
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 242/19 

 
KLAGER:                               

 
Harald N. Røstvik 

PUBLIKASJON: Arkitektur N 
PUBLISERINGSDATO: Utgave 4/2019, 5/2019 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Mening 
SØKERSTIKKORD: Redaktøransvar, kildekritikk og kontroll av opplysninger, 

premiss, sitering, bildebruk, rette feil, samtidig imøtegåelse, 
tilsvar/polemisk hale 

REGISTRERT: 05.11.2019 
BEHANDLET I PFU: 25.03.2020 
BEHANDLINGSTID: 140 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Arkitektur N publiserte i sin utgave 04-2019 et essay skrevet av stipendiat Eirik Arff Gulseth 
Bøhn ved Institutt for form, teori og historie ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo 
(AHO). Essayet omhandlet tilbakeflyttingen og rekonstruksjonen av filosofen Ludwig 
Wittgensteins skrivehus i Skjolden. I tillegg til å fortelle litt om bakgrunnen til huset og 
prosjektet, formidlet essayisten et kritisk blikk på resultatet av gjenreisingen.  
 
Det kom frem at det det er en stiftelse, Stiftinga Wittgenstein i Skjolden opprettet i 2014, som 
har hatt ideen til rekonstruksjonen.  
 
I essayet ble det også henvist til blant andre Harald Røstvik, professor ved Institutt for 
sikkerhet, økonomi og planlegging ved Universitetet i Stavanger, og at han har vært 
engasjert i prosjektet. Det ble sitert fra en artikkel skrevet av Røstvik, publisert i Teknisk 
Ukeblad i 2016. Det kom også frem at Røstvik var involvert i et prosjekt kalt One Life: Three 
Universities (se vedlegg for mer om dette). 
 
Essayisten avsluttet med et temmelig negativt syn på resultatet av rekonstruksjonen: 
 

«Inntil videre er det vanskelig å unnslippe opplevelsen av at Skjolden hadde et 
monument, og fikk bygget en bokstavelig replika. Til slutt er det hele et spørsmål 

https://www.tu.no/artikler/vi-er-gode-til-a-drille-tunneler-i-norge-men-vi-har-vist-liten-respekt-for-husene-til-store-kunstnere/346946


 
  Sak nr. 242/19 

2 

om forventninger. Skjolden, og Stiftelsen, har fått minnesmerket de lobbyerte for. 
Den som leter etter Wittgenstein her, vil imidlertid snart oppdage at ingen er 
hjemme.» 

 
Det fulgte også et kort engelsk sammendrag etter essayet. Her sto det blant annet:  
 

«This is not just a failed project, writes Bøhn, it also erases the existing monument 
that the ruins of the original structure represented. (…)» 

 
 
I påfølgende utgave av Arkitektur N, nr. 5/2020, ble det publisert et innlegg skrevet av 
Røstvik. Han kritiserte både innholdet i essayet og arbeidsmetoden i forkant av 
publiseringen. Tittelen på tilsvaret var «Filosofen Ludwig Wittgensteins skrivehus i 

Skjolden – Stofftyveri og usaklighet?».  
 
I direkte tilknytning til Røstviks kritikk publiserte Arkitektur N et svar fra redaktøren, der 
han avviste at det handlet om stofftyveri og usakligheter. 
 
 
KLAGEN:  

 
Klager er arkitekt og professor og har vært engasjer i tilbakeflyttingen av Wittgensteins 
skrivehus i Skjolden. Han opplyser å ha sendt materiale om saken til Arkitektur N, som 
«aksepterte saken, men refuserte teksten og bildene». Klager skriver: «Jeg trakk saken, men 
Redaktøren nektet å etterkomme dette og behandlet i stedet det hele som et tips.» Det er 
blant annet håndteringen og prosessen knyttet til dette klager reagerer på (se vedlegg for 
korrespondansen). Klager opplyser også at han «var redd for at bruk av materialet 
mitt/ideen ville redusere min mulighet til å få andre arkitekturtidsskrift interessert». 
  
Klager opplyser at han opplevde seg «tvunget» til å samarbeide med skribenten som ble satt 
på saken. Han forklarer at vedkommende fikk tilsendt hans tekst og materiale, og: «Vi 
avtalte videre prosedyre (møte, telefonsamtale, sitatsjekk osv). Deretter ble det taust. Til tross 
for purringer fikk jeg aldri mer kontakt med Bøhn [essayisten], men redaktøren forsikret 
meg om at jeg ikke var sitert. Når essayet til Bøhn kom på trykk var jeg sitert med navns 
nevnelse 10 ganger (…) Jeg var skrevet inn i forhold jeg ikke hadde noe med og ut av de jeg 
var ansvarlig for. Hele saken ble ”maltraktert”, til tross for at den i stor grad bygget på og 
hentet informasjon om prosjektet som det kunne arbeides videre med, ut fra mitt upubliserte 
essay.» (Klager henviser til vedlegg 7–9, sekr. anm.) Klager skriver at han opplever det hele 
som «stofftyveri og usaklighet», og han reagerer også på manglende kildehenvisninger i det 
publiserte. Dessuten reagerer han på bruken av artikkelen i TU fra mai 2016.  
 
