
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

PFU-SAK NR. 217/19 

 
KLAGER:                               

 
Ingrid Eik 

PUBLIKASJON: Nationen 
PUBLISERINGSDATO: 31.05. og 04.06.2019 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, rette feil, samtidig 

imøtegåelse, tilsvar 
REGISTRERT: 16.10.2019 
BEHANDLET I PFU: 29.04.2020 
BEHANDLINGSTID: 193 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Nationen publiserte fredag 31. mai 2019 en nettartikkel med tittelen «Nemndmedlem 

gjorde tilsyn på pelsdyr – var satt til tilsyn på kjæledyr». I ingressen sto det: 
 

«Et av medlemmene i Dyrevernnemnda som var medvirkende til 
feilrapporteringen hos pelsdyrbonde Per Olaf Lauvås, tilhører dyrevernnemnd for 
kjæledyr. Tilsynsrapporter viser at vedkommende har gjort flere tilsyn på 
pelsdyr.» 

 
Av artikkelen gikk det frem at Mattilsynet skal være i «hardt vær etter at det nylig ble 
avslørt at tilsynet hadde levert en feilaktig tilsynsrapport etter et tilsyn hos minkbonde 
Per Olaf Lauvås i Rogaland» sommeren 2018. Det ble også opplyst at Mattilsynet skal ha 
beklaget feilen og forklart den med «at en annen enn kvinnen som var på tilsynet skrev 

rapporten basert på hennes notater».  
 
Nationen skrev videre at avisen var «kjent med at flere i Dyrevernnemnda har reagert på at 

medlemmet har utført tilsyn på produksjonsdyr». Det gikk også frem at hun ikke ønsket å 
kommentere saken offentlig, men henviste til Mattilsynet. Pressevakten der ble sitert:  
 
  



 
  Sak nr. 217/19 

2 

«Skjegstad skriver også at det ikke er noe i veien med at medlem av 
dyrevernnemnda kan gå på tilsyn med både kjæledyr og produksjonsdyr dersom 
det er fornuftig ut fra kompetanse, erfaring og kapasitet.» 

 
Arnfinn Landa, medlem av Dyrevernnemnda, kritiserte vedkommende som hadde vært på 
tilsyn. Han uttalte blant annet: 
  

«- Jeg er enig med Mattilsynet i at et nemndmedlem kan gå på både kjæledyr og 
produksjonsdyr dersom personen har den rette kompetansen på begge felt. Det er 
ikke tilfellet her, sier Landa.» 

 
 
Tirsdag 4. juni 2019 publiserte Nationen også artikkelen i papirutgaven. Her var tittelen 
«Flere pelsdyrtilsyn fra kjæledyravdeling». Det ble henvist til saken på avisens førsteside. 
 
   
To dager senere, torsdag 6. juni 2019, publiserte Nationen en beklagelse på side 2 i 
papiravisen. Avisen beklaget at den omtalte kvinnen som hadde utført tilsynet, ikke hadde 
blitt gitt anledning til å kommentere påstanden fra Landa om at hun «manglet kompetanse 

til å utføre tilsyn på produksjonsdyr». 
 
Nettartikkelen ble også oppdatert med lignende beklagelse (4. juni 2019). 
 
 
KLAGEN:  

 
Klager er kvinnen som utførte det omtalte tilsynet, og som ble kritisert. Hun opplyser at 
Nationens journalist tok kontakt før publisering, men at hun ikke ble forelagt kritikken som 
ble rettet mot henne. Klager forklarer at dersom hun hadde kjent til at kritikken var mot 
henne personlig, ville hun uttalt seg om denne. Årsaken til at hun avsto fra å kommentere 
saken, var av hensyn til taushetsplikten hun har i jobben for Mattilsynet i enkeltsaker. 
 
Ifølge klager skal Nationen ha innrømmet brudd på tilsvarsretten da hun i etterkant 
kontaktet avisen. Hun fikk da tilbud om å kommentere. Klager skriver: «Jeg konfronterte 
journalisten med at jeg ikke synes det var riktig at jeg måtte gjøre jobben hans, og at jeg ikke 
hadde fått mulighet til imøtegåelse viss jeg ikke hadde tatt kontakt selv. Det sa han seg enig 
i. Skaden var alt skjedd, og saken hadde vært på trykk i avis og lagt ut på nett. Nationen 
beklaget i nettartikkelen 0[4].06.2019 at jeg ikke fikk mulighet til å kommentere kritikken og 
beskyldningene rettet mot meg. Men de viser ikke til brudd på VVP punkt 4.15 og god 
presseetikk i denne tilleggsinformasjonen. Samtidig mener jeg at de har brutt punkt 4.13 og 
4.14 både på nett og i papiravisen.» 
 
