
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 158/19 

 
KLAGER:                               

 
Brunstad Christian Church (BCC) ved Berit Hustad Nilsen 

PUBLIKASJON: Telemarksavisa 
PUBLISERINGSDATO: 15.06.2019 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, dekning for tittel, 

samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 22.07.2019 
BEHANDLET I PFU: 29.01.2019 
BEHANDLINGSTID: 187 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klager har også klaget inn Gjengangeren for omtale av samme sak 

(157A/19). Også klage fra annen part, sak 157B/19.  
 

SAMMENDRAG:  
 
Telemarksavisa (TA) publiserte lørdag 15. juni 2019 en nettartikkel med tittelen 
«Arbeidstilsynets pålegg ryster BCC: - Det slår beina under dugnadsånden». Artikkelen 
var skrevet av Gjengangeren og omtalte at Arbeidstilsynet har kommet med anmerkninger 
og pålegg knyttet til dugnadsvirksomhet i Brunstad Kristelige Menighet (BKM) Horten. I 
ingressen sto det:  

 
«Hvis Arbeidstilsynet får rett i sine anmerkninger og gjennomslag for at de som 
jobber dugnad for BCC – hovedorganisasjonen Brunstad Christian Church – eller 
de lokale Brunstad Kristelige Menighet i Horten og andre steder, kan det bli 
problematisk for både arbeidstakere og menigheter.» 
 

Det ble opplyst hva påleggene handler om, samt at «Smiths Venner har engasjert 

Advokatfirmaet Hjort DA for å rydde opp i striden med Arbeidstilsynet», dette fordi «det 
rokker ved hele det verdensomspennende BCC-systemet og deres gigantiske virksomhet 
verdt mange hundre millioner kroner». 
 
Et anonymt meningshetsmedlem uttalte seg. Vedkommende ble sitert på hvordan 
medlemmene forventes å bidra økonomisk i menigheten gjennom en bidragsplan, som 
lønnsmottakere i menigheten må skrive seg på. Medlemmet viste i den sammenheng til «et 

krisemøte» som skal ha blitt avholdt året før, og at det skulle sendes ut faktura til de som 

https://www.ta.no/nyheter/smiths-venner/arbeidstilsynet/arbeidstilsynets-palegg-ryster-bcc-det-slar-beina-under-dugnadsanden/s/5-50-761953?access=granted


 
  Sak nr. 157A/19 

2 

ikke hadde fulgt planen sin 
 
Til slutt i brødteksten ble det opplyst at Gjengangeren i arbeidet med artikkelen hadde 
«snakket med flere i menigheten», men fordi «de har vært redde for å bli utstøtte og plaget 
av menigheten, har vi [redaksjonen] valgt å anonymisere dem». 
 
 
KLAGEN:  

 
Klager er trossamfunnet Brunstad Christian Church (BCC) som mener Telemarksavisa (og 
Gjengangeren, se sak 157A/19) har brutt god presseskikk på punktene 3.2, 4.4 og 4.14 i Vær 
Varsom-plakaten (VVP). 
 
Slik klager ser det, har Telemarksavisa (og Gjengangeren) omtalt den aktuelle saken som om 
BCC er involvert i den pågående uenigheten med Arbeidstilsynet, til tross for at BCC ikke er 
part. Klager viser til at tilsynet handler om dugnadsselskaper eid av lokalmenigheten 
Brunstad Kristelige Menighet Horten (BKM Horten), og at både lokalmenigheten og de to 
dugnadsselskapene er selvstendige juridiske enheter.  
 
Etter klagers mening bryter titlene med VVP 4.4, fordi BCC aldri har uttalt seg, slik klager 
mener sitatstreken antyder. Klager påpeker at det er et anonymt medlem av BKM Horten 
som står bak sitatet. 
 
Klager skriver: «Overskriften er derfor usann og formidler noe som det heller ikke er 
dekning for i saken. I tillegg gir den inntrykk av at Gjengangeren har kontaktet BCC om 
denne aktuelle saken, noe som ikke er tilfellet.» 
 
Ettersom redaksjonen aldri kontaktet klager, og klager også mener det er publisert både 
usanne påstander og påstander som utløser BCCs rett på samtidig imøtegåelse, mener klager 
at både VVP 3.2 og 4.14 er brutt. Klager viser til påstander i tittel og ingress, som påstanden 
om at Arbeidstilsynets pålegg «ryster BCC» og «slår beina under dugnadsånden». Klager 
skriver: «Begge disse påstandene handler om angivelige interne reaksjoner og vurderinger i 
BCC.» Klager skriver også: «At noe ‘rokker ved et verdensomspennende system’ er en så 
alvorlig påstand at virksomheten det gjelder automatisk må tilbys samtidig imøtegåelse for 
at redaksjonens presseetiske forpliktelser skal være oppfylt.» 
 
Dessuten innvender klager at artikkelen også ukorrekt påstår at det drives dugnad i regi av 
BCC, noe klager også mener skulle vært imøtegått. 
 