Klager anfører: «Spørsmålet er om Redaktør Brochmann har sviktet sitt etiske ansvar i 
forhold til normal omgang med kilder og i forhold til Vær Varsom Plakaten ved å begå et 
slags ‘ stofftyveri’ og bivåne avskjæring av normal kontakt mellom meg som sentral kilde og 
skribenten?» 
 
Slik klager ser det, er essayet dessuten polemisk og kritiserer ham for flere forhold han ikke 
har vært ansvarlig for. Han mener skribenten plasserer ham «uproporsjonalt sentralt i 
prosjektet ved å nevne navnet [hans] 10-11 ganger og i negative sammenhenger». Klager 
skriver: «Jeg blir knyttet tett opp mot prosjektets svake sider og i et negativt lys. De feil og 
mangler ved Bøhns essay som har ledet til dette kunne lett vært luket ut ved normal kontakt 



 
  Sak nr. 242/19 

3 

mellom redaktøren, skribenten og jeg.» Etter klagers mening har skribenten også klippet og 
limt fra hans uttalelser i TU-artikkelen fra 2016 på en måte som ikke er dekkende for 
meningsinnholdet.  
 
Klager stiller spørsmål ved hvorfor han er blitt skyteskive, og ikke «styrets fem medlemmer 
som jo var ansvarlige eller andre støttespillere». Klager anfører at han bare drev et 
«sideprosjekt med tre universiteter», noe han bemerker at ikke er omtalt i essayet. Klager 
innvender blant annet: «Bøhns innlegg kritiserer meg som akademiker for at huset bare ble 
flyttet, uten å utrede alternativer, som å beholde tomten som minnesmerke og la materialene 
vises på andre måter (…) Styrets valg var gjort før jeg kom inn i bildet. (…) Faktum er at 
byggherren bare ville flytte et hus fra A til B. Likevel tillegger Bøhn meg som akademiker 
nærmest ansvaret for at alternativene ikke ble utredet. Men jeg var faktisk den eneste som, 
via One Life – Three Universities prosjektet (se vedlagte flyer) som, gjennom hele prosessen fra 
2014 belyste alternativene (…).»  
 
Klager mener artikkelen har påført hans renommé skade, og påpeker: 
«Engelsksammendraget er ekstra problematisk fordi det går enda lenger enn det er dekning 
for i den norske teksten. Alle leserne kan se mitt navn som går gjennom hele den norske 
teksten og koble det mot den harde engelske konklusjonen om ”failed project”, noe som det 
som nevnt ikke er dekning for i den norske teksten.» 
 
Etter klagers mening er han dessuten blitt nektet samtidig imøtegåelse, og han viser til at han 
måtte vente med å svare til neste utgave av Arkitektur N, det vil si i over to måneder. Klager 
reagerer også på håndteringen i denne sammenheng: «Når jeg så ble innvilget inntil 6 000 
tegn m mellomrom som tilsvar forsøkte redaktøren å flytte tilsvaret mitt over til en annen 
plattform, et annet tidsskrift [Arkitektnytt]. Han kontaktet en annen redaktør uten å først ha 
forespurt meg om det var greit. Brochmanns [redaktørens] argumentasjon var at det ble for 
lenge (for ham!) å vente i to måneder på å svare på mitt tilsvar – som jo allerede hadde 
måttet vente i to måneder. Da han i ettertid nevnte dette protesterte jeg heftig og tilsvaret 
mitt ble til sist trykket på den opprinnelige plattformen. Der hang redaktøren på en 
redaksjonell polemisk replikk (hale) (BILAG 12A).»  
 
Klager karakteriserer flere forhold i saken som «usakligheter». Han viser blant annet til at 
redaktøren i sitt avslag av klagers tekst skrev at «selv de flinkeste arkitektene får ikke skrive om 
egne hus». Klager anfører at det her ikke var snakk om noe «’eget hus’ (design) i vanlig 
forstand», samt at redaktøren i samme utgave (04-2019) tillater at andre arkitekter «skriver 
tolv sider (s 15-27) om deres eget prosjekt – rehabiliteringen av et Sørlandshus». Klager 
tilføyer at en av disse, som også jobber på samme institutt som essayisten, fikk levere bilder 
til essayet. Klager mener prosjektene har likheter, men er forskjellsbehandlet.  
 
