
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 201/19  
 
KLAGER:                               

 
Chris Rynning 

PUBLIKASJON: E24 
PUBLISERINGSDATO: 12.05.2019 
STOFFOMRÅDE: Økonomi 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildebruk og kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, 

tittel og ingress, den samtidige imøtegåelsesretten 
REGISTRERT: 08.10.2019 
BEHANDLET I PFU: 25.03.2020 
BEHANDLINGSTID: 167 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallellklage mot VG (sak 202/19) 

 
 
SAMMENDRAG:  
 
E24 publiserte søndag 12. mai 2019 en lengre artikkel på nett. Tittelen var: «Kina-hjelperen». 
Ingressen:  
 

«Aksjonærene satset stort på selskapet til den profilerte Kina-investoren Chris 
Rynning – og tapte alt. Minst én milliard kroner ble overført til skatteparadiser og 
selskaper under nordmannens kontroll. Da alarmen gikk, hadde Rynning allerede 
blitt Innovasjon Norges gründerhjelper i Kina.» 

 
Artikkelen startet med å omtale det norske statsbesøket i Kina i april 2017.  
Det ble vist et bilde av Chris Rynning sammen med flere norske statsråder og lederen for 
Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth. En avtale om en ny storsatsing for norske gründere 
i Kina, Nhack-avtalen, ble signert. 
 

«Det er Rynning som står bak gründersatsingen. Gjennom investeringsselskapet 
Nhack skal han hjelpe norske oppstartsselskaper til å lykkes i det folkerike landet. 
Som betaling for hjelpen må gründerne gi Nhack eierandeler. Det skal kun gå 
halvannet år før Innovasjon Norge avvikler samarbeidet. De mener gründerne ikke 
får hjelpen Rynning-selskapet lovet.  
 
Samtidig jakter en amerikansk forretningsmann på svar. Hvor har det blitt av de to 
milliardene som aksjonærene investerte i Rynnings forrige selskap?» 



 
  Sak nr. 201/19 

2 

 
 
Artikkelen går tilbake til Kina i 2006.  
Under mellomtittelen «Suksesshistorien» beskrives selskapet Origo Partners, der Rynning 
er direktør. Pilene peker oppover da Rynning tar selskapet på London børs: «Selskapets 
hovedkontor står registrert på Isle of Man, det lille skatteparadiset i havgapet mellom 
England og Nord-Irland. Men dette er bare en postboksadresse. Rynning og ansatte 
opererer fra Beijing. Origos plan er å investere i nye markeder i Asia. Selskapet vinner 
raskt investorenes tillit. De neste årene spytter de inn totalt 240 millioner dollar i Origo, 
rundt to milliarder norske kroner etter dagens kurs.» 
 
Artikkelen omtaler deretter at Chris Rynning raskt bygger opp anseelse som en av de mest 
erfarne norske Kina-investorene. I 2014 etableres det kontakt mellom Rynning og Innovasjon 
Norge. I løpet av de neste årene deltar Rynning på flere ulike gründerarrangementer. 
 
Men samtidig er aksjonærene i Origo Partners misfornøyde, står det i artikkelen: «Store 
verdier er borte fra investeringsselskapet. I 2015 går Rynning brått av som direktør.» 
 
Rynning går imidlertid raskt i gang med nye prosjekter. Han kontakter Innovasjon Norge og 
at de skal bidra til Nhack – hans nye selskap som skal hjelpe norske gründere til Kina-
suksess: «Men Nhack er også et venturefond som Rynning vil tjene penger på. Største eier 
er Rynnings eget investeringsselskap Amalie International Holding, registrert på De 
britiske jomfruøyer. E24 har sett dokumentasjon på at Nhack har bedt gründere gi fra seg 
betydelige eierandeler, og laget klausuler som sikrer Nhack mot tap hvis gründerne ikke 
lykkes.» 
 
«Innovasjon Norge, som la ned sitt eget gründerprogram i Shanghai et drøyt år tidligere, 
ser nå en ny satsingsmulighet. De har tiltro til trønderen. […] I stedet for å gi Nhack 
penger, forteller [Innovasjon Norge] at de sa ja til å «bidra med arbeidsinnsats og vårt 
gode navn og rykte» 
 
«[…] Mens Innovasjon Norge starter samarbeidet med Rynning [2017] , inntar 
amerikaneren John Chapman styrelederstolen i trønderens forrige investeringsselskap, 
Origo Partners. 
Det går ikke lang tid før Chapman slår alarm.» 
 
Artikkelen går tilbake til 2014. Under mellomtittelen «Milliardkollapsen», står det: 
 
«Det er tre år siden Origos investeringer ble verdsatt til to milliarder kroner. Nå er 
halvparten borte. Investorene begynner å bli urolige. Administrerende direktør Chris 
Rynning forsikrer at de ikke kunne forutsett de store tapene. Han skylder på utfordrende 
markedsforhold i årsrapporten for 2013. Aksjonærene vil ikke slå seg til ro med 
forsikringene fra Rynning. På en generalforsamling vedtar de å selge alle investeringene, 
slik at aksjonærene kan få tilbake så mye penger som mulig. I tillegg blir det flertall for 
kostnadskutt og direktøravganger. Kort tid senere velger Rynning å gå av. 
Rynning fortsetter likevel å være involvert i et tilknyttet selskap, kalt Origo Advisors. 
De neste årene blir nesten ingen av investeringene solgt. Origo forklarer investorene at de 
vil vente til markedsforholdene blir bedre.  
 
