
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 209/19 (A+B) 

 
KLAGER:                               

 
A: Arve Juritzen, B: Gard Sandaker-Nielsen 

PUBLIKASJON: Vårt Land 
PUBLISERINGSDATO: * 
STOFFOMRÅDE: Kirke 
SJANGER: Kommersielt 
SØKERSTIKKORD: Redaksjonell uavhengighet, troverdighet og integritet, åpenhet om 

bakenforliggende forhold, skille reklame og journalistikk, skille 
redaksjonelt arbeid og markedsaktivitet 

REGISTRERT: 13.10.2019 
BEHANDLET I PFU: 26.02.2020 
BEHANDLINGSTID: 133 dager 
KLAGEGRUPPE: privatperson/organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.: Deler av saksdokumentene er unntatt offentlighet. 
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Vårt Land og Nominasjonskomiteen nasjonalt inngikk 5. juni 2019 en markedsavtale knyttet 
til annonsering. Avtalen følger vedlagt (unntatt offentlighet). 
 
  
KLAGEN:  

 
Klager A er medlem av Oslo bispedømmeråd og Kirkemøtet 2020–2024, og sto på 
Nominasjonskomitelisten.  
 
Slik klager ser det, har Vårt Land gjort seg inhabil i dekning av Kirkevalget og kirkepolitiske 
saker for den neste fireårsperioden ved å bidra til utforming av valgmateriell og 
markedsstrategi for Nominasjonskomiteens elleve valglister over hele Norge. Klager viser 
også til at avisen har bygget nettsider og eier valglistenes domenenavn (frem til juni 2023), 
samt at Vårt Land dessuten skal ha søkemotoroptimalisert én av deltagerlistene, noe klager 
mener kan ha påvirket Kirkevalget.  
 
Etter klagers mening har Vårt Land gjennom disse bidragene brutt punkt 2.2 i Vær Varsom-
plakaten (VVP), som advarer redaksjonelle medarbeidere mot dobbeltroller som kan skape 
interessekonflikter og spekulasjoner om inhabilitet. 
 



 
  Sak nr. 209/19 (A+B) 

2 

Klager viser til vedlagte avtale mellom Nominasjonskomiteen nasjonalt og Vårt Land 
(avtalen er unntatt offentlighet, sekr. anm.), og mener denne dokumenterer at Vårt Land har 
«utført oppdrag langt ut over det å sette opp annonser til egen avis». 
 
For øvrig anfører klager at Vårt Land daglig leses av drøyt 60.000 mennesker, og han maner 
avisen «dermed [er] den viktigste kilden for uavhengig informasjon om kirkevalget og 
kirkepolitiske saker». Slik klager ser det, har Vårt Land derfor en sentral plass som tilsier «at 
både redaksjonell ledelse og markedsavdeling er ekstra påpasselige med sin uavhengighet». 
Dessuten tilføyer klager at Vårt Land har én leder for både marked og redaksjon, og at «det 
bør føre til ekstra varsomhet med å ta oppdrag, spesielt for deltagere i en valgkamp». 
 

Klager B er leder for Åpen folkekirke, som også mener Vårt Land har brutt god presseskikk 
«med deres involvering i kirkevalgkampen til Nominasjonskomiteenes lister». Klager 
anfører brudd på VVP 2.2 og 2.7, og mener avisen opererer «på kanten» av VVP 2.8.   

Klager skriver: «De [VL] har hatt omfattende oppdrag for en av grupperingene som stiller til 
valg i kirkevalgkampen, samtidig som [de] på redaksjonell plass har gått aktivt ut mot Åpen 
folkekirke.» Klager henviser i denne sammenheng til innlegg publisert i fagbladet 
Journalisten (begge skrevet av klager A – innlegg 1 / innlegg 2, se også lenker i klagen, sekr. 
anm.). 