Klager har vist til flere punkter i Vær Varsom-plakaten, men anfører også at han «adresserer 
noen forhold (…) som ikke så lett lar seg plassere» opp mot VVP. Han anmoder derfor: 
«Dersom det er mulig – bes følgelig PFU om å bruke sitt skjønn og sin erfaring for å plassere 
klagen på rett sted (…).» Slik klager ser det, er det en mangel i VVP knyttet til «beskyttelse 
for den som sender en sak (intellectual property) til en publikasjon». Klager forklarer: «Jeg 
opplever saken slik at jeg ikke har hatt slik beskyttelse og at det er fritt fram for en redaktør å 
‘stjele’/’låne’ ideer og kopiere forslag til artikler i innsendt tekst, ved å behandle innsendt 
stoff som et vanlig tips.»  
 
Han skriver også: «Spørsmål som avtalebrudd, rett til sitatsjekk, samtidig [imøtegåelse], 
tilsvarsrett og plattform og bruk av hale bes vurdert (…).»  



 
  Sak nr. 242/19 

4 

 
Klager viser til følgende VVP-punkter (se s.7–10 i klagen for gjennomgang av punktene):  

• 2.1, om redaktøransvaret  

• 3.2, om kildekritikk og kontroll av opplysninger 

• 3.3, om klargjøring av premiss og sitatsjekk 

• 3.4, om kildevern 

• 3.5, om opplysninger gitt i fortrolighet 

• 3.6, om utlevering av upublisert materiale 

• 3.7, om gjengivelse av uttalelser 

• 4.4, om dekning i stoffet og å oppgi kilde når opplysninger er hentet fra andre 
medier 

• 4.12, om aktsomhet ved bruk av bilder 

• 4.13, om retting av feil 

• 4.14, om rett på samtidig imøtegåelse 

• 4.15, om tilsvarsretten og polemisk replikk 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Arkitektur N avviser brudd på god presseskikk. Slik redaktøren av tidsskriftet ser det, 
handler klagen i hovedsak om følgende to forhold: 
«1) Refusjonen av Røstviks tekst, hans påståtte mulighet om ‘å trekke saken’ samt hans 
senere rolle som kilde i saken.  
 2) Den beskrivelsen som foreligger av prosjektet i Bøhns artikkel.» 
 
Hva gjelder punkt 1, mener Arkitektur Ns redaktør at klager ikke hadde anledning til å 
diktere om redaksjonen skulle omtale prosjektet eller ei, «like lite som en regissør eller 
forfatter kan nekte en kritiker å omtale en film eller en bok». Redaktøren påpeker dessuten at 
verken klagers tekst eller bilder ble brukt i det publiserte. 
 

Redaktøren skriver: «Kort sagt valgte Bøhn å bruke Røstvik som en alminnelig kilde, noe jeg 
synes var helt rimelig basert på kommunikasjonen frem til da. Deretter ender Bøhn opp med 
å skrive en sak der han bevisst unngår referanser til materiale vi har fått fra Røstvik eller 
sitater fra ham utover det som er allment tilgjengelig gjennom andre kilder. Røstvik ønsker 
innsyn, noe han ikke får underveis, siden han ikke har sitater eller annet form for eierskap til 
teksten.» Hva gjelder sitatene klager reagerer på, understreker redaktøren at klager altså ikke 
er sitert som et intervjuobjekt: «[A]lle direkte sitater er hentet fra offentlige publikasjoner 
som ikke utløser noen form for tilsvarsrett.»    
 
Slik redaktøren ser det, måtte deres skribent også kunne avgjøre at det ikke ble noe intervju. 
Redaktøren anfører: «Det er hans frihet å gjøre saken slik han synes det er hensiktsmessig i 
møte med materialet. Som journalist i D2 og Morgenbladet har jeg svært mange ganger 
opplevd at intervjuer klippes ut av saker, eller som her, ikke blir utført, selv om det på et 
tidligere tidspunkt ble ansett som et alternativ. Det er ikke noe avvik fra normale prosedyrer 



 
  Sak nr. 242/19 

5 

her.» 
 