I dag er nær hele milliardkapitalen tapt, dokumenter er borte, og investeringene ettergås 
av ny styreleder.» 
 



 
  Sak nr. 201/19 

3 

«E24 kan nå avsløre hvor store deler av Origo-investorenes penger forsvant. En 
kartlegging av flere hundre sider med årsregnskaper, børsmeldinger og interne 
dokumenter, viser at: 
 

• Over 100 millioner dollar gikk tapt i selskaper registrert på De britiske jomfruøyer, 
Caymanøyene og andre skatteparadiser. Flere er rene skallselskaper uten egen 
virksomhet. Ny ledelse vet ikke om disse investeringene har hatt reell verdi. 

 

• Fra 2008 og gjennom en tiårsperiode ble minst 10 millioner dollar overført til det 
Rynning-kontrollerte selskapet Origo Advisors Limited (OAL) på De britiske 
jomfruøyer, ifølge interne regnskapsanalyser. Rynning etablerte selskapet og eide 
det sammen med Origos finansdirektør Niklas Ponnert. Rynning satt også i OALs 
styre. 

 

• Mens Rynning var direktør investerte også Origo Partners 6,8 millioner dollar i et 
annet selskap eid av Rynning og Ponnert: China Commodities Absolute Return, 
registrert på Isle of Man. Da selskapet ble avviklet, fikk Origo tilbake 13.800 
dollar, viser dokumenter E24 har fått tilgang til. 

 
Rynning intervjues:  
 

«Chris Rynning forsvarer Origos investeringer i skallselskaper i skatteparadiser, 
som han sier ble godkjent av aksjonærer, uavhengig styre, revisorer og 
børsmyndigheter. – Dette kan fremstilles som at det her er noe mistenksomt, men 
det er det absolutt ikke, og det er helt lovlig industripraksis og faktisk absolutt 
nødvendig hvis du skal investere i Kina, sier han. 
Konfrontert med overføringene til Origo Advisors Limited (OAL) avviser Rynning 
at selskapet fikk utbetalt så mye som ti millioner dollar. Han oppgir først at et 
«veldig, veldig lite beløp» ble utbetalt til lønninger, ettersom Origos ansatte ble 
flyttet over til OAL i 2015. Senere vedgår Rynning i en epost at utbetalingene har 
beløpt seg til 5,1 millioner dollar, tilsvarende 43 millioner kroner. Han kaller det 
betaling for «mange års drift av store team». 
Origos årsregnskaper forteller også om millionoverføringer i flere år før 2015, men 
Rynning sier disse pengene kun var regnskapsmessige avsetninger, som aldri ble 
utbetalt. Han avviser også at han noen gang kontrollerte selskapet. 
Rynning kaller E24s opplysninger om China Commodities Absolute Return (CCF) 
«direkte misvisende og helt feil», og nekter for at han tjente penger på selskapet. 
Finansdirektør Niklas Ponnert har ikke besvart E24s henvendelser.» 

 
Under mellomtittelen «Oppryddingen» intervjues Origos nye styreleder, John Chapman. 
Intervjuet finner sted i New York høsten 2018.  
 
«Chapman ble hentet inn i Origo høsten 2017. Oppdraget han fikk var å finne ut hvor 
aksjonærenes penger hadde tatt veien. 
– Årsregnskapene viser at Origo hentet rundt 240 millioner dollar fra investorene, i all 
hovedsak under Rynnings ledelse. Nesten alle disse pengene har gått tapt, sier Chapman. 
[…] Det siste året har ny ledelse drevet en intens jakt på dokumenter fra Origos 
virksomhet under Rynnings ledelse. 
– Nesten alle selskapets dokumenter er i Kina under kontroll av et selskap registrert på 
De britiske jomfruøyer, som igjen er kontrollert – eller ble kontrollert – av Rynning. Så 
det er vanskelig å forstå hva det var som gjorde at alle disse pengene gikk tapt. Vi har 
gang på gang bedt om tilgang til dokumentene, men ingenting har skjedd, sier 



 
  Sak nr. 201/19 

4 

styrelederen.» 
Nå har han hyret inn advokater. 
 