Beskyldningene klager mener hun skulle fått imøtegått samtidig, er påstandene om at hun 
ikke skal være kompetent til å utføre minktilsyn. Slik klager ser det, skulle journalisten også 
sjekket fakta i påstandene før saken ble publisert. Klager mener derfor at Nationen også har 
brutt VVP 3.2. Klager skriver: «Hva vet Landa om min kompetanse? Hvorfor spør de ikke 
Mattilsynet om min kompetanse? Da jeg ble sendt ut på tilsyn hos Lauvås 31.juni 2018, fikk 
jeg beskjed av Mattilsynet om at jeg var den med mest erfaring og best kompetanse til å 
gjennomføre dette minktilsynet.» 
 



 
  Sak nr. 217/19 

3 

Klager viser også til en publisert påstand basert på anonyme kilder: «Nationen er kjent med 
at flere i Dyrevernsnemda har reagert på at medlemmet har utført tilsyn på 
produksjonsdyr.» 
 
Klager skriver: «Jeg synes denne påstanden mangler dokumentasjon. Hvor mange andre har 
de snakket med fra nemda? Eller er dette en påstand som Landa har lagt frem? Jeg synes 
dette er svært misvisende og feil fremstilling av meg og min kompetanse.» 
 
Når det gjelder faktakontroll og retting av feil, viser klager også til hva Nationen har 
publisert i ingressen, og hun kommenterer: «Journalisten konkluderer med at jeg medvirket 
til feilrapportering, uten at han har satt seg inn i fakta i saken. Denne påstanden er basert på 
andre mediers oppslag, og er direkte feil. Hendelsen har i ettertid blitt gransket internt av 
Mattilsynet. I konklusjonen kommer det fram at jeg ikke kan klandres for hendelsen. Med 
andre ord gjorde jeg jobben min riktig. Jeg har full tillit hos Mattilsynet, og er ute på nye 
tilsyn. Derfor mener jeg dette er brudd på punkt; 4.13 i VVP.» 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Nationen avviser å ha brutt god presseskikk, og opplyser at bakgrunnen for omtalen var tips 
om at medlemmer i dyrevernnemdene førte tilsyn på andre dyr enn den kategorien de i 
utgangspunktet skulle føre tilsyn med. Slik Nationen ser det, var det relevant å undersøke 
dette, om det var en vanlig praksis og kunne innebære brudd på rutiner. 
 
Nationen skriver: «Nationen jobba med saka over nokre dagar for å innhente dokumentasjon 
og fann at tipset stemte. I arbeidet med denne saka fann journalisten at ein av nemdmedleme 
som var på det omtalte tilsynet tilhøyrde dyrevernnemd for kjæledyr. Nationen var i kontakt 
med fleire kjelder i dyrevernnemda som var kritiske til dette. Også klager vart tidleg 
kontakta. Samtalen var via telefon den 25.05.2019.» 
 
Ifølge Nationen ble klager spurt om hun ønsket å kommentere praksisen. Hun skal da ha vist 
til taushetsplikten og at hun ikke vil bli sitert. Nationen skriver: «Klager bad om at Nationen 
i det vidare kontakta Mattilsynet om denne saka. Klager bad oss også om ikkje å bruke 
klager sitt navn i saka. Vi gjorde som klager ville og heldt den vidare kontakten med 
Mattilsynet. Vedkommande vart heller ikkje sitert eller namngjeven.» Etter Nationens 
mening etterkom redaksjonen altså klagers uttrykte ønske i denne sammenheng. 
 
Videre skriver Nationen at både klager og Mattilsynet ble orientert om at det ville bli brukt 
anonyme kilder i publiseringen, og at avisa ikke kunne gå inn på hvem dette var av 
kildevernhensyn. Slik Nationen ser det, understøttes de anonyme kildenes syn imidlertid av 
den åpne kilden, Arnfinn Landa, som altså var den eneste som ønsket å fronte kritikken 
offentlig.  
 
For øvrig mener Nationen at det er ubestridt «at klager tilhøyrde ei avdeling som skulle 
drive tilsyn med kjæledyr», og at «spørsmålet kring kompetanse [var] relevant i den 



 
  Sak nr. 217/19 

4 

pågåande journalistikken kring tilsyn av pelsdyr».  Nationen påpeker også at Mattilsynet 
fikk svare for praksisen, og avisa kan ikke se at VVP 3.2 skulle vært brutt. 
 