Etter klagers mening skyldes feilene i publiseringen at redaksjonen har lagt til grunn 
påstander fra en anonym kilde. Klager påpeker at kravet i 3.2 skjerpes når det er snakk om 
opplysninger fra anonyme kilder: «Vanligvis skal ikke påstander fra én anonym kilde være 
tilstrekkelig til at redaksjoner vil publisere påstander av negativ eller skadelig karakter. Man 
vil trenge at påstanden underbygges av dokumentasjon eller blir uavhengig bekreftet av 
andre kilder. I dette tilfellet har imidlertid Gjengangeren og TA valgt å legge påstandene fra 
en anonym kilde til grunn.» 
 
Klager tilføyer: «BCC forventer ikke å bli behandlet bedre enn andre virksomheter, og vi 
aksepterer at media har en rett til kritisk søkelys også mot vår virksomhet. Vi forventer 
imidlertid at de samme presseetiske prinsipper skal bli lagt til grunn for journalistikk om vår 
virksomhet som for journalistikk om andre og mer ‘populære’ virksomheter. De konkrete 



 
  Sak nr. 157A/19 

3 

feilene ser ut til å oppstå delvis ved at redaksjonene og den anonyme kilden blander sammen 
virksomheten i den selvstendige menigheten BKM Horten og BCC, delvis ved at 
redaksjonene lar den anonyme kilden fremsette påstander som er gale, og som redaksjonene 
ikke har gjort tilstrekkelig arbeid for å sjekke. Uavhengig av hva årsaken er, gir omtalen BCC 
en tydelig og aktiv rolle i en sak som er et anliggende mellom to andre parter.» 
 
Slik klager ser det, er det også klart at den anonyme kilden ikke kan ha innsikt i interne 
prosesser i BCC idet vedkommende sier: «Det slår beina under mye av deres [vår utheving] 
virksomhet og dugnadsånden.» Klager skriver: «Det faktum at den anonyme personen 
omtaler BCC i tredje person, indikerer at personen ikke kan være i en posisjon der 
vedkommende vet noe om hva som reelt skjer i BCC, og det burde fått redaksjonene til å 
gjøre ytterligere undersøkelser. I stedet tas den anonyme personens utsagn som et ubestridt 
faktum; der er ingen modererende elementer i omtalen, for eksempel i form av ord som 
‘hevder’ eller ‘påstår’.» 
 
En siste feil klager bemerker, er påstanden om at menighetsmedlemmer i BKM Horten 
undertegner en frivillighetserklæring overfor BCC. Klager skriver: «Eventuelle gaver som 
menighetsmedlemmer i BKM Horten måtte velge å gi gjennom en frivillighetserklæring, går 
til den lokale menigheten, og ikke til BCC.» 
 
For øvrig bemerker klager at redaksjonen tydeligvis har tilgang på Arbeidstilsynets 
anmerkninger, og at den derfor burde sett at saken ikke omhandler BCC. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Telemarksavisa (TA) opplyser at avisa publiserte to artikler lørdag 15. juni 2019 knyttet til 
Smiths venner, begge «i utgangspunktet laget av avisen Gjengangeren».  
 
TA skriver: «Ved en misforståelse forsto vi det slik at Smiths venner ikke ville kommentere. 
Så fort vi ble kjent med at dette var feil, omlag tre timer etter vår publisering denne lørdagen, 
publiserte vi tilsvar fra Per K. Østern, Forstander i Brunstad Kristelige Menighet Horten, i sin 
helhet. TA hadde aldri til hensikt å publisere sakene uten at tilsvarsretten var ivaretatt og 
både sak og tilsvar er publisert i løpet av samme lørdag formiddag.» 
 
TA opplyser at samtidig med den påklagede publiseringen, ble følgende artikkel publisert 
følgende ble publisert (15. juni kl. 10.21: «Arbeidstilsynet: - Smiths venner følger ikke 
lovverket». Samme dag kl. 13.48 «i samme rigg» ble følgende innlegg publisert: «Smiths 
venner: - Bryter god presseskikk»  

     
 
Klager kan ikke se at tilsvaret fra TA skulle endre deres syn og klage. Klager skriver kort: 
«Det bekrefter bare at redaktøren ikke ga BCC mulighet til samtidig tilsvar, at tittelen var 
misvisende og at artikkelen inneholdt faktafeil. Leserbrevet han omtaler er sendt inn fra en 
annen organisasjon, nemlig lokalmenigheten BKM Horten.»  

https://www.ta.no/nyheter/smiths-venner/arbeidstilsynet/arbeidstilsynet-smiths-venner-folger-ikke-lovverket/s/5-50-761950
https://www.ta.no/nyheter/smiths-venner/arbeidstilsynet/arbeidstilsynet-smiths-venner-folger-ikke-lovverket/s/5-50-761950
https://www.ta.no/nyheter/smiths-venner/horten/smiths-venner-bryter-god-presseskikk/s/5-50-762032
https://www.ta.no/nyheter/smiths-venner/horten/smiths-venner-bryter-god-presseskikk/s/5-50-762032


 
  Sak nr. 157A/19 

4 

 
Telemarksavisa skriver i en kort sluttreplikk: «TA ga tilsvar så snart vi var kjent med at det 
var ønsket. Det var tre timer etter publisering, en lørdag formiddag. Det er riktig at det var 
lokalmenigheten BKM Horten som svarte, hvilket vi anså for å være relevant ‘motpart’. 
Utover det har vi ikke ytterligere tilføyelser.»  