Under mellomtittelen «Konfrontasjonen» intervjues Chris Rynning i Oslo i februar 2019 

 
«Rynning vedgår at avkastningen i Origo Partners «har vært elendig», men 
understreker at «det er ingenting som er dokumentert ulovlig». 
– Det er overhodet ingenting ulovlig som har skjedd, gjentar han. 
Rynning avviser at milliardkapitalen til Origo er tapt, fordi investeringene som er 
nedskrevet, igjen kan stige i verdi: At han selv hadde eierskap i selskaper Origo 
investerte i, mener han er uproblematisk. 
– Det er jo sånn at de aller fleste forvaltere i investeringsbransjen ønsker at du skal 
ha et skin in the game - at du tror såpass mye på investeringen at du er villig til å 
bruke dine egne sparepenger på det. Rynning anklager ny ledelse for å være 
«aktivister» som motiveres av å drive ned verdien på Origos gjenværende 
investeringer. 
– Jeg mener at det er mange her som er interessert i å holde andre aksjonærer borte 
fra selskapet. Ha fullstendig kontroll over selskapet, og si at alt bare er helt ille, 
sier han.» 
 

Under mellomtittelen «Forklaringene» fremkommer det at Rynnings tidligere 
investeringsselskap er helt ny informasjon for Innovasjon Norge. De gjorde ingen 
bakgrunnssjekk av Rynning. 
 
Under mellomtittelen «Bruddet» opplyses det at mens «E24 har arbeidet med denne saken 
har Innovasjon Norge likevel valgt å avslutte samarbeidet med Nhack og Chris Rynning».  
Innovasjon Norge hevder samarbeidet er avsluttet fordi selskapet endret karakter, og ikke 
var rådgivende lenger. Mens Nack mener det er E24s henvendelser siden august som har 
gjort at samarbeidet har opphørt. 
 
Til siste i saken står det også: «Chris Rynning har fått opplest hele denne saken før 
publisering. Rynnings advokat, Kim Ellertsen i Advokatfirmaet Elden, har sendt E24 
følgende kommentar på vegne av sin klient: «Alle beslutninger om strukturer og eierskap 
rundt Origo ble godkjent av profesjonelle eiere, uavhengige styrer, samt revisorer og 
børsmyndigheter, og ikke av Rynning, slik det fremstilles her. Rynning gikk selv av etter 
en omstilling i selskapet for over fem år siden, og det var ikke en eneste anmerkning mot 
selskapet i den perioden Rynning var leder. Rynning har ikke vært fornøyd, han heller, 
med de tidlige resultatene i selskapet og håper at nåværende ledelse får gjennomført salg 
og realiseringer. Rynning har ellers mange gode investeringer i sin portefølje og har kun 
mottatt positiv tilbakemelding fra Innovasjon Norge og andre partnere i perioden som 
styreleder i nHack. Rynning opplever at E24 (etter ett års arbeid) fremsetter ukritisk en 
rekke påstander fra kilder som ikke etterprøves godt nok, samt en hel rekke faktafeil. For 
eksempel «kontrollerer» ikke Rynning noen av selskapene som det refereres til, samt at 
omtalene av holdingselskaper i skatteparadis er unyanserte, da det er regulatorisk 
nødvendig med slike selskaper for å være i stand til å investere i Kina, noe som også var 
gjennomgående industripraksis. Det er en forskjell på å ha gjort dårlige investeringer i en 
sektor som har kollapset globalt, og feilaktige insinuasjoner om mulige ulovligheter.» 
 
Artikkelen var illustrert med flere bilder, blant annet et større bilde av Chris Rynning. PDF-
utskrift av artikkelen ligger i mappa.  
 
Nettversjonen kan leses her: https://e24.no/spesial/2019/kinahjelperen 

https://e24.no/spesial/2019/kinahjelperen


 
  Sak nr. 201/19 

5 

Klager er Chris Rynning. Han mener artikkelen mistenkeliggjør ham. Klager reagerer på 
følgende: 
 

• Ensidig og ubalansert i kildebruk, faktiske feil og sentrale opplysninger utelatt, jf. 
VVP 3.2 om bredde og relevans i kildebruk og kontroll av opplysninger.  

• Ingressen har et innhold det ikke er dekning for, jf. VVP 4.4 om at det skal være 
dekning for tittel og ingress. (også 3.2) 

• Artikkelen har en omtrentlig i begrepsbruk «og underspiller [..] de strenge reglene og 
den kontroll som følger med driften i et børsnotert selskap og det faktum at det å 
investere er forbundet med risiko», jf. VVP 4.1 om saklighet. (også 3.2) 

 
Ingressen - VVP 4.4/3.2/4.1. 
 
Klager mener ingressen gir et feilaktig inntrykk av at han har drevet en ulovlig og uetisk 
virksomhet og stukket av med aksjonærenes penger. Dette er det ikke dekning for, skriver 
klager.  
 
Det er feil når det står at aksjonærene «tapte alt», skriver klager. Selskapet Origo Partners er 
ikke konkurs og var det heller ikke i 2014 da klager fratrådte som daglig leder: «Ved årsslutt 
i 2018 var substansverdien i selskapet over 48.5 millioner norske kroner (6,3 millioner USD), 
[…] Senest fredag 27 september 2019 anbefalte selskapet å utbetale ytterligere rundt 20 
millioner kroner i utbytte til aksjonærene, samt å auksjonere selskapets portefølje i 
kombinasjon med signaler om ytterligere realiseringer for aksjonærene.» 
 