Klager fortsetter: «Om omfanget av bistanden stemmer, kan Vårt land ha bidratt til at 
kandidatene på nominasjonskomiteenes lister har fått flere stemmer enn de ellers ville ha 
gjort. I så fall har Vårt land i det skjulte selv vært en aktør og drevet valgkamp. Redaktør i 
Vårt land påstår i tilsvaret i Journalisten at de har bistått Åpen folkekirke på samme måte 
som det de har gjort med nominasjonskomiteenes lister. Det stemmer ikke. Vårt land har kun 
trykket en helsides annonse tre ganger, i tillegg til bannerannonser på nett. Alle annonsene 
produserte vi selv. Vårt land fikk kun oversendt filer de kunne publisere direkte.  
Vårt lands bistand til vår hovedmotstander i kirkevalgkampen, bygger opp under profilen 
Vårt land har hatt i lengre tid. Både på kommentar- og lederplass har 
nominasjonskomiteenes lister kommet bedre ut enn Åpen folkekirke.» 

Klager viser til eksempler for å underbygge sitt syn, en kommentar med tittelen «Legg ned, 
Åpen folkekirke!», skrevet av Vårt Land-redaktør Alf Gjøsund, samt en lederartikkel (se 
vedlegg). 

Klager skriver: «Vårt land har etter vår mening bidratt til å bygge legitimitet til 
nominasjonskomiteenes lister. Om de i tillegg har bidratt til nominasjonskomiteenes listers 
nettside, visuelle profil og søkeroptimalisering, er det etter vår mening å gå lang[t] over 
streken for hva en uavhengig avis skal gjøre. Vårt land har dermed blandet seg inn i 
valgkampen og aktivt bidratt [til] at kandidater fra nominasjonskomiteens lister kan ha fått 
større gjennomslag og oppslutning enn kandidater på de andre listene. Dette kan ha gått ut 
over valgresultatet til Åpen folkekirke. VL skaper med dette også usikkerhet om de bedriver 
‘uavhengig journalistikk’, men har en journalistisk prioritering og et standpunkt som er 
basert på kommersielle interesser.»  
 
 

  

https://journalisten.no/arve-juritzen-bjorn-k-bore-kirkevalget/vart-land-tok-oppdrag-i-kirkevalget/378111
https://journalisten.no/arve-juritzen-bjorn-k-bore-vart-land/mener-redaktorens-svar-gjor-at-vi-fremover-bor-lese-vart-land-med-et-mer-skeptisk-blikk/378246
https://www.vl.no/meninger/kommentar/legg-ned-apen-folkekirke-1.1458238?paywall=true
https://www.vl.no/meninger/kommentar/legg-ned-apen-folkekirke-1.1458238?paywall=true
http://paper.opoint.com/?id_site=19586&id_article=166954&code=381


 
  Sak nr. 209/19 (A+B) 

3 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TILSVAR TIL KLAGER A: 
 
Vårt Land (VL) viser innledningsvis til hva som er klagens utgangspunkt: at klager, som 
representerer Nominasjonskomiteens liste i Oslo bispedømmeråd og i Kirkemøtet 2020–2023, 
mener en markedsavtale mellom Nominasjonskomiteen og Vårt Land bryter med VVP 2.2. 
  
Vårt Land avviser at avtalen innebærer brudd på god presseskikk, og opplyser at alt innhold 
som er produsert gjennom den aktuelle avtalen er markedsføringsmateriell, og at dette har 
skjedd helt adskilt fra Vårt Lands redaksjon, i regi av Vårt Lands avdeling for 
annonseproduksjon, M55: «Det er altså snakk om rene tekniske og grafiske tjenester knyttet 
til annonsesalg.» 
 
Vårt Land skriver: «Teknisk og grafisk bistand til produksjon av annonser og annet 
markedsføringsmateriell er svært vanlig i norske mediehus. (…) Det er altså helt normal 
virksomhet å bistå med slik produksjon også til materiell som skal distribueres andre steder 
enn mediets egen annonseflater. Hvis PFU kommer til at dette utgjør et brudd på VVP 2.2 vil 
det bety at en rekke norske mediehus har brutt 2.2 systematisk og i stort omfang i flere tiår 
uten at dette tidligere er påtalt.»  
 
