkjenner at det 
ikke var «ugjendrivelig kildedekning for». 
 
Når det gjelder klagers anførsel om brudd på VVPs 4.2, skriver redaksjonen at den har 
følgende rutiner for merking/vignettering for å skille mellom fakta og kommentar:  

«* Nyhetssaker og reportasjer kjøres normalt uten spesifikk merking (med unntak når 
det er breaking eller spesielle reportasjeformer) 

* Alle former for meningsbærede saker merkes med versaltekst ved inngang til 
brødtekst (iblant også i tittel/ingress) med relevant beskrivende tekst, mest brukte er 
kommentar, analyse, kronikk, leserinnlegg, observasjoner mfl.» 

Når det gjelder hvor lenge den påklagede artikkelen lå ute på nett, minner redaksjonen om at 
klager ikke henvendte seg direkte til redaksjonen, men brukte PFU som 
kommunikasjonskanal. Redaksjonen mener derfor det var klagers fremgangsmåte som 
gjorde at publiseringen ikke ble korrigert umiddelbart. 
 
 
 
 
 
 
 

https://presse.no/redaksjon/transportmagasinet-og-tungt-no/