Når det står, «Selskaper under nordmannens kontroll», er dette feil, skriver klager: «Ingen 
av selskapene det ble investert i, eller utbetalt honorar til, har noensinne vært kontrollert av 
meg. Kanskje sikter ingressen til selskapet Origo Advisors (OAL), men Origo Advisors har 
aldri vært kontrollert av meg.» 
  
Beløpet, «minst én milliard kroner ble overført», er feil. «E24 summerer beløpene på 
investeringer, lønn og honorarer i perioden og fremstiller dette som «overføringer til 
skatteparadiser og selskaper under min kontroll».  
 
«Jeg mottok personlig omtrent 2.5 millioner dollar over 12 år i lønn, pensjoner og bonuser, og 
all kompensasjon til meg var godkjent av uavhengige styrer, profesjonelle aksjonærer, 
revisorer og børsmyndigheter. Dette er offentlig tilgjengelig informasjon.  E24 har videre 
regnet om dollarbeløpene som Origo investerte eller betalte i lønn til norske kroner på 
artikkeldagens kurs. Hoveddelen av Origos investeringer ble gjort mellom 2006 og 2010 da 
den norske kronen var ca. 30 -40 prosent sterkere. Når E24 bruker «artikkeldagens kurs» for 
sine beregninger blir beløpenes størrelse 30-40 prosent høyere enn det som er korrekt.»  
 
Klager mener begrepet «overført», i denne konteksten, skaper en mistanke om uryddig 
forretningsdrift: «Origo Partners er et børsnotert investeringsselskap, og selskapets formål 
var å investere i andre selskaper. Selskapet «overførte» ikke, det «investerte» eller «kjøpte» 
andeler i andre selskaper.  
 
Klager minner om at Origo Partners er et børsnotert ved London Stock Exchange. «Selskapet 
har hatt et uavhengig styre, eksterne revisorer, profesjonelle aksjonærer og er underlagt 
børsreglementet. Alle investeringer fra Origo var styrebehandlet, og godkjent av store institusjonelle 
aksjonærer og revisorer. Hvis jeg hadde «overført» 1 milliard kroner til selskaper kontrollert av 
meg selv, og alle pengene var «tapt», ville børs, revisorer, styre og aksjonærer ha stanset slik 



 
  Sak nr. 201/19 

6 

aktivitet. Jeg ville også ha blitt kontaktet av politi og kredittmyndigheter. Jeg har aldri på noe 
tidspunkt blitt kontaktet av noe lands politi eller kredittmyndighet. Påstandene er feilaktige, 
absurde og grovt krenkende.» 
 
E24 leste opp artikkelen for klager på telefon før publisering, «hvorpå jeg tilbakeviste 
innholdet og benektet påstandene på det sterkeste, påpekte mange flere feil enn det jeg har 
tatt med i denne klagen. Jeg var tydelig på at artikkelen var feil og helt absurd vinklet, og at 
gikk mye lenger enn har dekning for. Det å få lest opp en artikkel på telefon har liten hensikt, 
hvis ikke oppleseren evner å ta til seg ny informasjon, men kun regner med at dermed er det 
«presse etiske» unnagjort, og en dekningsløs artikkel kan settes på trykk med enorme 
personlige og profesjonelle konsekvenser.»  
 
Utelatelse av opplysninger - VVP 4.1 og 3.2 
 
Artikkelen utelater informasjon om industripraksis om investeringer i Kina: 
 
«Ingressen mistenkeliggjør «skatteparadis», uten at E24 nevner eller tar hensyn til følgende 
vesentlige opplysninger som ville ha endret leserens syn på saken: I den aktuelle perioden 
(og fortsatt) var det alminnelig industripraksis å investere i Kina gjennom skallselskaper i 
skatteparadis. Hvis kinesiske selskaper ønsket tilgang til utenlandske investorer, var 
registreringer i skatteparadis nødvendig. Nærmest uten unntak er bruk av skallselskaper i 
skatteparadis den måten utenlandske fond kan investere i kinesiske selskaper. Også det 
norske oljefondet benytter denne praksisen hyppig, noe E24 omtalte i vedlagte artikkel fra 
mars 2018 bekrefter. […] Ettersom innklagde artikkel i hovedsak handler om investeringer i 
Kina, er opplysninger om industripraksis og investorens behov for skallselskaper for å 
investere i Kina helt avgjørende for å forstå saken.  
E24 var kjent med at praksisen var standard. Likevel har E24 kun lagt denne opplysningen til 
en avsluttende kommentar fra meg, etter at de har fjernet min troverdighet som kilde 
gjennom uriktige påstander. Dette mener jeg bryter med VVP 3.2 om valg av bredde i kilder 
og med 4.1 og saklighet.  E24 har sett bort fra dette helt avgjørende premisset i artikkelen. 
Resultatet er unødig mistenkeliggjøring av meg og av en praksis som var alminnelig for 
formålet.»  
 