Når det gjelder påstanden om at Vårt Land også skal ha «bidratt til markedsstrategien» ved å 
«gi forslag til utforming av annonsen», innvender avisen: «I dette tilfellet er det kun snakk 
om at det er gitt råd om grafisk utforming. (…) At M55, Vårt Lands avdeling for 
annonseproduksjon, foreslo å begrense antall bilder i markedsmateriellet kan ikke regnes 
som ‘bidrag til markedsstrategi’, det dreier seg kun om sideutforming, og utgjør dermed 
ikke et brudd på 2.2. I det konkrete eksempelet ble heller ikke Vårt Lands innspill tatt til 
følge av kunde.»  
 
Med hensyn til nettsidene som er produsert, mener Vårt Land at det heller ikke er uvanlig at 
annonseproduksjonsavdelinger og innholdsmarkedsføringsavdelinger lager nettsider for 
kommersielle kunder. Vårt Land påpeker igjen: «Dette pågår helt separat fra det 
redaksjonelle arbeidet, og gjøres i egne avdelinger. Hvis dette skulle være brudd på 2.2 ville 
det innebære at norske mediehus ikke kan tilby utforming av innholdsmarkedsføring. De 
fleste store norske mediehus vil da ha operert med grove brudd på 2.2 over en rekke år uten 
at det på noen måte er påtalt.» 
 
Videre bekrefter Vårt Land at markedsavdelingen opprettet nettsiden for 
Nominasjonskomiteens liste, og kjøpte domenenavnet. Vårt Land omtaler dette som «normal 
virksomhet for digitale annonsekunder», og «en teknisk bistand til utforming og spredning 
av markedsføringsmateriell». Dessuten viser Vårt Land til at også andre «større norske 
mediehus eier eller har kjøpt domener på vegne av kunder». For øvrig forklarer Vårt Land at 
det er nødvendig å ha et organisasjonsnummer for å eie et domene, «noe 
Nominasjonskomiteen ikke har siden de er en ad hoc-organisasjon» (se mer om det nedenfor, 



 
  Sak nr. 209/19 (A+B) 

4 

sekr. anm.).  
 
Etter Vårt Lands mening er også arbeidet knyttet til søkeord-optimalisering i tråd med 
vanlig praksis: «Dette er helt normal virksomhet ved utforming både av redaksjonelt og 
kommersielt innhold. Det legges inn emneord i nettsidene som gir bedre resultat i 
rangeringen ved søk. Det dreier seg altså om å gjøre tilgjengelig og distribuere innholdet mer 
effektivt. Dette skjer gjennom åpne, etterprøvbare og anerkjente metoder for utforming av 
nettsider, og er i dette tilfellet helt og holdent utført av markedsavdelingen.» 
 
For øvrig bekrefter Vårt Land at dette har påvirket valget: «Formålet med annonser er å 
påvirke publikum. Dette gjelder også når målgruppen er stemmeberettigede i et valg. 
Klagers ståsted framstår dermed å være at all annonsevirksomhet knyttet til valg vil være 
brudd på VVP 2.2. En fellelse på dette grunnlag vil i realiteten være at PFU sier nei til 
politisk reklame i alle medier underlagt VVP.»  
 
For øvrig opplyser Vårt Land at det er tatt «normal produksjonssum for arbeidet», slik M55 
også ville gjort for andre kunder. Når det gjelder bakgrunnen for avtalen, opplyser Vårt 
Land at den «kom i stand gjennom normal salgsvirksomhet», og at også «konkurrerende 
lister i Kirkevalget ble tilbudt lignende avtaler». Vårt Land opplyser: «Både ‘Åpen 
Folkekirke’ og ‘Bønnelista’ har kjøpt annonsetjenester fra Vårt Land, men har valgt å gjøre 
mer av den tekniske annonseproduksjonen i egen regi.»  Vårt Land tilføyer dessuten at 
Nominasjonskomitelistene skiller seg «kraftig fra de andre listene», fordi de ikke har eget 
politisk program og er rene personlister. Sistnevnte innebærer at de heller ikke har noen 
medlemsorganisasjon eller et fast ansatt sekretariat, men starter på ny før hvert valg (altså ad 
hoc), noe som også påvirker kapasiteten til å utforme eget materiell.  
 