Avisa forklarer også hvorfor det ikke ble tatt ny kontakt med klager før publisering: «Sidan 
klager hadde bedt oss om å ta kontakt med Mattilsynet kring denne saka og ikkje ville svare 
sjølv, vart det ikkje gjort noko nytt forsøk på å få kommentar frå klager.» 
 
Slik Nationen ser det, fikk klager tilstrekkelig mulighet for å kommentere saken, og det 
avvises derfor også brudd på VVP 4.14: «Journalisten fekk i telefonsamtale med klager i 
arbeidet med saka den 27.05.2019 beskjed om at det var Mattilsynet som skulle svare for 
kritikken som vart fremma i saka.» 
 
Nationen skriver: «Klager er ikkje ny i kontakt med media, og vi hadde grunn til å tru at 
vedkommande gjorde eit medvite val om at oppdragsgjevaren skulle svare for seg. 
Journalisten handla i god tru og retta seg etter beskjeden frå klager om ikkje kontakte 
vedkommande direkte, men gå via Mattilsynet. Vi ser likevel at vi i etterpåklokskapen burde 
ha sikra oss at klager også fekk moglegheit til å kommentere påstandane kring manglande 
kompetanse. Sjølv om klager hadde bedt oss om å kun snakke med Mattilsynet og ikkje med 
klager direkte i arbeidet med saka, innser vi at vi ikkje sikra oss at akkurat desse påstandane 
nådde fram til klager før publisering.» Derfor publiserte Nationen beklagelsen (på nett 4. juni 
2019, og i papirutgaven 6. juni 2019). 
 
Avisa forklarer også at redaksjonen ga klager ny mulighet til å kommentere saken da den ble 
kontaktet etter publisering, men at klager altså igjen avsto, også denne gang med henvisning 
til taushetsplikten. I lys av tilbudet som ble gitt klager etter publisering, samt beklagelsen 
som ble publisert, mener Nationen at den åpenbart ikke har brutt VVP 4.15, om tilsvarsrett.  
Avisa avviser også at den i samtalen med klager skal ha innrømmet noe slikt overtramp. 
Dessuten opplyser Nationen at klager fikk opplest rettelsen avisa ville publisere. 
 
Slik Nationen ser det, ble beklagelsen publisert i første mulige utgave: «Vi var i kontakt med 
klager klokka 19.46 den 04.06.2019. Det er etter at vi har sendt avisa til trykk, så første 
moglege avis vart då 06.06.2019. Den opphavelege saka stod på trykk i papiravisa tysdag 
04.06.2019, og beklaginga stod på trykk torsdag 06.06.2019[.]» 
 
Når det gjelder ingressen, som klager også mener inneholder feil, avviser Nationen at det 
skulle være grunnlag for å rette denne: «På det tidspunktet saka vart publisert hadde allereie 
Mattilsynet innrømt at rapporten etter tilsynet hos pelsdyrbonde Per Olaf Lauvås var feil. 
Klager var ein av to medlemmer i dyrevernnemda som var til stades på dette tilsynet. Såleis 
meiner vi at det var hald i påstanden at ho var medverkande. Det pågår no både 
politietterforsking og ei ekstern gransking og då vil det truleg bli klarare kva roller dei ulike 
aktørane hadde. Men klager hadde uansett ei sentral rolle i eit tilsyn som Mattilsynet har 
innrømt endte med ein uriktig rapport. Vi meiner vi ikkje har brote punkt 4.13 i vær varsom 
plakaten.» 
 
 
Klager viser i en kort replikk til vedlagte taushetserklæring, som hun har underskrevet, samt 
en epost, «om hvem som kan oppheve taushetsplikten». 
 
 
 



 
  Sak nr. 217/19 

5 

Nationen viser i sin sluttreplikk til at den pågående, eksterne granskingen som ble nevnt i 
avisas tilsvar 1, er avsluttet: «I denne granskinga vart det mellom anna pekt på manglande 
opplæring og kompetanse hjå medlemmene av dyrevernnemndene. Rapporten i sin heilheit 
ligg her:  https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/no/pdf/2019/12/uavhengig-
gransking-av-mattilsynet_10.12.19.pdf?  
Vi har ellers ikkje noko å tilføye til det siste svaret frå klager.»  
  
 
 

 

 

 

 
 

https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/no/pdf/2019/12/uavhengig-gransking-av-mattilsynet_10.12.19.pdf?
https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/no/pdf/2019/12/uavhengig-gransking-av-mattilsynet_10.12.19.pdf?