Artikkelen utelater interessekonflikter mellom Chapman og Origo Partners.  
 
«Et annet premiss som artikkelen ikke opplyser om er tidligere interessekonflikter mellom 
Origo Partners og E24s hovedkilde John Chapman. […] E24 unnlater å skrive at John 
Chapman er advokat, engasjert av Origo-aksjonæren Brooks Macdonald, et stort britisk 
investeringsselskap, og at Brooks Macdonald har saksøkt Origo Partners ved flere 
anledninger. Disse sakene har Chapman og Brooks Macdonalds enten tapt eller forlikt. 
E24 burde ha opplyst om interessekonflikten mellom Origo og Chapmans kunde, slik at 
leseren kunne ha gjort seg opp en mening om Chapmans troverdighet som kilde, og mulige 
motiver for å fremme sine påstander nå, fem år etter at jeg gikk av som leder for selskapet. 
Med Chapman som primærkilde bryter E24 her med prinsippet om bredde og relevans i valg 
av kilder.»  
 
Klager mener at «i sum» leses saken som at «jeg overførte en milliard av aksjonærenes 
penger til mine egne selskaper i skatteparadis. Det er en uriktig, grov og belastende påstand 
som E24 ikke har dekning for». 
 
 



 
  Sak nr. 201/19 

7 

Oppsummert til punktene: 
VVP 3.2 - bredde og relevans, utelatelse av viktige info:  
 
Klager mener E24 har sett bort fra mye av informasjonen han gav dem, mens de holder fram 
min motpart som sannhetsvitne: «I dette tilfellet bringer man en ensidig fortelling med store 
kildesvakheter, mens mine kommentarer er samlet i et avsnitt helt til slutt, nærmest bare for 
å vise at man i alle fall har hatt kontakt med meg. Det virker som om publiseringen er løst på 
denne måten for at ikke korreksjoner og motstemmer skal forstyrre den fortellingen man har 
bestemt seg for å formidle på forhånd.» 
 
Klager skriver: «Jeg beklager at profesjonelle investorer i Origo Partners har tapt penger på 
papiret (regnskapsmessige nedskrivninger). Samtidig har alle aksjonærer vært klar over at 
investeringene var av «høy-risiko» natur. Det er hverken kriminelt, eller uvanlig at 
investeringer ikke gir den avkastning man forventer eller håper.» 
 
VVP 4.4 – ingressen «Aksjonærene har ikke tapt alt og jeg har ikke «stukket» unna «minst 1 
milliard kroner» i skatteparadis-selskaper under min kontroll.» 
  
VVP 4.1 «Med basis i journalistenes metodebruk og manglende kildekritikk, er det åpenbart 
at saken, hvis den i det hele tatt skulle publiseres, måtte løses på en helt annen måte. Her er 
ikke lagt vekt på «saklighet og omtanke i innhold og presentasjon», og sakens totale løsning 
går åpenbart lengre enn det er dekning for.»  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
E24 avviser brudd på god presseskikk. E24 anfører at artikkelen beskriver de faktiske 
forhold. Det vises til skriftlige kilder og til Rynning selv. Det opplyses at E24, gjennom flere 
måneder, har hatt omfattende kontakt med Rynning, før publisering, og at han har kommet 
«behørig til orde i vår journalistikk. […] Rynning er den kilden som får komme mest til orde 
på trykk». E24 mener klagers beskrivelser av saken ikke stemmer med hva E24 faktisk har 
publisert. E24 mener klager i klagen mistenkeliggjør seg selv langt mer enn det E24 har gjort i 
artikkelen. 
 
1. Ingressen - fakta, saklighet, opplysninger, dekning, etc  
 
E24 hevder ingressen beskriver de faktiske forhold. Det konkluderes ikke med at forholdene 
er ulovlige eller uetiske, slik klager hevder. Omtalen er deskriptiv, ikke normativ, skriver 
avisen. 
 
Når det gjelder «aksjonærene […] tapte alt», så er det for alle praktiske formål det som har 
skjedd, skriver E24: «Selskapet er ikke konkurs, men det er i realiteten ingenting igjen av 
investeringene. Det ble investert 240 millioner dollar i Origo. Verdiene i selskapet var ved 
utgangen av 2018 beregnet til å være 6,3 millioner dollar. Det tilsvarer et verdifall på over 97 
prosent, noe som i denne sammenheng er å omtale som alt.»  



 
  Sak nr. 201/19 

8 

 
Når det gjelder «selskaper under nordmannens kontroll», så gjelder det selskapene Origo 
Advisors og China Commodities Absolute Return, skriver E24: «Denne informasjonen er 
hentet fra Origo Partners offisielle års- og halvårsrapporter fra 2009 og frem til og med 2018, 
og opplysningene er kryssjekket med andre dokumenter vi har fått tilgang på fra Isle of Man, 
hvor de nevnte selskapene er registrert. Det trekkes spesifikt frem i regnskapsnotene (til 
Origo Partners) at Rynning og Ponnert gjennom sine selskaper kontrollerer OAL. Som 
administrerende direktør har Rynning gjennom flere år signert denne informasjonen. Det er 
vanskelig å legge til grunn at han har signert på uriktig informasjon.»  
 