Hva gjelder énleder-modellen i Vårt Land som klager også omtaler, innvendes det at dette er 
«en modell som er svært vanlig i norske mediehus». Vårt Land skriver: «Publisher har et 
overordnet ansvar både for avisens redaksjonelle og kommersielle drift, og skal sørge for at 
det er et helt klart skille mellom disse to. Det har det også vært i dette tilfellet.» 
 
Slik Vårt Land ser det, har klager angrepet «selve kjernen i en sentral forretningsmodell for 
norsk presse» gjennom klagen. 
 
Vårt Land oppsummerer: «At et mediehus tilbyr markedsføringstjenester er ikke brudd på 
god presseskikk når det redaksjonelle produktet eller arbeidet ikke påvirkes. (…) Ingen 
redaksjonelle medarbeidere har deltatt i arbeidet som er innklagd. (…) Klager har ingen 
holdepunkter for at Vårt Lands markedsavtale med Nominasjonskomiteen på noen måte har 
påvirket Vårt Lands redaksjonelle arbeid. Avtalen er helt og holdent i tråd med normal 
bransjepraksis, og Vårt Lands redaksjon har ikke vært involvert i arbeidet M55 har gjort. Alt 
materiell som er publisert er klart og tydelig skilt fra redaksjonelt innhold, og det er ikke gitt 
bistand ut over hva som er normalt i annonseproduksjon. Vårt Land har ikke brutt god 
presseskikk.» 
  
 
TILSVAR TIL KLAGER B: 
 
Vårt Land påpeker i hovedsak det samme i sitt tilsvar til klager B som til klager A: Det er 
ikke noe uvanlig i avtalen som er inngått mellom Nominasjonskomiteen og Vårt Lands 
markedsavdeling. Det handler om teknisk og grafisk bistand til utforming av 
annonsemateriell, og inkluderer også materiell og nettsider som kan brukes utenom Vårt 



 
  Sak nr. 209/19 (A+B) 

5 

Lands annonseflater. Arbeidet som er gjort er utført av Vårt Lands avdeling for 
annonseproduksjon, M55, og er helt adskilt fra avisens redaksjonelle arbeid. Det handler om 
helt normal virksomhet som tilbys i en rekke norske mediebedrifter. 
 
Vårt Land opplyser også: «Annonseavdelingen i Vårt Land fikk omsetning knyttet til 
annonser i papiravis og på nett på lik måte som de andre listene i kirkevalget: Åpen 
Folkekirke og Bønnelista. Selve avtalesummen er konfidensiell og ikke relevant for de[t] 
prinsipielle i saken, men må karakteriseres som av begrenset størrelse. Et bortfall av avtalen 
ville overhodet ikke ha noen innvirkning på avisens økonomi.» 
 
Videre bemerker Vårt Land at annonser har en hensikt: «Formålet med annonser er å påvirke 
publikum. Dette gjelder også når målgruppen er stemmeberettigede i et valg. Klagers ståsted 
framstår dermed å være at all annonsevirksomhet knyttet til valg vil være brudd på VVP 2.2. 
En fellelse på dette grunnlag vil i realiteten være at PFU sier nei til politisk reklame i alle 
medier underlagt VVP. Annonsering er ikke skjult virksomhet, og det påligger intet 
presseetisk krav å opplyse om at annonsør har fått grafisk og teknisk bistand til å utforme 
annonser og landingssider. Salg av normale annonseprodukter gjør ikke en avis til en 
politisk aktør.» Vårt Land understreker: «Dette [annonseringen] har skjedd helt separat fra 
redaksjonen, og kan ikke regnes som å påvirke valget. Det er ikke Vårt Land, men 
annonsørene som prøver å påvirke valget.» 
 