Redaktøren opplyser for øvrig om grunnlaget for det publiserte: «På bakgrunn av en 
befaring, omfattende faglig kompetanse og grundig research har Bøhn skrevet en ordinær 
kritikk av et byggeprosjekt. Det er ikke en akademisk artikkel, og føyer seg inn i en lang 
rekke anmeldelser vi trykker i samme format.» «Det er følgelig umulig å se at Røstvik skulle 
ha noe eierskap til hvordan artikkelen utformes eller skal kunne fremme krav om hvordan 
hans rolle fremstilles, all den tid artikkelen er basert på skriftlige kilder og adekvat research. 
Vi respekterer uenighet hva inngår [sic] angår, og ser at dette er håndtert på normalt vis med 
tilsvar i bladet.» 
 
For øvrig tilføyer redaktøren at tidsskriftet aldri ba om å få noe tilsendt fra klager. 
Redaktøren mener imidlertid det var naturlig å lese teksten da klager sendte denne. «Da 
Røstvik var klar på at han ville trekke seg fra prosjektet, avstod vi fra å bruke bilder eller 
utdrag fra teksten», skriver redaktøren. 
 
Slik redaktøren ser det, er også kritikken som er publisert «saklig og faglig fundert». 
Redaktøren forklarer dessuten hvorfor kritikken ble rettet mot klager: «Skribenten vurderte 
det dithen at [klagers] rolle i prosjektet var av en betydning som forsvarte en slik vurdering, 
mer enn nevnte kulturpersonligheter som bare har hatt en mer indirekte befatning med 
prosjektet.» Det vises blant annet til en artikkel publisert av Universitetet i Stavanger, og at 
skribentens øvrige research også viste at klager var sentral.   
 
For øvrig leser redaktøren klager slik at han «opplever teksten som insinuerende uten at den 
egentlig er det». Redaktøren kan heller ikke se at klager er blitt holdt ansvarlig for noe han 
ikke har vært involvert i. 
 
Hva gjelder tilsvaret klager fikk på trykk, forklarer redaktøren at dette kom «uforkortet og 
uten andre føringer enn et krav [på] lengde av tekst som publiseres i neste utgave». Ifølge 
redaktøren er dette i tråd med normal prosedyre.  
 
Redaktøren forklarer også hvorfor hans tilsvar ble publisert samtidig: «Jeg hekter på mitt 
svar, siden en publiseringstakt på et nummer annenhver måned gjør ventetiden for lang til at 
man kan forvente at lesere husker saken det angår.» 
 
Redaktøren opplyser imidlertid at det er «svært sjelden Arkitektur N trykker leserinnlegg og 
tilsvar, siden vi ikke publiserer jevnlig på nettsidene våre. Vanligvis ønsker debattanter å 
publisere tekst i vårt søstertidsskrift Arkitektnytt der man har en aktiv debattside på nett. Da 
Røstvik ønsket å publisere tilsvar i Arkitektur N, gjorde vi det». 
 
Når det gjelder klagers henvisning til «usakligheter», som at andre fikk omtale eget prosjekt i 
den aktuelle utgaven av Arkitektur N, forklarer redaktøren at dette skjer «unntaksvis»: 
«Eksemplet Røstvik refererer til er ett av to tilfeller ila. de siste to årene dette har skjedd. Og 
det ligger en helt ordinær redaksjonell vurdering bak disse valgene. Men i all hovedsak er 
altså den behandlingen Røstvik har fått normen i Arkitektur N.» 
 
Ifølge Arkitektur Ns redaktør har klager gitt et ufullstendig bilde av kontakten mellom 
partene. Det vises til vedlagte korrespondanse. Slik redaktøren ser det, viser denne blant 
annet at klager aldri ble gitt lovnader om noe forpliktene samarbeid om saken fra 
skribentens side.  
 



 
  Sak nr. 242/19 

6 

Avslutningsvis skriver redaktøren: «Fra første runde med henvendelser har dette vært en 
usedvanlig sak for Arkitektur N. (…) Etter tidligere å ha arbeidet som redaktør i Arkitektnytt 
og Billedkunst i tillegg til Arkitektur N har jeg aldri opplevd noen tilsvarende sak. Men min 
opplevelse er at alle forsøk på å opprettholde normal saklighet og en høflig tone i denne 
saken konsekvent har blitt møtt med det motsatte. Dette var en lite inspirerende artikkel å 
arbeide frem, men vurderingen var at innholdet – Wittgensteins hus – var viktigere enn den 
motstanden vi opplevde fra klager. Kort sagt var vurderingen av å gå videre med dette, som 
alt annet i denne saken, en pressefaglig vurdering. Ved å klage oss inn for ikke mindre enn 
tretten punkter under VVP opplever jeg dette som en bredt anlagt mishagsytring mer enn en 
saklig kritikk. Noe som føyer seg pent inn i den korrespondansen som ligger forut for denne 
saken. Og jeg håper og tror PFU vil se saken på samme måte, slik at vi omsider kan få 
avsluttet dette.» 
 