E24 har dokumentert at «minst en milliard kroner endte i skatteparadiser og selskaper 

Rynning kontrollerte. I saken fremgår det tydelig hvilke beløp som ble overført til de to 
Rynning-kontrollerte selskapene. I tillegg redegjør saken for 109 millioner dollar i 
overføringer til 14 selskaper på Cayman Islands og De britiske jomfruøyer. E24 har ikke 
funnet belegg for å kalle alle pengeoverføringene for investeringer: «Det er beskrevet tydelig 
i saken hvordan store summer endte opp i skallselskaper hvor det er usikkerhet rundt 
hvorvidt pengene noen gang faktisk endte opp i selskapene som man skulle investere i.»  
 
Siden klager bruker mye tyngde på å påpeke at dette er et børsnotert selskap, så er det for 
E24 viktig å opplyse: «Origo Partners ikke er notert på hovedlista hos London Stock 
Exchange (LSE), men ved Alternative Investment Market (AIM). Det stilles helt andre og 
langt mindre strenge krav til selskaper ved AIM enn LSE. Her trenger selskapene blant annet 
ikke å forholde seg til UK Corporate Governance Code, som er britisk standard for god 
selskapsledelse. AIM blir for øvrig hyppig kritisert nettopp for mangel på reguleringer, og 
FT-korrespondent Kate Burgess skrev så sent som i 2017 at «AIM har blitt sammenlignet 
med Det ville vesten så mange ganger at det har blitt en klisjé».» 
 
Klager har ikke pekt på VVP 4.14/4.15, men E24 ønsker likevel å redegjøre for kontakten 
med klager:  
 
I februar 2019, tre måneder før publisering, tok E24 kontakt med Rynning. * 25. februar 
møtte Rynning E24 i Akersgata 55 til et to timers intervju om hele sakskomplekset. 
Lydopptak og foto ble avtalt på forhånd.  * 27. februar ettersendte Rynning en e-post med 
«meget viktige opplysninger for bakgrunn». «Det var starten på en lang utveksling i 
etterkant, hvor også vi stilte mange oppfølgingsspørsmål – og forespurte at han svarte on-
record.» 
 
Den 8. mai kl 09.00 fikk Rynning opplest et manusutkast til sak, inkludert tittel/ingress og 
Rynnings egne sitater og skriftlige imøtegåelser. «Advokat Kim Ellertsen deltok under 
opplesningen. Rett etter dette sendte E24 en e-post med alle sitater og imøtegåelser til 
skriftlig gjennomlesing. Advokaten sendte E24 «kommentarer til sitatene» senere samme 
dag, inkludert et to siders Word-dokument med ytterligere synspunkter fra Rynning. Vår 
nyhetssjef meddelte til Ellertsen at vi ville gjøre noen endringer og presiseringer som 
reflekterte tilbakemeldingene, men at vi ikke kunne trykke hele vedlegget ordrett - blant 
annet fordi det inneholdt udokumenterte faktiske påstander. I dialogen rundt denne 
tilbakemeldingen, og etter noen justeringer i saken, ble 9. mai Rynning tilbudt et nytt og 
avsluttende tilsvar til E24s sak. Advokaten oversendte tilsvaret 10. mai. Dette ble publisert i 
sin helhet.» E24s spesial ble publisert 12. mai kl 12.00.  
 
2) Utelatelser av opplysninger: Kina og interessekonflikter  
E24 mener ikke at vesentlige opplysninger er utelatt i saken. «[D]et kan virke som om 



 
  Sak nr. 201/19 

9 

Rynning mener at hans kommentarer og synspunkter skulle få oss til å gå bort fra å omtale 
forhold som er dokumentert gjennom et omfattende materiale. Det er ikke noe presseetisk 
brudd å ikke endre en sak fordi en omtalt part kommer med en rekke udokumenterte 
påstander i sin imøtegåelse. Den som leser saken, vil også se at Rynnings kommentarer og 
innvendinger kommer flere ganger i teksten, ikke bare avslutningsvis, som klager hevder.  
Klager har for øvrig over flere måneder fått mulighet til å forklare for eksempel hva som var 
de underliggende verdiene i disse skallselskapene, uten at vi har fått konkrete svar på dette.»  
 
Når det gjelder klagers påstand om at John Chapman er E24s "hovedkilde", er ikke dette 
riktig, skriver E24: «For det første er saken i all hovedsak bygget på skriftlig informasjon. For 
det andre er nettopp Rynning selv den mest synlige kilden i saken. For det tredje: Det er 
selvsagt umulig å kommentere alle detaljer rundt vår kildebruk, men det vi kan si er at det 
var først etter flere måneders arbeid med denne saken at vi overhodet kom i kontakt med 
Chapman. Uansett er påstanden om at John Chapman skal være engasjert av Brooks 
Macdonald for øvrig ikke funnet dokumentert, den er sjekket opp flere ganger, og dette er 
påpekt tidligere overfor Rynning. Han har heller ikke selv kunnet dokumentere denne 
påstanden på noen måte. Brooks Macdonald er ikke kunde av Chapman, og de nevnte 
søksmålene hadde ikke noe med han å gjøre. Vi har sjekket opp grundig at det ikke finnes 
noen slik kobling.» 
 