Når det gjelder forskjeller mellom de ulike listene i kirkevalget og annonseringen i Vårt 
Land, skriver avisen: «Vårt Land har aldri uttalt at vi har bistått på samme måte til alle tre 
lister i kirkevalget, vårt poeng er at alle tre har hatt samme mulighet til å få slik bistand. Her 
skjer det ingen forskjellsbehandling, og dette er avtaler som inngås på rent kommersielle 
vilkår og av rent kommersielle grunner. Vårt Lands markedsavdeling tilbyr disse tjenestene 
utelukkende for å øke mediehusets inntekter, og for å hjelpe annonsører med å annonsere. 
Dette skjer helt selvsagt helt separat fra redaksjonen, i markedsavdelingens underavdeling 
M55.» 
 
Hva gjelder publiseringene klager har vist til, som klager mener underbygger hans syn om at 
Vårt Land har bygget legitimitet rundt Nominasjonskomiteens lister, opplyser Vårt Land at 
kommentaren det er vist til, ble publisert to måneder før annonseavtalen ble inngått. Videre 
at lederartikkelen «inneholdt et resonnement som inkluderte ett kritisk argument mot Åpen 
folkekirke, men konkluderte med det motsatte standpunktet».  
 
Vårt Land påpeker: «Poenget er imidlertid ikke artiklenes resonnementer eller standpunkter. 
Vårt Land har hatt en omfattende og balansert dekning av kirkevalget, med en rekke ledere, 
kommentarer og nyhetsartikler med forskjellige vinkler. Klager fremstiller det som et 
presseetisk problem at hans organisasjon ved to tilfeller har fått dekning de oppfatter som 
kritisk, og prøver, uten noen form for belegg, å gjøre en kobling til Vårt Lands 
annonseavtale. At klager er misfornøyd med dekningen i Vårt Land gir ikke grunnlag for å 
komme med en slik påstand. Så og si alle norske aviser har annonser fra aktører som omtales 
på nyhets- og kommentarplass, uten at det regnes som et brudd på VVP 2.2. Vårt Lands 
journalistikk er selvsagt helt uavhengig av tidligere, nåværende og mulige framtidige 
annonsører.» 
 
Vårt Land konkluderer: «Klager angriper selve kjernen i en sentral forretningsmodell for 
norsk presse. (…) At et mediehus selger annonseproduksjon og bistår annonsøren med 
tekniske og grafiske tjenester er ikke brudd på god presseskikk. (…) Klager har ingen 
holdepunkter for at Vårt Lands markedsavtale med Nominasjonskomiteen på noen måte har 



 
  Sak nr. 209/19 (A+B) 

6 

påvirket Vårt Lands redaksjonelle arbeid. Avtalen er helt og holdent i tråd med normal 
bransjepraksis, og Vårt Lands redaksjon har ikke vært involvert i arbeidet M55 har gjort. Alt 
materiell som er publisert er klart og tydelig skilt fra redaksjonelt innhold, og det er ikke gitt 
bistand ut over teknisk og grafisk bistand. Hvis denne avtalen finnes å være et brudd på 2.2 
vil det kunne få store følger for en omfattende og etablert bransjepraksis. Vårt Land har ikke 
brutt god presseskikk.» 
 
 
Klager A mener Vårt Land ikke har forstått grunnlaget for klagen, og skriver: «Innklager er 
enig i at det er vanlig for aviser å hjelpe annonsører med grafisk utforming. Det som 
innklages er hvordan VL har gått langt utover denne normen ved å utføre andre og uvanlige 
oppgaver som direkte har påvirket et politisk valg. I skjerpende retning anføres det at VL så 
godt som er en[e]ste avis som dekker det kirkepolitiske området og at det derfor stilles ekstra 
krav til deres uavhengighet. PFUs avgjørels[e] er prinsipielt viktig i en tid der pressens 
troverdighet stadig settes på prøve opp imot behovet for nye, kommersielle inntekter.» 
 
