[image: ]


3

		Sak nr. 202/19

	PFU-SAK NR. 202/19

	
KLAGER:                              
	
Chris Rynning

	PUBLIKASJON:
	Verdens Gang (VG)

	PUBLISERINGSDATO:
	13.05.2019

	STOFFOMRÅDE:
	Økonomi

	SJANGER:
	Nyhet

	SØKERSTIKKORD:
	Tittel

	REGISTRERT:
	08.10.2019

	BEHANDLET I PFU:
	25.03.2020

	BEHANDLINGSTID:
	167 dager

	KLAGEGRUPPE:
	Næringsdrivende

	PFU-KONKLUSJON:
	

	HENVISNING VVPL.:
	

	OMTALE/ANONYM.:
	

	MERKNADER:
	Se også sak 201/19 mot E24. 




SAMMENDRAG: 

Verdens Gang (VG) publiserte følgende tittel på nett søndag 12. mai 2019. Klikket man på tittelen «Satset to mrd. på planene til norske Chris – tapte alt» kom man direkte inn til E24.no og kunne lese artikkelen der. 


KLAGEN: 

Klager er omtalte «norske Chris» som klaget inn både E24 og VG for samme forhold. 


[bookmark: _GoBack]Sekretariatet orienterte klager om at VG ikke hadde publisert artikkelen, kun tittelen og en lenke til E24. 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING:
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført fram. 


TILSVARSRUNDEN:

[bookmark: _Hlk35339984]VG skriver at VG ikke har publisert artikkelen, men kun en lenke og et bilde. «E24 er et selvstendig selskap med egen ansvarlig redaktør. VG lenker til E24s innhold direkte fra front eller i artikler på samme måte som vi henviser til relevant innhold i andre medier som Bergens Tidende, Aftenbladet og Fædrelandsvennen. E24 skiller seg fra nettsteder som Godt, MinMote, Tek og VGTV. Disse er direkte underlagt VGs redaktøransvar.» VG mener det er dekning for tittelen/henvisningen VG publiserte, og viser til E24s tilsvar der dette underbygges. 


[bookmark: _Hlk35340037]Klager mener VG har et helt selvstendig presseetisk ansvar for det de bringer videre på sine nettsider. «For meg er skaden større ved at VG også har publisert saken da VG har et større publikum.» 


[bookmark: _Hlk35340087]VG understreker nok en gang at det eneste som er publisert i VG er en tittel og en lenke. Selve artikkelen er ikke publisert på noen plattformer underlagt VGs ansvarlige redaktør. E24 er et selvstendig selskap med egen redaktør. Formelt sett kan dette sammenlignes med at sol.no og andre nyhetsaggregatorer publiserer henvisninger til artikler i nettaviser. 

VG har ikke publisert saken. VG står ansvarlig for lenken og tittelen. Når det gjelder formuleringen på fronten, har E24 redegjort for grunnlaget:
[bookmark: _Hlk35340176]
• Investorene satset 240 millioner dollar i Origo Partners. Verdiene var ved utgangen av 2018 beregnet til 6,3 millioner dollar. Det tilsvarer et verdifall på over 97 prosent. I denne sammenheng er det dekning for å omtale dette som å tape alt. 
• Markedet har enda mindre tro på selskapet. Per 31. desember 2018 hadde selskapet en aksjekurs på 0,25 pence og markedsverdi på 896.897 GBP, altså noe over 1 million USD. 
• Det er forøvrig verdt å nevne at Rynning selv har omtalt verdifallet som å tape alt. I et intervju med Adresseavisen svarte han følgende på spørsmål om hva han ville si til aksjonærene som hadde tapt penger på Origo Partners: «Til dem vil jeg si at jeg er lei meg og at jeg beklager, at jeg forstår og vet hvordan de har det, siden jeg har tapt alt selv.» Det var dekning for overskriften. VG har ikke brutt god presseskikk. 


Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



image1.png
FAGLIGE UTVALG

' . PRESSENS