 3) Oppsummering, atferd og publisering  
E24 skriver at avisen involverte klager tidlig i arbeidet, stilte åpne spørsmål og brukte mye 
tid på forklaringene. Dette kildearbeidet har selvsagt ført til justeringer og endringer 
underveis i arbeidet. Men: «Vi kan som sagt altså ikke endre på vår journalistikk fordi 
Rynning forklarer seg i strid med skriftlige kilder, og ei heller kan forklare hvorfor han har 
skrevet under på papirer som han i dag mener er feil. Her er det også verdt å nevne seg at 
Rynning endret svarene sine underveis i arbeidet med saken, etter hvert som han fikk 
presentert hvilke fakta og hva slags dokumentasjon vi hadde. Når Chris Rynning omtaler 
dette som regnskapsmessige nedskrivninger, er det verdt å påpeke at nedskrivninger i 
henhold til regnskapsloven er å regne som tapte verdier. Og da må man forholde seg til det. 
Redaksjonen kan ikke legge klagers tro eller håp på verdistigning til grunn for omtalen av 
selskapets verdier.»  
 
 
Klager opprettholder klagen og utvider den også til å gjelde VVP 4.14. 
 
Klager reagerer fortsatt på at, «alt er tapt», ikke har rot i virkeligheten. «Selskapet har 
utbetalt betydelig med kontanter i utbytte til alle aksjonærene i 2019. Samtidig er det sterke 
uenigheter rundt styrets nedskrivning av selskapets verdier. E24 har ikke dekning for sine 
påstander. « 
 
Når det gjelder selskaper «under nordmannens kontroll» viser både tilsvaret og artikkelen at 
E24 ikke forstår hva ordet «kontroll» betyr: «Kontroll i et selskap betyr å ha negativt flertall 
eller flertall alene (for eksempel mer enn femti prosent) i selskaper. Jeg har ikke hatt kontroll 
eller flertall alene i noen av de aktuelle selskapene i de periodene E24 omtaler. Jeg har vært 
eller opptrådt som minoritetseier uten kontroll. At Ponnert også har hatt eierandeler endrer 
ikke det faktum. E24 har ikke dekning for sine påstander.  
Artikkelen fremstiller det som om jeg har hatt og misbrukt kontroll. Selv tilsvaret fra E24 
viser at jeg ikke har kontroll alene. Jeg har ved flere anledninger påpekt dette faktum for E24 
uten at de har endret sine påstander eller tatt med mitt tilsvar, noe som er brudd på VVP 
4.14.  



 
  Sak nr. 201/19 

10 

 
E24 skriver i svaret at det «ikke» dreier seg om «investeringer» og at det er «usikkerhet» om 
hvordan investeringene ble anvendt. «Det er oppsiktsvekkende at E24 mener at de har bedre 
informasjon enn revisorene, styrene, aksjonærene og de relevante børsmyndighetene her. 
Fremstillingen fra E24 formidler et syn fra en part som er i åpen konflikt med undertegnede. 
Jeg kan ikke se at E24 har dekning for sine påstander og ordbruk.»  
 
E24 skriver at Origo ikke er listet på hovedlisten på «London Stock Exchange» (LSE), men på 
London Stock Exchange «AIM». «Selskapet er børsnotert på London Stock Exchange AIM 
som har adoptert de standardene som er vanlig på LSE hovedlisten for denne type selskap. 
Dette er omfattende standarder som sofistikerte investorer og finansielle institusjoner stiller 
seg bak.»  
 
E24 skriver at jeg skal ha kommet med «udokumenterte påstander». «Det er ikke korrekt, 
både 2 advokater og jeg sendte en betydelig mengde skriftlig dokumentasjon som 
tilbakeviste påstandene fra E24 og deres kilder. E24 har valgt å bruke deler av min 
dokumentasjon som en avsluttende bemerkning, uten å fremstille at de forholdene E24 
beskriver eller kildene omtaler er bestridt. Motpartens historie blir tatt for fakta, mens mitt 
dokumenterte forsvar blir «udokumenterte påstander».  
 
Klager skriver: «Jeg har lagt frem skriftlig dokumentasjon til E24 om at John Chapman er 
Brooks Macdonald sin oppnevnte styreformann i Origo og at dette er noe aksjonærene og 
markedet kjenner godt til (Brooks er den tapende part i rettsaker mot selskapet). 
Oppnevningen av Chapman fra Brooks Macdonald er dokumentert av selskapets egne 
børsmeldinger og offentlige protokoller (vedlegg 1).  
 