 
Klager oppfatter det slik at Arkitektur Ns redaktør fremdeles definerer teksten han sendte 
som et tips, noe klager avviser på det sterkeste. Videre viser klager til at skribenten skrev i en 
epost til ham at «teksten kastet et uvurderlig lys over prosessen og prosjektet», og klager 
finner det derfor uforståelig «at Bøhn etter dette og etter å ha invitert til møte i Oslo og 
telefonsamtale bryter all kontakt». 
 
Utover det som er anført i opprinnelig klage, innvender klager at Arkitektur N har blandet 
sammen to prosjekter: prosjektet klager initierte og ledet, Universitetsprosjektet One life – 
three univerities, og hovedprosjektet, som handler om å flytte og gjenoppbygge. Klager 
skriver: «[Universitetsprosjektet] omhandlet (…) bruk av studenter til å analysere prosjektets 
mange fasetter og å delta i gjenoppbyggingen etter anvisning fra byggmesteren på stedet der 
det passet.» «Hovedprosjektet – bestod av initiativ og avgjørelser om å flytte og 
gjenoppbygge på den originale tomten, finanseringen av dette og bemanningen med 
engasjement av byggmester og alle andre økonomiske disposisjoner, skilting, interiør osv 
osv. Dette var styrt av Styret i Stiftinga Wittgenstein.» Klager påpeker at han ikke satt i styret 
eller deltok i sistnevnte oppgaver, og at Arkitektur Ns redaktør og skribent her altså har 
misforstått. Slik klager ser det, kunne dette vært unngått om han hadde vært kontaktet.  
 
For øvrig oppfatter klager det slik at redaktøren finner hans kritikk belastende. Klager 
påpeker at det må en redaktør tåle. Han tilføyer: «Redaktøren må også tåle at saken løftes til 
lederen for NAL som eier bladet men som ikke har noen som helst redaksjonell innflytelser. 
Eieren har, vil jeg tro, godt av å være orientert om hva medlemmene tenker, selv om han 
ikke kan gripe inn. Slik kommunikasjon med eieren med Redaktøren i kopi må tolereres.» 
 
 
Arkitektur N «registrerer» at klager ikke imøtegår saksforløpet slik det er lagt frem av 
tidsskriftet; at klager sendte materialet uten forutgående forespørsel, at dette ikke ble brukt 
til noe i det publiserte, og at redaksjonens «forespørsel om å involvere [klager] som 
intervjuobjekt ble besvart med total stillhet og aldri fulgt opp av [klager] i forhold til 
redaksjonen». Arkitektur Ns redaktør tilføyer: «Videre korrespondanse mellom 
artikkelforfatter Bøhn og Røstvik foregikk uten at redaksjonen var koblet på. Senere 
oversendt korrespondanse viser imidlertid at det aldri ble inngått noen avtale mellom disse 
partene.» 
 
Slik redaktøren ser det, handler det publiserte om «en ordinær prosjektkritikk der alle 
alminnelige standarder for denne typen tekst er fulgt på ordinært vis, uten bruk av direkte 



 
  Sak nr. 242/19 

7 

sitater fra noen aktører». Det gjentas at klager fikk et uforkortet tilsvar på trykk i første 
påfølgende utgave. 
 
Hva gjelder de øvrige momentene, anfører redaktøren: «Røstviks gjentatte og ubegrunnede 
påstander om kameraderi, tyveri av stoff og den generelle tiltaleformen i tidl. vedlagte 
eposter undergraver klagers troverdighet ytterligere ved å demonstrere en sviktende 
forståelse av hvordan fagpressen fungerer. (…) Det er ingen løftebrudd, feilsiteringer, 
nekting av tilsvar eller stofftyveri i denne saken.» 
 
 
Klager kom etter avsluttet tilsvarsrunde med en kort presisering, som sekretariatet har 
akseptert at inngår i saksdokumentene. Klager reagerer på at Arkitektur Ns redaktør 
fremmer sju påstander om at han ikke har tilbakevist flere av forholdene fremlagt i 
redaksjonens tilsvar. Klager skriver: «Jeg mener imidlertid at alle disse er tydelig bestridt i 
det materialet dere har mottatt fra meg og håper det kommer klart frem. Pkt 5 er imidlertid 
korrekt; jeg fikk publisere tilsvar uavkortet men Arkitektur N forsøkte først å flytte tilsvaret 
bort til en annen plattform noe jeg etter kamp fikk forhindret. Deretter ble tilsvaret utstyrt 
med polemisk replikk (hale).» 
 
 
 
 