Klager etterspør dokumentasjon på påstander i Vårt Lands tilsvar, eksempelvis hvilke andre 
mediehus som eier eller har kjøpt domener på vegne av kunder: «Skal dette være relevant i 
denne saken må det bety at VL for eksempel skulle kunne eie og forvalte www.krf.no, 
Aftenposten www.hoyre.no  og Dagsavisen www.ap.no (…) VL har ikke fremlagt noen 
dokumentasjon som viser at andre medier har utført tilsvarende oppdrag eller eier 
domenenavn for politiske- eller kirkepolitiske partier.» 
 
Ifølge klager er det også feil i Vårt Lands tilsvar når det gjelder opplysningene om at 
konkurrende lister er tilbudt lignende avtaler. Klager siterer fra vedlagte epost (fra leder av 
Åpen Folkekirke, klager B): «Vi har ikke funnet noe annet enn tilbud som ‘nevner noe annet enn 
papirannonsene og bannerannonsene vi endte opp med å kjøpe.’ Men vi kjøpte en veldig redusert 
pakke – kun tre helsiders annonser i papir og bannerannonser på vl.no og verdidebatt. Annonsene 
laget vi selv og sendte pdf-er.» 
 
Videre avviser klager at han med klagen har angrepet «kjernen i en sentral forretningsmodell 
for norsk presse», slik Vårt Land skriver i sitt tilsvar. Klager fastholder sitt syn om at Vårt 
Land har utført oppgaver og bidratt på en måte som er «langt utenom den ‘vanlige 
forretningsmodell for norsk presse’», og utvider dessuten klagegrunnlaget idet han også 
anfører brudd på punktene 2.3, 2.6 og 2.7 i Vær Varsom-plakaten.  
 
Klager skriver: «Det må også påpekes at M55 er en avdeling i Vårt land med samme leder 
som den redaksjonelle avdelingen. M55 er ikke et eget, separat selskap. For å sikre at 
kommersiell og redaksjonell virksomhet ikke blandes sammen, har mange mediehus skilt ut 
den kommersielle virksomheten i egne firmaer med egne ledere, som for eksempel VG-eide 
VG Partnerstudio, Aller Media-eide Redink, Bonnier-eide Spoon, Egmont-eide Sempro, 
Amedia-kontrollerte Spray, Schibsted-kontrollerte Brand Studio og Dagens Næringslivs-eide 
DNX.» Etter klagers mening innebærer Vårt Lands modell med felles leder for de to ulike 
avdelingene et brudd på VVP 2.7, om at det skal opprettholdes et klart skille mellom 
markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. 
 
Videre mener klager at Vårt Land også har brutt VVP 2.3, om at mediene skal være åpne om 
bakenforliggende forhold, fordi annonsene som er publisert i egen avis ikke er merket med 
at de er laget av Vårt Land. For øvrig skriver klager at han ønsker at klagen «som helhet» 
også skal vurderes ut ifra VVP 2.2 og 2.6. 
 

http://www.krf.no/
http://www.hoyre.no/
http://www.ap.no/


 
  Sak nr. 209/19 (A+B) 

7 

 
Klager B bemerker «at Vårt Land velger å ikke kommentere mine konkrete påstander om 
redaksjonell og kommersiell sammenblanding». Videre avviser klager Vårt Lands påstand 
om at «det ikke er gitt bistand til Nominasjonskomiteen ut over teknisk og grafisk bistand». 
Klager skriver: «Vårt Land har utført ekstraordinære oppdrag for Nominasjonskomiteen, 
som eksempelvis å eie deres domenenavn og tatt betalt for søkermotoroptimalisering. Dette 
er langt utover hva som er vanlig praksis i mediehusene og kan ha bidratt til å påvirke 
valgresultatet.» 
 
Hva gjelder selve avtalen, skriver klager: «Avtalen med Nominasjonskomiteen ble inngått i 
juni og ferdig kampanje ble etter hva jeg har blitt informert om, presentert i mai. Vårt Land 
skrev en rekke negative kommentartikler om Åpen Folkekirke fra juni og fram til valget. 
Vårt Lands religionsredaktør har sågar uttalt seg kritisk til oss i en rekke andre riksdekkende 
medier.» 
 
