
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 
presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 
 

 

PFU-SAK NR. 275/19 
 
KLAGER:                               

 
Trygg Jakola 

PUBLIKASJON: Ruijan Kaiku 
PUBLISERINGSDATO: 10.10.2019 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv/kultur 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, premisser for intervju, saklighet og 

omtanke, dekning for titler, skille mellom fakta og kommentar 
REGISTRERT: 25.10.2019 
BEHANDLET I PFU: 25.03.2020 
BEHANDLINGSTID: 150 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Ruijan Kaiku publiserte torsdag 10. oktober 2019 en nyhetsartikkel på nett med tittelen 
«Vadsø: Daglig leder måtte slutte» og ingressen:  
 

«Vadsø kvenske språksenter AS vil ansette ny daglig leder. Jobben ble ikke lyst ut 
via kjente kvenske kanaler eller miljøer.» 

 
Brødteksten gikk nærmere inn på hvorfor det skulle ansettes ny daglig leder, og under 
mellomtittelen «Vet ikke hvor mange søkere» ble senterets styreleder stilt spørsmål om den 
utlyste stillingsannonsen og antall søkere.  
 
Videre ble det oppgitt at senteret i 2019 hadde betalt 67 000 kr i honorar for å sende én 
søknad, samt brukt 46 000 kr på å åpne senteret med en festmiddag og 24 000 kr på å få 
internettforbindelse. 
 
Under mellomtittelen «Over millionen i honorarer» ble det også oppgitt at Varanger 
museum og Trygg Kompetanse AS, som eies av senterets styreleder, gjennom årene hadde 
mottatt minst 1,3 millioner i offentlige midler sammen med andre personer/instanser for å 
utrede etableringen av språksenteret i tre omganger. Deriblant sto det at Varanger Museum 
fikk 100 000 kr i 2009, og at Varanger museum og Trygg Kompetanse AS fikk 200 000 kr året 
etter. 

https://www.ruijan-kaiku.no/vadso-daglig-leder-matte-slutte/?fbclid=IwAR0dRCHb2l5FMLGBsMOjeim5ZeN75DCJuRhuGxAT7raKpxJlMm7DTnNed94


 
  Sak nr. 275/19 

2 

 
KLAGEN:  

 
Klager er styreleder i Vadsø kvenske språksenter AS, Trygg Jakola, som anfører brudd på 
Vær Varsom-plakatens (VVP) punkt 3.2, 3.3, 4.1, 4.2, 4.4.  
 
I klagen vises det til en redegjørelsesom språksenteret sendte til Ruijan Kaiku for å 
tilbakevise flere av påstandene (Mye av argumentasjonen og eksemplene som gjengis her i PFU-
sammendraget, er hentet fra denne redegjørelsen. Publiseringen som avisen gjorde på bakgrunn av 
redegjørelsen er også vedlagt klagen, sekr. anm.). 
 
Klager mener at overskriften var misvisende fordi daglig leder bare var tilsatt frem til 15. 
november 2019, og at stillingen uansett måtte ha blitt lyst ut.  
 
Videre er klager kritisk til at journalisten unnlot å nevne i artikkelen at klager var på reise da 
han ble oppringt, og følgelig ikke hadde full oversikt over alt knyttet til den utlyste 
stillingen. Klager mener at artikkelen skapte et inntrykk av «en styreleder som er utenfor det 
hele» 
 
Klager anfører også at artikkelen inneholdt flere faktafeil og gir følgende eksempler: 
 
- Det er ikke betalt 67 000 kr i honorar i 2019 for å sende én søknad til departementet. Daglig 
leder skrev søknaden uten å motta et øre i honorar. 
- Etableringen av språksenteret er ikke blitt utredet i tre omganger. 
- Det er ikke brukt minst 1,3 millioner kr i offentlige midler på utredning, men 100 000 kr på 
utredning og utforming av søknad. 
- Det var ikke to utredninger i perioden 2009/2010, men én.  
- Varanger museum mottok 100 000 kr til planlegging av språksenteret i 2009, og i tillegg 
100 000 kr til utvikling av senteret og kvensk språk. Klager mener derfor det er galt at 
«utredningen ble offentlig finansiert med 200 000 kroner». 
 
I tillegg anfører klager at artikkelen kunne gi inntrykk av rolleblanding og uheldig koblinger. 
Klager understreker at han ikke var styreleder i språksenteret på det tidspunktet da han 
mottok honorar for utredningsarbeid (se ytterligere detaljer i språksenterets redegjørelse, 
sekr. anm.) 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

https://www.ruijan-kaiku.no/vadso-reagerer-pa-det-de-hevder-er-faktafeil-og-halvveis-opplysninger/


 
  Sak nr. 275/19 

3 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Ruijan Kaiku erkjenner at artikkelen innehold feil. I etterkant har derfor redaksjonen 
publisert både en beklagelse og en redegjørelse fra klager. 
 
Redaksjonen har også redigert den opprinnelige nettartikkelen samt opplyst om dette i 
publiseringen. Redaktøren skriver følgende om prosessen etter førstegangspublisering: 
 
«Artikkelen ble lagret for ettertiden og dernest endret ikke på refleks, men først etter 
avklarende samtaler med så vel journalisten som Jakola. Vi droppet publisering på papir, vi 
publiserte hans omfattende klage i sin helhet på nett og papir, og vi publiserte en beklagelse 
fra vår side, også den på nett og papir. Forut for PFU-klagen mener jeg således at Ruijan 
Kaiku gjorde sitt ytterste for å ordne opp som best vi kunne. Inkludert i mine samtaler med 
Jakola lå det naturligvis også en generell beklagelse for den opplevde ulempe artikkelen kan 
ha påført ham. Imidlertid har jeg i selve artikkelen vanskelig for å se noen ‘sammenblanding 
av roller mellom Trygg Kompetanse og Trygg Jakola.’ Jeg anser artikkelen som hovedsakelig 
faktaorientert, og må på samme bakgrunn si meg uenig i at den noen steder skal være 
sårende eller framstille Jakola som uredelig, slik han nå har kommet til i kjølvannet av sin 
opprinnelige klage. Også overskriften er en beskrivelse av et faktisk forhold. Det vi har 
beklaget, er faktafeil i artikkelen, samt at vi med fordel kunne opplyst at Jakola var ute av 
kontoret da telefonsamtalen med journalisten fant sted.» 
 
 
Klager hadde ikke mer å tilføye saken. 
 
 
 
 
 
 

https://www.ruijan-kaiku.no/beklagelse/
https://www.ruijan-kaiku.no/vadso-daglig-leder-matte-slutte/?fbclid=IwAR0dRCHb2l5FMLGBsMOjeim5ZeN75DCJuRhuGxAT7raKpxJlMm7DTnNed94

