
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 
presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 
 

 

PFU-SAK NR. 191/19 
 
KLAGER:                               

 
Jan Hanvold ved advokat 

PUBLIKASJON: Dagen 
PUBLISERINGSDATO: 26.08.2019 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Opplysningskontroll og kildebredde, rettelse, samtidig imøtegåele 
REGISTRERT: 20.09.2019 
BEHANDLET I PFU: 25.03.2020 
BEHANDLINGSTID: 185 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson/næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Dagen publiserte 26. august 2019 en artikkel om TV-predikanten Jan Hanvold. Artikkelen var 
en sitatsak fra NRK.  
 
Tittelen gikk slik: «Selger Visjon Norge-lokaler for 80 millioner». 
 
I ingressen stod det: 
 
«Pastor Jan Hanvold og konen Inger får 10 millioner kroner for eiendomssalg i 
Drammen. I tillegg tjener Hanvolds selskap godt på oppkjøpet.» 
 
Dagen gjorde endringer i artikkelen etter at den ble klaget inn til PFU. Begge versjonene er 
lagt ved saken. 
 
 
KLAGEN:  

 
Klager er Jan Hanvold, som klager via advokat. Klager mener Dagen har brutt god 
presseskikk på følgende punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP): 
 

• 3.2, om opplysningskontroll og kildebredde 
• 3.9, om hensynsfull arbeidsprosess 



 
  Sak nr. 191/19 

2 

• 4.13, om å rette feil 
• 4.14, om samtidig imøtegåelse 
• 4.15, om tilsvarsrett 

 
Klager skriver: 
 
«Artikkelen inneholder flere faktafeil. Dagen har heller ikke kontaktet Hanvold eller hans 
advokat for å verifisere opplysningene eller få hans kommentar til artikkelen.» 
 
Klager mener følgende setning i artikkelen er feil: «Hanvold eier selskapet Visjon Norge, som 
sitter med 80 prosent av aksjene. De siste 20 tilhører ham og konen Inger personlig.»  
 
Klager skriver: 
 
«TV Visjon Norge AS, org. ru. 985 257 965, inngår i et konsern som eies 100 % av 
Visjonskirken, org. ru. 987 877 804. Visjonskirken inngår i et konsern med syv selskaper, og 
Visjonskirken har tre datterselskaper.» 
 
Det stemmer heller ikke at Jan Hanvold og kona får 10 millioner kroner, mener klager, som 
skriver at Hanvold ikke ønsker å opplyse hva som er korrekt sum. 
 
Klager skriver: 
 
«Det anføres at de uriktige opplysningene publisert av Dagen skaper et inntrykk av at 
Hanvold besitter betydelig mer innflytelse over salget av lokalene, og at han fikk betydelig 
mer gevinst av salget, enn det som er tilfellet. Dette skaper igjen et bilde av at han fremstår 
som grisk.» 
 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagen avviser at god presseskikk er brutt. Dagen opplyser at den påklagede artikkelen var 
en sitatsak fra NRK, og understreker at Dagen må kunne sitere andre medier om saker som 
er viktig for avisens dekningsområde. 
 
Dagen skriver: 
 
«Dagen oppfatter NRK som en kompetent og troverdig kilde. Vi har hele veien hatt grunn til 
å feste lit til de beregningene som NRK har gjort og gjør det fortsatt. 

Ifølge NRK er eiendomsselskapet Øvre Eiker Vei 126 solgt til selskapet Boverian. 
Korrigert for gjeld blir det igjen 50 millioner kroner til eierne av selskapet Øvre Eiker Vei 
126. Siden ekteparet Hanvold sitter med 18,9 prosent av aksjene i dette selskapet resulterer 
transaksjonen i en gevinst på noe under ti millioner kroner for dem. 



 
  Sak nr. 191/19 

3 

Vi merker oss forøvrig at NRKs sak, som altså er grunnlagsartikkelen for vår sitatsak, 
så langt vi vet ikke er innklaget til PFU.» 
 
Dagen skriver at Jan Hanvold er en maktperson som må tåle et kritisk søkelys fra mediene. 
 
Avisen innrømmer imidlertid en «unøyaktighet»: 
 
«Vår artikkel inneholder en unøyaktighet knyttet til eierstrukturen i konsernet. Selve kanalen 
TV Visjon Norge er formelt eid av Visjonskirken, der Hanvold er styreleder, og ikke direkte 
av Jan Hanvold. 

Vi har ikke blitt kontaktet av Hanvold eller noen andre angående denne feilen før vi 
mottok PFU-klagen. Denne feilen ble da rettet i tråd med Vær Varsom Plakatens paragraf 
4.13. Den versjonen av artikkelen som nå ligger ute er korrekt. 

Vi understreker imidlertid at denne feilen uansett er uten konsekvenser for det 
sentrale poenget i artikkelen angående eiendomssalget, siden transaksjonene som er 
bakgrunnen for gevinsten på 10 millioner er knyttet til andre selskaper.» 
 
Dagen understreker at klager ikke har gjort noe for å opplyse de faktiske forhold rundt 
beløpet som Hanvold og kona har tjent.  
 
Dagen avviser at klager hadde krav på samtidig imøtegåelse. Avisen påpeker igjen at det er 
en sitatsak og mener artikkelen ikke inneholder alvorlige beskyldninger av faktisk art. 
 
Når det gjelder tilsvarsrett, opplyser Dagen at Jan Hanvold hele tiden har hatt muligheten til 
å komme med tilsvar i avisen. 
 
«Vi ønsker faktisk sterkt at Hanvold skal delta i den debatten som foregår i Dagen angående 
hans virksomhet. Problemet er imidlertid at han stort sett velger taushet og ikke selv bidrar, 
slik tilfellet jo også er i denne saken.» 
 
 
 
Klager fastholder at Dagen brøt god presseskikk. 
 
Klager mener Dagen burde ha gjort en selvstendig faktasjekk av opplysningene, uavhengig 
av hvilket medium de hentet informasjonen fra. 
 
«Særlig skal man være kritisk skal til gjengivelse av en artikkel der påstander ikke ble 
besvart av personen de retter seg mot. Det er ikke registrert selvstendig forsøk fra Dagen på 
å nå Hanvold for kommentar før publisering av artikkelen.» 
 
Klager påpeker at NRK ikke publiserte feilen som Dagen valgte å rette, nemlig at Jan 
Hanvold eier Visjon Norge. 
 
 
 
Dagen hadde ingen ytterligere kommentarer. 
 
 
 
 