 
Vårt Land står fast på at det ikke har vært noen unormal praksis i forbindelse med den 
aktuelle avtalen: «Vårt Lands markedsavdeling har kun utført tjenester som var relevante for 
partenes annonsering i kirkevalget. Det har ikke skjedd noen forskjellsbehandling av aktører, 
eller vært foretatt noen inngripen i valget ut over annonsering og annonseproduksjon.» 
 
Når det gjelder klager As innvendinger knyttet til manglende dokumentasjon av påstander, 
presiserer Vårt Land at avisen «aldri sagt at norske mediehus eier eller har kjøpt domener på 
vegne av politiske partier». Vårt Land forklarer: «Bistand til opprettelse av landingssider for 
annonsene, og medførende teknisk bistand, er helt vanlig, men etterspørres i mindre grad av 
store organisasjoner med egne pr-avdelinger og nettkompetanse. Mange av Vårt Lands 
annonsekunder har lave budsjetter, lite eller intet sekretariat, og lite nettkompetanse. Det er 
også tilfelle med de kirkepolitiske listene. Nominasjonskomiteen har ikke engang eget 
organisasjonsnummer. Da er det naturlig å tilby slike tjenester for å hjelpe kundene å 
annonsere.» 
 
Videre innrømmer Vårt Land en upresishet i deres første tilsvar til klager A med hensyn til 
hva konkurrerende lister skal ha blitt tilbudt: «Det korrekte er at disse tjenestene er 
tilgjengelige for alle Vårt Lands kunder. De to andre kirkepolitiske listene etterspurte ikke 
disse tjenestene, og det ble da heller ikke inngått noen avtale om bistand til 
annonseproduksjon. Alle teknisk og grafiske tjenester som er solgt til Nominasjonskomiteen 
er fritt tilgjengelig for alle Vårt Lands annonsører. Dette er avtaler som inngås på rent 
kommersielle vilkår og av rent kommersielle grunner. Vårt Lands markedsavdeling tilbyr 
disse tjenestene utelukkende for å øke mediehusets inntekter, og for å hjelpe annonsører med 
å annonsere. Dette skjer selvsagt helt separat fra redaksjonen, i markedsavdelingens 
underavdeling M55.» 
 
For øvrig, når det gjelder de kommersielle selskapene klager A henviser til i andre mediehus, 
mener Vårt Land at det handler om selskaper som utfører andre oppgaver enn Vårt Lands 
M55: «[S]elskapene klager henviser til produserer innholdsmarkedsføring. De utformer 
budskap og tekst, og gir råd om innhold og strategi for kampanjer, og kampanjers budskap. 
Vårt Land har ikke gitt slik bistand til kirkepolitiske aktører. Selv om en rekke 
mediebedrifter har skilt ut innholdsmarkedsføring i eget selskap er det ikke noe i VVP som 
krever dette. Det sentrale er ikke det selskapstekniske, men at virksomheten holdes helt 
adskilt fra det redaksjonelle.» 
  



 
  Sak nr. 209/19 (A+B) 

8 

Vårt Land fastholder at deres enledermodell ikke bryter med VVP 2.7, og tilføyer: «M55 
rapporterer til avisens produkt- og salgssjef, som igjen rapporterer til kommersiell direktør, 
som så rapporter til publisher. Det er altså to lag mellom annonseproduksjon og publisher.» 
 
Hva gjelder de andre punktene klager A har trukket inn i klagen, viser Vårt Land til at det 
sentrale presseetiske poeng er at «reklame skal være tydelig merket, og at det skal være et 
helt tydelig skille mellom reklame og redaksjonelt innhold». Slik Vårt Land ser det, er det 
«uklart hvordan klagers påstand om manglende merking av bistand til annonseproduksjon 
utgjør et brudd med normal bransjepraksis eller VVP». 
 
For øvrig har Vårt Land ikke hatt flere kommentarer. 