 
E24 registrerer det nye klagepunktet, VVP 4.14, og viser til gjennomgang i forrige tilsvar.  
«* Vi tok kontakt med Chris Rynning tre måneder før publisering. * Vi møtte ham til et flere 
timers møte 2,5 måned før publisering. * Siden hadde vi omfattende kontakt på e-post og 
telefon med Rynning og/eller advokat. * 8. mai fikk Rynning leste opp et manusutkast. * 
Etter dette gjorde vi noen endringer, og Rynning fikk et avsluttende tilsvar på trykk.» 
 
E24 vil imidlertid kommentere noen av påstandene i klagers svar: 
Om «tapt alt»: «Det har, ifølge Origo Partners halvårsrapport for første halvår 2019, blitt 
vedtatt å betale utbytte på 2,1 millioner dollar. Som i første tilsvar ønsker vi å sette dette i 
kontekst ved å vise til investert beløp på 240 millioner dollar, og at dette for investorene 
oppleves som alt.» E24 viser også til at klager i et intervju med Adresseavisen 15. mai, selv 
uttalte at han hadde «tapt alt». 
 
Om «under nordmannens kontroll»: «Det kommer klart frem av saken at Rynning og Origo 
Partners’ finansdirektør Niklas Ponnert eide 50 prosent hver av begge de nevnte selskap i 
den aktuelle tidsperioden, og kontrollerte dermed selskapene sammen. 
Vi skriver om selskapet Origo Advisors Limited (OAL): “ Rynning etablerte selskapet og 
eide det sammen med Origos finansdirektør Niklas Ponnert. Rynning satt også i OALs 
styre.”  Vi skriver om selskapet China Commodities Absolute Return (CCF) at også dette 
selskapet ble eid av Rynning og Ponnert. 
 
E24 skriver at det ikke er riktig at klager har sendt betydelig mengde skriftlig 
dokumentasjon: «Han har ikke sendt noe dokumentasjon, annet enn å vise til - for eksempel - 
børsmeldinger fra Origo Partners, offentlig tilgjengelig informasjon vi selv har gjennomgått 



 
  Sak nr. 201/19 

11 

og brukt til å underbygge den publiserte saken. […] Dokumentasjon har vært et sentralt 
spørsmål i vårt arbeid med denne saken. Vi har ikke stilt strengere krav til Rynning om å 
dokumentere sine påstander enn vi har til noen av de øvrige kildene. Å ha rett til 
imøtegåelse eller tilsvar er ikke likestilt med å få alle påstander publisert. Vi ettergikk 
Rynnings forklaring grundig, og det av påstander som ikke kunne verifiseres eller 
dokumenteres, ble ikke med.» 
 
E24 skriver: «Vi er fra tidligere kjent med børsmeldingen Rynning har lagt ved i sitt tilsvar, 
og det faktum at John Chapman ble oppnevnt til styreledervervet av Origo Partners’ største 
aksjonær Brooks Macdonald. Det skjedde høsten 2017. Nevnte konflikt mellom 
hovedaksjonær Brooks Macdonald og Origo ble løst ved forlik over ett år tidligere. 
[…] Det er ikke noe kontroversielt ved at John Chapman ble oppnevnt av største aksjonær i 
Origo Partners. Som styreleder representerer han aksjonærene og ble, ved oppnevnelsen, 
gitt et tydelig oppdrag på vegne av dem: Å rydde opp i selskapet og redde eventuell 
gjenværende kapital. Dette påpekes i saken. Det er imidlertid en forskjell mellom å ha en 
profesjonell agenda, slik Chapman har, og en personlig hevnbasert agenda, slik Rynning 
innledningsvis både i intervjuer og til PFU har påstått. Dette siste har vi sjekket grundig, og 
utelukket. Det kan tilføyes at John Chapman er langt mer kritisk til forholdene i Origo 
Partners i de offentliggjorte årsrapportene til selskapet enn det han er i intervju med oss. I 
tillegg til noen direkte sitat fra Chapman, siterer vi også fra årsrapporten 2017 i vår sak. 
Origo Partners er et børsnotert selskap og årsrapportene er offentlig tilgjengelig informasjon 
som går ut til investorer og marked.» 
 
 
Klager ba om en siste replikk, fordi han mener E24 ikke kan vise til hva andre aviser har 
publisert, og skriver: «E24 refererer til noe jeg sa til Adresseavisen den 15. mai 2019, altså 
flere dager etter at E24 hadde publisert sin artikkel om meg. Jeg var langt nede på den tiden. 
Jeg opplevde en massiv medieoppmerksomhet og var sterkt preget av situasjonen.»  
 
Klager reagerer også på at E24 fortsetter å underspille styreleder John Chapmans betydning i 
fortellingen om Origo Partners og hovedaksjonæren Brooks Macdonald. Grunnen er 
åpenbar: Chapmans motiver som hovedkilde til artikkelen passer ikke inn i «narrativet» om 
den norske «Kinahjelperen» som gjennomgående presenteres som den som kontrollerte alt.»  
 
 
E24 har ikke mer å tilføye, idet E24 mener det blir gjentagelser. 
 


